Oh wat heerlijk, oh wat heerlijk. Ik dacht het al eerder, maar nu kan ik het met zekerheid zeggen: ik ben een fan van Peter Wekking.
'Jengelende kleuterklas wordt nooit kampioen'
20/9/2005 10:45
Het meest zotte van die woensdagavond in Eindhoven was nog de tv-registratie van SBS6. Zelden heb ik zoveel zuipende, kauwende en beschilderde voetbalsupporters voorbij zien komen als tijdens Nederland-Andorra. Met als slechtste man van veld en omgeving commentator Leo Oldenburger met zijn ongeremde Holland-propaganda. Als dit de zender van het volk is, dan wordt het de hoogste tijd dat het volk in opstand komt. Leve de revolutie!
Gut, wat heb ik me geërgerd. Ook aan de spelers van het Nederlands elftal, die voor het eerst sinds het aantreden van Marco van Basten uit hun opgelegde rol van beschaving vielen. Uit de tent gelokt door wat geitenhoeders uit de Pyreneeën degenereerden de internationals tot de beschamende gratie van bezopen kermisklanten. Slechts de klodder spuug bleef achterwege. Maar verder: wat een chagrijn, wat een misbaar, wat een verontwaardiging, wat een salongedrag!
Natuurlijk hadden de Neanderthalers uit Andorra de werpknotsen en vuurstenen in hun achterzakken. Natuurlijk verloor scheidsrechter Attila Hanacsek al snel het overzicht in de chaos op het veld. Maar de Hongaar verdient op z'n minst een lintje voor betoonde volharding. Een mens met een beetje eigenwaarde had die 22 klieren van voetballers in de rust allang de rug toegekeerd.
Want wie zich onttrok aan de oranje carnavalsoptocht van SBS6, zag hoe ook Khalid Boulahrouz en Theo Lucius onvervaard de botte bijl hanteerden. Hoe de pedante gebaartjes waren teruggekeerd bij Arjen Robben. Hoe Phillip Cocu heen en weer stuiterde als op een kegelbaan. En Ruud van Nistelrooy leek wel gedrogeerd. Opgefokt en geëlektrificeerd door een bondscoach, die revanche vroeg voor de wanvertoning in Armenië, minimaal een 6-0 overwinning op Andorra eiste en zich in Eindhoven opwierp als een ordinaire commandant te velde. Keer op keer denderde Van Basten uit de dug-out om zichzelf en zijn elftal in woord en gebaar te verheffen boven het gezag van de scheidsrechter en de aanwezigheid van de tegenstander. Wij zijn Oranje, wij claimen diplomatieke onschendbaarheid. Dat soort dédain.
Een voetbalveld is echter geen safe haven en topsport is niet voor mietjes. Wat hadden die onbehouwen trappers uit Andorra dan moeten doen? De met zoveel meer klasse gezegende opponent ruim baan moeten verlenen onder de vermelding: Als u geduld hebt, dan leggen we ook nog even een loper uit en wel van fluweel, want dat is wel zo prettig voor de gepedicuurde voetjes? Bovendien: spelers en bondscoach van Oranje waren vooraf op de hoogte van de enorme irritatiegraad van Andorra. Bij herhaling hadden ze de existentie van de mensen uit het bergstaatje gereduceerd tot nul. Ze kunnen niets, ze willen niets, ze zíjn niets, klonk het ongeveer. En als je weet dat er 220 volt op prikkeldraad staat, dan blijf je erbij uit de buurt. Elke koe weet hoe dat moet.
De intimidatiereuzen uit Andorra is nu eenmaal een bestaansrecht verleend en zolang de kabouters van de FIFA een paspoort krijgen tot toegang in échte voetballanden, heb je er maar mee te leven. Zoals elke competitie ter wereld zijn deerniswekkende ploegen heeft. Dan laat je je niet provoceren tot suffige gele kaarten en een rode kaart die mogelijk zelfs een schorsing op het WK tot gevolg heeft, maar blijf je stoïcijns, vertrouw je op je surplus aan voetballend vermogen en neem je de ervaring van een op voorhand verloren avond mee naar de toekomst.
Ook tijdens het WK in Duitsland kan het Nederlands elftal tenslotte net zo weinig toegeeflijke tegenstanders treffen. Ik kan me niet voorstellen dat lomperiken uit pakweg Paraguay de scheermessen uit de sokken laten alleen omdat de zedenmeesters van Oranje langskomen. Op een lang en zwaar toernooi is het de kunst dergelijke irritante wedstrijden snel te beslissen met voetbalkwaliteit en verder zonder al te veel energieverlies en schade te doorstaan. Een volwassen en professioneel elftal dat zich het hoofd niet op hol laat brengen kan wereldkampioen worden. Een jengelende kleuterklas niet.
Peter Wekking
Uit: VI website, 20/9/05
ivm copyright dat hier waarschijnlijk opzit zijn alle rechten voorbehouden enzo
Maar ik kon het niet laten om dit epistel met jullie te delen.
Jongejonge wat heeft die gozer gelijk. Oranje wordt op hoog intellectueel niveau afgemaakt. Schitterend.
"There is no much you can do about being an idiot, but about being an ignorant you have an option."