quote:
Op woensdag 21 september 2005 18:20 schreef Zwansen het volgende:Volgens de site worden er wat leuke onthullingen over zijn WK-zege gedaan... De legendarische sprint met Moser.
ja Moser wou hem omkopen hij deed volgens mij net of hij akoord ging en ging toen zelf aan de haal LOL zoiets geloof ik dus hij zetten Moser op het verkeerde been.
hier op profieltv.nl
Profiel: Gerrie Knetemann
De kunst van het afzien
Hij was van de gouden generatie Nederlandse wielrenners - eind jaren zeventig, begin jaren tachtig - misschien niet de meest getalenteerde coureur. Maar Gerrie Knetemann sprak wel het meest tot de verbeelding. In de vijftien jaar die zijn wielercarriere omspande, bracht hij grote overwinningen op zijn naam; hij won tien etappes in de Tour de France en werd in 1978 wereldkampioen wielrennen door in een fameuze sprint de Italiaan Francesco Moser te verslaan.
Knetemann was niet alleen een bijzonder renner, hij was ook een geliefd verteller, die miljoenen luisteraars jarenlang vermaakte met zijn vermaarde Kneetstory. Hij verrijkte de Nederlandse taal met uitdrukkingen als "uitgewoond" en "opgebaard over de finish komen". De laatste jaren was hij actief als bondscoach. Totdat hij op 2 november vorig jaar veel te vroeg aan de meet kwam. Aan de vooravond van het WK Wielrennen: een speciale aflevering van Profiel over een legendarisch coureur.
Nieuwsbericht: Knetemann leidde Moser om te tuin
De legendarische sprint waarmee Gerrie Knetemann in 1978 Francesco Moser aftroefde en wereldkampioen werd, behoort nog steeds tot de meestbesproken momenten uit de wielergeschiedenis. Knetemann zou Moser volgens critici omgekocht hebben. Anders had hij het van deze superieure sprinter onmogelijk kunnen winnen.
In het portret "Gerrie Knetemann- de kunst van het afzien", dat KRO's Profiel op 21 september uitzendt (Ned.1 22.50 uur) wordt voor het eerst het ware verhaal achter die sprint verteld.
Knetemann heeft Moser nooit geld geboden, het was juist andersom, vertelt vriend en ploegmaat Aad van den Hoek in de uitzending. Van den Hoek hoorde het verhaal van Knetemann zelf toen ze na afloop van het WK vanuit Duitsland in de auto samen terug naar huis reden. 'Moser wilde er zeker van zijn dat ie zou winnen en bood Gerrie een bedrag. Gerrie wekte daarop min of meer de indruk dat dat akkoord was. Iets van: het zit wel goed, rijden maar. Met in het achterhoofd: 'als ik je kan kloppen, dan klop ik je.' Die suggestie zette Moser vervolgens op het verkeerde been. 'Gerrie heeft Moser bij de eindsprint dus verrast.'
Moser ontkent dat hij een afspraak heeft willen maken. Volgens de Italiaanse supersprinter was Knetemann die dag simpelweg sterker.
© 2005