quote:
Op woensdag 30 januari 2008 08:42 schreef Merel het volgende:Ik vroeg me trouwens nog iets af over naar de dokter gaan voor een diagnose. Maeghan, jij zei dat je jezelf de laatste jaren had laten verstijven hè? Ik heb ook gewrichten die nu niet meer zo flexibel zijn als vroeger omdat ik er tegenwoordig op let. Maar als ik dan nu naar de dokter ga, lijk ik dus een stuk minder hypermobiel dan ik kán zijn als ik maar vaak genoeg die stomme trucjes zou doen om de boel weer op te rekken

Dus hoe maak je dan duidelijk dat je niet zomaar lenig bent ofzo?
Ik kijk trouwens elke keer weer op van de dingen die ik hier lees, dat die er blijkbaar ook bij horen en die 'normale' mensen niet hebben. Die verminderde propriocepsis (moet wel even opzoeken wat dat was hoor

), het enkels verzwikken, gewoon je rug kunnen krabbelen, ik sta er telkens weer van verbaasd dat andere mensen daar geen last van hebben en dat het dus blijkbaar door die hypermobiliteit komt!
Ik kom er sowieso nauwelijks voor bij de dokter, en als ik er kom maakt het nog niet uit. Mijn dokter is toch een sukkel en de fysiotherapeute hield vol dat ik over de hele linie te slap was en dat het daardoor kwam. Ik heb voornamelijk problemen met mijn rug, polsen en enkels. Daar helpt opstijven niet echt. Wel bij m'n duim bijvoorbeeld, die flapt niet meer zo makkelijk uit de kom, mijn schouders zitten minder vaak verkeerd (ik kon m'n ruggenwervel laten verschuiven door op m'n zij te slapen, dat heb ik gelukkig niet meer), ik had vaak een verschoven kaak als ik wakker werd (veel rekoefeningen ivm spanningshoofdpijn - weet nu dat ik m'n kaken op elkaar moet klemmen als ik die doe) en ik merk gewoon vaak dat ik nu een beweging niet meer haal omdat m'n spieren stijf zijn, wat veel minder pijnlijk is dan merken dat je weer overstrekt hebt. Dus ik heb gewoon minder last. Verder regel ik het allemaal zelf wel. Als ik naar de dokter/fysio luister komt het toch niet goed, met hun mooie adviezen voor fitness haha. Alhoewel m'n laaste fysio wel gewoon goed was hoor. Maar ik ben ook vrij stellig als ik naar de dokter ga, ik zeg wat ik naar mijn idee mankeer en daar kan hij het mee doen. Met m'n gewrichten dan hoor, verder niet natuurlijk, maar ik weet ondertussen gewoon wel hoe die dingen in elkaar steken. Dus hij kan meewerken of niet. Verder is het probleem bij mij meestal goed op te lossen met wat stabiliserende oefeningen, een keer lekker laten kraken bij de fysio of een beetje pijnbestrijding met stroom of zo. Ik heb de mazzel dat ik er op mijn dertiende al achter kwam dat ik hypermobiel was, en op m'n 17e op een pijnlijke manier heb geleerd wat dat inhoudt (hevige rugklachten na zittend werk). Sindsdien ken ik mijn grenzen veel beter en heb ik dus relatief weinig last.
Als je echt problemen hebt met 'opstijven' kun je er ook voor kiezen om wel rekoefeningen te doen, maar te zorgen dat je ook heel sterk bent. En dan heb ik het niet over de hamstrings en de biceps, maar heel erg veel stabiliserende oefeningen doen om je polsen, enkels, rug etc. sterker te maken. Dat kan ook. Ik heb een half jaar best veel gesport, anderhalf tot een jaar geleden (gemiddeld 5 uur per week, voornamelijk BodyCombat, BodyBalance, BodyPump en RPM) en dat ging ook prima. Ik was toen natuurlijk wel weer heel lenig, maar ook sterk genoeg om alles op z'n plek te houden. Ik ben alleen te lui omdat consequent vol te houden, dan is dit veiliger.
Ik kon vroeger m'n handen op borsthoogte achter m'n rug tegen elkaar doen, dan tikten m'n schouderbladen ook tegen elkaar. Nu kan ik dat bij lange na niet, ik kan m'n armen maar een klein stukje achter m'n rug bewegen, dan voel ik dat alles gewoon 'vast' zit. Alsof er een plank op m'n rug zit waardoor ie niet kan buigen, zo voelt het. Ik krijg m'n duim ook maar met moeite tegen m'n pols, dat deed ik vroeger met gemak. Ik kon ook m'n duim bovenop m'n hand leggen, ik kom er niet eens meer in de buurt. Ik weet uit ervaring dat als ik maar een paar weken oefen, ik weer lenig ben, dat ik over vier weken weer een spagaatje kan maken (voor ik ging sporten was ik namelijk ook zo stijf als een plank).
Maar goed, een echte arts weet het verschil tussen spieren en pezen wel. Het is ook bekend dat HMS'ers op kunnen stijven. Wat je eventueel zou kunnen doen is foto's maken van je rare 'trucjes' die je zou kunnen overleggen als bewijsmateriaal op het moment dat het niet meer gaat.