abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31166489
Naar aanleiding van dit bericht bedacht ik me het volgende. Een lege DVD kost 30 cent, Stichting De Thuiskopie int nogeens 60 cent aan kopieervergoeding namens de artiesten en zo, maar dan? Mag je dan ineens kopiëren? Of nog steeds niet? En waar betaal je anders dat geld voor?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_31166738
Don't ask

Je mag van die lui niets kopieren, daarvoor gooien ze zelfs nutteloze kopieerbeveiligingen op hun cd's/dvd's, waardoor de nietsvermoedende normale koper al moeite genoeg heeft het origineel af te spelen, maar je moet wel op elke lege cd/dvd een kopieerheffing betalen.
pi_31167047
officieel is de kopieerheffing om de gedorven inkomsten van artiesten te dekken. Je zou denken dat je daardoor via de illegale weg gedownloade tracks mag branden en zo het illegale in het legale trekken, maar niets is minder waar.
De kopieerheffing is een boete voor je ook maar iets hebt misdaan. De overheid gaat er nl van uit dat je illegale CD's gaat branden. Van data-opslag hebben ze daar nog nooit gehoord.Waarom noemen ze het dan een kopieervergoeding? Omdat je in NL niet bestraft kan worden vóór je iets hebt misdaan, dus kan het geen boete zijn.

Het leukste aspect van deze heffing is echter dat van die 60 cent per DVD / 20 cent per CD er zo'n 50 cent / 18 cent bij de stichting blijft hangen die erop moet toezien dat dat geld geïnt wordt in bij BREIN terecht komt.

Op de een of andere manier komt het woord crimineel bij me op.......
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_31167138
je wordt dus gewoon ontzettend in je hol genaaid met die dingen. Ik hoopte even dat ik het verkeerd begrepen had Wanneer komen DVD-branders onder de Wapenwet? Vrij waardeloze naaizooi dit
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:41:34 #5
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_31167201
Ik krijg ook elke maand preventief boetes voor te hard rijden omdat ik een auto heb gekocht
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_31167258
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:41 schreef Metro2005 het volgende:
Ik krijg ook elke maand preventief boetes voor te hard rijden omdat ik een auto heb gekocht
ja klopt, dat noemen ze Wegenbelasting
pi_31167334
Ik moet elk jaar schijtbelasting (rioolrecht in het vakjargon) betalen, terwijl dit een eerste levensbehoefte is, maar als ik uit het raam schijt krijg ik een schijtboete

welkom in Nederland
Powered by Gentoo
pi_31167475
Nou ja goed, gaat een beetje offtopic allemaal dit... Maar het komt er dus op neer dat je een heffing moet betalen voor het geval dat je zou willen gaan proberen te denken aan het maken van een kopie, maar o wee als je dat ook werkelijk doet, dan ben je strafbaar. Zoiets?
pi_31167502
idd, je hebt het begrepen.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:59:53 #10
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_31167556
Van muziek en films mag je nog steeds kopieën voor eigen gebruik maken, toch? Net als boeken?

Software en games vallen er dan weer niet onder...
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:04:29 #11
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_31167649
quote:
stichting de thuiskopie int auteursrechtelijke vergoedingen voor het thuiskopiëren van beschermd materiaal op moderne gegevensdragers. Voorbeelden hiervan zijn het kopiëren van een film op een videoband, een liedje op een cd of artikelen op een dvd.

Wanneer is een kopie geen 'thuiskopie'?
als er meer dan één of enkele kopieën worden gemaakt
als er een commerciële bedoeling is
als er voor ander dan strikt persoonlijk gebruik gekopieerd wordt

Voor iedere blanco gegevensdrager die voor privégebruik is bestemd, wordt een bescheiden toeslag betaald, de thuiskopievergoeding. De auteursrechthebbenden lopen veel inkomsten mis doordat hun werk door consumenten massaal gekopieerd wordt. De Thuiskopievergoeding beoogt de rechthebbenden gedeeltelijk te compenseren voor deze inkomstenderving.

Stichting de Thuiskopie keert deze vergoedingen ieder kwartaal uit aan de rechthebbenden:

de auteurs: componisten, scenarioschrijvers, beeldend kunstenaars, fotografen en tekstdichters
de uitvoerend kunstenaars: muzikanten en acteurs
de producenten van films, platen en cd's

Een deel van de Thuiskopievergoeding wordt besteed aan culturele doelen: het ThuisKopie Fonds.
quote:
Een consument mag, voor strikt persoonlijk gebruik, een kopie maken van bijvoorbeeld een cd, een videoband of een televisieprogramma. Zolang als de kopie bestemd is voor eigen oefening, studie of gebruik, is het niet nodig om toestemming te vragen aan de rechthebbenden. De kopie moet wel door de gebruiker zelf zijn gemaakt en er mag geen enkel commercieel belang spelen. Verkopen of verhuren van de kopie mag dus niet zonder toestemming van de auteursrechthebbenden. Een consument moet een natuurlijk persoon zijn.

Voor dit thuiskopiëren bent u een vergoeding verschuldigd aan de rechthebbenden, maar u hoeft daar zelf - als consument- niets voor te doen. De fabrikanten en importeurs van bijvoorbeeld uw blanco audiocassette, uw VHS-band of cd-r betalen de Thuiskopievergoeding aan stichting de Thuiskopie. Deze fabrikanten en importeurs berekenen de Thuiskopievergoeding door in de prijs die u als consument betaalt.
van http://www.cedar.nl/thuiskopie/index.html
"Avoid employing unlucky people - throw half of the pile of CVs in the bin without reading them." - "Al dat Rev tuig moet hard aangepakt worden, TUIG is het TUIG ZEG IK JE!!"
pi_31167731
"een bescheiden toeslag"? 200% van de kostprijs een "bescheiden" toeslag?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 10:11:28 #13
14018 Adagio
Agree to disagree
pi_31167785
Vroeger waren de kostprijzen hoger Misschien moet die heffing maar relatief meedalen met de prijzen
pi_31167844
en als ik nou mijn EIGEN foto's waar ik ZELF rechthebbende van ben, op DVD brand? Want dat is eigenlijk het enige waar ik DVD's voor gebruik... Waar kan ik die stichting aanschrijven om mijn vergoeding dan te innen?
pi_31167862
niet
pi_31167924
ah okee, da's dan de laatste keer dat ik in Nederland CD's gekocht heb. Hier beginnen we niet aan
pi_31167947
haal ze in Deutschland, veel goedkoper, geen kopieerheffing (als het in de buurt is)
pi_31168281
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:18 schreef Dr_Flash het volgende:
ah okee, da's dan de laatste keer dat ik in Nederland CD's gekocht heb. Hier beginnen we niet aan
*kuch* opus *kuch*

Overigens is het wel mogelijk de heffing terug te vragen, maar deze krijg je vaak nooit terug, aangezien je toch niet kunt bewijzen dat je er foto's op hebt geknald
pi_31168471
Innocent till proven guilty toch ?
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_31168501
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:36 schreef Geqxon het volgende:

Overigens is het wel mogelijk de heffing terug te vragen, maar deze krijg je vaak nooit terug, aangezien je toch niet kunt bewijzen dat je er foto's op hebt geknald
wel hoor zal ik een kopietje naar ze opsturen?

dan ben ik maar 100% duurder uit ipv 200
pi_31168580
Kun je ze niet gewoon in Duitsland of Belgie kopen? Volgens mij betaal je dan geen heffing. Of het legaal is weet ik niet, maar de heffing zit ook niet fris in elkaar dus wat burgerlijke ongehoorzaamheid is in mijn ogen gewoon geoorloofd.
pi_31168603
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:36 schreef Geqxon het volgende:

[..]

*kuch* opus *kuch*

Gewoon dir listings faken.

Ben trouwens benieuwd als hier wat voorbeeld dingen voor zouden zijn en iedereen claimt zijn/haar vergoedingen terug hoe men dan zou reageren.
pi_31168632
http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html#vrijstelling

Het is alleen niet voor DVD's En voor ze zo'n formulier opsturen, moet je eerst een afkoopsom betalen
pi_31168740
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 10:46 schreef UnleashMitch het volgende:
Innocent till proven guilty toch ?
Zo ver komt het nog niet eens. In feite word ik hier zelf gewoon bestolen. "Artiesten" krijgen nu een vergoeding, die IK betaal, voor het feit dat IK mijn EIGEN foto's, waar ik ZELF alle denkbare rechten op heb, brand op een DVD die ik ZELF gekocht heb. Ra ra, wat klopt hier niet?
pi_31168894
Ik ga zo in mijn pauze kijken of ik stichting thuiskopie kan bereiken.

Dat ik binnenkort een singel wil gaan verkopen via marktplaats.nl. En dat ik dan ook een beetje van die heffing wil

En dat ik die singel op een CD-R ga branden, en dat ik daar ook weer de heffing van terug wil

Trouwens, Reprorecht is ook al zo'n naaibende:
quote:
Vanaf 1 februari 2003 moeten alle bedrijven in Nederland een vergoeding betalen aan de Stichting Reprorecht in verband met fotokopieën van auteursrechtelijk beschermde werken.
WTF
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')