abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30945065
Ik heb vanaf juni 2004 voor verschillende uitzendbureaus gewerkt. Meestal een maand of 2/3 achter elkaar bij 1 uitzendbureau en dan wisselde ik weer naar een andere.
Meestal werkte ik 2 tot 3 dagen per week, soms iets meer, soms iets minder. Ik was nooit verzekerd van een bepaald aantal uur per week omdat ik poolwerk, vakantiewerk of dagjeswerk deed.

Van oktober 2004 tot juni 2005 heb ik zo ook via een uitzendbureau gewerkt bijvoorbeeld. Maakte daar gewoon dagen van 8 uur en werkte meestal 2 dagen per week (soms 3 dagen, soms 1 dag en ook wel eens een week niet gewerkt een paar keer maar dan liet ik reserveringen uitbetalen omdat ik voor mn verzekering 1 uur per week gewerkt moet hebben, meestal liet ik ook meer dan 1 uur uitbetalen -weet niet of ik meer dan 5 uur heb laten uitbetalen elke keer, vaak wel-).

Vanaf juni 2005 tot heden (nouja vorige week dan daar niet gewerkt toevallig maar wel ergens anders gewerkt en wel reserveringen laten uitbetalen) heb ik weer voor een ander uitzendbureau gewerkt.
Laatst kreeg ik een contractwijziging thuisgestuurd (loonsverhoging en andere fase in enzo) omdat ik daar 26 gewerkte weken erop zou hebben zitten.
Sja hoe hun daar tellen weet ik dan ook niet want ik werk er pas sinds juni dus dat kan nooit geen 26 weken zijn denk ik dan maar ok. Heb er wel eens vaker gewerkt (bijna elke zomervakantie afgelopen 3 jaar en ook wel es tussendoor een keer geloof ik) dus miss dat dat ook nog wel meetelt.

Ze vroegen bij t CWI of ik alle loonstrookjes nog had enz.
Nou als ik die thuisgestuurd krijg bewaar ik die altijd, maar van de uitzendbureaus waar ik altijd voor werk krijg je die dingen alleen thuisgestuurd als je zelf om vraagt en bij het ene uitzendbureau krijg je ze zelfs dan niet: ze zetten het op internet en dan kun je het denk ik zelf uitprinten, maar ze willen ze niet opsturen (onder het mom van 'wij zijn een studentenuitzendbureau en studenten verhuizen nogal vaak dus dat word zo'n papieren rompslomp. Vaak sturen we dan die strookjes op en zijn ze alweer verhuist').

Ik weet niet of uitzendbureaus verplicht zijn die loonstrookjes een bepaalde tijd in hun systeem te bewaren en of ik ze dan alsnog kan opvragen nu? (heb ze meestal nooit opgevraagd).

Weet ook niet in hoeverre je echt die loonstrookjes moet inleveren ofzo bij een WW aanvraag of tijdens WW uitkering?

Om voor WW in aanmerking te komen moet je dacht ik 26 weken achter elkaar gewerkt hebben en minimaal 5 uur per week. (klopt da?)

Ik vroeg me af of het laten uitbetalen van reserveringen ook telt als werk, dus of 5 uur reserveringen uitbetalen gelijk staat aan 5 uur werk voor wat betreft het aanvragen van een WW uitkering.

Ik vraag me nu dus af of ik recht heb op WW (volgens die miep van het CWI wel dacht ze). En zoja,
hoelang ik daar dan recht op heb en wat dan ongeveer de hoogte is van zo'n uitkering. Ik bedoel als het 70% is van wat ik normaal dus gemiddeld per week verdiende (100-150 euro, dus 70-100 euro wat ik dan per week aan WW zou krijgen) dan schiet het niet echt op, dan krijg ik hooguit 300 tot 350 euro per maand en das ongeveer net zoveel als ik nu met dagjeswerk voor uitzendbureaus bereik en das niet toereikend.

Ik heb maar 2 tot 3 dagen steeds gewerkt per week dus weet niet of zo'n uitkering dan ineens voor mij uitgaat van een 40 urige werkweek.
Maar als zo'n WW wel uitgaat van een 40 urige werkweek, dus uitgaat van mijn bruto loon per uur en dan uitgaat van een 40 urige werkweek en dan van die uitkomst weer 70% dan schiet het al wat meer op.

Zoniet dan kan ik beter bijstand aanvragen want dat is dan hoger (600 nogwat euro want ben thuiswonend dus dan is ie iets lager) dan mn WW.
pi_30947384
Kijk eens rond op de site van het UWV, daar kan je al een boel informatie vinden:
http://www.uwv.nl/Werknem(...)uur_WW_uitkering.asp
pi_30953411
Ik kan geen touw vast knopen aan je verhaal. Je zal exact moeten opschrijven hoeveel uur je waar gewerkt hebt en op welke data. Zo te lezen heb je wel recht op WW en een aanvulling van de bijstand. Je komt dan uit op ongeveer 600 euro in de maand.

Alleen bijstand aanvragen is niet handig, je hebt recht op WW, hebt er premies voor afgedragen en de aanvraag voor bijstand nemen ze niet in behandeling als je geen WW krijgt (immers, je woont bij mensen die je kunnen onderhouden). Als je de 600 euro wilt hebben zal je WW moeten aanvragen met een aanvullende bijstandsuitkering dus.

Maar dit onder voorbehoud omdat je echt heel warrig je probleem omschrijft en volgens mij zelf niet goed weet wanneer je wat gedaan hebt aan werk.
pi_30976640
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:03 schreef harlingen het volgende:
Ik kan geen touw vast knopen aan je verhaal. Je zal exact moeten opschrijven hoeveel uur je waar gewerkt hebt en op welke data. Zo te lezen heb je wel recht op WW en een aanvulling van de bijstand. Je komt dan uit op ongeveer 600 euro in de maand.

Alleen bijstand aanvragen is niet handig, je hebt recht op WW, hebt er premies voor afgedragen en de aanvraag voor bijstand nemen ze niet in behandeling als je geen WW krijgt (immers, je woont bij mensen die je kunnen onderhouden). Als je de 600 euro wilt hebben zal je WW moeten aanvragen met een aanvullende bijstandsuitkering dus.

Maar dit onder voorbehoud omdat je echt heel warrig je probleem omschrijft en volgens mij zelf niet goed weet wanneer je wat gedaan hebt aan werk.
Nou, ik ben al eerder bij het CWI geweest, toen dacht ik dat ik geen recht zou hebben op WW en heb ik het dus met een vrouwtje kort even over de bijstand gehad, en zij zei dat ik als thuiswonende recht had op iets van 600 nogwat euro aan bijstand (ipv de 700 nogwat die het normaal is dus als je niet thuis woont).

Volgens mij kan ik als thuiswonende wel bijstand aanvragen hoor, tis dan alleen wel minder wat je krjigt dan als je uit huis woont.
Ze kunnen toch niet verwachten dat mn ouders me nog steeds gaan onderhouden, als bijna-24 jarige.
De huizenmarkt is gewoon moeilijk momenteel. Vind als alleenstaande jongere zonder diploma's maar eens een huurhuisje voor een redelijke prijs en ruimte. Dus ik woon nog thuis, omdat ik geen vast werk heb en dus weinig/ geen geld.
Maar t lijkt me raar dat ik dan nooit bijstand zou kunnen aanvragen alleen maar omdat ik thuis woon.
Dat ze dus van mn ouders verlangen dat die me maar onderhouden als ik zonder werk kom te zitten.
Want verder betaal ik gewoon veel dingen zelf en betaal kostgeld enz. Ik heb alleen geen eigen huisje.

Toch?

Als wat jij zegt mn WW PLUS aanvulling SLECHTS 600 euro is kan ik dus net zo goed alleen bijstand aanvragen omdat dat ook al 600 nogwat euro zou zijn.
  dinsdag 27 september 2005 @ 18:16:17 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_30978747
Ja, zo werkt het niet. Er zal toch echt eerst gekeken moeten worden of je recht hebt op WW.
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 27 september 2005 @ 18:32:50 #6
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_30979277
quote:
Op maandag 26 september 2005 15:38 schreef tulpje6 het volgende:
--8 knipje

Ze vroegen bij t CWI of ik alle loonstrookjes nog had enz.
Nou als ik die thuisgestuurd krijg bewaar ik die altijd, maar van de uitzendbureaus waar ik altijd voor werk krijg je die dingen alleen thuisgestuurd als je zelf om vraagt en bij het ene uitzendbureau krijg je ze zelfs dan niet: ze zetten het op internet en dan kun je het denk ik zelf uitprinten, maar ze willen ze niet opsturen (onder het mom van 'wij zijn een studentenuitzendbureau en studenten verhuizen nogal vaak dus dat word zo'n papieren rompslomp. Vaak sturen we dan die strookjes op en zijn ze alweer verhuist').

Ik weet niet of uitzendbureaus verplicht zijn die loonstrookjes een bepaalde tijd in hun systeem te bewaren en of ik ze dan alsnog kan opvragen nu? (heb ze meestal nooit opgevraagd).

Weet ook niet in hoeverre je echt die loonstrookjes moet inleveren ofzo bij een WW aanvraag of tijdens WW uitkering?
- Je wordt gevraagd ze in te leveren, maar er is een centraal computersysteem bij UWV waarin de loongegevens van heel veel uitzendbureau's zijn terug te vinden. Staan die van jou er niet in dan krijg je vanzelf een werkgeversverklaring thuis gestuurd die je moet laten invullen door het uitzendbureau. Dus het is geen halszaak..

Om voor WW in aanmerking te komen moet je dacht ik 26 weken achter elkaar gewerkt hebben en minimaal 5 uur per week. (klopt da?)
- Nee. In de 39 weken vóór je eerste werkloosheisdag moeten 26 gewerkte weken zitten. Als dat zo is dan kan er recht zijn op WW.

Ik vroeg me af of het laten uitbetalen van reserveringen ook telt als werk, dus of 5 uur reserveringen uitbetalen gelijk staat aan 5 uur werk voor wat betreft het aanvragen van een WW uitkering.
- Hangt een beetje af van hoe het uitzendbureau dat in de administratie verwerkt. In principe gaat het om de daadwerkelijk gewerkte uren.

Ik vraag me nu dus af of ik recht heb op WW (volgens die miep van het CWI wel dacht ze). En zoja,
hoelang ik daar dan recht op heb en wat dan ongeveer de hoogte is van zo'n uitkering. Ik bedoel als het 70% is van wat ik normaal dus gemiddeld per week verdiende (100-150 euro, dus 70-100 euro wat ik dan per week aan WW zou krijgen) dan schiet het niet echt op, dan krijg ik hooguit 300 tot 350 euro per maand en das ongeveer net zoveel als ik nu met dagjeswerk voor uitzendbureaus bereik en das niet toereikend.
- Hangt er vanaf of je recht hebt op een loongerelateerde uitkering of een kortdurende. Dat hangt weer af van je arbeidsverleden.

Ik heb maar 2 tot 3 dagen steeds gewerkt per week dus weet niet of zo'n uitkering dan ineens voor mij uitgaat van een 40 urige werkweek.
- Dat zou mooi zijn, maar is niet zo. De 26 weken vóór je eerste werkloosheidsdag worden genomen, grofweg gezegd alle gewerkte uren gedeeld door 26 en dat is dan je arbeidsurenverlies. Dat verlaagt dus je uitkering.

Maar als zo'n WW wel uitgaat van een 40 urige werkweek, dus uitgaat van mijn bruto loon per uur en dan uitgaat van een 40 urige werkweek en dan van die uitkomst weer 70% dan schiet het al wat meer op.
- Dan zou je bijna meer aan WW krijgen dan tijdens je werk. Dat kan niet de bedoeling zijn toch ?

Zoniet dan kan ik beter bijstand aanvragen want dat is dan hoger (600 nogwat euro want ben thuiswonend dus dan is ie iets lager) dan mn WW.
- WW aanvragen gaat voor. Je moet dus eerst WW aanvragen en zit je daarmee (plus eventuele toeslagenwet /kopje) nog onder het minimum, dán kun je nog een aanvulling van de bijstand aanvragen.
pi_31022101
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 18:32 schreef Gizzer het volgende:

[..]
Ok jij zegt dus dat je alle gewerkte uren in de 26 weken voor je eerste werkloosheidsdag bij elkaar moet optellen, delen door 26 en dat de uitkomst daarvan dan je arbeidsurenverlies is en van je uitkering afgaat ofzoiets (dat laatste snap ik niet helemaal).

Ik heb even uitgerekend: in de 26 weken voor mijn 1e werkloosheidsdag heb ik bij elkaar 380.02 uren gewerkt (niet zoveel dus, want als ik een 40 urige werkweek zou hebben gehad zou ik uitkomen op 1040 uren).
380.02 delen we even door 26 en daar komt dan 14.61 uit.
Maar wat moet ik dan nu verder met dit getal?

Zou mijn WW dan uitkomen op dat ik een uitkering krijg gebaseerd op 14.16 uur per week en dan mijn laatstverdiende loon, dus 14.16 keer 7 euro (netto). Dus dan per maand 409 euro aan WW.

Of moet ik dan van die 409 euro nog es 30% afdoen, omdat WW vaak 70% van je laatsverdiende loon is?
Dan zou het dus 286 euro per maand worden voor mij. Of 277.5 als ik het anders uitreken (van mn nettoloon 30% afdoen).

Of bedoel je dat een WW uitgaat van een 40 urige werkweek maar ik dan die 14.16 van die 40 af moet trekken en dat ik dan een uitkering krijg op basis van 25.84 uur per week?
  donderdag 29 september 2005 @ 11:54:34 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31022830
Waarom doe je nou toch zo vreselijk ingewikkeld? Ik zou die WW maar gewoon gaan aanvragen en dan rekenen ze jou wel voor wat je krijgt.

Wanneer heb je voor het laatst gewerkt?
pi_31036383
Ja hier is UWV weer
Er word eerste gekeken of je recht hebt op een loongerelateerde uitkering.
Wat betekend dat ze naar de laatste 5 jaar kijken of je daar 4 jaar van hebt gewerkt (genoeg gewerkt betekend genoeg sociale verzekeringsdagen opgebouwd)
Hier word een gemiddelde berekend van arbeidsuren en loon en is dus ongeveer 70% van je laatstverdiende loon.

Is dit niet zo, dan word er gekeken naar de laatste 39 weken of je daarvan 26 weken hebt gewerkt.
Je hebt al genoeg in 1 week gewerkt als je daar minstens 1 uur in hebt gewerkt.
Kom je aan het aantal van 26 weken dan heb je recht op een kortdurende uitkering.
Deze duurt een half jaar en is 70% van het minimumloon. (en dat is niet veel
pi_31037277
quote:
Op donderdag 29 september 2005 19:54 schreef Arabic het volgende:
Ja hier is UWV weer
Er word eerste gekeken of je recht hebt op een loongerelateerde uitkering.
Wat betekend dat ze naar de laatste 5 jaar kijken of je daar 4 jaar van hebt gewerkt (genoeg gewerkt betekend genoeg sociale verzekeringsdagen opgebouwd)
Hier word een gemiddelde berekend van arbeidsuren en loon en is dus ongeveer 70% van je laatstverdiende loon.

Is dit niet zo, dan word er gekeken naar de laatste 39 weken of je daarvan 26 weken hebt gewerkt.
Je hebt al genoeg in 1 week gewerkt als je daar minstens 1 uur in hebt gewerkt.
Kom je aan het aantal van 26 weken dan heb je recht op een kortdurende uitkering.
Deze duurt een half jaar en is 70% van het minimumloon. (en dat is niet veel
Je vergeet dat het aangevuld wordt door de bijstand, maar dan moet je bj de gemeente zijn. Echter, bij de bijstand (die de gemeenten regelen) zijn ze gelukkig heel wat strenger dan bij de WW en is er veel meer controle.

Je krijgt geen bijstand als je bij mensen woont die je kunnen onderhouden, helaas is dat zo. Als je ouders genoeg verdienen (en dat doe je zo) voor het onderhoud van een 24 jarige, dan krijg je gewoon geen bijstand. Dat is hetzelfde als je samenwoont en je partner verdient geld. Je kan het wel slim aanpakken door een huurcontract bij je ouders te tekenen en dat aan te dragen als bewijs dat je woonlasten e.d. verschuldigd bent. Neem dan wel een all-in contract (dus eten, drinken, huur e.d. in 1 contract). Maar dat is een smerig geintje ,maarja, als je nu niks kan vinden is het een tijdelijk e oplossing. Vergeet echter niet dat je grote kans hebt dat je in een project komt zoals de groenvoorziening, de bijstand is een stuk strenger geworden de afgelope maanden (althans hier).

Kan je geen callcenter werk ofzo gaan doen? Dan zit je in iedergeval safe mocht het niet lukken. Maarja, je kan speculeren, maar als je zelf niet exact feiten kan noemen over data e.d. is het niet voor een derde uit te rekenen.
  donderdag 29 september 2005 @ 20:50:24 #11
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_31038596
quote:
Op donderdag 29 september 2005 11:30 schreef tulpje6 het volgende:

[..]

[quote]Ok jij zegt dus dat je alle gewerkte uren in de 26 weken voor je eerste werkloosheidsdag bij elkaar moet optellen, delen door 26 en dat de uitkomst daarvan dan je arbeidsurenverlies is en van je uitkering afgaat ofzoiets (dat laatste snap ik niet helemaal).

Ik heb even uitgerekend: in de 26 weken voor mijn 1e werkloosheidsdag heb ik bij elkaar 380.02 uren gewerkt (niet zoveel dus, want als ik een 40 urige werkweek zou hebben gehad zou ik uitkomen op 1040 uren).
380.02 delen we even door 26 en daar komt dan 14.61 uit.
Maar wat moet ik dan nu verder met dit getal?
Ok, stel je verdient als uitzendkracht 350 euro per week. Een 'normale' werkweek is 40 uur. Je krijgt dan 14,61/40 x 350 euro. En daar dus 70% van. Staat in artikel 10 WW.
quote:
Zou mijn WW dan uitkomen op dat ik een uitkering krijg gebaseerd op 14.16 uur per week en dan mijn laatstverdiende loon, dus 14.16 keer 7 euro (netto). Dus dan per maand 409 euro aan WW.

De werkloosheid wordt per week vastgesteld. Zie boven.
quote:
Of moet ik dan van die 409 euro nog es 30% afdoen, omdat WW vaak 70% van je laatsverdiende loon is?
Dan zou het dus 286 euro per maand worden voor mij. Of 277.5 als ik het anders uitreken (van mn nettoloon 30% afdoen).
Je kunt niet met nettoloon rekenen omdat een uitkering anders berekend wordt dan loon.
quote:
Of bedoel je dat een WW uitgaat van een 40 urige werkweek maar ik dan die 14.16 van die 40 af moet trekken en dat ik dan een uitkering krijg op basis van 25.84 uur per week?
Nee dus. Ik hoop wel dat je inmiddels hebt aangevraagd, anders krijg je nog een paar procenten maatregel, houd je helemaal weinig over
pi_31151943
Ok ik heb nu dus een heel pakket aan papieren meegekregen afgelopen donderdag voor de aanvraag voor de WW.
De consulente zei erbij dat ik het zo snel mogelijk in moest leveren toen ik vroeg of het nog uitmaakte wanneer ik het in leverde (geloof bij het UWV, hoe doe je dat dan precies? Moet je dat persoonlijk langs gaan brengen?).
Als ik op die papieren kijk staat dat het binnen een week bij het UVW moet ingeleverd zijn.

Ik snap er allemaal maar bar weinig van. Ik moest een keer laten weten geloof ik wanneer ik t ingeleverd had. Weet niet precies. Ik vroeg nog aan haar of ik haar of het CWI kon bereiken als ik ergens niet uitkwam maar ze zei alleen 'je hebt geen vragen, tis heel simpel. En ik ben binnenkort een maand op vakantie dus ik ben er niet'. Ik heb wel haar emailadres maar daar mocht ik niet heenmailen met vragen :-/

Ze zei dat het UVW alles overnam enzo. Maargoed snap er dus verder niet veel van. Weet ook niet of ik nu al tijdens de behandeling van die aanvraag al verplicht moet solliciteren en werkbriefjes inleveren enzo. Ik neem aan van niet?

Maar nu vroeg ik me af of het uitmaakt als ik met het inleveren van die formulieren later ben? Kan ik daardoor minder uitkering of een boete krijgen of wordt dat genoteerd ergens zo van 'mevrouw werkt niet mee?' als ik het later inlever dan binnen een week.

Ik zit er zelfs aan te denken het helemaal niet aan te vragen want ik snap sowieso maar de helft van wat ik nu moet invullen en ben er veel tijd mee kwijt, met al die loonstrookjes opvragen enz.
Voor die hooguit 250 euro die ik kan krijgen is het een hoop rompslomp.

En mn vader zei dat je je een stempel krijgt opgedrukt als je ooit in de WW hebt gezeten en dat je soms nog jarenlang of maandenlang met papieren wordt achtervolgd als je al lang geen WW meer ontvangt (dat had ie zelf gehad).
Moet je dan dus daar weer achteraan om dat ongedaan te maken en uit te leggen dat je geen WW meer ontvangt en blabla.
Daar zit ik niet op te wachten natuurlijk.

Kan ik het nog afblazen door gewoon niks in te leveren? Of moet ik als ik er toch vanaf zie wel iets van me laten horen door die consulente een meeltje te sturen of contact op te nemen met het UWV?
Ik snap er niks van wie ik nu moet benaderen dan daarvoor, wie mijn contactpersoon is.

Bah ik krijg het sowieso dus niet voor elkaar om het voor donderdag te hebben ingeleverd. Ben donderdag langsgeweest bij CWI, die avond ben ik naar mn vriend gegaan en weekendje weggeweest en nu zit ik nog bij mn vriend en heb een btje koorts dus met een btje pech word ik nog ziek ook (moet ik dat melden als dat zo is?) en kan ik dus nog niet alle uitzendbureaus langs voor de loonstrookjes.

Bovendien heb ik eigenlijk geen geld om zoveel te kopieren en te printen. Ik moet alle loonstrookjes vna de afgelopen 9 maanden hebben en dat zijn er nogal wat. Ik heb die dus nog niet omdat de uitzendbureau waar ik voor werk die nooit geven. Als ik die wil hebben moet ik naar een bepaalde site gaan en ze daar zelf uitprinten maar onze printer thuis doet t niet dus moet ik dat ergens gaan doen en dat kost me weer 10 euro ofzo bij elkaar straks voor al die print en kopieerkosten.
pi_31152265
Ehm, korte samenvatting van de vragen van mijn vorige post voor de duidelijkheid:

-Maakt het uit als ik de WW aanvraag (dat pakket met formulieren) later inlever bij t UWV dan binnen een week? M.a.w: wordt er dan ergens genoteerd dat 'mevrouw niet echt meewerkt', kan ik dan een boete krijgen, kan het UWV zeggen dat ze me niet meer helpen als ik het niet binnen een week heb ingeleverd, kan ik gekort worden op mn uitkering?

-Maakt het uit als ik nu (nu ik de papieren voor de aanvraag al heb ontvangen) toch besluit GEEN WW aan te vragen. Dus dat hele pakket gewoon laat verstoffen en niks meer ondernemen.
Of moet ik dan toch contact opnemen met het UVW of met het CWI dat ik er toch vanaf zie?
En heeft dat nog consequenties? (wordt dat genoteerd?)

(Ik zit er aan te denken nl om er toch vanaf te zien omdat het enige voordeel van WW is voor mij dat ik gedekt ben voor mn verzekering, voorderest is de uitkering zelf lager dan wat ik normaal met uitzendwerk bij elkaar verdien in n maand, een hoop rompslomp en kopieerkosten e.d., ik moet gaan lopen etteren met verplicht solliciteren en met werkbriefjes inleveren en blabla en volgens mn vader kan het zijn dat je soms na het stoppen van je uitkering nog maandenlang wordt achtervolgd door papieren rompslomp waar niks van klopt en moet je dus daar weer achteraan om dat ongedaan te maken. Ook krijg je een stempel opgedrukt als je ooit in de WW hebt gezeten.
Het voordeel van gedekt zijn voor de verzekering vind ik misschien toch niet helemaal opwegen tegen alle moeite die er tegenover staat. Meestal krijg ik het toch wel voor elkaar om per week minstens een uur te werken.)
  maandag 3 oktober 2005 @ 19:17:41 #14
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31152524
Ik zou het CWI terugbellen met je vragen over later inleveren. Ik denk dat het betekent dat je ook je geld later krijgt. Je moet wel nu al beginnen met aan je sollicitatieplicht te voldoen. Verder vind ik wel dat je wat overdrijft over de moeite die je ervoor moet doen. Je vindt eenmalig 10 euro kopieer- en printkosten te veel voor 250 euro in de maand?!

Dat van die stempel omdat je in de WW hebt gezeten, vind ik maar onzin. Als er een stempel wordt gedrukt is dat omdat je werkloos bent, niet om de WW.
  Milf maandag 3 oktober 2005 @ 21:46:45 #15
16000 nikky
Paars is het nieuwe rood!
pi_31157475
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 19:10 schreef tulpje6 het volgende:
Ehm, korte samenvatting van de vragen van mijn vorige post voor de duidelijkheid:

-Maakt het uit als ik de WW aanvraag (dat pakket met formulieren) later inlever bij t UWV dan binnen een week? M.a.w: wordt er dan ergens genoteerd dat 'mevrouw niet echt meewerkt', kan ik dan een boete krijgen, kan het UWV zeggen dat ze me niet meer helpen als ik het niet binnen een week heb ingeleverd, kan ik gekort worden op mn uitkering?

-Maakt het uit als ik nu (nu ik de papieren voor de aanvraag al heb ontvangen) toch besluit GEEN WW aan te vragen. Dus dat hele pakket gewoon laat verstoffen en niks meer ondernemen.
Of moet ik dan toch contact opnemen met het UVW of met het CWI dat ik er toch vanaf zie?

(Ik zit er aan te denken nl om er toch vanaf te zien omdat het enige voordeel van WW is voor mij dat ik gedekt ben voor mn verzekering, voorderest is de uitkering zelf lager dan wat ik normaal met uitzendwerk bij elkaar verdien in n maand, een hoop rompslomp en kopieerkosten e.d., ik moet gaan lopen etteren met verplicht solliciteren en met werkbriefjes inleveren en blabla en volgens mn vader kan het zijn dat je soms na het stoppen van je uitkering nog maandenlang wordt achtervolgd door papieren rompslomp waar niks van klopt en moet je dus daar weer achteraan om dat ongedaan te maken. Ook krijg je een stempel opgedrukt als je ooit in de WW hebt gezeten.
Het voordeel van gedekt zijn voor de verzekering vind ik misschien toch niet helemaal opwegen tegen alle moeite die er tegenover staat. Meestal krijg ik het toch wel voor elkaar om per week minstens een uur te werken.)
Hoi.

Wanneer heb je recht op een Loon Gerelateerde Uitkering?
Als je in de afgelopen 5 jaar minstens 4 jaren hebt met 52 zogenaamde SV ( sociale verzekeingsdagen ) Heb je recht op een uitkering dat gebasseerd is op het laatstsverdiende loon. SV dagen zijn dagen waarop je hebt gewerkt.
Je uitkering wordt ( waarchijnlijk ) dan 70% van het laatst verdiende loon. De duur van de uitkering hangt van je arbeidsverleden af.

Wanneer krijg je dan een Kort Durende Uitekering?

Een kortdurende uitkering krijg je als je niet aan de 4 uit 5 jaar eis voldoet. Dit is een uitkering waar je recht op hebt als je de laatste 39 weken tenminste 26 weken hebt gewerkt. De hoogte daarvan is 70% van het minumumloon en duurt altijd maximaal een half jaar.

Tevens wordt er gekeken naar je GAA ( Gemiddelde Arbeids nogwattus, wat je dus de afgelopen tijd gemiddeld hebt gewerkt )

Je vraagt of het erg is dat je je spullen later inleverd.
Het antwoord is " ja" je dossier wordt dan gesloten en je krijgt een formulier mee met een verkorte aanvraag en dan kun je die weer insturen tegelijk met de ontbrekende stukken. Duurt weer 4 tot 6 weken voordat bekend is of je recht hebt op WW en daadwerkelijk geld krijgt. Als ze wat later zijn bel dan 09009294 en vermeld dit. Dan zullen ze dit doorgeven aan je dossierbehandelaar.

En als jij zonder uitkering een particuliere ziektekosten verzekeraar kunt betalen zou ik idd niet aanvragen. .

Je kunt het UWV schriftelijk laten weten dat je toch van je uitkering afziet. Dit kan niet mondeling of telefonisch .
👍Wanneer krijg ik de FA rechten terug?
Op maandag 11 juli 2011 17:38 schreef Bart het volgende:
Je bent echt een unieke verschijning, vind ik altijd wel grappig als ik jou ergens zie posten :D.
  maandag 3 oktober 2005 @ 22:02:15 #16
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_31158005
quote:
Op maandag 3 oktober 2005 19:10 schreef tulpje6 het volgende:
[quote]Ehm, korte samenvatting van de vragen van mijn vorige post voor de duidelijkheid:

Ja dat maakt uit, voor jezelf namelijk. Je krijgt (nog) later je geld. Je moet je binnen vierententwintig uur na het ontstaan van de werkloosheid melden bij het CWI. Het inleveren van de aanvraag komt niet zo nauw. Je levert het hele spul weer in bij het CWI en die sturen het naar het juiste CWI-kantoor (als het goed is....). Als het bij UWV aangekomen is kijken zij of het compleet is en zo niet dan vragen ze nog meer stukken bij je op.
quote:
-
Als je de volledig ingevulde aanvraag NIET naar het CWI brengt dan is er niet zoveel aan de hand. Ga je wel een aanvraag indienen, dan zijn er allerlei mensen met jouw uitkering bezig (mensen zoals ik). Dan vind ik het wel netjes om even te melden dat je geen uitkering meer hoeft. Dan wordt het dossier afgesloten en gaat in het archief.
quote:
(Ik zit er aan te denken nl om er toch vanaf te zien omdat het enige voordeel van WW is voor mij dat ik gedekt ben voor mn verzekering, voorderest is de uitkering zelf lager dan wat ik normaal met uitzendwerk bij elkaar verdien in n maand, een hoop rompslomp en kopieerkosten e.d., ik moet gaan lopen etteren met verplicht solliciteren en met werkbriefjes inleveren en blabla en volgens mn vader kan het zijn dat je soms na het stoppen van je uitkering nog maandenlang wordt achtervolgd door papieren rompslomp waar niks van klopt en moet je dus daar weer achteraan om dat ongedaan te maken.
Ik ben toch nog steeds van mening dat de WW-uitkering lager hoort te zijn dan wat je verdiende! Vind je het de moeite niet waard dan zou ik zeker niet aanvragen... Dan heb je het dus ook niet echt nodig, wel ?
quote:
Ook krijg je een stempel opgedrukt als je ooit in de WW hebt gezeten.
Wat voor stempel precies?
quote:
Tja, dat is jouw keuze.. Je zou het ook zo kunnen zien: stel dat er een hele maand geen werk is, wil je dan onverzekerd rondlopen? Dan heb je een maand geen inkomen en moet je DAN nog eens gaan aanvragen, duurt alleen maar langer.
pi_31160794
Ik ben toch wel nieuwsgierig naar die stempel die je krijgt als ww vrager, volgens TS en zijn vader. Is er een grote database ergens in nl waar je als ww-er definitief wordt afgeschreven en nooit meer een baan krijgt? Moeten alle ww-ers een WW teken op hun jas naaien van het UWV? Wat slechter staat is een cv met allemaal baantjes van 2 weken. Dan beter een paar jaar werk ervaring bij dezelfde baas en een keer een ww gat van 4 maanden. Maar misschien heb ik ongelijk.

[ Bericht 9% gewijzigd door cora4034 op 03-10-2005 23:29:44 ]
Dat is eens wat anders...
pi_31174260
Oja nog wat. Bij die formulieren die je moet invullen zit ook zo'n formulier waarop je je sollicitaties tot nu toe moet invullen (sinds je werkloos bent geworden dan neem ik aan). Die vrouw van het CWI zei tegen mij dat je minimaal 3 sollicitaties moest hebben gedaan al en dus moest invullen.

Maar is het nu een algemene regel dat iedere WW aanvrager minstens 3 sollicitaties moet invullen op dat formulier, of heeft het feit dat ik er 3 in moet vullen te maken met dat de startdatum van mijn WW 12 september wordt en er tussen 12 september en deze donderdag (waarop ik dus uiterlijk alle aanvraagformulieren zou hebben moeten ingeleverd eigenlijk) 3 weken zitten? (je moet als je WW hebt minimaal eens per week solliciteren, weet niet of dat voor je het geld binnenhebt/ je aanvraag is afgerond ook al is)?

In t geval van dat laatste zou ik dus als ik langer wacht en die aanvraag later in zou leveren, NOG een sollicitatie op dat formulier in moeten vullen want dan zijn er al weer 4 weken voorbij sinds 12 september.
Of heeft dat er geen reet mee te maken?

En nog iets: ik heb dus mn startdatum op 12 september staan. Maar als ik nu nog een week of 2 wacht met het inleveren van die aanvraagformulieren, kan ik dan wel gewoon die 12 september als startdatum laten staan? Ik heb in de weken na 12 september ook wel gewerkt -niet elke week, soms reserveringen laten uitbetalen- maar maar 4 uurtjes per week ofzo dus als dat meegerekend wordt met mn gemiddelde (heb alleen recht op kortdurende WW) krijg ik wel heel erg weinig WW per maand, vandaar die 12 september omdat ik na 12 september dus minder ben gaan werken.

Ja hehe ik ben lastig....
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 18:47:47 #19
117622 Gizzer
ik weet het ook niet
pi_31181943
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 14:12 schreef tulpje6 het volgende:
knipje

Maar is het nu een algemene regel dat iedere WW aanvrager minstens 3 sollicitaties moet invullen op dat formulier, of heeft het feit dat ik er 3 in moet vullen te maken met dat de startdatum van mijn WW 12 september wordt en er tussen 12 september en deze donderdag (waarop ik dus uiterlijk alle aanvraagformulieren zou hebben moeten ingeleverd eigenlijk) 3 weken zitten? (je moet als je WW hebt minimaal eens per week solliciteren, weet niet of dat voor je het geld binnenhebt/ je aanvraag is afgerond ook al is)?
- Als je eerste WW-dag 12 september is dan moet je vóór 12 september minimaal één sollicitatie hebben verricht. Dat is de WW-wetgeving. In het algemeen dien je in een periode van vier weken minimaal vier weken te solliciteren. Vanaf 12 september + vier weken dus vijf keer, een keer vóór 12 september en daarna elke week één.
quote:
In t geval van dat laatste zou ik dus als ik langer wacht en die aanvraag later in zou leveren, NOG een sollicitatie op dat formulier in moeten vullen want dan zijn er al weer 4 weken voorbij sinds 12 september.
Of heeft dat er geen reet mee te maken?
Een beetje. Minimaal één op het aanvraagformulier (1 voor de eerste WW-dag) en daarna elke vier weken vier keer. Deze vul je dus in op het werkbriefje. Dat is een formulier dat je elke 2 weken danwel vier weken moet invullen. Daarop komen je sollicitaties staan, eventueel gewerkte uren en de datum tot wanneer je ingeschreven bent bij het CWI.
quote:
En nog iets: ik heb dus mn startdatum op 12 september staan. Maar als ik nu nog een week of 2 wacht met het inleveren van die aanvraagformulieren, kan ik dan wel gewoon die 12 september als startdatum laten staan?
Je kunt aanvragen per 12 september, maar UWV bepaalt je eerste WWdag. Je kunt die datum dus gewoon laten staan.
quote:
Ik heb in de weken na 12 september ook wel gewerkt -niet elke week, soms reserveringen laten uitbetalen- maar maar 4 uurtjes per week ofzo dus als dat meegerekend wordt met mn gemiddelde (heb alleen recht op kortdurende WW) krijg ik wel heel erg weinig WW per maand, vandaar die 12 september omdat ik na 12 september dus minder ben gaan werken.
Twaalf september laten staan, daarna krijg je dus werkbriefjes waarop je de gewerkte uren kunt invullen. Deze worden dus gekort op je WW-uitkering.
quote:
Ja hehe ik ben lastig....
Vind ik niet, jij probeert jezelf goed te informeren en da's oké.
pi_31201277
quote:
Op dinsdag 4 oktober 2005 18:47 schreef Gizzer het volgende:

[..]

- Als je eerste WW-dag 12 september is dan moet je vóór 12 september minimaal één sollicitatie hebben verricht. Dat is de WW-wetgeving. In het algemeen dien je in een periode van vier weken minimaal vier weken te solliciteren. Vanaf 12 september + vier weken dus vijf keer, een keer vóór 12 september en daarna elke week één.
[..]
Hmm ok. Maar wat nu als ik dit dus niet haal? Ik heb niet elke week 1 keer of meer gesolliciteerd.
Ik heb me op 5 september ingeschreven bij 2 uitzendbureaus, op 5 september gereageerd op een functie (werd later niks) en heb gisteren dan gereageerd op een functie. Dat zijn geloof ik al mn sollicitaties tot nu toe (misschien nog eentje).
Alles bij elkaar kom ik dan miss wel op 4 of 5 sollicitaties uit, maar niet per week. Ik had er dus 3 op 1 dag (5 september). En daarna nog eentje in een andere week (gisteren).

Ik neem aan dat je echt per week 1 keer moet solliciteren? Of is het ook goed als je in een week 5 sollicitaties hebt gedaan en in 4 andere weken helemaal niks?
(je kan er dan nl wel 5 opschrijven op het formulier).

En wat nu dan als dit laatste niet mag? Dan heb ik dus te weinig gesolliciteerd afgelopen weken (ik wist toen nog niet dat ik WW wou aanvragen) maarja daar kan ik nu niks meer aan veranderen.
Kom ik nu niet in aanmerking voor WW?

Dan moet ik dus mn aanvraagdatum veranderen als ik wel voor WW in aanmerking wil komen neem ik aan. Maar hoe doe ik dat dan, overal op de formulieren staat al 12 september ingevuld en gestempeld enz.
Moet ik dan een nieuwe afspraak met het CWI gaan maken?
  woensdag 5 oktober 2005 @ 13:11:38 #21
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_31202094
Ik denk dat het wel goed komt met de sollicitaties die je nu genoemd hebt. Ik zou dan ook gewoon die datum van 12 september aanhouden.
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 01:25:24 #22
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_31273150

[ Bericht 100% gewijzigd door Stamp_Kip op 08-10-2005 01:35:56 ]
Fotoboek
Hating me is easy...Loving me takes courage
  zaterdag 8 oktober 2005 @ 01:27:44 #23
62733 Stamp_Kip
The Chick of the night!!
pi_31273201
quote:
Hmm ok. Maar wat nu als ik dit dus niet haal? Ik heb niet elke week 1 keer of meer gesolliciteerd.
Zolang je maar aan de eisen voldoet (minimaal 1 sollicitatie per week) dan maak het geen barst uit of je die week niet gesolliciteerd hebt en die andere week 4/5 sollicitaties verricht hebt.
Als je maar aan de eis voldoet van het aantal sollicitaties dat je verplicht bent te verrichten.

Dr staat geen datum bij je sollicitatie-overzicht, wat jemoet invullen is:
hoe je gesolliciteerd hebt bijv: schriftelijk/telefonisch/email of inschrijving bij uitzendbureau.
drna je functie waarop je solliciteerde,de werkgever- telefoonnummer/adres
en als laatste het resultaat (aangenomen-in behandeling-afgewezen)
het gaat zich zuiver over de periode van je werkbriefje
quote:
Ik heb me op 5 september ingeschreven bij 2 uitzendbureaus, op 5 september gereageerd op een functie (werd later niks) en heb gisteren dan gereageerd op een functie. Dat zijn geloof ik al mn sollicitaties tot nu toe (misschien nog eentje).

Die datum maakt niet uit het gaat zich erom dat je bij dat uitzendbureau staat ingeschreven,dus die vul je ook gewoon op je sollicitatie-overzicht.Mochte ze (UWV) bellen na het uitzendbureau,sta je wel mooi ingeschreven en al eerder dan de datum dat je een WW aanvraag deed,dit is alleen maar positief (motivatie!!)
quote:
Alles bij elkaar kom ik dan miss wel op 4 of 5 sollicitaties uit, maar niet per week. Ik had er dus 3 op 1 dag (5 september). En daarna nog eentje in een andere week (gisteren).[/qoute]
Maakt niks uit het gaat over de periode van je werkbriefje,je voldoet aan de eis min 1 sol. p/w liever meer natuurlijk

[quote]Ik neem aan dat je echt per week 1 keer moet solliciteren? Of is het ook goed als je in een week 5 sollicitaties hebt gedaan en in 4 andere weken helemaal niks?
(je kan er dan nl wel 5 opschrijven op het formulier).
zie boven!
quote:
En wat nu dan als dit laatste niet mag? Dan heb ik dus te weinig gesolliciteerd afgelopen weken (ik wist toen nog niet dat ik WW wou aanvragen) maarja daar kan ik nu niks meer aan veranderen.
Kom ik nu niet in aanmerking voor WW?

Dan moet ik dus mn aanvraagdatum veranderen als ik wel voor WW in aanmerking wil komen neem ik aan. Maar hoe doe ik dat dan, overal op de formulieren staat al 12 september ingevuld en gestempeld enz.
Moet ik dan een nieuwe afspraak met het CWI gaan maken?
Denk dat je jezelf behoorlijk para maakt op deze manier..kind kan de was doen het staat letterlijk voorgekauwd op het werkbriefje zelf!
i.i.g. succes
Fotoboek
Hating me is easy...Loving me takes courage
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')