abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 3 oktober 2005 @ 16:33:59 #1
45833 crew  Fogel
pi_31148130
Ik wil de ruimte tussen de keukenkastjes laten betegelen met 10x10 cm tegels en 1 decormotief van 5x20 over de hele breedte. Het is bij elkaar ongeveer 4,5 m2, waarvan een stuk van 60x200cm spaanplaat is, en de rest beton.
Binnenkort ga ik de bestelde tegels ophalen, en wilde in de tussentijd wat offertes aanvragen. Maar, ik heb totaal geen idee hoeveel uur normaal is om een paar tegels tegen de muur te plakken (+ voegen uiteraard). Er zitten geen moeilijke hoeken in de keuken en het lijkt me een echte recht-toe-recht-aan klus.

Kan iemand me een kleine richtlijn geven (in aantal uur) wat normaal zou zijn voor deze klus, indien uitgevoerd door een (minimaal semi-)professionele tegelzetter met fatsoenlijk gereedschap?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_31148176
beetje tegelaar legt dat er in een uurtje in. Ik zou overwegen om het zelf te doen, tis maar zo'n klein stukje en er zitten geen moeilijke hoeken in. Iederen kan tegelen met tegelkruisjes.
  Moderator maandag 3 oktober 2005 @ 16:42:24 #3
45833 crew  Fogel
pi_31148332
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 16:36 schreef stigchel het volgende:
beetje tegelaar legt dat er in een uurtje in. Ik zou overwegen om het zelf te doen, tis maar zo'n klein stukje en er zitten geen moeilijke hoeken in. Iederen kan tegelen met tegelkruisjes.
Bedankt, maar ik wil het niet zelf doen, al is het nog zo simpel
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

1) Ik heb geen zin om in het gereedschap te investeren
2) Ik heb geen zin in geklooi met lijm en voegsel (of hoe dat ook in vaktermen heet)
3) Ik heb het geld er voor over om het te laten doen, mag best een paar honderd euro kosten

In dat uurtje van je, zit voegen daar bij inbegrepen?
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, roadtrip Europa, Seoul
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_31148449
nee lijkt me niet, het moet eerst 24 uur drogen volgens mij. dus dan moet ie twee keer komen. Het is even geleden dat ik getegeld heb. Bij mijn ouders hebben ze het hele huis in een dag getegeld en dat was met een soort van patroon met drie verschillende tegels. het beginnen duurde langer dan het tegelen zelf. Als ze eenmaal bezig zijn leggen zij ze er sneller in dan jij de pakken open kunt knippen. Hoe dan ook. Met drie uur moet je er wel zijn.
pi_31149237
Ik tegel ongeveer 1 m2 in 1.5 a 2 uur. Dat is dus alleen tegelen. Gisteren heb ik samen met iemand 10 2 gevoegd in ongeveer 3 uur tijd (voegen en schoonsponzen). Nu moet nog wel de cementsluier worden verwijderd wat ook tijd kost.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_31151438
Via de reguliere weg moet het voor onder de 200e zeker te doen zijn.

Indien de kennis het doet max 20e/m2 voor een hele goede.
  Moderator maandag 3 oktober 2005 @ 19:41:20 #7
45833 crew  Fogel
pi_31153260
quote:
Ik tegel ongeveer 1 m2 in 1.5 a 2 uur. Dat is dus alleen tegelen. Gisteren heb ik samen met iemand 10 2 gevoegd in ongeveer 3 uur tijd (voegen en schoonsponzen). Nu moet nog wel de cementsluier worden verwijderd wat ook tijd kost.
Dus voor 4.5m2 tegelen ben je ongeveer 1 werkdag kwijt, en dan anderhalf a 2 uur voor het voegen. Maar is dit voor een amateur of prof?
quote:
Via de reguliere weg moet het voor onder de 200e zeker te doen zijn.

Indien de kennis het doet max 20e/m2 voor een hele goede.
Via de reguliere weg reken ik op zo'n 600 NOK per uur (ongeveer 75 euro), een hele normale prijs hier (de vinyl badkamervloer van 4m2 heeft ongeveer 5000NOK gekost aan uurloon en lijm om erin te krijgen). Wat het in Euros kost in Nederland is voor mij niet zo van belang, omdat ik niet in Nederland woon. Wat wel van belang is, is of de offerte op 'waarheid gebaseerd' is, of dat ze me een rib uit het lijf willen trekken.
  maandag 3 oktober 2005 @ 23:06:19 #8
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31160339
Waarom lees ik nu al voor de tigste keer:

Tepels zetten - hoe lang duurt het ongeveer?

om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31166847
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 19:41 schreef Fogel het volgende:

[..]

Dus voor 4.5m2 tegelen ben je ongeveer 1 werkdag kwijt, en dan anderhalf a 2 uur voor het voegen. Maar is dit voor een amateur of prof?
Dat is voor een amateur, hoewel ik er wel bij moet zeggen dat mijn 1e stuk tegelwerk wat langzamer ging.
pi_31166859
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 23:06 schreef Duderinnetje het volgende:
Waarom lees ik nu al voor de tigste keer:

Tepels zetten - hoe lang duurt het ongeveer?

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
En, hoe lang duurt dat dan?
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:37:49 #11
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31167125
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:21 schreef Lucille het volgende:

[..]

En, hoe lang duurt dat dan?
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Dat antwoord hoop ik telkenmale hier te vinden.

De teléurstelling
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 09:39:02 #12
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31167146
Hoe krijg je trouwens de voegsluier van tegels af?

En lukt dat ook bij ongeglazuurde?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31167216
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:39 schreef Duderinnetje het volgende:

Cementsluier kan je verwijderen met ..... tada ..... cementsluierverwijderaar. Wat eigenlijk niets anders is dan een zuur. Zelf gebruik ik spul van HG wat niets meer is dan een oplossing van zwavelzuur wat je moet verdunnen tot een 3% oplossing (mengverhouding 1:10).

Dit is te gebruiken voor de meeste geglazuurde tegels, behalve kalkhoudende tegels. Ik weet niet zeker of het ook voor ongeglazuurde tegels werkt, maar die infi vind je op de verpakking. Dus op naar de Gamma of zo.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_31167562
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 09:39 schreef Duderinnetje het volgende:

Lauw/warm water en azijn.

Werkt ook prima. Ook voor ongeglazuurde tegels.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 12:08:42 #15
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31170587
* Meeschrijft

Volgens het bouwkundig rapport van ons nieuwe huis moet er tzt wat aan de tegels in de badkamer gebeuren (er zouden er een aantal los zitten, althans, "20% dient binnen bepaalde tijd opnieuw gehecht te worden."

Wilde ik maar zelf doen. Je schijnt tegels voorzichtig los te kunnen bikken zodat je ze kan hergebruiken. Wat is jullie ervaring?
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31172176
Mijn ervaring met het losbikken van tegels is dat de meerderheid van de tegels in mijn badkamer niet heel van de muur kwamen. Nu heb ik er ook niet extreem veel moeite voor gedaan om ze heel van de muur te halen, maar ik zag wel dat de tegels die op het beton en vlakbij de douche zaten losser aan de muur zaten dan op de 'droge' muren en op de gipsplaten. Tegels op de gipsplaten braken eigenlijk vrijwel allemaal.
Ik vraag me dus af of het vele extra werk wel lonend is als je 20% van de tegels moet afbikken en opnieuw moet hechten.
pi_31173224
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 12:08 schreef Duderinnetje het volgende:
* Meeschrijft

Volgens het bouwkundig rapport van ons nieuwe huis moet er tzt wat aan de tegels in de badkamer gebeuren (er zouden er een aantal los zitten, althans, "20% dient binnen bepaalde tijd opnieuw gehecht te worden."

Wilde ik maar zelf doen. Je schijnt tegels voorzichtig los te kunnen bikken zodat je ze kan hergebruiken. Wat is jullie ervaring?
Stel dat je ze er allemaal heel uit krijgt. Je krijgt ze nooit precies weer op de zelfde manier er in terug. En als je geen kleur verschil in je voegen wil, zal je heel je badkamer op nieuw moeten voegen.
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:44:43 #18
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31173462
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:37 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Stel dat je ze er allemaal heel uit krijgt. Je krijgt ze nooit precies weer op de zelfde manier er in terug. En als je geen kleur verschil in je voegen wil, zal je heel je badkamer op nieuw moeten voegen.
Mwoah, voegenwit doet wonderen.

Maar het is dus lastig tegels heel te verwijderen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee om welke wand het gaat. De héle badkamer opnieuw betegelen zie ik niet zitten, want dat is enorm veel werk. Hopelijk kan ik het bij één wandje houden.

Ik zal er tzt. nog zeker wel even op terugkomen. Heb er wel zin in. Mijn eerste tepelklus
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31173531
Je kan er makkelijk achter komen welke tegels er uit moeten. Met je vingers op de tegels kloppen. Zodra je een hol geluid hoort weet je dat die tegel er uit moet.
pi_31173542
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:44 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Mwoah, voegenwit doet wonderen.

Maar het is dus lastig tegels heel te verwijderen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee om welke wand het gaat. De héle badkamer opnieuw betegelen zie ik niet zitten, want dat is enorm veel werk. Hopelijk kan ik het bij één wandje houden.

Ik zal er tzt. nog zeker wel even op terugkomen. Heb er wel zin in. Mijn eerste tepelklus
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Grote kans dat de andere voegen niet meer zo erg wit zijn en dus krijg je kleurverschil, tenzij je dus al de andere voegen ook weer wit(ter) maakt.

En dan tzt wel graag fotos van die tepels he!
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:52:45 #21
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31173715
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:47 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Grote kans dat de andere voegen niet meer zo erg wit zijn en dus krijg je kleurverschil, tenzij je dus al de andere voegen ook weer wit(ter) maakt.

En dan tzt wel graag fotos van die tepels he!
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Alles in de voegenwit bedoel ik!

Vond ik een leuk klusje (laatst nog gedaan in mijn huidige badkamer).

De tepelfoto's liggen bij Danny zoals je aan mijn kleurtje ziet
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Snobs have more fun!
KLIK!
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 13:55:19 #22
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31173786
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:46 schreef Lucille het volgende:
Je kan er makkelijk achter komen welke tegels er uit moeten. Met je vingers op de tegels kloppen. Zodra je een hol geluid hoort weet je dat die tegel er uit moet.
Ik hoop van harte dat het om een aaneengesloten rij/vlak gaat. Maar dat vermoed ik wel.
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31173804
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:52 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Alles in de voegenwit bedoel ik!

Vond ik een leuk klusje (laatst nog gedaan in mijn huidige badkamer).
Zoiets bedoelde ik eigenlijk ook met 'opnieuw voegen'. Is dat weer mooi duidelijk
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
quote:
De tepelfoto's liggen bij Danny zoals je aan mijn kleurtje ziet
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Huh? Wat maakt dat uit? Of zijn het opeens blauwe tepels ofzo?
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 14:11:18 #24
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_31174212
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 13:55 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Zoiets bedoelde ik eigenlijk ook met 'opnieuw voegen'. Is dat weer mooi duidelijk
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

[..]

Huh? Wat maakt dat uit? Of zijn het opeens blauwe tepels ofzo?
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Ik moest ook de negatieven inleveren. Danny maakt je alleen blauw als hij het alleenrecht op de foto's heeft
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
En nieuwe foto's maken kost me mijn proeftijd
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_31174478
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:11 schreef Duderinnetje het volgende:

[..]

Ik moest ook de negatieven inleveren. Danny maakt je alleen blauw als hij het alleenrecht op de foto's heeft
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
En nieuwe foto's maken kost me mijn proeftijd
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
Dan blijf ik liever wit
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie

Oh, zullen we ontopic verder gaan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop