Ahá, jij bent dus ook op de middelbare school voor de gek gehouden (net als ik).quote:Op zondag 9 oktober 2005 07:27 schreef Doderok het volgende:
Misschien het late uur, maar iets dat ik altijd dacht te begrijpen is plotseling onbegrijpelijk geworden.
Lucht is 20% zuurstof, en je kan dit aantonen door bvb een kaars in een potje met water te zetten en dan een fles eroverheen. De zuurstof brandt op en het water stijgt in de fles.
Maar: de zuurstof is in de vorm van O2. Nemen we voor de gemakkelijkheid aan dat we enkel koolstof verbranden, dan geeft 1 molecule zuurstof 1 molecule CO2.
Er blijven dus evenveel gasmoleculen, dan moet bij constante druk en temperatuur het volume toch ook gelijk blijven??? (Bij onvolledige verbranding van koolstof krijg je trouwens CO, dan zou het volume eerder moeten uitzetten)
Of zien we enkel het effect van andere stoffen die verbranden en hierbij waterdamp produceren, die daarna condenseert?
CO2 lost bijna niet op in water, als CO2 zo makkelijk zou oplossen, zou het niet in de lucht zitten, maar in de zee.quote:Op zondag 9 oktober 2005 09:37 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ahá, jij bent dus ook op de middelbare school voor de gek gehouden (net als ik).
Door de warmte zet de lucht uit en de overdruk die ontstaat verdwijnt doordat een deel vd lucht onder de rand vh potje weggeduwd wordt.
Ook lost een deel op in het water (zoals bv CO2 in water geperst wordt Cola, 7-Up e.d.)
Tenzij je het heel snel zou doen verwarmt de vlam de lucht in de fles al genoeg voor de fles het wateroppervlak raakt, wat zou verklaren waarom ik geen luchtbellen zag ontsnappen onder water.quote:Op zondag 9 oktober 2005 09:37 schreef Yosomite het volgende:
[..]
Ahá, jij bent dus ook op de middelbare school voor de gek gehouden (net als ik).
Door de warmte zet de lucht uit en de overdruk die ontstaat verdwijnt doordat een deel vd lucht onder de rand vh potje weggeduwd wordt.
Ook lost een deel op in het water (zoals bv CO2 in water geperst wordt Cola, 7-Up e.d.)
Is ook maar een minimaal effect, omdat de oplosbaarheid van CO2 in water niet zo groot is.quote:Op zondag 9 oktober 2005 10:16 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
CO2 lost bijna niet op in water, als CO2 zo makkelijk zou oplossen, zou het niet in de lucht zitten, maar in de zee.
Veel mensen zijn ook te kortzichtig om naar een goede verklaring te zoeken. Het is een goede vraag.quote:Op zondag 9 oktober 2005 14:17 schreef Roltrapfee het volgende:
Ik weet dat veel mensen dit een belachelijke vraag vinden, maar niemand heeft hem me ooit echt duidelijk kunnen beantwoorden.
Waarom kan je water niet bakken?
Als je er meel doorheen doet kan het ineens wel, en dan zeggen ze zovan "ja maar het water verdampt zodra je zo'n mengsel van water en meel bakt". Maar als dat echt zo is, waarom kan je meel dan niet zonder water bakken?
En dan nog iets. Lucht bestaat toch uit moleculen? En moleculen zijn toch eigenlijk tastbaar? Waarom kan je lucht dan niet aanraken (lees: vastpakken) of bakken?
Vet!quote:Op zondag 9 oktober 2005 16:17 schreef NiwiKaiha het volgende:
[..]
Veel mensen zijn ook te kortzichtig om naar een goede verklaring te zoeken. Het is een goede vraag.
Bedoel je langs de zijkant, bovenkant of allebei?quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:25 schreef Sosa het volgende:
Mischien niet een hele wetenschappelijke vraag, maar ik vroeg me af waarom treinrails bij voorbaat al een geoxideerde laag hebben? Waarom zijn die dingen op voorhand al verroest?
http://www.nycrail.com/amb/board1/585.htmlquote:[..]
What type of ust of you talking about? Rail starts rusting the moment it comes in contact with water. You'll get a nice coating after about a week depending on the weather. Usually you can wipe it away with your shoe. Even on infrequently used lines the rust is a different color than the rust covering the non running bits of the rail. Then tracks are a abandonned for a long period of time they turn a deep red/brown that is mostly uniform over the entire rail body.
Er zit geen coating op treinrails.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:25 schreef Sosa het volgende:
Mischien niet een hele wetenschappelijke vraag, maar ik vroeg me af waarom treinrails bij voorbaat al een geoxideerde laag hebben? Waarom zijn die dingen op voorhand al verroest?
Sommige legeringen zullen bij het roesten een luchtdichte laag vormen om het metaal heen waardoor het niet verder kan roesten, misschien is dit bij treinrails ook het geval.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:25 schreef Sosa het volgende:
Mischien niet een hele wetenschappelijke vraag, maar ik vroeg me af waarom treinrails bij voorbaat al een geoxideerde laag hebben? Waarom zijn die dingen op voorhand al verroest?
haal je rot en beurs niet door elkaar?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 00:12 schreef Yosomite het volgende:
Waarom zijn rotte plekken op appels altijd zo mooi rond en zie je bijvoorbeeld nooit "uitlopers"?
Ja.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 07:58 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
haal je rot en beurs niet door elkaar?
Ok door het antwoord op m'n vorige vraag heb ik weer een nieuwequote:Op zondag 9 oktober 2005 16:17 schreef NiwiKaiha het volgende:
[..]
Je kunt geen lucht, gas, water of andere vloeistoffen vastpakken omdat ze in tegenstelling tot een vaste stof de vrijheid hebben om de moleculen kriskras door elkaar te laten stromen. Dit betekent dus dat het door je vingers stroomt als je het toch probeert, of om je heenvliegt. Je kunt het wel voelen, bijvoorbeeld als je op de fiets zit en tegenwind hebt of als je in het zwembad duikt en je arm naar voren zwaait.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |