abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 17:53:39 #1
128312 clementien
niet vergeetachtig
pi_31180443
Wij (nou ja, mijn vriend) hebben een Visa-card.
Het limiet was geloof ik 5000 gulden, en ten tijde van de invoering van de euro veranderd in 2269,- euro.
Plotseling is het limiet tot 2x toe met 1000 euro verhoogd! Zonder ons daarvan op de hoogte te stellen. Ik heb de voorwaarden er even op nagekeken en daar staat het volgende in over het bestedingslimiet:
quote:
Artikel 3 Bestedingslimiet
3.1 International Card Services stelt het bedrag vast dat de Card-houder maximaal periodiek met de Visa Card mag besteden (hierna te noemen bestedingslimiet). International Card Services is te allen tijde gerechtigd de bestedingslimiet, na schriftelijke kennisgeving aan de Card-houder, te verlagen.

3.2 Na goedkeuring door International Card Services kan, op verzoek van de Card-houder, de bestedingslimiet verhoogd worden.

3.3 De bestedingslimiet wordt automatisch, gedurende de periode dat de Card-houder een positief saldo op de Visa Card heeft, (tijdelijk) verhoogd met het betreffende positieve saldo. Indien dit saldo hoger is dan ¤ 450,- vergoedt International Card Services creditrente aan de Card-houder over het totale saldo. Het positieve saldo wordt aangehouden bij Fortis Bank (Nederland) N.V., gevestigd te Rotterdam.

3.4 De bestedingslimiet wordt automatisch verhoogd met het totale bedrag dat de Card-houder aan International Card Services verschuldigd is uit hoofde van een krediet en/of geldlening anders dan genoemd in artikel 1.5, met als uitsluitend doel de aflossing door de Card-houder van dit krediet en/of deze geldlening.

3.5 Voorzover een Extra Card is uitgegeven, geldt voor beide Cards (Hoofd en Extra Card) één gezamenlijke bestedingslimiet.
bron

Ik heb emailcontact gehad met een pipo van de klanteservice en die zegt dat het een service in de dure decembermaanden blablabla.... Ook heeft een brief meegestuurd die gebruikt word als kennisgeving van die verhoging:
quote:
De heer ***************
*********** **

Diemen, 11 november 2003

Meer financiële vrijheid?

Geachte heer **********,

De feestelijke decembermaand kan soms een flinke aanslag op uw budget zijn. Extra financiële armslag is dan een uitkomst. Met een hogere bestedingslimiet op uw Visa Card hoeft u zich nergens zorgen over te maken. Op ieder moment van de dag heeft u voor vrijwel elke uitgave geld achter de hand. Een prettige gedachte.

Wij hebben uw bestedingslimiet verhoogd met ¤ 1000,-. Zonder kosten en formaliteiten. Een hogere bestedingslimiet verplicht u tot niets maar geeft een prettig en zeker gevoel. Uw nieuwe limiet staat vermeld op het volgende rekeningoverzicht.

Wilt u uw bestedingslimiet met meer dan ¤ 1000,- verhogen, dan is dat natuurlijk ook mogelijk. Wij regelen het graag voor u. Belt u dan gratis naar 0800 - 235 84 72 (tot en met 25 november 2004 bereikbaar op werkdagen van 09.00 - 21.00 uur). Via dit nummer kunt u ook kenbaar maken als u géén prijs op de verhoging.

Wij wensen u prettige feestdagen met veel betaalgemak en vooral zekerheid van uw Visa Card.

Met vriendelijke groet,
International Card Services BV/Visa Card Services

J.J.B. Bosch van Rosenthal
Adjunct-directeur Commerciële Zaken
Wij willen dus pertinent géén verhoging, dus wij gooien zo een brief altijd meteen weg, zonder hem helemaal uit te lezen. Na dit akkefietje lezen we de brieven dus wel goed en laatst was het weer zo ver:

Het limiet was verhoogd omdat we hem bijna bereikt hadden Mijn vriend bellen dat we dat niet willen. Was geen probleem, werd meteen terug gezet op het oude niveau.

Maar nu willen ze dat we tekenen omdat het bestedingslimiet is veranderd!!! Het is helemaal niet veranderd, alleen teruggezet naar het oude niveau. Voor die drie verhogingen hebben we niet hoeven tekenen en nu opeens wel.

Mijn vraag dus:
Hadden ze die verhogingen mogen doen, ik kan nl. in de Algemende Voorwaarden alleen vinden dat het op ons verzoek gebeurt, of als je positief gestaan hebt (en dat is niet zo in ons geval )
Kortom: klopt deze manier van handelen? En kunnen we er evt. iets mee?

ja, ik weet dat we het hadden kunnen zien op de afschriften en ja, ik weet dat we het geld zelf hebben uitgegeven, dat is precies de reden dat we geen verhoging willen

Alvast bedankt voor de moeite van het lezen
Maai nooit met blote voeten het gras.
pi_31182031
Ik heb een andere creditcard, maar deze wordt ook uitgegeven International Card Services en ik heb ook zo'n soort brief gehad. Alleen ging het dit keer om de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf en dat het zo lekker handig was om meer te kunnen poffen. Ik heb nu een limiet van 3.251 euro gekregen. Ik vind het wel prima zo, maar op jouw vraag te komen:

Ik heb wel het idee dat ze zoiets mogen doen: in art 3.1 van de algemene voorwaarden staat het al. Ze moeten de limiet wijzigen, dus ook verhogen. Meestal is dat voor jullie een 'voordeel', want je mag meer en je hoeft er niets extra voor te betalen (behalve als je de bestedingslimiet gebruikt om echt te lenen). Of jij en ik het moreel juist vinden, dat is een ander verhaal. Ik zou het juist vinden als ze je de mogelijkheid boden om je limiet, zonder kosten en formaliteiten, te verhogen door even dat nummer te bellen i.p.v. ongevraagd de limiet verhogen en een nummer bellen om er vanaf te komen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 20:03:16 #3
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_31184266
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:50 schreef RubberenRobbie het volgende:Ik heb wel het idee dat ze zoiets mogen doen: in art 3.1 van de algemene voorwaarden staat het al. Ze moeten (mogen?) de limiet wijzigen, dus ook verhogen.

Nee, dat staat er niet. Er staat dat ze te allen tijde de limiet mogen verlagen na schriftelijke kennisgeving, niet dat ze hem te allen tijde mogen verhogen.
pi_31185495
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 20:03 schreef Zelva het volgende:

[..]

Nee, dat staat er niet. Er staat dat ze te allen tijde de limiet mogen verlagen na schriftelijke kennisgeving, niet dat ze hem te allen tijde mogen verhogen.
quote:
3.1 International Card Services stelt het bedrag vast dat de Card-houder maximaal periodiek met de Visa Card mag besteden (hierna te noemen bestedingslimiet). International Card Services is te allen tijde gerechtigd de bestedingslimiet, na schriftelijke kennisgeving aan de Card-houder, te verlagen.
Ze stellen hem vast. Er staat niet dat zoiets alleen in het begin gebeurt. Ik lees hier niet dat ze na verloop van tijd de bestedingslimiet niet meer mogen aanpassen (dan wel naar boven dan wel naar beneden).
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:01:21 #5
128312 clementien
niet vergeetachtig
pi_31226173
Ik dacht dat ze met artikel 3.1 bedoelde dat ze alleen de 1e keer een limiet vaststellen, niet dat ze die zomaar moeten verhogen.

Ook al zou dat wel zo zijn, dan vind ik het nog steeds raar dat we wel moeten tekenen (voor een nieuwe overeenkomst "Gespreide Betaling") als het bedrag teruggezet wordt naar de oude limiet en niet als Visa hem tot 3x toe met 1000 euro verhoogd

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe, en meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!
pi_31226611
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 12:01 schreef clementien het volgende:
Ik dacht dat ze met artikel 3.1 bedoelde dat ze alleen de 1e keer een limiet vaststellen, niet dat ze die zomaar moeten verhogen.

Ook al zou dat wel zo zijn, dan vind ik het nog steeds raar dat we wel moeten tekenen (voor een nieuwe overeenkomst "Gespreide Betaling") als het bedrag teruggezet wordt naar de oude limiet en niet als Visa hem tot 3x toe met 1000 euro verhoogd

In ieder geval bedankt voor de reacties tot nu toe, en meer reacties zijn natuurlijk altijd welkom!
Neem geen credit card als je er niet mee om kan gaan. Hoe hoog de limiet ook is.
  donderdag 6 oktober 2005 @ 12:24:29 #7
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31226794
ik ga hier een tvp zetten.
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
  donderdag 6 oktober 2005 @ 17:04:14 #8
128312 clementien
niet vergeetachtig
pi_31233900
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 12:17 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Neem geen credit card als je er niet mee om kan gaan. Hoe hoog de limiet ook is.
Waarom denk je dat we geen verhoging van het bestedingslimiet willen?
pi_31239818
quote:
Op donderdag 6 oktober 2005 17:04 schreef clementien het volgende:

[..]

Waarom denk je dat we geen verhoging van het bestedingslimiet willen?
Waarom heb je dan een credit card als je er uberhaupt al niet mee om kan gaan.

Doorgaans als je met een credit card al niet om kan gaan zal je vast met andere financiele zaken ook niet zo 'handig' zijn.
pi_31269209
Je bent toch niet verplicht gebruik te maken van de verhoogde limiet?
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
  vrijdag 7 oktober 2005 @ 23:10:36 #11
128312 clementien
niet vergeetachtig
pi_31269864
Ik geloof dat ik in de OP al had verteld dat ik zelf ook wel weet dat we het geld hebben uitgegeven. Het gaat me hier voornamelijk om de manier van handelen van Visa. Juist omdat we geen verhoging willen, baal ik van die manier van "zaken doen".

Overigens heb ik hier verders de zaken prima op een rijtje. We hebben niet veel geld, dus af en toe moeten we gebruik maken van de Visa Het gaat er niet om of we wel of niet met dat ding om kunnen gaan. Ik koop er heus geen nieuw bankstel van of ga er even lekker mee winkelen. Ik zou dat ding trouwens het liefs verknippen, maar dat mag niet van vriendlief en nu zit ik me toch te verantwoorden hier
pi_31269980
We hebben niet veel geld, dus moeten we af en toe gebruik maken van de Visa. Die redenatie volg ik niet helemaal. Mag je me uitleggen.

Ik zou dat ding verknippen als een hogere limiet je in de problemen kan brengen. Je betaalt ook een krankzinnige rente.
FC Den Bosch | Standard Liege | Atletico Madrid | Lazio Roma | Alianza Lima | Chelsea | Dinamo Kiev
Corazón Alianza Lima Corazón para ganar a La Victoria volveremos para verte campeonar.
pi_31269981
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 22:50 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Je bent toch niet verplicht gebruik te maken van de verhoogde limiet?
Nee, maar volgens mij is het punt van TS dat zij zelf actie moet ondernemen om de huidige limiet in stand te houden. Nu wordt de limiet verhoogd, terwijl daar niet om is gevraagd.

Ik vind het overigens wel te ver gaan om te stellen dat zij nu niet met een creditcard om zou moeten gaan. Dat moet iedereen voor zich zelf weten.
pi_31270068
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 23:14 schreef RubberenRobbie het volgende:

[..]

Nee, maar volgens mij is het punt van TS dat zij zelf actie moet ondernemen om de huidige limiet in stand te houden. Nu wordt de limiet verhoogd, terwijl daar niet om is gevraagd.

Ik vind het overigens wel te ver gaan om te stellen dat zij nu niet met een creditcard om zou moeten gaan. Dat moet iedereen voor zich zelf weten.
Als je niet om kunt gaan met een hogere limiet dan kun je ook maar beter een creditcard achterwege laten.

Natuurlijk is het puur een actie van Visa om mensen een duur "krediet" aan te smeren als ze op het randje balanceren, maar in het kader van de "klantvriendelijkheid" komen ze weg met dit soort dingen. Wil je dit soort dingen niet, dan moet je die kaart kapotknippen.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 00:02:43 #15
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31271144
ik heb dat ook wel eens gehad, ik bel dan gewoon op dat ik de limit weer wil verlagen. Ik heb een limit van 500 euro, zou van mij ook 0 mogen zijn. meer hoef ik niet en meer wil ik niet. Als ik meer wil besteden zorg ik dat er een hoger positief saldo op de kaart staat. Groot nadeel van een hoge limit is dat je potentieel voor een groter bedrag een risico loopt bij criminaliteit. lage credietlimit=laag risico.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 08:58:11 #16
128312 clementien
niet vergeetachtig
pi_31275725
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 23:14 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
We hebben niet veel geld, dus moeten we af en toe gebruik maken van de Visa. Die redenatie volg ik niet helemaal. Mag je me uitleggen.

Ik zou dat ding verknippen als een hogere limiet je in de problemen kan brengen. Je betaalt ook een krankzinnige rente.
Ik wil het wel even uitleggen
Wij verdienen niet al te veel (gewoon genoeg om geen achtertallige betalingen te hebben en wat boodschapjes te kunnen doen, zeg maar) Het vervelende is wel dat mijn vriend per maand betaald krijgt en ik per 4 weken. Soms komt dat een beetje rot uit als we bijv nog boodschappen moeten doen en dan gebruiken we de creditcard. Of als er getankt moet worden
Maar goed, dit was dus niet mijn punt, ikzelf ben er dus heus wel van bewust dat we zelf dat geld hebben uitgegeven, dus dat hoef ik niet nog van iedereen te horen.

Het gaat me gewoon om de manier van verhogen en dat je voor een verlaging wél moet tekenen voor een nieuwe Overeenkomst Gespreide Betaling en niet voor de 3 verhogingen (terwijl het me dan belangrijker lijkt om goed op papier te hebben hoe en wanneer je klanten je gaan betalen )
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 08:59:42 #17
128312 clementien
niet vergeetachtig
pi_31275733
quote:
Op vrijdag 7 oktober 2005 23:17 schreef CherrymoonTraxx het volgende:

[..]

Wil je dit soort dingen niet, dan moet je die kaart kapotknippen.
Ik lees nu elke brief zorgvuldig door en laat het gewoon steeds terugzetten, mocht het weer gebeuren
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 09:11:51 #18
132210 MainMan
2000 Korps Mariniers
pi_31275775
Jullie verdienen zeker flink wat als je 5000,-- gaat uitgeven met een cc in het buitenland, en een maand later die rekening weer op 0 zet
They heard the hum of our motors
They counted the rotors
And waited for us to arrive
pi_31275813
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 09:11 schreef MainMan het volgende:
Jullie verdienen zeker flink wat als je 5000,-- gaat uitgeven met een cc in het buitenland, en een maand later die rekening weer op 0 zet
Lees het topic nog eens goed door
Wat jij stelt, staat namelijk nergens
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 09:20:48 #20
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31275821
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 00:02 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik heb dat ook wel eens gehad, ik bel dan gewoon op dat ik de limit weer wil verlagen. Ik heb een limit van 500 euro, zou van mij ook 0 mogen zijn. meer hoef ik niet en meer wil ik niet. Als ik meer wil besteden zorg ik dat er een hoger positief saldo op de kaart staat. Groot nadeel van een hoge limit is dat je potentieel voor een groter bedrag een risico loopt bij criminaliteit. lage credietlimit=laag risico.
Een creditcard met een bestedingslimiet van 0 euro heb je ook zoveel aan.
Hup, aan het werk!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 09:23:24 #21
132210 MainMan
2000 Korps Mariniers
pi_31275833
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 09:19 schreef RubberenRobbie het volgende:

[..]

Lees het topic nog eens goed door
Wat jij stelt, staat namelijk nergens
quote:
tijde van de invoering van de euro veranderd in 2269,- euro.
Plotseling is het limiet tot 2x toe met 1000 euro verhoogd!
quote:
Het limiet was verhoogd omdat we hem bijna bereikt hadden
They heard the hum of our motors
They counted the rotors
And waited for us to arrive
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:17:39 #22
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31276335
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 09:20 schreef Ciurlizza het volgende:

[..]

Een creditcard met een bestedingslimiet van 0 euro heb je ook zoveel aan.
jawel, want er veranderd niks, je zorgt alleen voor een positief saldo. alle voordelen van makelijk betalen, etv. etv.. blijceen staan. een cc is niet bedoeld voor mensen met geldproblemen,maar voor het overal handig kunnen betalen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:45:52 #23
111482 Ciurlizza
Opgeruimd staat netjes!
pi_31276733
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:17 schreef BloodhoundFromHell het volgende:

[..]

jawel, want er veranderd niks, je zorgt alleen voor een positief saldo. alle voordelen van makelijk betalen, etv. etv.. blijceen staan. een cc is niet bedoeld voor mensen met geldproblemen,maar voor het overal handig kunnen betalen.
Ach, ik laat ze gewoon incasseren van mijn rekening. Er staat toch ruim voldoende op. Ik vind een creditcard handig als administratie achteraf en om gewoon overal mee te betalen of als borg te gebruiken bij het huren van een auto. Achteraf wordt er geďncasseerd en dat lukt altijd prima ineens.

Maar geld sparen via je CC, hoe doe je dat?
Hup, aan het werk!
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 10:51:21 #24
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31276835
ik krijg altid een afrekening van visa eens in de zoveel tijd met een acceptgiro. ik schrijf dan gewoon bijvoorbeeld 1000 euro bij, terwijl ik niks hoef te betalen, dan krijg je dus een rentedragend posiief saldo met een beetere rente dan de meeste internetspaarrekeningen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31276982
Wijze woorden, BHFH. Veel mensen begrijpen niet waar een creditcard voor is. Ze denken dat het is om geldproblemen op te lossen. Dat is niet zo, het is puur voor het gemak van mensen die wel met geld kunnen omgaan.

Ik heb ook een CC, maar krijg nooit acceptgiro's. Alles gaat via de AI, maar dat sparen via de CC lijkt me wel wat.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:34:49 #26
29690 csar
Rock On With Yo Bad Self
pi_31277620
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 10:51 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
ik krijg altid een afrekening van visa eens in de zoveel tijd met een acceptgiro. ik schrijf dan gewoon bijvoorbeeld 1000 euro bij, terwijl ik niks hoef te betalen, dan krijg je dus een rentedragend posiief saldo met een beetere rente dan de meeste internetspaarrekeningen.
Hoeveel is die rente tegenwoordig?
Freedom is a road seldom traveled by the multitudes
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:44:16 #27
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31277793
je kan ook zeggen dat de bestedingslimiet oneindig is, je kan een miljoe euro op je visacard zetten, dan kun je ook een miljoen euro uitgeven.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31277816
Er wordt mee bedoeld hoeveel je onder 0 kunt gaan met je CC. Maar hoeveel is de rente op je CC en storten ze dat bedrag niet terug? Het is immers geen spaarbank maar een CC-maatschappij.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:54:54 #29
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31278006
nee, het wordt zelfs gepromoot om een positief saldo te hebben. Voor hun is het alleen maar gunstig immers. hoeveel de rente nu exact is kan ik niet terugvinden overigens, zal ook wel flink naarbeneden zijn gegaan. Ik las ergens 3% gisteren, maar ik weet niet zeker of dat uptodate is.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31278018
Waar wordt dat gepromoot zelfs? Ik heb er nooit wat over gelezen in de folders van mijn CC.
pi_31278068
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:55 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Waar wordt dat gepromoot zelfs? Ik heb er nooit wat over gelezen in de folders van mijn CC.
Het hangt er volgens mij ook vanaf door wie de creditcard wordt uitgegeven. Bij International Card Services is het mogelijk (het staat in de voorwaarden, dat een evt. creditsaldo wordt aangehouden bij Fortis Bank), maar ik heb niet het idee dat ze het promoten.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 11:59:18 #32
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31278077
ik heb folders van visa gekregen ooit waar werd gestimuleerd een positief saldo te hebben omdat " visa een zeer aantrekkelijke rente geeft over het positieve saldo"
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_31278249
Ik heb er nooit wat over gelezen in foldertjes van m´n CC, ook zie je er nooit reclames van en hoor ik er niemand over.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 12:35:14 #34
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_31278820
nou dan hoor je het nu
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 10 oktober 2005 @ 09:49:02 #35
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_31327897
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 11:00 schreef CherrymoonTraxx het volgende:
Wijze woorden, BHFH.
het moet niet gekker worden..
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_31328004
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:50 schreef RubberenRobbie het volgende:

Of jij en ik het moreel juist vinden, dat is een ander verhaal. Ik zou het juist vinden als ze je de mogelijkheid boden om je limiet, zonder kosten en formaliteiten, te verhogen door even dat nummer te bellen i.p.v. ongevraagd de limiet verhogen en een nummer bellen om er vanaf te komen.
Valt nog mee in Nederland. In Amerika gooien ze gewoon je rentepercentage naar 28% als ze daar zin in hebben.
pi_31337921
quote:
Op zaterdag 8 oktober 2005 12:35 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
nou dan hoor je het nu
Hoeveel is die rente dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')