yvonne | donderdag 22 september 2005 @ 10:03 |
Bert van Sloten, piloot eerst als piloot onder Wilhelm en tijdens WO2 tegen Hitler is van de week overleden. Hij ontvluchtte in zijn jeugd de saaie kaaszaak van zijn ouders en koos voor een wel heel apart leven. Deze man won het Eisernes Kreuz II en I klasse voor Duitsland in WO I en een DFC voor de Britten in WO II, bizar dat je zo kunt switchen. Kun je dan nog spreken van idealen of alleen maar van een avontuurlijke man. Alhoewel: "Yet he never wore his decorations, laughing instead at "stupid bits of ribbon and tin. The life of a kitten is more important!" http://www.guardian.co.uk/otherlives/story/0,,1574057,00.html | |
pyl | donderdag 22 september 2005 @ 10:15 |
quote:Voor zover het de Tweede Wereldoorlog betreft, zou je kunnen zeggen dat hij tegen het nazisme vocht, wellicht uit idealisme. Maar idealisme als drijfveer in de Eerste Wereldoorlog? Nationalisme, ja dat wel, natuurlijk - maar dat is toch weer wat anders. En Van Sloten, een Nederlander, zal daarmee niet behept zijn geweest. Wel een fascinerende figuur, hoe dan ook. ![]() | |
SlamD | donderdag 22 september 2005 @ 10:18 |
Waren er specifieke idealen voor WO I dan? Hoewel Duitsland en Oostenrijk-Hongarije volgens mij wel de agressors waren, kan ik me voorstellen dat er toentertijd meer Nederlanders sympathie hadden voor Duitsland dan tijdens WO II. Engeland en Frankrijk zijn namelijk nooit zulke goede buren geweest... | |
yvonne | donderdag 22 september 2005 @ 10:20 |
Voor WO1 en tijdens speelden er geen anit-duitslang gevoelens inderdaad, dat kwam pas later. | |
Tony_diNovo | donderdag 22 september 2005 @ 10:25 |
En daarbij was Nederland neutraal in WO1 als ik het me goed herinner en heeft het niet zoveel last gehad van alle gevechten. In WOII werd Nederland natuurlijk binnen gevallen. Ik kan me dan voorstellen dat je als Nederlander dan zoiets hebt van "Ho even; dat gaat me te ver". Om het zachtjes uit te drukken ![]() | |
Gewoonik | donderdag 22 september 2005 @ 10:40 |
quote:Alleen wat troepenbewegingen door limburg heen. | |
Nuongirl | donderdag 22 september 2005 @ 10:41 |
Fascinerend verhaal en volgens mij ook een erg interessante man ![]() | |
yvonne | donderdag 22 september 2005 @ 11:16 |
quote:Op de terugweg ja, met toestemming. | |
du_ke | donderdag 22 september 2005 @ 11:57 |
![]() ![]() En al vanaf '59 met pensioen dat is lang genieten van je oude dag. | |
ultra_ivo | donderdag 22 september 2005 @ 17:08 |
Tijdens de 1e WO waren er in Nederalnd duidelijke groepen die sympathiseerden met de Duits/oostenrijkse kant (m.n. de Rotterdamse havenbaronnen). En vergeet niet de rol van Anthony Fokker in de 1e Wereldoorlog, hofleverancier van de Duitse luchtmacht in die tijd. | |
marcb1974 | donderdag 22 september 2005 @ 17:15 |
LIjkt me een heel goed leven dat die man gehad heeft. Onderscheidingen van 2 verschillende landen in 2 oorlogen. En dan gewoon nog even 46 jaar lang van je pensioen kunnen genieten. ![]() | |
yvonne | donderdag 22 september 2005 @ 17:16 |
Euhm, Fokker was daar in dienstbetrekking hoor. Fokker was een Duits bedrijf. | |
Nuongirl | donderdag 22 september 2005 @ 19:23 |
quote:Klopt, in de buurt van Berlijn was dat. Hij richtte wel het bedrijf op, Fokker Aeroplanbau heette het, maar bij het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog werd die fabriek door de staat overgenomen en verplaatst naar Schwerin, waar Fokker wel aanbleef als directeur. | |
ultra_ivo | donderdag 22 september 2005 @ 19:55 |
En als ie niet aanbleef werd ie gelijk toegevoegd aan de Duitse luchtmacht als piloot. | |
_The_General_ | zaterdag 24 september 2005 @ 16:12 |
Van Sloten komt op geen enkele lijst voor, ook niet in de lijst van Nederlanders met het Distinguished Flying Cross. Ook in de London Gazette ( afdeling onderscheidingen ) geen vermeldingen. Daarnaast heb ik een bevriende veteraan, Spitfire piloot van 32 sq gesproken die nog nooit van hem gehoord heeft. Raar verhaal, ik heb diverse bronnen aangesproken en mensen gemaild, misschien weet ik binnekort meer. | |
sp3c | zaterdag 24 september 2005 @ 17:24 |
idd raar verhaal de DC-3 was niet in dienst bij het Nederlandse leger alleen 5 toestellen in dienst van de KLM (dus niet bewapend) dus hoe hij er een DO17 mee neer heeft kunnen halen is mij een raadsel. Verder zijn ze alle 5 in Duitse handen gevallen na de capitulatie dus vraag ik me af met welk toestel hij de oversteek dan gemaakt heeft. volgens mij zijn hier heel veel gaten in het verhaal gestopt met gokjes ![]() | |
Billy_Mack | zaterdag 24 september 2005 @ 22:07 |
ik lees in dat engelse artikel dat ie een dornier met een dakota heeft neergehaald!?!?!? hoe dan? door met de vleugels een tik uit te delen??? ![]() | |
icecreamfarmer_NL | zondag 25 september 2005 @ 18:02 |
quote:de duitsers gedroegen zich idd redelijk goed en het was meer een oorlog om land dan om ideologie | |
LodewijkNapoleon | maandag 26 september 2005 @ 00:05 |
quote:Ik vermoed dat in WO I de meeste Nederlanders wel voor de Duitsers waren, na de oorlog werden we ook wel redelijk verdacht van Duitse symphatieeen. Belgie vond het reden genoeg om Limburg en Zeeuws-Vlaanderen op te eisen iig. ![]() | |
ThE_ED | maandag 26 september 2005 @ 00:08 |
quote:Dat hij zijn decoraties niet wilde dragen wil niet zeggen dat het hem om het avontuur ging. Je kunt misschien zelfs zeggen dat daaruit blijkt dat het hem juist om het avontuur ging; alleen het vliegen was blijkbaar voor hem belangrijk... | |
icecreamfarmer_NL | maandag 26 september 2005 @ 19:49 |
quote:NL heeft 10000den belgische vluchtelingen opgenomen en was verzekerd van voedsel zolang ze het maar niet doorverkochten aan duitsland. ik zie in wo1 de duitsers ook niet echt als de boeman en vind dat de engelse en de franse net zoveel schuld hebben aan wo1. (wo2 is een ander verhaal) . verder voelen NLers zich waarschijnlijk meer verwant aan de duitsers dan de fransen | |
#ANONIEM | maandag 26 september 2005 @ 20:16 |
quote:Niet alleen dat, maar ook nog tanks vernietigen doordat de Do-17 precies er bovenop valt. quote: | |
#ANONIEM | maandag 26 september 2005 @ 20:23 |
Effe op 'm gegoogled, en er is verbazend weinig over 'm te vinden. Eigenlijk alleen deze link: http://www.thedonovan.com/archives/004638.html En ook daar twijfelen ze aan het verhaal. | |
LodewijkNapoleon | maandag 26 september 2005 @ 22:20 |
quote:Ja klopt, ik vind ook niet dat die claim terecht was ![]() quote:Het waren allemaal boemannen dus. ![]() quote:Mijn overgrootvader heette zelfs Wilhelm (wel naar de eerste wilhelm overigens). Ik denk wel dat er ook een hoop verschillen tussen NL en Dld waren toen, onze maatschappij van toen leek wellicht meer op de Engelse dan de Duitse. | |
type_29 | maandag 26 september 2005 @ 22:28 |
Ik vondt dit wel een fascinerend verslag van de eerste tank battle ooit: http://www.firstworldwar.com/diaries/whentankfoughttank.htm | |
_The_General_ | maandag 26 september 2005 @ 22:44 |
Volgens mijn kennis, de spitfire piloot, is het mogelijk en vaker gebeurd dat men een vliegtuig neer haalt door het aan te raken/duwen met de vleugel. Maar vrijwel altijd raakte het eigen vliegtuig dan ook zwaar beschadigd. | |
sp3c | maandag 26 september 2005 @ 23:23 |
mjah in principe zal het mogelijk zijn maar dan ga je denk ik niet uit van DC3 vs DO17 ... en dan nog precies op een handvol tanks landen ![]() hoe dan ook volgens mij is dit verhaal niet helemaal op feiten gebaseerd | |
yvonne | dinsdag 27 september 2005 @ 09:30 |
quote:Zoals voor heel veel piloten uit die jaren hoor, zeker in 1914-1918 waren het pioniers en vrijbuiters ![]() | |
yvonne | dinsdag 27 september 2005 @ 09:39 |
quote:Deze plannen onstonden btw al tijdens WO1. Militair was het de Belgen een doorn in het oog dat de toegang over water van hun belangrijkste vesting, Antwerpen, in Nederlandse handen was. Bovendien waren de Maasovergangen in Nederlands Limburg voor de hand liggende invasieroutes voor het Duitse leger, waarbij er Nederland weinig aan gelegen was veel inspanning voor de verdediging daarvan te leveren. Op economische gebied wensten de Belgen een betere regeling van de verbindingen te water voor Antwerpen en Luik met de zee en het Duitse achterland. Nederland zou eventueel met Duits grondgebied, zoals Oost Friesland, gecompenseerd kunnen worden. Het waren vooral de Waalse katholieke politici en ondernemers die deze verlangens steunden, veelal gekoppeld aan de wens de neutraliteit op te geven en zich bij Frankrijk aan te sluiten. http://www.wereldoorlog1418.nl | |
yvonne | dinsdag 27 september 2005 @ 09:41 |
quote:De aanloop naar 1914 is uiterst complex te noemen, en al sinds jaren zijn historici inderdaad bezig deze complexe situatie te ontwarren. Een eyeopener en aanrader op dit gebied is het boek: " De andere Waarheid" Van J.H.J. Andriessen. | |
yvonne | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:09 |
quote:Heb je al een update voor ons? | |
_The_General_ | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:11 |
Niemand heeft ooit van deze persoon gehoord. Ik heb het zelfs in diverse luchtvaart nieuwsgroepen gedropt. | |
yvonne | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:12 |
Ik wacht vol spanning af ![]() | |
_The_General_ | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:13 |
We kunnen misschien verder komen als we ontdekken welke nationaliteit deze man had tijdens wo1, tijdens wo2 en na de oorlog. Dan moet je namelijk in andere lijsten zoeken. Als hij een Brit was tijdens wo2 zal hij niet op de lijst van Nederlanders met het DFC voorkomen. | |
ThE_ED | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:14 |
Wel bizar dat een krant als the Guardian met een verhaal komt waar verder nergens iets van terug is te vinden. | |
_The_General_ | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:18 |
Hier staat het verhaal ook : http://www.firstworldwar.bham.ac.uk/greatwarnews.htm | |
_The_General_ | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:19 |
Ik ontmoet over enkele weken de Britse militair attache in Nederland. Ik zal de vraag eens aan hem voorleggen. Hij kan misschien in archieven komen waar ik niet bij kan. De medaille indexen zijn bv alleen door familieleden op te vragen. | |
ThE_ED | dinsdag 4 oktober 2005 @ 00:20 |
quote:met ref naar the guardian ja... Maar idd niet met iets erbij dat er aan authenticiteit wordt getwijfeld ofzo. Staat er wel redelijk natuurlijk, om het zo te zeggen. |