discus-man | zondag 4 november 2001 @ 22:29 |
Vervolg van : God in 3D, the final definition - deel 1 Eindelijk, daar is ze dan. Wat was ook alweer de bedoeling:
De mens heeft niet alleen een bewustzijn, zoals dolfijnen en sommige ander diersoorten, maar hij is zichzelf bewust van zijn eigen bewustzijn. ( De Homo Sapiens Sapiens ) Een heel verfrissende visie is danook de volgende: Kortom: wij willen zelf GOD worden. Wij willen zelf het vermogen ontwikkelen om als het ware te 'integreren' met niemand minder dan GOD zelve.GOD is dus volgens deze insteek niets en niemand minder dan het ultieme voorbeeld voor onze nog prille en onbezonnen mensheid die nog vrijwel al haar energie steekt in infantiele machtsspelletjes.
Ik weet dat het enorm veel gevraagd is, misschien dat deze tip helpt:
| |
Koekepan | zondag 4 november 2001 @ 22:37 |
quote:Huk? Jij hebt blijkbaar geen enkel benul van wat filosofen 'doen', wat je overigens ook al eerder had laten blijken. quote:Zie hiervoor Hegel, Feuerbach, Marx, etc. Geen filosofen? quote:God is een schoonheidsideaal dat allerlei facetten heeft. Het belangrijkste daarvan vind ik volmaakte zelfkennis. Zij het onhaalbaar, maar dat was de vraag niet. | |
SpikeAlike | zondag 4 november 2001 @ 22:47 |
Niet proberen anderen uit te leggen wat ze in een bepaalde denkwijze moeten zien , laat het ze zelf 'voelen' & 'ervaren' ... Voor de mensen die geïntereseerd zijn in de UNIVERSELE WAARHEID i.p.v. religies die gebaseerd zijn op onwetendheid, angst, egoïsme en zelfverdoemenis, kijken op de volgende pagina : voor degene die genoeg hebben aan hun huidige geloof of geen behoefte hebben aan enigerlei vasthoudendheid betekenen de woorden op die pagina niks. Voor de andere daaraan-tegen zullen het woorden van openbaringen zijn. Groet, Tha Cat wij zijn onze eigen godheid, uitgesplinterd vanuit die ene grote kosmische kracht. | |
SpikeAlike | zondag 4 november 2001 @ 23:10 |
quote:Mischien ben je zelf wel een alien die nu het werk door een ander laat doen en dat dan bij zijn suprieuren indient, wie weet... ![]() Alleen het raakvlak van dit onderwerp en welke kant jij ermee opwilt vind ik wel heel gevaarlijk. suc6 met je boek. kennis ligt in ons zelf vandaar het woord 'ken', oud turaans voor 'ik'. | |
Seborik | zondag 4 november 2001 @ 23:11 |
Wat is er zo origineel aan deze stelling van u meneer Discus-man? (dit geldt ook voor uw eerste stelling) Bovendien vind ik niet dat je zomaar van iemand reacties kunt gebruiken voor in een boek. Onethisch en dergelijke. | |
discus-man | maandag 5 november 2001 @ 00:09 |
quote:beste: Seborik Da's de truc. Het is niet origineel. Sterker nog ik pretender ook helemaal niet iets origineels te verkondigen ! Wel grappig is dat sommige FOKkers zo heerlijk voorspelbaar emotioneel en irrationeel reageren. Zelfs op een filosofie/theologie-forum. Wat betreft het onethische gebruik van jullie eigen vrijwillige reacties: daar zijn regels voor. Ethica is hierin irrelevant, maar dan loop ik alweer vooruit. PS: Soms moet je bewust aansturen om geen vrienden te maken, misschien is dit wel zo'n moment. Groetjes: Wil | |
Koekepan | maandag 5 november 2001 @ 00:22 |
quote:Dit suggereert een doorlopende uiteenzetting van jouw kant, waarbij de nederige lezer gaandeweg tot inzicht komt, maar ik vraag me af of er tot nu toe ook maar een enkele forumbezoeker is die meent dat jij ons iets aan het leren bent over wat dan ook. | |
discus-man | maandag 5 november 2001 @ 00:24 |
quote:Goed dan, even de zaak chargeren: En wat doen filosofen dan al sinds pakweg 600 BC. Hebben ze gezorgd voor wereldvrede? NOT !!! Kortom: Wat is hun toegevoegde waarde op het geheel !! Was het niet niet Nietzche die deze kritiek reeds eerder formuleerde ! Soms moet je de zaken chargeren om de essentie boven water te krijgen, sorry ( zelfs dit heb ik niet zelf verzonnen ) Grrrrrr..eats : Wil | |
Koekepan | maandag 5 november 2001 @ 00:31 |
quote:Nee, en de timmermannen ook niet. Waarom zouden de filosofen zich hiermee bezig moeten houden? quote:In navolging van Marx. | |
Seborik | maandag 5 november 2001 @ 00:33 |
quote:Oh, ik meende dat toch op te maken uit enkele van uw woorden. Want tot nog toe heb ik eigenlijk niets kunnen vinden wat niet eerder door iemand geopperd is. quote:Is ethica irrelevant? Maar waarom dan? Stel dat ik over een tijdje een scripte moet schrijven over een onderwerp en ik open hier een topic over dat onderwerp. Daarmee misbruik ik de mensen die erop reageren. Dat zou onethisch zijn tegenover die mensen dus. Bovendien zou ik zelf gek worden van een schuldgevoel tegenover die mensen. [Dit bericht is gewijzigd door Seborik op 05-11-2001 00:41] | |
Seborik | maandag 5 november 2001 @ 00:35 |
quote:Zou het wat uitmaken als je de zin van het leven zou begrijpen? Zou je dan morgen niet naar je werk gaan, lunchen tussen de middag en 's avonds je warme bed inkruipen? Ik vind het ook enigszins raar om een geesteswetenschap (of een andere wetenschap) te beoordelen op de dingen die ze niet bereikt heeft. | |
discus-man | maandag 5 november 2001 @ 00:56 |
quote:OK, enige nuance lijkt me wel terecht na deze tirade mijnerzijds. Waar ik op stuur(de) is het volgende: De samenleving, in ons geval de Westerse, bepaalt wat ethisch verantwoord is, en wat niet. Door de strikte scheiding van staat en kerk is dat de enige ethiek die er wettelijk toe doet. Als ik dus jouw woorden zou willen gebruiken als letterlijk citaat in een nog te schrijven boek, dan zijn de wettelijk beschreven auteursrechten de enigen die ertoe doen, ongeacht of ik daarmee jouw gevoelens kwets of niet. Onrechtvaardig in absolute zin ?: ongetwijfeld Reality is not as nice as you would like, sorry to have woken you!
PS2 Noem me geen U, maar Wil Greetz: Wil | |
discus-man | maandag 5 november 2001 @ 01:30 |
quote:Waar houden jullie (lees: generalisatie) je dan wel mee bezig: Wat is jullie toegevoegde waarde. Waarom zouden we jullie niet allemaal afschieten !!! Geef me 1 zuiver rationele reden en ik zal me schikken. PS: deze reactie is volledig off-topic en wellicht voer voor een nieuw topic. Greetz: Wil | |
Koekepan | maandag 5 november 2001 @ 01:34 |
quote:Waarom niet, inderdaad. Een mens verdient zijn bestaan op geen enkele manier. Hij verdient wel is waar aanzien door hard te werken en evt. door zich in te zetten voor de armen & onderdrukten in de samenleving, of juist door zeer hard te werken aan zijn carrière bij Shell. Maar 'ethiek' is een verzameling afspraken binnen een cultuur, terwijl het bestaan iets is wat zich buiten die cultuur afspeelt. Ergo: over het bestaansrecht van een mens doet de ethiek geen uitspraak. quote:O ja hoor. | |
discus-man | maandag 5 november 2001 @ 02:19 |
quote:Wat denk je zelf !! Zou het iets uitmaken als de mensheid morgen tot de conclusie zou komen dat we al eeuwenlang dom , ifantiel en egoïstisch bezig zijn . Als jij deze essentie niet snapt, dan pas begrijp ik je onbegrip !! Wil | |
Koekepan | maandag 5 november 2001 @ 02:26 |
Is de zin van het leven dan het verbeteren van de wereld? Het lijkt me eerder andersom, dat de wereld verbeterd moet worden om veel mensen het leven naar de zin te maken. | |
discus-man | maandag 5 november 2001 @ 02:56 |
Koekepan: Ik geef op: Vertel me (desnoods indirect) talt2Me !! Wil | |
Berserker | maandag 5 november 2001 @ 03:09 |
quote:Love is in the air... Laat de verzoenende werking van wijn en wijsheid z'n werk maar doen, heren! | |
Berserker | maandag 5 november 2001 @ 03:12 |
quote:Das dus wéér de zin v/h leven. ![]() | |
Koekepan | maandag 5 november 2001 @ 03:16 |
quote:Nee toch? Het is geen categorisch moeten, geen ethische norm of zo. Wil: ICQ xxxxxxxx. [Dit bericht is gewijzigd door Koekepan op 05-11-2001 19:07] | |
Berserker | maandag 5 november 2001 @ 03:18 |
quote:Wat is het dan wel? | |
Koekepan | maandag 5 november 2001 @ 03:29 |
quote:Het is zoiets als: als je alle mensen gelukkig wilt maken, moet je de wereld verbeteren. (Stel dat jijzelf alleen gelukkig kunt zijn als de hele wereld gelukkig was (prototype wereldverbeteraar), dan wordt dat moeten al heel wat urgenter, maar het niet doen is daarmee nog steeds geen non-ethische daad.) Er gaat nog steeds een 'als' aan vooraf. | |
Seborik | maandag 5 november 2001 @ 09:20 |
quote:Jij noemt het onbegrip, ik noem het gewoon realisme. Wat zou het voor mij beteken? Ik kan er bergen geld uit slaan door aan iedereen de zin van het leven te gaan verkondigen en boeken vol schrijven, in vet betaalde talkshows komen, papers schrijven die overal ter wereld gelezen worden. (allemaal lekker egoïstisch weer) Dit zou kunnen, maar ik acht de kans groter dat ik afgedaan word als één of andere idioot die weer eens komt verkondigen waar het allemaal om draait. Wie zou er luisteren? Mensen willen vaak zien wat ze willen zien en horen wat ze willen horen. Als je als enige tot het inzicht zou komen waar de wereld om draait, zou je dan in je eentje in staat zijn om datgene te doen wat jij voor ogen hebt? | |
Snof | maandag 5 november 2001 @ 09:51 |
Tot nu toe heb je met je verfrissende ideeen nog altijd het dogma dat God een hogere macht is waar we als mensheid naar streven om te evenaren. Kan het echter niet zo zijn dat God en de natuur 1 zijn, en dus op bepaalde gebieden idd een hogere macht dan ons mensen heeft, maar dat de mens al geruime tijd in staat is om een serieus gevecht met God aan te gaan. Misschien overschatten we God wel een beetje. | |
Berserker | dinsdag 6 november 2001 @ 01:28 |
quote:Maar draagt het leven dat zichzelf niet op, het naar z'n zin te hebben? Niet non-ethisch misschien, maar wel tegen de aard van het leven in. Die aard kan toch wel behoorlijk dringend genoemd worden. Je zou zelfs zover kunnen gaan door te zeggen dat afwijken van die aard wel degelijk on-ethisch is. Zo vervalt je ethiek ook niet tot relativisme, je meet hem af aan de drang van het leven zelf. Tenminste, als we bij dit alles uitgaan van een altruistische wijze van het 'naar de zin maken'. | |
Berserker | dinsdag 6 november 2001 @ 01:29 |
quote:Nee hoor, de natuur doet het prima zonder ons. Andersom is dat niet het geval. Die afhankelijkheid maakt jou hypothetische God alsnog superieur. | |
Snof | dinsdag 6 november 2001 @ 09:36 |
Natuurlijk doet de God 'natuur' het prima zonder ons, dat was niet wat ik bedoelde (behalve misschien dat wij een deel zijn van de natuur en dus ook een deel van God, de kinderen van God). Ik bedoelde dat de ouderwetse overlevering van de enige God er eentje is van een almachtige, niet falende God. God die met een knip van zijn vinger woestijnen in akkers kan veranderen, die doden kan laten herrijzen, die zich als een zuil van vuur aan ons kan presenteren. De natuur kan net als de overelveringen ook tempesten op ons afsturen, sprinkhanenplagen, zondvloeden en het kan zelfs kikkers regenen, maar zoiets gebeurt met willekeur. Er (is geen macht/hoeft geen macht te zijn) die specifiek ons moet hebben, die zo'n plaag richting ons stuurt. Dat is natuur, en wij als Hollanders kunnen ons al aardig tegen zondvloeden weren, Engelsen gaan niet histerisch de straat op als kikkers en vissen neervallen, vulkanen en stormen worden niet meer zo zeer gevreesd als wel onderzocht op voorspelbaarheid. Zulke zaken geen straf meer in onze ogen, maar een speling der natuur. De God "natuur" kan ons dus geen angst meer inboezemen door de dreiging van straf. We zijn zijn gelijke, en worden alleen nog gestraft voor onze nalatigheid en de onderschatting van de natuur. Hier een almachtige God achter zoeken is een overschatting, want almachtig heeft hij zich in onze tijd niet meer getoond. | |
Berserker | woensdag 7 november 2001 @ 16:19 |
quote:Het idee achter de zondvloed en de plagen is juist dat God het niet willekeurig laat gebeuren, maar naar aanleiding van het handelen van mensen op aarde. In deze tijd van moderne techniek zal hij naar andere middelen dan natuurrampen moeten zoeken om het gewenste vernietigende effect te verkrijgen. | |
Snof | woensdag 7 november 2001 @ 17:16 |
quote:Precies mijn punt: God is almachtig en schiet met scherp. Dat is een dogma, een vooropgelegd idee om de eenvoudige gelovige vrees in te boezemen om fout te doen. Dit vooraf aan te nemen als waar staat een objectieve discussie over de aard van een eventuele God in de weg. Wat wilde je nu zeggen? | |
Berserker | woensdag 7 november 2001 @ 17:24 |
quote:Ik wil helemaal niks zeggen, maar slechts aantonen dat jouw -nieuwe- godsbeeld niet strookt met de oude versie. | |
Snof | vrijdag 9 november 2001 @ 10:39 |
Mijn nieuwe godsbeeld? Ik wilde alleen aantonen dat de topicopener een beeld wil vormen van God zonder de aannames die door de eeuwen heen al voor waar zijn aangenomen omtrent God. Hij stelt zijn vraag echter op zo'n manier dat er al wat mogelijkheden worden uitgesloten voor andere vormen van God(en). Je zegt dus precies hetzelfde als ik... | |
Koekepan | vrijdag 9 november 2001 @ 14:20 |
quote:Maar waarom zou je het dan tot ethische norm verheffen? Je kunt hooguit zeggen, iemand die de basisprincipes van het leven niet wil verloochenen, die handele zo en zo. Maar wat voor nut het heeft volgens die basisprincipes te leven, dat is geen zaak van ethiek volgens mij. Ik denk dat de ethiek behoorlijk is afgegleden in het moeras van het relativisme door de opkomst van de wetenschap. Mensen doen in onze ogen niet meer dingen omdat ze weinig of veel ethisch besef hebben, maar omdat ze op die manier geboren/opgevoed/opgegroeid zijn. Als we zeggen: dat is een sléchte handeling, dan kun je die persoon aanspreken op dat punt, maar dat kan alleen als die persoon enigszins toerekenbaar is en vatbaar voor morele principes. Maar die morele principes zijn in feite ook gebruiksartikelen, waarmee je een kind leert zich sociaal op te stellen e.d. Als deze persoon ontoerekenbaar is, dan is een ethisch oordeel onmogelijk, net als je van een hond niet zegt dat hij goed of slecht is, maar vals of goedaardig. quote:Maar is dat een universeel geldige ethiek? Een ethiek die boven je handelen uitstijgt en die een richtsnoer voor je daden is? Of is het meer een zelfopgelegd streven, in welk geval het totaal geen zin heeft om er achteraf nog het stempel ethiek (of welk ander stempel dan ook) op te drukken. quote:Ik denk dat ik een relativist ben. De enige manier waarop ik ethiek als absoluut zou kunnen beschouwen is de persoonlijke ethiek. En dan nog kan ik dat niet rijmen met goed of slecht: jezelf (leren) kennen is, ongeacht de persoon, iets wat je alleen maar kan helpen. Een ethische daad dus, misschien. | |
zodiakk | vrijdag 9 november 2001 @ 16:40 |
alles hieronder is 'for the sake of argument'quote:Moet het niet zijn dat we zijn gaan beseffen dat onze relatie tot de dieren anders is? quote:Het gemeenschappelijke doel is Persoonlijk Geluk (laat ik ook maar eens chargeren). Omdat alles in de wereld relatief is en anders kan lijken als het vanuit verschillende perspectieven wordt bekeken, is het moeilijk om een gemeenschappelijk doel te stellen (ook al weten we niet wat dat is) dan als we vanuit een 'birds view' de situatie overzien. Je kan in feite alleen uit jezelf de wereld bezien, je beziet de wereld vanuit jou eigen gedachten en je bent geniegd om jezelf buiten de wereld te plaatsen. Dat is echeter niet mogelijk, je maakt deel uit van de wereld en jij vormt een interne relatie tot andere elementen van die wereld; een externe relatie tot de wereld is een illusie. Het enige doel wat je zou kunnen bereiken is het streven naar Persoonlijk Geluk, een emotionele weldaad van het Zijn. quote:Hmm, bedenken we dan ook niet zelf een collectieve doelstelling (al dan niet bestaand) uit het niets? Zovan *poef* een doelstelling. een 'hogere doelstelling' is niet te definieeren, zie mijn bovenstaand stukje. quote:Dit is puur onderhevig naar het verlangen naar Persoonlijk Geluk. Immers Geluk wordt vaak bereikt door opheffing van beperkingen quote:...en WAAROM willen we de natuurwetten trotseren? quote:Het Geluk is God. quote:Ik zou graag willen weten wat voor boek, als het uitkomt wil ik graag wel de titel weten, je kan me mailen (mailadres staat in mijn profiel) quote:dit is een pure illusie, je kan immers niet op een hoger platform over de Natuur spreken omdat je er zelf deel uit van maakt. | |
Berserker | zaterdag 10 november 2001 @ 01:19 |
quote:De constantes om een ethiek aan te binden zijn er dankzij de wetenschap tegenwoordig wellicht in mindere mate, maar ze zijn er nog steeds. Die constante ligt in besloten in het wezen van alle dingen, het DNA. Een vervente Darwinist zal vast menen dat het je genen zich ook maar vormen en aanpassen aan hun omgeving en dus tot relativisme vervallen, maar daar ben ik het niet mee eens (een andere discussie wellicht). Een juiste ethiek is afgestemt op (en nu gaan we Aristotelaans doen), het wezen van de mens en de andere levensvormen. Je kan goed of fout handelen ten opzichte van 'het zijn'. Zo zou het bevoorbeeld fout zijn om zieken in leven te houden, omdat wij nou eenmaal zo in elkaar zitten: Het is dat slecht is voor het nageslacht vanwege de verslapping van de genen. Kortom de essentie van zo'n ethiek kom neer op 'jezelf zijn'. Dus niet handelen in strijd met wat je bent, en wat anderen zijn. Andere levensvormen moeten in hun 'natuurlijke doen' gelaten worden. Gebeurt dat niet, dan wachten er slechts nadelige gevolgen.
|