abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30893814
Ik heb er weer 'ns een hobby bij. Heb nogal een lp-collectie opgebouwd, de afgelopen tijd. Nu wil ik graag een goeie, misschien wel "audiofiele", platenspeler aanschaffen. Geen idee waar op te letten trouwens. Kan er ook moeilijk beginners-info van vinden op internet.
Heb daarnaast een versterker zonder phono, dus er zal een kastje bij moeten. Uitgangspunt van de aanschaf is, dat ik een estetisch knappe platenspeler zoek (krijgt een prominente plaats in de huiskamer), inclusief stofkap, die de platen zo min mogelijk kan beschadigen en zo zuiver mogelijk afspeelt.
De een roept weer dat je net zo goed een tweedehands Grundig van marktplaats kan plukken en de ander heeft 't weer over die audiofiele apparaten. Wie weet meer?
pi_30893857
Graag te verplaatsen naar het hifi-subforum zie ik net.

Vroeger hoorde dit toch wel hier?
pi_30893907
hoeveel wil je ongeveer besteden dan? en aan wat voor versterker + speakers wil je de platenspeler aansluiten?
Scheren is voor schapen!
pi_30893957
Ik heb een Harman Kardon versterker en Tannoy zuilspeakers. Redelijk setje dus.

Budget is nog niet helemaal bekend. Ik wil gewoon weten wat 't uitmaakt, om een goedkopere of een duurdere te nemen.
pi_30894133
ligt er ook maar net aan, HK is de laatste tijd niet bepaald vooruit gegaan in kwaliteit, maar goed..

kijk anders hier eens;
http://www.hififorum.nl/index.php?PHPSESSID=3b9f697a805be1cec048330db1bc8eef&board=4.0
Scheren is voor schapen!
pi_30894173
HK is voor een newbie goed genoeg. Ben studentje heh. Die Accuphase komt er vanzelf wel.
  zaterdag 24 september 2005 @ 18:55:06 #7
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_30894216
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  zaterdag 24 september 2005 @ 19:02:42 #8
66899 Keihard
Thick as a brick
pi_30894419
Ik zou dan toch naar een leuke tweede handse kijken, Bijv. op www.hifi.nl
Zoals deze: Met een phono pre van een andere site: http://www.highend-broker.com/index1.htm
Daar staat bij de phono pre's een leuke Clearaudio Basic Phonostage voor 325 euro
Al met al een combi voor 605 euro.

[ Bericht 15% gewijzigd door Keihard op 24-09-2005 19:06:54 (effe een hiperlink gemaakt, ivm de layout) ]
  Lieve Belg zaterdag 24 september 2005 @ 19:30:46 #9
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_30895195
schopje dus
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          «shmoop|dingen» jawel, jij bent Superjump
pi_30902016
Hai,

ik ga eerst even lekker commentaar geven op wat je nu hebt staan: de HK. Die zijn afgelopen jaren echt (lees: afgelopen 5 jaar) hard achteruit gegaan. Sinds ze verschillende kleurtjes en rookglas-achtig-plastic gebruiken is het echt troep geworden. Waar is de goede oude tijd van de Citations? Die kon je lekker ombouwen.

Maar dit wide je helemaal niet weten.
Ik zou het advies van Keihard opvolgen. Tweedehands kun je veel beter krijgen dan nieuw (tenminste, als budget van belang is). Alleen exclusieve platenspelers zijn tweedehands echt veel waard. Aangezien de massa er niet op zit te wachten, zijn tweedehands platenspelers uit de middenklasse niet zo veel meer waard (lees: lekker goedkoop voor de kopende partij).
Reserveer ook een beetje budget voor een nieuw element (afhankelijk van de staat van het element van de speler die je koopt).
Zorg ook dat de verhouding tussen de phono pre en de pickup zelf een beetje redelijk is: dus niet een speler van 500 euri, en uit de conrad-catalogus de goedkoopste phono-pre erbij zetten.

Hifi.nl is een goede om op te zoeken, en als je wat beter weet wat je wil kun je natuurlijk ook op marktplaats gaan zoeken. Je kunt voor info ook eens op www.hififorum.nl gaan kijken.
(Wat me wel opvalt is dat op de bekendere fora in NL veel mensen echt veel te hoge bedragen vragen voor hun tweedehands apparatuur. Iedereen houdt dat ook in stand)
Ik weet niet of je in de buurt van Duitsland woont? Anders loont het zeker de moeite om daar te gaan kijken. Daar wordt er veel meer geld uitgegeven aan goede audio-apparatuur, en is de tweedehands prijs een stuk redelijker bepaald. (de markt is er ook veel groter).

Groet & succes!
Da gao nie nou!
pi_30905244
De Project DEBUT MKIII draaitafel is wellicht een esthetisch en betaalbaar (279 euro) alternatief. Inclusief phono voorversterker en een prachtig design (in meerdere kleuren verkrijgbaar)
Never try to outstubborn a cat.
pi_30910610
quote:
Op zondag 25 september 2005 01:03 schreef grif het volgende:
De Project DEBUT MKIII draaitafel is wellicht een esthetisch en betaalbaar (279 euro) alternatief. Inclusief phono voorversterker en een prachtig design (in meerdere kleuren verkrijgbaar)
prijs is zelfs inclusief Ortofon element.

2 jaar geleden dit model gekocht en nog steeds geen spijt.
pi_30914173
quote:
Op zondag 25 september 2005 01:03 schreef grif het volgende:
Het apparaat heeft geen stofkap. Wordt het geen stofnest zo?
The gum you like, is coming back in style.
pi_30914485
Weet iemand eigenlijk hoe de huidige spelers van Thorens zijn?
Net zo goed als de legendarische (maar oerlelijke) modellen uit de jaren 70 of...?
pi_30915012
quote:
Op zondag 25 september 2005 13:46 schreef Johnny_Footballhero het volgende:

[..]

Het apparaat heeft geen stofkap. Wordt het geen stofnest zo?
Er zit wel standaard een stofkap op
pi_31174927
Ik ben misschien een beetje laat met reageren..

Ergens anders heb ik mijn draaitafelgeschiedenisje neergepent, maar hier hoort het ook wel thuis. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
quote:
Ik begonnen met een Rega P25 met de RB600 arm en een Sumiko Blue Point Special vd Hul editie (dat is nog eens een naam voor een element!) Ik denk dat dit voor een instapper op analoog gebied een paar jaar geleden geen slechte set was. Ik heb toen ook een Acoustic Signature Samba beluisterd, een Transrotor Leonardo en een Clearaudio Champion. Muziek moet leven en de P25 klonk het meest levendig.
Op mijn setje met de onvolprezen Creek 4330mkII versterker klonk het ook goed, echter met wat ingrepen wist ik de CD speler op een beter niveau te krijgen. Dat veranderde toen ik mijn dure element een rotschop gaf en een Grado Prestige Green kocht. Nu klonken de LP's opener en dynamischer dan de CD's, alleen was de CD wel iets beter qua detail. Daarna heb ik een paar dingen gedaan die vinylweergave echt een grote sprong voorwaarts lieten maken. Ik kocht een Sonneteer Sedley, waarmee het nog veel dynamischer en vooral detailrijker werd. Om e.e.a. budgetneutraal te houden verkocht ik een paar week later de P25 en kocht een goedkope tweedehands Thorens TD125, weer dynamischer, een veel groter podium en ook iets meer detail waren de verschillen. Ook heb ik toen iets later het Green element ingeruild voor een Gold. Met hetzelfde geld had ik ineens een veel betere vinyweergave, op een niveau waar je, als je om je heen kijkt, vrijwel geen CD speler meer ziet.
Maar het kon nog beter. Enthousiast als ik was over de TD125 heb ik er nog een gekocht en deze stond al een tijdje werkeloos. Ik kocht een Hadcock uni-pivot arm voor deze draaitafel en ben echt versteld geweest van het verschil! Deze arm was haalde zoveel meer detail uit het element. Ik vond de TP16 arm al beter dan de Rega's, maar dit was echt een superstap vooruit.
Geinspireerd door een tweaker van oude Lenco discotafels verkocht ik de TD125 / TP16 en kocht voor ¤ 20,- een Lenco L76. Zo van zolder, met Lenco arm en Lenco element kon je al horen dat dit bijzonder was. Qua dynamiek was het direct nog beter dan de TD125, en ook hier zorgden de Hadcock arm en Grado element voor dezelfde stappen vooruit als eerder. Er wordt van die spelers wel eens gezegd dat ze last hebben van rumble, alleen dan deugt er al iets niet meer aan het tussenwiel. Ik heb een heel erg stille en zeer dynamische en ruimtelijke weergave met de L76. Inmiddels heb ik ook een veel duurder element van Grado, deze is beter, echter de conclusies gemaakt met de Gold blijven staan.

Ik heb voor mezelf het volgende uit mijn draaitafelgeschiedenis geleerd:
- Het loopwerk is verschrikkelijk belangerijk, je hoort het overal tussenuit. Mijn idee is dat hedendaagse budget loopwerken het niet halen bij de killers van vroeger.
- Arm-element combinatie zeer belangerijk en m.n. bepalend voor detail en kleuring.
- Phonoversterking kan de hele presentatie maken of breken, ik denk dat detail en gain essentieel zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')