10A. Je hebt 2 lampen van 55W, is samen 110W. Dit is dus 110/12 = 9,16 A.quote:Op donderdag 22 september 2005 11:53 schreef Tha_Flash het volgende:
Ik heb gisteren mijn breedstralers aangesloten volgens het volgende schema :
[afbeelding]
In de breedstralers zitten lampen van 12v 55w, er zitten voor links en rechts aparte zekeringen in de houder.
Nu mijn vraag, welke zekeringen dus 5a, 10a, 15a, 20a, 25a moet ik gebruiken ??
Dus het aantal ampere heeft te maken met de watt van je lampen ?quote:Op donderdag 22 september 2005 11:54 schreef Alicey het volgende:
[..]
10A. Je hebt 2 lampen van 55W, is samen 110W. Dit is dus 110/12 = 9,16 A.
Ja. Het vermogen (De eenheid is Watt, maar de grootheid is vermogen) is gelijk aan de spanning (12 volt), vermenigvuldigd met de stroom (Waarvan de eenheid Ampere is). Het doel van de zekering is om het circuit te beschermen en brand etc. door te hoge stroom te voorkomen, Bij 110W loopt er een stroom van 9,2 Ampere. Een zekering van 10 Ampere voldoet dus. Wanneer er een stroom van 10 Ampere of meer gaat lopen zal de zekering doorslaan, en dat is ook wat je wilt. Wanneer er 10 Ampere of meer wordt gebruikt is er iets niet goed.quote:Op donderdag 22 september 2005 11:55 schreef Tha_Flash het volgende:
[..]
Dus het aantal ampere heeft te maken met de watt van je lampen ?
Nee, dan gebruik je er dus 2 van 5A. De lampen afzonderlijk hebben aan 5A genoeg.quote:Op donderdag 22 september 2005 11:58 schreef Tha_Flash het volgende:
Er zitten 2 zekeringen in, 1 voor links en 1 voor rechts, ik moet dus 2x 10a gebruiken ?
Okee dan ga ik dat nog ff veranderen, ik heb er nu 2 van 25a inzitten en het werkt maar die ga ik dan vervangen voor 2 van 5a.quote:Op donderdag 22 september 2005 12:00 schreef Alicey het volgende:
[..]
Nee, dan gebruik je er dus 2 van 5A. De lampen afzonderlijk hebben aan 5A genoeg.
Accu geeft idd iets meer dan 13volt ( zit meter in dashboard ), dus jij adviseert 2 x 15A ??quote:Op donderdag 22 september 2005 12:06 schreef Blackheart het volgende:
Zeker wel. De formules zijn Volt/weerstand= ampers Volt * amperes is watt. Ook is Volt/weerstand(Ohm)=amperes
55W/12V= 4.58A en dus 2.62Ohm
maar met een volle accu heb je 13.5V en dat geeft dan 13.5/2.62= 5.15A 13.5 * 5.15= 69.56W
Ik hoop dat de fabrikant hier rekening mee houd, maar voor de zekering zou ik een iets zwaarder model gebruiken. De 15A lijkt me meer van toepassing.
Er zit een Hella schakelaar tussen, speciaal voor verlichting. ( ook Hella lampen )quote:Op donderdag 22 september 2005 12:16 schreef Frezer het volgende:
Ik weet niet wat voor schakelaar er tussen zit, maar als deze een beetje aan de zwakke kant is zou ik er nog een relais tussen zetten.
dan is 2x10 al voldoende.quote:Op donderdag 22 september 2005 12:06 schreef Blackheart het volgende:
Zeker wel. De formules zijn Volt/weerstand= ampers Volt * amperes is watt. Ook is Volt/weerstand(Ohm)=amperes
55W/12V= 4.58A en dus 2.62Ohm
maar met een volle accu heb je 13.5V en dat geeft dan 13.5/2.62= 5.15A 13.5 * 5.15= 69.56W
Ik hoop dat de fabrikant hier rekening mee houd, maar voor de zekering zou ik een iets zwaarder model gebruiken. De 15A lijkt me meer van toepassing.
[noob] waar dient een relais voor ? [/noob]quote:Op donderdag 22 september 2005 12:19 schreef Dulk het volgende:
zoals frezer hierboven zegt, zou ik toch 110watt met een relais schakelen en het relais dan bij de zekeringkast of iets deregelijks leggen dat je dus 2 circuits hebt, 1tje voor de verlichting en relais bij de motor, en 1 circuit bij je dashboard met schakelaar en controle lampje die het relais inschakeld.
Als die schakelaar bij de set hoorde en er zit geen relais bij en ze geven niet aan dat die nodig is, zal het wel voldoende zijn neem ik aan,quote:Op donderdag 22 september 2005 12:18 schreef Tha_Flash het volgende:
[..]
Er zit een Hella schakelaar tussen, speciaal voor verlichting. ( ook Hella lampen )
Die zorg er voor dat door de schakelaar en bijbehoorende bedrading alleen een spanningkje hoeft die de relais aanstuurd, zodat dit gedeelte minder belast wordt. Het relais stuurt vervolgens de direct vanaf de accu of een andere hoofdvoeding de lampen aan.quote:Op donderdag 22 september 2005 12:21 schreef Tha_Flash het volgende:
[..]
[noob] waar dient een relais voor ? [/noob]
Dat snoer is met een een bruine en blauwe draad en een zwarte buitenmantel.quote:Op donderdag 22 september 2005 12:41 schreef Blackheart het volgende:
Tha Flask, ruk die 2* 0.75 er al maar terug uit. Die is zo goed als waardeloos. Ik zou daar nooit minder als 2*1.5 kabel voor gebruiken, en als je dan toch Hubo zou gaan, gebruik dan snoer met een buitenmantel en appart geisoleerde geleiders- een bruin/blauwe met een zwarte of witte mantel.
Het voltage is niet wat het probleem is, het is het amperage. In de woningbouw word er van uitgegaan dat je per mm² 5A max schakeld.
Een relais is een electrisch bediende schakelaar die meer stroom kan verwerken dan een dashboardschakelaar.
Je dashboardschakelaar is niet bedoeld om10-15A te schakelen, terwijl een simpel "auto"relais bedoeld is om tot 30A te schakelen.
Het snoer is voor de linker lamp 1 meter en voor de rechter 40 cm, dus op naar de bouwmarkt en een auto-relais scoren + wat dikker snoer.quote:Op donderdag 22 september 2005 12:52 schreef Blackheart het volgende:
"auto"Relais, vind je al makkelijk in de rayon "auto" bij een doorsnee doe het zelf. of vraag ernaar bij de lokale autospeciaalzaak(niet noodzakelijk audio)
Je Hella schakelaar is waarschijnlijk bedoeld om 10A maximaal te schakelen , max. en jouw lampen trekken die al, en nog wat meer. Het zal waarschijnlijk zijn tijd wel uitdoen, maar misschien ook niet.
Voor dezelfde moeite plak je de kontakten bij de eerste keer schakelen al aan elkaar.
En dan mag je weer aan de slag.
Het snoer is niet geschikt om 10A door te trekken. Hoe lang is het? Je gaat al een spanningval meten oftewel, je lampen gaan minder fel branden. En met wat pech word het snoer al een beetje warm.
In alle geval ik zou het niet doen met zo'n dun draadje.
Langs de andere kant, het is jouw wagen en budget. Verwittig me als het leidt tot een BBQ.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |