abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 28 september 2005 @ 10:59:25 #1
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30993988
Ik kon zo snel ff geen ander topic vinden, dus maar ff een nieuwe..

Nu heb ik af en toe nog weleens van die ideeen, die me wel vruchtbaar lijken. Zo had ik een paar jaar geleden een idee voor een soort 'tassendrager', waar 2 ovale plastic/houten ringen met een stuk leer ertussen. Dit voorkomt het snijden van de plastic winkeltas of boodschappen tas in je handen. Echter, niks mee gedaan, en vorig jaar zie ik opeens dat een één of andere doos er een prijs mee gewonnen had (in het Nuonblaadje kwam ik het tegen).

Laatst weer een idee: Naar aanleiding van wat irritante vrienden met zo'n electrische vliegenmepper, leek het me wel een goed idee om een dergelijk systeem in een horloge met alarm in te bouwen. Eén klein schokje op het gewenste tijdstip, en je bent klaarwakker! Naja, de haalbaarheid betwijfel ik echter..

Nu heb ik wederom een goed idee, waar ik toch al maanden mee speel. Het betreft hier een mode-artikel, waar -naar mijn schatting- lage productiekosten aan zal kleven. Het heeft ook de potentie een rage-artikel te worden. Nu ben ik zelf marketeer, en heb al aardig wat deskresearch gedaan, en ben tot de conclusie gekomen dat iets dergelijks nog niet op de markt bestaat. Ook niet internationaal. Voordat ik overweeg hier echt werk van te maken, en octrooi (en evt alsnog nieuwheidsonderzoek) aan te vragen, zou ik nog wel in contact willen komen die daadwerkelijk verstand heeft van confectie, en met name ontwerp hiervan. Ik kan er wel bij vermelden dat de vinding met schoenen te maken heeft.

Iemand kledingontwerper hier?
I only tell you once. Don't fuck me, Tony. Don't you ever try to fuck me.
pi_30994452
Denk niet het een succes wordt, mensen willen geen schok om wakker te worden lijkt mij. En dan moet ik erbij zeggen dat het principe wel bestaat, mijn neefje had een soortgelijk horloge om op tijd zijn medicijnen in te nemen, echter was dat niet met schokken, maar met trillingen, wat natuurlijk een stukje vriendelijker is....
  woensdag 28 september 2005 @ 11:22:01 #3
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30994472
Schoenen met lichtjes?

Maar eerst zou ik octrooien aanvragen ipv eerst met mensen te praten die er veel vanaf weten. Behalve als je het natuurlijk met een modestudent doet oid. Maar ga niet direct met bedrijven/professionals praten zonder eerst je intellectuele eigendom vast te leggen.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30994571
ik zou eens goed uitzoeken of je idee inderdaad nog nooit eerder gebruikt is. Anders wordt het moeilijk om octrooi op een idee te krijgen.

Je eerder genoemde ideeen zijn namelijk allang beschikbaar.
I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
  woensdag 28 september 2005 @ 11:27:25 #5
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30994582
quote:
Op woensdag 28 september 2005 11:21 schreef -_Tommy_- het volgende:
Denk niet het een succes wordt, mensen willen geen schok om wakker te worden lijkt mij. En dan moet ik erbij zeggen dat het principe wel bestaat, mijn neefje had een soortgelijk horloge om op tijd zijn medicijnen in te nemen, echter was dat niet met schokken, maar met trillingen, wat natuurlijk een stukje vriendelijker is....
Inderdaad, dus daar hoeven we ook niet verder op in te gaan. Was slechts ter illustratie van 1 van mijn ideen... Alhoewel het wel wat voor mij zou zijn, aangezien ik écht moeilijk wakker wordt.
  woensdag 28 september 2005 @ 11:29:01 #6
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30994617
quote:
Op woensdag 28 september 2005 11:22 schreef LaZZ het volgende:
Schoenen met lichtjes?
L.A. Gear! jeugdsentiment
Nee dat is het niet.
quote:
Maar eerst zou ik octrooien aanvragen ipv eerst met mensen te praten die er veel vanaf weten. Behalve als je het natuurlijk met een modestudent doet oid. Maar ga niet direct met bedrijven/professionals praten zonder eerst je intellectuele eigendom vast te leggen.
Een modestudent bedoel ik dan ook. Die zijn vast wel aanwezig hier.
  woensdag 28 september 2005 @ 11:33:01 #7
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30994719
quote:
Op woensdag 28 september 2005 11:26 schreef SoNoS het volgende:
ik zou eens goed uitzoeken of je idee inderdaad nog nooit eerder gebruikt is. Anders wordt het moeilijk om octrooi op een idee te krijgen.
Zoals ik al zei: Ik heb goed deskresearch verricht, en ben tevens het 'field' ingegaan. Ben er zo goed als zeker van dat een dergelijk product niet bestaat. Vanwege mijn achtergrond (Nima A/ Nima B) zal het in de markt zetten ook niet zo'n probleem zijn uiteindelijk. Het gaat mij meer om het ontwerp te perfectioneren. Vandaar deze oproep aan een modestudent oid.
quote:
Je eerder genoemde ideeen zijn namelijk allang beschikbaar.
Oja? Die eerste vertelde ik zelf al, maar dat tweede ben ik nog nergens tegengekomen. Daar wil ik trouwens verder ook niks mee. Het gaat mij om het laatste idee.

Trouwens, voor een persoon die voor zijn (hbo) opleiding een product moet verzinnen, of mini-onderneming moet starten, kan het wellicht ook interessant zijn.
pi_30995080
quote:
Op woensdag 28 september 2005 11:33 schreef Sosa het volgende:
Oja? Die eerste vertelde ik zelf al, maar dat tweede ben ik nog nergens tegengekomen. Daar wil ik trouwens verder ook niks mee. Het gaat mij om het laatste idee.
Het eerste idee is niet zo revolutionair. Het voorkomen dat handvaten snijden in je handen, daar heb je verschillende tassen voor. Dat er nog steeds plastictassen worden uitgegeven die wel in je handen snijden is natuurlijk gewoon een kosten overweging.

Iemand wakker laten worden door middel van een electrische schok is ook niet nieuw. Sterker nog, dit idee is al verder uit ontwikkeld en daar is het trilalarm voor gekomen, zoals -_Tommy_- ook al aangaf.
Daar komt ook nog eens bij, dat het idee misschien wel geinig is, maar is het technisch haalbaar? Is het te verkopen, qua verkoopprijs? Is het produkt veilig (gekeurd e.d.). Is er uberhaupt wel vraag naar? (niet aanwezig wil nog niet zeggen dat iedereen het wilt).

Ik zou voordat ik zo´n idee helemaal gaat uitwerken en de moeite neemt om octrooi aan te vragen eerst eens uitzoeken hoe zoiets precies in zijn werking gaat. Sterker nog, ik kan mij voorstellen dat je zoiets via een bedrijf laat doen, dit omdat zij meer ervaring en middelen hebben.
I will rule the universe and you all gonna die !!!!!!
  woensdag 28 september 2005 @ 13:07:11 #9
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30996964
Nogmaals, de eerste 2 waren voorbeelden van jaren geleden. Of het toen revolutionair was of niet zal me aan me reet roesten.

Het gaat me, nogmaals, om het laatste idee, waar ik wat tips met betrekking tot ontwerp voor nodig heb. Vandaar mijn vraag of hier een modestudent/ontwerper rondfokt.

leuke homepage trouwens sonos..
pi_30998754
quote:
Op woensdag 28 september 2005 13:07 schreef Sosa het volgende:
Nogmaals, de eerste 2 waren voorbeelden van jaren geleden. Of het toen revolutionair was of niet zal me aan me reet roesten.
Begrijpend lezen is voor sommige mensen erg lastig

Veel succes Sosa, je hebt me nieuwsgierig gemaakt!
  woensdag 28 september 2005 @ 14:56:32 #11
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_30999935
Dankje

Het nadeel van het denken te hebben van een uitvinding is dat je niet zomaar het idee kan tentoonstellen om reacties uit te lokken, omdat de kans aanwezig is dat er een ander mee vandoor gaat. Maar daarnaast onbreekt een goede feedback. Nogal lastig.
pi_31000034
TVP
altijd handig, een topic waarin mensen ideeen bedenken die ik zelf kan laten patenteren en geld op kan maken.
Bedankt alvast.
  woensdag 28 september 2005 @ 15:01:39 #13
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_31000085
quote:
Op woensdag 28 september 2005 14:59 schreef Salvad0R het volgende:
TVP
altijd handig, een topic waarin mensen ideeen bedenken die ik zelf kan laten patenteren en geld op kan maken.
Bedankt alvast.
Ik heb ook nog een idee voor een 'doe-het-zelfmoord-kit'. Wel eerst ff zelf uitproberen he.
pi_31000244
quote:
Op woensdag 28 september 2005 15:01 schreef Sosa het volgende:

[..]

Ik heb ook nog een idee voor een 'doe-het-zelfmoord-kit'. Wel eerst ff zelf uitproberen he.
.
pi_31007461
quote:
Op woensdag 28 september 2005 15:01 schreef Sosa het volgende:

[..]

Die is ook al bekend.
Pil van Drion genaamd
pi_31008026
Patenten en octrooien aanvragen heeft in veel gevallen geen nut. Het nadeel is dat het of heel veel geld kost of dat je je beperkt tot een bepaald gebied. Ook is er in veel gevallen makkelijk om onderuit te komen. Omdat het lastig is om het gehele idee vast te leggen doormiddel van dit. Het beste is doorverkopen of snel uitzuigen. Ik heb het ook maar van 1 persoon Dus misschien zijn er ook mensen die er veel andere ervaringen mee hebben?
  woensdag 28 september 2005 @ 23:45:07 #17
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_31014092
quote:
Op woensdag 28 september 2005 19:50 schreef frederik het volgende:
Die is ook al bekend.
Pil van Drion genaamd
quote:
Patenten en octrooien aanvragen heeft in veel gevallen geen nut. Het nadeel is dat het of heel veel geld kost of dat je je beperkt tot een bepaald gebied. Ook is er in veel gevallen makkelijk om onderuit te komen. Omdat het lastig is om het gehele idee vast te leggen doormiddel van dit. Het beste is doorverkopen of snel uitzuigen. Ik heb het ook maar van 1 persoon Dus misschien zijn er ook mensen die er veel andere ervaringen mee hebben?
Euh... dat ben ik niet helemaal met je eens. Ik ga mee in het feit dat het gehele idee vaak moeilijk vast te leggen is, vanwege de imitator die minimale veranderingen maakt tov van jouw product. Zo kan het trouwens ook hè, gewoon een bestaand product verbeteren/aanpassen..

Maar een idee doorverkopen oid lijkt mij een beetje moeilijk als het nog geen intellectueel eigendom van je is dmv octrooi/patent. Wat houd een ander tegen er met jouw idee vandoor te gaan? niets
  donderdag 29 september 2005 @ 00:00:45 #18
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_31014607
Als het een hype artikel is, dan is snelle productie belangrijker dan octrooien/patenten. Die worden uiteindelijk toch wel omzeild. Je moet gewoon binnen zien te lopen in een zo kort mogelijke tijd. Zodra de 'concurrent' met de prijzanslag begint ben jij al binnen en is de hype over.

Dus hou rekening met transporttijd (China duurt bijv. 3 weken)
pi_31014828
quote:
Op woensdag 28 september 2005 10:59 schreef Sosa het volgende:
en octrooi (en evt alsnog nieuwheidsonderzoek) aan te vragen, zou ik nog wel in contact willen komen die daadwerkelijk verstand heeft van confectie, en met name ontwerp hiervan. Ik kan er wel bij vermelden dat de vinding met schoenen te maken heeft.
Voor een octrooi moet er sprake zijn van een technische vinding. Bij een mode-artikel zal daar hoogstwaarschijnlijk geen sprake van zijn, tenzij je een nieuwe productie-techniek ofzo hebt bedacht. En dat lijkt me met jouw achtergrond nog onwaarschijnlijker. .
pi_31015175
Moeilijke vraag....Als je met iemand overlegt heb je inderdaad het risico dat iemand ermee van tussen gaat. Misschien een jurist die thuis is in het octrooirecht raadplegen?
Wat veel mensen doen is een contract sluiten met een groot bedrijf, zij betalen de kosten van octrooi/patent, en de productiekosten, en jij krijgt een deel van de opbrengst.
Ga anders even langs een rechtswinkel, dit is gratis. Zij kunnen voor je uitzoeken hoe je het beste een octrooi kan aanvragen (hoef je je idee ook niet te vertellen)
Ik ben er niet zo in thuis, dus ik durf je geen echt advies te geven...
Succes trouwens
No. I don't drink vodka every day. And it's so close today...
  donderdag 29 september 2005 @ 16:30:25 #21
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31030276
Ik heb ook zo een leuk idee bedacht. Maar ik vind het klote om die octrooien aan te vragen. Ik heb geen flauw idee hoe het moet namelijk.

Ik ga maar eens binnenkort een docent recht spreken van een 1 of ander Universiteit dan maar.
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
pi_31030515
Laatst was er een programma over uitvinders op TV. Patenten zijn duur en alleen geldig in europa of Nederland. Daarnaast wel weer uitbreidbaar dus voor een beetje dekkend patent ben je zo 50.000 euro kwijt. Er was een andere wel succesvolle uitvinder en die verdiende er geld aan door de productie rechten van zijn uitvinding te hebben. Een groot bedrijf die verkocht die spullen en die had ook het octrooi.

Je moet dus uitkijken dat je niet teveel geld uit geeft voor iets wat mogelijk geen geld gaat opbrengen. Het samen werken met een grotere partner is wel een goedidee maar dan moet je uitkijken dat je niet met een chocolade reep wordt afgescheept. Bedankt voor de moeite hier heb je een chocolade reep en doeg..

Dus uitwerken moet je zelf financieren en dan kijken of een partner je verder kan helpen.
  donderdag 29 september 2005 @ 16:45:50 #23
131546 Vulkan
The Purple Cow
pi_31030725
Dat is leuk gezegd HarryP, maar wat als je idee toch gestolen wordt. Ik vind het echt jammer dat mensen niet zomaar hun creaties op de markt kunnen zetten.

Trouwens, als je een octrooi op je naam en slogan wilt zetten. Kost dat ook zo verschikkelijk veel?Van mij mag iedereen mijn product maken, zolang ze mijn naam maar niet gebruiken vind ik het best.
Ik ben er achtergekomen hoe de mens, zonder gebruik te maken van een voertuig of machine, uit het niets kan vliegen...echt waar...
pi_31035086
quote:
Op donderdag 29 september 2005 16:38 schreef HarryP het volgende:
Patenten zijn duur en alleen geldig in europa of Nederland.
<zucht>

Dit is grote onzin. Je kunt een Europees octrooi aanvragen en die zijn inderdaad geldig in alleen Europa. Maar je kunt net zo goed een octrooi aanvragen voor de Verenigde Staten of een ander land. Iets als een wereldoctrooi bestaat helaas niet, maar je kunt wel voor meer dan honderd landen een internationale octrooiaanvraag indienen bij de World Intellectual Property Organization.
quote:
Op donderdag 29 september 2005 16:45 schreef Vulkan het volgende:
Trouwens, als je een octrooi op je naam en slogan wilt zetten. Kost dat ook zo verschikkelijk veel?Van mij mag iedereen mijn product maken, zolang ze mijn naam maar niet gebruiken vind ik het best.
Zoals ik al eerder schreef is een octrooi alleen mogelijk voor technische vindingen. Voor een naam of merk is er het Merkenrecht. Voor het uiterlijk of de vormgeving van een product is er het modellenrecht. (Denk maar aan de typische vorm van een Coca Colafles.) Bescherming van modellen is goedkoper, maar ook makkelijker te omzeilen dan een octrooi.

Als je een goed idee hebt en dat wil voorleggen of bespreken met een derde, dan kun natuurlijk je ideeën in een enveloppe stoppen en deze laten verzegelen bij een notaris of de Belastingdienst. De kosten hiervan zijn relatief gering, maar je kunt daarmee later aantonen dat het betreffende idee door jou op een bepaald moment is bedacht. Vervolgens maak je met de partij met wie je je idee wil bespreken afspraken over de geheimhouding. Minder waterdicht dan een octrooi maar in veel gevallen ruim voldoende. (Want in tegenstelling tot wat uitvinders zelf vaak denken is hun idee wat ze tijdens het tandenpoetsen hebben bedacht heus geen honderden miljoenen euro's waard.)

Tip: op http://www.octrooicentrum.nl/ vind je meer informatie over de bescherming van een idee. En die informatie is aanzienelijk betrouwbaarder dan alle onzin die hier in dit topic wordt gekwekt door mensen die goed bedoeld kwebbelen over een onderwerp waar ze geen verstand van hebben. .
  donderdag 29 september 2005 @ 20:49:35 #25
93231 Sosa
Bolivian druglord
pi_31038564
Een octrooi biedt alleen bescherming in dié landen waar men voor die bescherming betaalt. Juist het laten vertalen, het lokaal laten indienen en het betalen van de lokale taksen maken dat de kosten voor internationale bescherming behoorlijk op kunnen lopen.

Bij de indiening van het octrooi moet U een keuze maken tussen een maximale geldigheidsduur van zes of twintig jaar. Voor (onderdelen van) producten die een korte economische levensduur hebben is het niet zinvol een twintigjarig octrooi aan te vragen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan zaken als flippo´s en mobiele telefoons.

De verschillen:

6-jarig octrooi:

-Het laten uitvoeren van een nieuwheidsonderzoek is niet verplicht.
-Het octrooi wordt verleend na achttien maanden.

20-jarig octrooi:

-Het laten uitvoeren van een nieuwheidsonderzoek is verplicht.
-Kosten: ¤ 340,- voor een nationaal, ¤ 794,- voor een internationaal onderzoek.

Het octrooi wordt verleend na achttien maanden.

ALLES over octrooien/uitvindingen enzovoorts kunnen op onderstaande link gevonden worden:

http://www.uitvinders.nl/

dit wist ik allemaal al, en was niet de reden van het starten van dit topic, maar ik hoor graag ervaringen..

[ Bericht 2% gewijzigd door Sosa op 29-09-2005 20:58:47 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')