Ik krijg hier helemaal de rillingen van. Er is ook al heel lang voor gewaarschuwd maar wat kun je ertegen doen?quote:Mutatie vogelpestvirus kan 150 miljoen mensen doden
UTRECHT - 30/09/05 - (Novum/AP) - Regeringen in de wereld moeten onmiddellijk stappen ondernemen om de dreiging van een grieppandemie het hoofd te bieden, die elk moment kan uitbreken en tussen de vijf miljoen en 150 miljoen mensen het leven kan kosten. Dat heeft David Nabarro van de Wereldgezondheidsorganisatie donderdag gezegd na zijn benoeming tot coördinator van de Verenigde Naties voor de bestrijding van griep bij vogels én mensen.
Nabarro zei dat een pandemie 'zeer waarschijnlijk' zal worden veroorzaakt door een mutatie van het vogelpestvirus H5N1, dat sinds 2003 in Azië rondwaart en daar een slachting heeft aangericht onder kippen en andere vogels. Zeker 65 mensen zijn overleden nadat zij met het virus besmet waren geraakt. Het virus wordt nog niet van mens op mens overgedragen, maar volgens experts kan dit snel veranderen als het virus muteert. Nabarro zei dat het 'uitermate verkeerd' zou zijn om de mogelijkheid van een wereldwijde uitbraak te negeren.
"De aviaire griepepidemie moet onder controle worden gebracht als wij een menselijke influenzapandemie willen voorkomen", zei Nabarro. De grieppandemie van 1918 eiste meer dan veertig miljoen mensenlevens en de pandemieën van 1957 en 1968 veroorzaakten weliswaar minder doden, maar wel veel ontwrichting. In een nieuwe pandemie kan het dodental variëren tussen vijf en 150 miljoen. De hoogte hangt af van maatregelen die in de komende maanden getroffen moeten worden om op een uitbraak voorbereid te zijn of die te voorkomen, zei Nabarro.
bron: novum/AP
Dan ontstaat er wel een zwarte markt in vaccins.quote:Op vrijdag 30 september 2005 14:21 schreef longinus het volgende:
Als ze de anti virale middelen maar gelijkmatig onder het volk verdelen en niet de rijken eerst maakt iedereen een goede kans.
Opmerkelijk detail is ook het feit dat de Spaanse Griep in Europa ten tijde van WOI aanzienlijk meer slachtoffers heeft geeist dan de oorlog op zich. En met aanzienlijk meer bedoel ik dan ook een factor 10 ofzo.quote:Op zondag 2 oktober 2005 00:35 schreef Pietverdriet het volgende:
wat een overdreven humbug
De grootste pandemie van de laatste 100 jaar (spaanse griep) heeft maximaal 40.000.000 doden gekost.
Toen waren er ook iets minder mensen......quote:Op zondag 2 oktober 2005 00:35 schreef Pietverdriet het volgende:
De grootste pandemie van de laatste 100 jaar (spaanse griep) heeft maximaal 40.000.000 doden gekost.
Sja, vooral als je ziet wat voor een invloed de eerste wereldoorlog heeft gehad, en de meeste mensen niet eens weten wat de spaanse griep was.quote:Op zondag 2 oktober 2005 16:34 schreef nozem het volgende:
[..]
Opmerkelijk detail is ook het feit dat de Spaanse Griep in Europa ten tijde van WOI aanzienlijk meer slachtoffers heeft geeist dan de oorlog op zich. En met aanzienlijk meer bedoel ik dan ook een factor 10 ofzo.
Hallo. Ik hoop dat je met deze opmerking wat grappig probeert te zijn.quote:Op vrijdag 30 september 2005 13:07 schreef Mr.J het volgende:
Scheelt naw wel weer in de vergrijzing aangezien vnl. ouderen (en jonge kinderen) eraan zullen overlijden.
Daar heb je wel gelijk in ja. Ik vraag me af hoe dat komt. Misschien omdat oorlog als onnatuurlijk gezien wordt en bij een epidemie ben je zogenaamd slachtoffer van een natuurverschijnsel. Zoiets misschien?quote:Op zondag 2 oktober 2005 16:53 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sja, vooral als je ziet wat voor een invloed de eerste wereldoorlog heeft gehad, en de meeste mensen niet eens weten wat de spaanse griep was.
Nee, als er te veel kinderen zouden overlijden dan is het juist slecht voor de vergrijzing.quote:Op vrijdag 30 september 2005 13:07 schreef Mr.J het volgende:
Scheelt naw wel weer in de vergrijzing aangezien vnl. ouderen (en jonge kinderen) eraan zullen overlijden.
Vergeet niet dat er in 1918 een hoop minder mensen de wereld overgingen. Dus je moet heel veel energie en moeite investeren om de pandemie lokaal te houden. Dat zag je een paar jaar geleden al met SARS.quote:Op zondag 2 oktober 2005 00:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Toen waren er 'maar' 2 miljard mensen op de aarde tegen 6 miljard nu.quote:Op zondag 2 oktober 2005 00:35 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelfs als je geen rekening houd met beter medische zorg, dan kom ik nog enkele tientallen milljoenen lager uit.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 18:57 schreef wonko het volgende:
[..]
Toen waren er 'maar' 2 miljard mensen op de aarde tegen 6 miljard nu.
http://fijnefeitjes.web-log.nl/log/2087529
http://fijnefeitjes.web-log.nl/
Als je het 1:1 doortrekt kom je uit op 120 miljoen mensen. Daar zullen door verbeterde zorg nog een hoop van gered kunnen worden alleen gaa dat naar mijn idee linear. Eerst iemand ziek worden en daarna behandelen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 19:20 schreef Pietverdriet het volgende:
Zelfs als je geen rekening houd met beter medische zorg, dan kom ik nog enkele tientallen milljoenen lager uit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |