Bron : ADquote:ROTTERDAM- Vooraanstaande Turken in Rotterdam en de rest van het land maken zich zorgen over het toenemend aantal hoogopgeleide Turkse jongeren dat Nederland de rug toekeert. Dat aantal neemt elk jaar toe.
Turkse Nederlanders vrezen dat het vertrek van aansprekende voorbeelden uit Nederland op den duur het integratieproces van Turken kan belemmeren.
Zij houden daarom morgen een debat hierover in de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Hieraan zullen bekende Nederlandse Turken als het kamerlid Albayrak en het Rotterdams gemeenteraadslid Erdal, deelnemen.
Centrale vraag tijdens het debat met studenten van de Erasmus Universiteit is of deze uittocht een slechte zaak is voor Nederland, omdat zo een belangrijke kennisinvestering verloren gaat.
Vorig jaar vertrokken zo n vierduizend Turken uit Nederland, om zich voorgoed te vestigen in Turkije.
Zo n achthonderd van hen waren jongeren van de tweede generatie. Het jaar daarvoor waren dat er nog maar 669.
Ook dit jaar hebben veel jongeren hun koffers gepakt, aldus Erdal, die zelf onlangs twee goede vrienden zag emigreren.
Volgens Erdal is het vertrek vooral een probleem voor de grote steden van Nederland.
,,Rotterdam heeft bijvoorbeeld al grote moeite om hoogopgeleiden aan de stad te binden. Als we ook nog succesvolle Turkse en Marokkaanse jongeren kwijtraken, is het einde zoek. Dan blijft hier alleen de problematische groep over.
De groei van de Turkse economie speelt volgens hem een rol bij het besluit van deze emigranten, maar ook het sociale klimaat in Nederland van de afgelopen jaren is vaak van doorslaggevend belang.
Overigens keren niet alleen vaker Turkse jongeren Nederland de rug toe. Ook steeds meer Marokkaanse jongeren besluiten het land te verlaten.
Vorig jaar ging het om ruim 850 leden van de tweede generatie.
In Rotterdam wonen ruim 70.000 Turken en Marokkanen. Een groot deel hiervan behoort tot de tweede generatie.
maar dan gaan de slechten niet weg die blijven hierquote:Op dinsdag 27 september 2005 11:25 schreef Qlarice het volgende:
Ik denk niet dat alle "goede" allochtonen vertrekken omdat er geen onderscheid kan worden gemaakt. Waarom hier blijven,als het in Turkije goed gaat met economie,en ze in hun thuis land bij eventueel hun famillie zitten. Overigens heb ik er helemaal geen problemen meet dat turken en marokkanen vertrekken. IMHO zit het hier te vol
succesvolle allochtonen zou je liever hier houden in het kader van de kenniseconomie etc. het is juist de niet succesvolle groep die wel blijft zitten, en dat is precies het omgekeerde van wat je wilt.quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:25 schreef Qlarice het volgende:
Ik denk niet dat alle "goede" allochtonen vertrekken omdat er geen onderscheid kan worden gemaakt. Waarom hier blijven,als het in Turkije goed gaat met economie,en ze in hun thuis land bij eventueel hun famillie zitten. Overigens heb ik er helemaal geen problemen meet dat turken en marokkanen vertrekken. IMHO zit het hier te vol
hallo grote vriendquote:Op dinsdag 27 september 2005 11:27 schreef DarkDancer het volgende:
Hey meki, grote jankerd.
dit was al langer bekend: de reden hiervan is niet dat nederlanders racistish zijn zoals jij graag wilt beweren maar omdat moslims dat zijn.
een tijd geleden was er hier een artikele gepost over ook hoogopgeleide turken die terug wouden. dit kwam omdat de moslim gemeenschap te fundamentalistisch was en zij graag hun godsdienst op een vrije makkelijke manier wilden beleidden. daarnaast vond men dat de nederlandse regering te slap optrede tegen moslim terreur. zij zagen idd de moslimgemeenschap als oorzaak van de ellende in nederland.
goed topic meki!
omg zeikerd. er was een onderzoek naar geweest en de schrijver van het stuk liet gewoon een paar van die hoogopgeleide turken zelf hun verhaal vertellen. ze waren mensen zoals jouw zat, irritante schappenvullers die moslims belachelijk maken of in een kwaad daglicht stellen!quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:29 schreef Meki het volgende:
[..]
hallo grote vriend![]()
dat was maar een verhaal van een persoon die had ik ook gelezen en ik ben met hem eens
maar de meeste gaan weg omdat Nederland niet goed waren jegens turken zijn
True,maar aangezien de rotte groep niet ophoepelt...quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:27 schreef electricity het volgende:
[..]
succesvolle allochtonen zou je liever hier houden in het kader van de kenniseconomie etc. het is juist de niet succesvolle groep die wel blijft zitten, en dat is precies het omgekeerde van wat je wilt.
als ik jou postgeschiedenis leest ben jij HIER diegene die hier een religie zwart zit te maken en niet iemand anders dus als ik het jou was zou ik je daaraan aanpassenquote:Op dinsdag 27 september 2005 11:31 schreef DarkDancer het volgende:
[..]
omg zeikerd. er was een onderzoek naar geweest en de schrijver van het stuk liet gewoon een paar van die hoogopgeleide turken zelf hun verhaal vertellen. ze waren mensen zoals jouw zat, irritante schappenvullers die moslims belachelijk maken of in een kwaad daglicht stellen!
En toch zoals ik in mn vorige post ook al zei "aangezien de rotte niet weg gaan" heb ik er ook geen problemen mee dat de "goede" vertrekkenquote:Op dinsdag 27 september 2005 11:26 schreef Meki het volgende:
[..]
maar dan gaan de slechten niet weg die blijven hier
maar de goeden gaan weg
quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:49 schreef Dementor het volgende:
Zo zie je maar weer.
Eerst trekken ze de staatskas leeg aan studiefinanciering,kinderbijslag, huursubsidie noem maar op.
Zodra ze dan eindelijk na jaren lang pamperen op eigen benen kunnen staan vertrekken ze weer en zitten wij met een grotere staatschuld.
Je kan het ook zo zien, Nederland heeft eerst geplunderd vervolgens zijn allochtonen gekomen voor een betere toekomst, nu de rekening gelijk staat gaan ze weg!quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:49 schreef Dementor het volgende:
Zo zie je maar weer.
Eerst trekken ze de staatskas leeg aan studiefinanciering,kinderbijslag, huursubsidie noem maar op.
Zodra ze dan eindelijk na jaren lang pamperen op eigen benen kunnen staan vertrekken ze weer en zitten wij met een grotere staatschuld.
Aha dus dat is een vrijbrief om ons nu kaal te plukken?quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:51 schreef Sukh het volgende:
[..]
Je kan het ook zo zien, Nederland heeft eerst geplunderd vervolgens zijn allochtonen gekomen voor een betere toekomst, nu de rekening gelijk staat gaan ze weg!
dat heet parasitisme als ik mijn biologielessen kan herinneren, maar om mijn statement te herhalen: er is onvoldoende informatie om een mening te kunnen objectiveren.quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:51 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
Dit is wel een typisch voorbeeld van opportunisme dat je wel vaker ziet bij allochtonen.
Hier de mogelijkheden ten volste benutten (studeren ed, kost een hoop geld) en daarna weg.
Dat is jammer, ook omdat de 'goede voorbeelden' dan wegvallen.
Denk je nou echt dat ze hier met voorbedachte rade geboren zijn....om misbruik te maken van de voorzieningen hier om daarna te vertrekken. Dat is best slim denken voor een foetus anders....quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:49 schreef Dementor het volgende:
Zo zie je maar weer.
geloof mij. Das altijd zo geweest. Ben eens in Marokko geweest en verbaasde me echt hoe aardig de mensen waren. Ze hebben echt alle 'slechten' hierheen gestuurd. Kon echt geen één typisch 'marokanen' trekje bij die gasten terug vonden daar.quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:26 schreef Meki het volgende:
[..]
maar dan gaan de slechten niet weg die blijven hier
maar de goeden gaan weg
Een keer op Zembla ging het over voetballers die of voor het land van geboorte of voor marokko of turkije gingen voetballen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:56 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Denk je nou echt dat ze hier met voorbedachte rade geboren zijn....om misbruik te maken van de voorzieningen hier om daarna te vertrekken. Dat is best slim denken voor een foetus anders....
Het is karmaquote:Op dinsdag 27 september 2005 11:53 schreef Dementor het volgende:
[..]
Aha dus dat is een vrijbrief om ons nu kaal te plukken?
Ah, net zoals al die patatmiljonairs die nu naar Belgie zijn vertrokken. De echte miljonairs die tegenwoordig resideren in Zwitserland of Monaco.....of gewoon al die gepensioeneerden die naar Spanje verkassen?quote:Op dinsdag 27 september 2005 11:59 schreef veiligheidsspeldje het volgende:
[..]
Een keer op Zembla ging het over voetballers die of voor het land van geboorte of voor marokko of turkije gingen voetballen.
Een van deze (namen weet ik niet van voetballers) wilde nu hij rijk was (rijk had kunnen worden) 'terug' omdat de belastingen in marokko vele malen lager waren (en meer van deze dingen).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |