abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_31031219
DEN HAAG - Gemeenten moeten jongeren die geen diploma hebben, niet werken, niet naar school gaan en geen uitkering ontvangen, kunnen dwingen een opleiding te volgen. Uitbreiding van de leerplicht is daarvoor het middel. Dat stelt de Onderwijsraad in een donderdag verschenen advies.

Het advies sluit aan bij voorstellen van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) om een sluitende aanpak van deze jongeren. Uitgangspunt is dat jongeren een opleiding volgen dan wel aan het werk zijn. Volgens de Onderwijsraad gaat het om 4 procent van de jongeren tot van 18 en 23 jaar, ofwel 37.000 jongeren met een somber toekomstperspectief.

"Deze groep bereiken is heel lastig", erkent voorzitter F. van Wieringen van de Onderwijsraad. Daarom wil hij een partiële leerplicht van een of twee dagen per week voor jongeren ouder dan 18. Voor jongeren tot 17 kan een volledige leerplicht worden ingesteld.

Bron: www.nu.nl

Met een leerplichtverlenging tot 18 jaar daar kan ik nog wel inkomen, maar van 18 tot 22, vind ik toch eigenlijk wel dat je oud genoeg bent om je eigen keuzes te maken. Als je lekker kansloos je hele leven wil uitkeringtrekken moet je dat maar lekker doen, ik ga je handje echt nie vasthouden.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_31031757
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:03 schreef danos het volgende:
DEN HAAG - Gemeenten moeten jongeren die geen diploma hebben, niet werken, niet naar school gaan en geen uitkering ontvangen, kunnen dwingen een opleiding te volgen. Uitbreiding van de leerplicht is daarvoor het middel. Dat stelt de Onderwijsraad in een donderdag verschenen advies.

Het advies sluit aan bij voorstellen van de Raad voor Werk en Inkomen (RWI) om een sluitende aanpak van deze jongeren. Uitgangspunt is dat jongeren een opleiding volgen dan wel aan het werk zijn. Volgens de Onderwijsraad gaat het om 4 procent van de jongeren tot van 18 en 23 jaar, ofwel 37.000 jongeren met een somber toekomstperspectief.

"Deze groep bereiken is heel lastig", erkent voorzitter F. van Wieringen van de Onderwijsraad. Daarom wil hij een partiële leerplicht van een of twee dagen per week voor jongeren ouder dan 18. Voor jongeren tot 17 kan een volledige leerplicht worden ingesteld.

Bron: www.nu.nl

Met een leerplichtverlenging tot 18 jaar daar kan ik nog wel inkomen, maar van 18 tot 22, vind ik toch eigenlijk wel dat je oud genoeg bent om je eigen keuzes te maken. Als je lekker kansloos je hele leven wil uitkeringtrekken moet je dat maar lekker doen, ik ga je handje echt nie vasthouden.
Uhmmzl .. natuurlijk niet. Kansloos je hele leven uitkering wil trekken, dan liever 4 jaar minder uitkering trekken, Ik heb het liefst dat iedereen gewoon vertrekt van school met een diplome. Dus minimale leerplicht tot 22 vind ik niet erg.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_31031827
quote:
Als je lekker kansloos je hele leven wil uitkeringtrekken moet je dat maar lekker doen, ik ga je handje echt nie vasthouden.
Dan stel ik voor dat jij die zinloze uitkeringen gaat betalen?
Studie door middel van belastingen verdiend zichzelf wel terug, maar die kansloze kloteklappers zijn gewoon uitvreters, die lui zijn om te werken, maar goed genoeg voor een kogel imo...
pi_31032010
quote:
DEN HAAG - Gemeenten moeten jongeren die geen diploma hebben, niet werken, niet naar school gaan en geen uitkering ontvangen, kunnen dwingen een opleiding te volgen.
Hmm daar val ik ook onder, onder die jongeren. Al ben ik dan al bijna 24 volgend jaar januari.
En ik heb dan af en toe nog wel eens een dagje uitzendwerk, maar das ook niet veel.
Maar ik heb toch echt geen zin om een 'praktijkgerichte leerwerk opleiding' te gaan volgen zoals in dat bericht van Nu.nl staat. Ik ben geen kamper

Gelukkig ben ik bijna 24 hehehe en dan hoeft dat volgens mij ook niet meer.

[ Bericht 32% gewijzigd door tulpje6 op 29-09-2005 17:36:36 ]
  donderdag 29 september 2005 @ 17:52:52 #5
50490 wjschreuder
-------------------
pi_31032734
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:29 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

Hmm daar val ik ook onder, onder die jongeren. Al ben ik dan al bijna 24 volgend jaar januari.
En ik heb dan af en toe nog wel eens een dagje uitzendwerk, maar das ook niet veel.
Maar ik heb toch echt geen zin om een 'praktijkgerichte leerwerk opleiding' te gaan volgen zoals in dat bericht van Nu.nl staat. Ik ben geen kamper

dus jij gaat lekker zinloos zijn de rest van je leven?
waarom zou je een kamper zijn als je een praktijkgerichte opleiding gaat doen? Het overgrote deel van de jongeren doet dat. Beetje uitkering trekken is wel het ergste wat er is, of woon je nog bij pappa en mamma thuis?
pi_31032860
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:29 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

Dus, Sukkel, Je voelt je te goed voor een praktijkopleiding ?
Je hebt niet eens een diploma, dus wat zeik je nou ?
Had je maar je school af moeten maken, Smerige uitkeringtrekker
pi_31032870
slecht initiatief dit. ik wil niet lullig doen, maar wie gaat er in de fabrieken werken als iedereen goed is opgeleid?

wat mij ene beter plan lijkt is uitkeringen etc. afschaffen voor personen zonder opleiding
  donderdag 29 september 2005 @ 18:05:55 #8
50490 wjschreuder
-------------------
pi_31033061
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:58 schreef steve2003 het volgende:
slecht initiatief dit. ik wil niet lullig doen, maar wie gaat er in de fabrieken werken als iedereen goed is opgeleid?

wat mij ene beter plan lijkt is uitkeringen etc. afschaffen voor personen zonder opleiding
Fabrieksarbeiders zijn steeds minder nodig, ten eerste omdat de automatisering zich blijft ontwikkelen en ten tweede omdat het simpele lopende band werk steeds meer verplaatst wordt naar landen als China.

Geen uitkeringen voor mensen zonder opleiding is opzich een geinig idee, alleen komt het neer op discriminering van intelligentie en het is dus in strijd met de grondwet.
pi_31034163
quote:
Op donderdag 29 september 2005 18:05 schreef wjschreuder het volgende:

[..]

Fabrieksarbeiders zijn steeds minder nodig, ten eerste omdat de automatisering zich blijft ontwikkelen en ten tweede omdat het simpele lopende band werk steeds meer verplaatst wordt naar landen als China.

Geen uitkeringen voor mensen zonder opleiding is opzich een geinig idee, alleen komt het neer op discriminering van intelligentie en het is dus in strijd met de grondwet.
het is geen discrimering op basis van intelligentie, want zelfs de grootste randdebiel kan zijn school nog wel afmaken en daarna een opleiding straatveger volgen toch? het is discriminering op basis van luiheid en bereidheid om te werken, want ook zonder eigen geld kan je in nderland een opleiding doen....
  donderdag 29 september 2005 @ 19:26:54 #10
50490 wjschreuder
-------------------
pi_31035322
quote:
Op donderdag 29 september 2005 18:52 schreef steve2003 het volgende:

[..]

het is geen discrimering op basis van intelligentie, want zelfs de grootste randdebiel kan zijn school nog wel afmaken en daarna een opleiding straatveger volgen toch? het is discriminering op basis van luiheid en bereidheid om te werken, want ook zonder eigen geld kan je in nderland een opleiding doen....
Dat is idd op het eerste gezicht zo, maar er zijn altijd mensen die echt niet genoeg intelligentie hebben om een opleiding te doen (opleiding tot straatveger is natuurlijk onzin, dan kan iedereen dat ff doen en dan is die hele regel weer onnodig). De politiek zou zo'n regel dus wel in kunnen stellen, een Hooggerechtshofrechter zal de wet onmiddelijk afschaffen op basis van de grondwet.
pi_31228830
quote:
Op donderdag 29 september 2005 17:52 schreef wjschreuder het volgende:

[..]

dus jij gaat lekker zinloos zijn de rest van je leven?
waarom zou je een kamper zijn als je een praktijkgerichte opleiding gaat doen? Het overgrote deel van de jongeren doet dat. Beetje uitkering trekken is wel het ergste wat er is, of woon je nog bij pappa en mamma thuis?
Wie zegt dat ik een uitkering trek? Ik heb laatst WW aan proberen te vragen maar ik snap er geen kut van hoe dat aanvragen nu werkt -al die formulieren- en ik zou dan uitkomen op 250 euro per maand en dat verdien ik nu met uitzendwerk ook wel ongeveer.
Bovendien heb ik geen zin in sollicitatieplicht en werkbriefjes en blabla dus dan maar GEEN uitkering.
Ik heb geen andere inkomsten dan de inkomsten uit mn (uitzend)werk. Maar ik werk maar heel weinig. Per maand heb ik dus ongeveer 200-500 euro (afhankelijk van hoeveel ik werk) aan inkomsten.
En ja ik woon nog thuis en draag (100 euro) kostgeld af (veel te weinig volgens mn ouders maargoed).
En ik betaal gewoon mn toiletspullen en ontbijtspullen en drinken en snoep en kleding etc zelf.

Ik heb geen zin in een praktijkgerichte opleiding. Kom ik tussen allemaal VBO'ertjes en kanslozen te werken enz (ik heb HAVO makkelijk gehaald). En ik ben niet praktisch ingesteld.
pi_31230396
quote:
Waarom nog een uitkering? Ze hebben hun kans gehad.
pi_31311714
Ik heb het idee dat het vooral ligt aan het schoolsysteem dat niet goed aansluit bij de doelgroep.

Te theoretisch en de eindtermen zijn te hoog gegrepen voor de doelgroep

Een vriendin van me is leerplichtambtenaar en ze vertelde dat men er van uitgaat dat iedereen op Havo niveau een startkwalificatie moet kunnen halen.. ook op praktisch gebied.

Lijkt me inderdaad een beetje te hoog

Dus extraleerplicht... pas eerst het schoolsysteem aan en pas die aan, aan de doelgroep en aan wat de arbeidsmarkt vraagt.

maar het principe van werken voor je uitkering.. dat vind ik sowieso wel een goed idee..

je leert dan arbeidsvaardigheden, werkritme en houd contact met de arbeidsmarkt en het is beter voor je eigenwaarde
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')