abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30776002
Ik heb een vraagje voor de historische legerkenners, waar ik eigenlijk al vrij lang mee zit en waar ik nog steeds geen afdoende antwoord op kan vinden. Wie regelmatig iets over WO1 en 2 leest, stuit op verschillende legereenheden en rangen. Wat men er in die historische monografieën vaak bij vergeet te vermelden, of men noemt het summier, is de grootte van zo'n legereenheid en onder wiens bevel zo'n legereenheid staat. Ook kan ik me niet van de indruk ontdoen dat verschillende landen verschillende grootte's en rangen (mn Duitsland en Sovjetunie) hanteren. Misschien puur een googlevraag hoor, maar ik kan iig niet de juiste link vinden.

Om het inzichtelijk te maken, iets weet ik al, of vermoed ik al te weten:
1. peleton olv een sergeant, 25 man???.
2. compagnie olv een kapitein.
3. bataljon olv majoor???
4. regiment olv luitenant-kolonel???
5. divisie olv brigade-generaal, generaal-majoor, luitenant-generaal, ongeveer 16.000 man???
6. leger olv generaal???

Bvd

[ Bericht 0% gewijzigd door Ryan3 op 21-09-2005 00:26:42 ]
I´m back.
pi_30777074
Je kunt eens kijken bij www.go2war2.nl
Staan veel wetenswaardigheden op.Hoop dat je er iets aan hebt.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_30778454
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 23:48 schreef Clairvaux het volgende:
Je kunt eens kijken bij www.go2war2.nl
Staan veel wetenswaardigheden op.Hoop dat je er iets aan hebt.
Interessante site, ik zal morgen eens kijken, thanx. Stiekem had ik verwacht dat 1 van de militairen hier op Fok! het antwoord op zo'n eenvoudig vraagje zo uit hun mouw zouden schudden. Misschien nog even wachten... .
I´m back.
pi_30778553
Grof gezegd pasten er twee Russische divisies in één Duitse en volgens mij wel drie in een geallieerde. En het aantal manschappen hing uiteraard ook af van de soort eenheid. Een pantserdivisie had uiteraard minder manschappen dan een infanteriedivisie, maar daarbij ging het dan ook om het aantal tanks.

Maarre... ik zeg hier denk ik niets dat je niet al wist en ik ben er eerlijk gezegd een beetje uit, dat militaire gebeuren.

*Soul herinnert zich de tijd dat hij moeiteloos de divisienummers van het Duitse Afrika Korps kon opdreunen, plus commandanten.

Er zijn wsl veel sites die je dit soort info kunnen geven.
pi_30778687
quote:
Op woensdag 21 september 2005 00:33 schreef Soul79 het volgende:
Grof gezegd pasten er twee Russische divisies in één Duitse en volgens mij wel drie in een geallieerde. En het aantal manschappen hing uiteraard ook af van de soort eenheid. Een pantserdivisie had uiteraard minder manschappen dan een infanteriedivisie, maar daarbij ging het dan ook om het aantal tanks.

Maarre... ik zeg hier denk ik niets dat je niet al wist en ik ben er eerlijk gezegd een beetje uit, dat militaire gebeuren.

*Soul herinnert zich de tijd dat hij moeiteloos de divisienummers van het Duitse Afrika Korps kon opdreunen, plus commandanten.

Er zijn wsl veel sites die je dit soort info kunnen geven.
Ik weet wel dat het Duitse leger na Stalingrad een beetje een bij elkaar geraapt zootje was dat er op papier mooi uitzag, maar in de praktijk pretty damn' understaffed was.
I´m back.
pi_30779232
De grootste eenheid van de landmacht is het legerkorps. Momenteel werkt het Nederlandse leger samen met het Duitse en vormen samen het 1e GE/NL Corps.

Legerkorps
Een grote gevechtseenheid van ongeveer 45.000 man. Een legerkorps bestaat uit enkele divisies + gevechtsverzorgingsteuneenheden. De commandant is een Luitenant-Generaal. (3 sterren)

Divisie
Een gevechtseenheid van zo'n 15.000 tot 20.000 man die is samengesteld uit 4 gemechaniseerde brigades (13, 41, 43, 52) met aanvullende gevechts,- gevechtssteun,- en gevechtsverzorgingseenheden. Een divisie staat onde bevel van een Generaal-Majoor. (2 sterren)

Brigade
Een zelfstandige gevechtseenheid van ruim 2.500 man, bestaande uit 4 bataljons en zelfstandige comangiën. Een brigade heeft voldoende gevechtsverzorgingssteuneenheden (geneeskundig, technisch, logistiek) om enige tijd zelfstandig te opereren. De commandant heeft de rang van Brigade-Generaal. (1 ster)

Bataljon, Afdeling (Artillerie)
Een gevechts,- gevechtssteun,- of gevechtsverzorgingssteuneenheid waarvan de sterkte kan variëren van 400 tot 800 man. Een bataljon bestaat uit 4 compangiën. Een pantserinfanteriebataljon (Painfbat) telt ongeveer 60 pantserrupsvoertuigen. Een tankbataljon (Tkbat) telt ongeveer 40 tanks. Een afdeling telt 24 vuurmonden (houwizers). De commandant heeft de rang van Luitenant-Kolonel.

Compagnie, Eskadron (Cavalerie), Batterij (Artillerie)
Een gevechts,- gevechtssteun,- of gevechtsverzorgingssteuneenheid van 100 tot 200 man, die meestal bestaat uit 3 peletons + 1 (staf)stafpeleton (staf, geneeskundig, technisch, logistiek). De commandant is een Kapitein (Ritmeester bij de cavalerie) of Majoor.

Peleton
Een peleton is een eenheid van 16 tot 40 man. Een tankpeleton (tkpel) bestaat uit 4 tanks (Leopard 2), bij de artillerie bestaat een peleton uit 6 vuurmonden (M-109 / M114 / PzH2000), bij de (pantser,-) infanterie (painfpel) bestaat een peleton uit +/- 30 man met 4 pantser-rupsvoertuigen (YPR)

Groep
Een kleine groep soldaten van 4 tot 12 man. Bij de infanterie een infanterie groep, bij de artillerie de stukbemanning, bij de cavalerie de tankbemanning (4 man). Een groep staat onderleiding van een Sergant (Wachtmeester bij de cavalerie).

[hr]

Een voorbeeldje vna een tkbat.

Een tankbataljon bestaat nu nog uit 3 eskadrons, waarvan 2 gevechtseskadrons en 1 Staf Staf verzorgings eskadron

Een gevechtseskadron is opgebouwd uit 4 pelotons

3 Tankpelotons met elk 4 Leopard 2a6

1 Stafpeloton bestaande uit:

- Commando groep bestaande uit de majoor/ritmeester + second (1e luitenant uitgerust met 2x Leopard 2a6
- Delta groep (foerier) uitgerust met 1x Ypr Cargo + 2x 4-tonners waarvan 1 van de Admeur is)
- Gnk groep (Geneeskundige groep) uitgerust met 2x Ypr-gwt
- Oscar groep uitgerust met 1x Buffel 1x Ypr-BDR (Battle Damage Repair)
- Foxtrot groep, de verbindingsgroep uitgerust met 3x MB
- Bravo-groep, De Opperwachtmeester, uitgerust met 1x MB + 1x Ypr-Co
- Whiskey, De artillerie-waarnemers uitgerust met 1x Ypr-wnr.

Stafeskadron bestaat uit:

- 1x Verkenningspeloton (bestaande uit 8x Ypr-verk)
- 1x Gnk Hulppost (bestaande uit ik meen 2x 4-tonner, 2x Zau, 1x Ypr-gwt)
- 1x SMOD groep (1x Berger (geen buffel), 2x Shelter)
- 1x Bevopeloton bestaande uit 10 tonners, 4 tonners, BDM's ivm Klasse 1,3 & 5 (Eten, Munitie, Brandstof & Smeermiddelen)
- 1x C Staf esk, en plv en Eowi bestaande uit de Sectie 1 t/m 6
- 1x VSCC, bestaande uit 1x ypr en 1 maal MB

En kijk ook eens hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_Landmacht#Eenheden
en: http://members.lycos.nl/e(...)chetekens/tekens.asp
Save a mouse, eat a pussy.
pi_30779371
Ah thanx, ingewikkelde stuff dus, maar toegesneden op hedendaags leger begrijp ik?

Overigens WO2-site heeft goede rang vergelijkingstabellen, maar daarachter staat niet hoe groot de legereenheden waren en onder welk bevel ze stonden...
I´m back.
pi_30779433
quote:
Op woensdag 21 september 2005 00:33 schreef Soul79 het volgende:
Dat was in de tijd van de koude oorlog wel anders. Hoewel alle NATO landen toen ook een stuk steker waren zijn die allemaal vanwege bezuinigingen geslonken. Bij ex-Warchaupackt landen is dat nog niet gebeurd en om een idee te geven hoe dat nu is hier ene quote van de website van het 101 tkbat.
quote:
Om een idee te geven, er zaten nabij het oefenterrein de volgende landmacht eenheden; de 10th Guards Armoured Division in Altengrabow, de 47th Guards Armoured Division met elk 328 T-80's en 285 BMP-2's in Hillersleben en de 207 Motor Rifle Division in Stendal met 220 T-64's, 385 BTR-80's en 160 BMP-2's. Steekt de 1(NL) Divisie met zijn 88 tanks een beetje schril bij af.
pi_30779659
quote:
Op woensdag 21 september 2005 00:37 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik weet wel dat het Duitse leger na Stalingrad een beetje een bij elkaar geraapt zootje was dat er op papier mooi uitzag, maar in de praktijk pretty damn' understaffed was.
Voor de Duitsers begon de 'Totaler Krieg' ook pas na Stalingrad, daarvoor vochten ze gewoon met hun staande leger, dat tegen die tijd wel flink uitgedund was. Pas in 1943 gingen ze alles en iedereen bij de oorlog betrekken, wat inderdaad een samengeraapt zootje tot gevolg had, met steeds minder goed opgeleide officieren (dis een beetje kort door de bocht). Een ander aspect is dat in de Duitse commandostijl de commandanten altijd zo dicht mogelijk bij de 'actie' moesten zijn, wat praktisch beter werkte maar uiteraard veel risico's meebracht voor hun persoonlijke veiligheid - de Britse officieren bleven altijd wijselijk lekker op afstand.

In 1943 begon ook de strijd tussen het gewone leger en de SS, waarbij de SS meestal aan het langste eind trok als het om toebedeling van manschappen en materiaal ging.

Wat het aantal tanks in een divisie betreft: ik weet dat ze Barbarossa begonnen met iets van 2 a 3 duizend tanks in totaal. Halverwege 1943 was dat aantal de maandproductie! Anderzijds was het verbruik in 1943 natuurlijk ook wel wat hoger , dus per saldo is dat aantal altijd wel zo ongeveer gelijk gebleven, een paar honderd per divisie.

Overigens staat me bij dat na Barbarossa al een flinke herstructurering heeft plaats gevonden bij de pantserdivisies, er werden meer pantserdivisies geformeerd terwijl het aantal tanks min of meer gelijk bleef - met andere woorden er kwamen meer commandanten, die dus kleinere eenheden hadden.

Ik weet niet of je specifiek in het Duitse leger in WOII geïnteresseerd bent, maar daarbij hangt dus erg veel af van tijd, plaats en omstandigheden. En het verschil realiteit-papier natuurlijk. Van de Russen ben ik eerlijk gezegd veel minder goed op de hoogte, maar dat geldt voor iedereen denk ik.
pi_30847812
RonaldV misschien???
I´m back.
pi_30880814
Wat is dan een regiment????
Over 100 jaar weet niemand het meer
  zaterdag 24 september 2005 @ 11:09:52 #12
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_30881397
Ik weet wel dat de Duitsers relatief gezien veel minder officieren hadden dan de Geallieerden.
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
pi_30884549
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 10:42 schreef heracles het volgende:
Wat is dan een regiment????
Het regiment is misschien wel de meest vage formatie benaming. In de VS is een regiment vaak eerder een brigade welke een speciale rol vervult.
Het VK gebruikt de term voor een of meerdere bataljons die als een bundeling van een paar dezelfde soort bataljons in een brigade (bijv. 2 mech bataljons in een brigade kunnen dan een regiment vormen, of de artillerie van hun airmanoevre Brigade is ok een artilery regimetn, etc). In Nederland en veel andere landen is een regiment eigenlijk gewoon een bataljon met een "titel" voor een regiment vroeger (3 a 4 batljons toen!) met een geschiedenis.

In Nederland was een regiment vroeger een eenheid tergrootte van een brigade, maar een regiment wordt tot Brigade omgedoopt wanneer deze volledig zelfstandig op terrein kan functioneren. dus wanneer er steun eenheden aanwezeig zijn zoal: logistiek, verkenning, luchtdoel artillerie, een batterij enz enz. Een Regiment kan dus niet op terrein functioneren zonder 'steun' van externe eenheden. Een brigade kan zich dus volledig zelfstandig ontplooien.

Nu is een Regiment een voorvoegsel van een wapen of dienstvak. Het is nu dus eigenlijk meer een traditionele aanduiding, net als Korps (korps rijdende artillerie, korps commando troepen) en Garderegiment (garde grenadiers, garde fuseliers prinses Irene).

Enkele regimenten binnen de Landmacht zijn:

Regiment Huzaren van Boreel,
Regiment Huzaren prins van Oranje,
Regiment van Heutz,
Regiment Verbindings troepen,
Regiment Stoottroepen,
Regiment Limburgse Jagers,
Regiment Geneeskundige troepen,
Regiment Genie troepen.
pi_30884653
Interessant en leerzaam topic !
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
  zaterdag 5 november 2005 @ 18:41:56 #15
34974 trigt013
Ik weet ook niet wat ik doe.
pi_31997492
Hoe zag in 1945 de opbouw van duitse en amerikaanse divisies er uit. Ik ben op zoek naar een uitsplitsing tot op compagnie niveau.

Ik weet ondertussen dat een amerikaanse panser divisie alvolgt is opgebouwd:

9x Cavalerie Compagnie
9x Panser Infanterie Compagnie
1x Panser Verkennings Peloton
3x Panser Genie Compagnie
1x Panser Verbindings Compagnie
9x Panser Artillerie Compagnie
3x Logistiek Onderhouds Compagnie
3x Geneeskundig Compagnie

duitse SS panser divisie alvolgt:

12x Infanterie Compagnie
6x Panser Infanterie Compagnie
6x Cavalerie Compagnie
2x Anti-Tank Compagnie
2x Lichte Panser Compagnie
2x Artillerie Compagnie
2x Panser Aanvalwapen Compagnie
2x Panser Artillerie Compagnie
2x Panser Genie Compagnie
6x Panser Verkennings Compagnie

Mijn vragen zijn:

1. Hoe groot is een Bataljon's Staf.
2. Hoeveel mensen zitten er in deze verschillende eenheden.
3. Wat is een linie breedte die een divisie kan verdedigen
4. Hoeveel kan een gemechaniseerde infanterie bataljon verdedigen.
5. Hoe groot is een duits infanterie bataljon qua eenheids sterkte

[ Bericht 4% gewijzigd door trigt013 op 06-11-2005 16:02:03 ]
Het leven is veel te belangrijk om serieus te nemen.
  zondag 6 november 2005 @ 22:41:36 #16
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_32040089
quote:
Op zaterdag 5 november 2005 18:41 schreef trigt013 het volgende:
Hoe zag in 1945 de opbouw van duitse en amerikaanse divisies er uit. Ik ben op zoek naar een uitsplitsing tot op compagnie niveau.

duitse SS panser divisie alvolgt:

12x Infanterie Compagnie
6x Panser Infanterie Compagnie
6x Cavalerie Compagnie
2x Anti-Tank Compagnie
2x Lichte Panser Compagnie
2x Artillerie Compagnie
2x Panser Aanvalwapen Compagnie
2x Panser Artillerie Compagnie
2x Panser Genie Compagnie
6x Panser Verkennings Compagnie

Mijn vragen zijn:

1. Hoe groot is een Bataljon's Staf.
2. Hoeveel mensen zitten er in deze verschillende eenheden.
3. Wat is een linie breedte die een divisie kan verdedigen
4. Hoeveel kan een gemechaniseerde infanterie bataljon verdedigen.
5. Hoe groot is een duits infanterie bataljon qua eenheids sterkte
Van Duitse eenheden weet ik het wel.

1. Obertsleutnant / Major en 1 Hauptmann / Oberleutnant per Kompagnie. (eenheid onder bataljon tussen de 100-200 man.) 1 Leutnant / Stabsfeldwebel / l per zug (eenheid rond de 30/40 man)

Daaronder per gruppe nog wat onderofficieren.
Verder per bataljon een aantal stafofficieren. Hauptfeldwebel

Kortom zón 30 officieren op 1000/2000 man.

2.
Trupp 10-20 man
Zug 30-40
Kompanie 100-200
Abteilung/Bataillon 500-1.000
Regiment 2.000-6.000 Oberst
Brigade 5.000-7.000 Generalmajor
Division 10.000-20.000 Generalleutnant
Korps 40.000-60.000 General
Armee 60.000-100.000 Generaloberst
Armeegruppe 2á3 aan elkaar grenzende legers +/- 200.000-300.000 Generalfeldmarschall
Heeresgruppe groots gevechts formatie, alle eenheden aan bijv Noord-Afrikaanse front vormden een Heeresgruppe.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  zondag 6 november 2005 @ 23:03:50 #17
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32040836
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 03:06 schreef Ryan3 het volgende:
RonaldV misschien???
Mijnheer, U vraagt naar de Landmacht...
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  zondag 6 november 2005 @ 23:53:58 #18
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32042632
Luchtmachten zijn ongeveer overal ter wereld anders ingedeeld. Daarbij worden globaal 3 organisatie-modellen gehanteerd: die van de Russen (die houden globaal de landmachtmethode aan), die van de RAF en die van de USAF. De Nederlandse organisatie methode is van oorsprong van het RAF model, en in gebruik sinds de Tweede Wereldoorlog. Er zitten door de integratie met NATO nogal wat Amerikaanse invloeden in. Bij de RAF draait alles om squadrons, bij de Amerikanen om Wings. Bij de RAF vallen de squadrons binnen een Group (een regionaal commando), bij de USAF is een Group een uitgeklede Wing. Zowel Group als Wing vallen bij de Amerikanen onder een (genummerde) Air Force (dat is het regionale commando), en die vallen weer onder een Command. Omdat de Amerikaanse luchtmacht wereldwijd opereert hebben ze naast Commands ook nog regionale Commands: in Europa USAFE (United States Air Forces Europe) en in de Pacific PACAF (PACific Air Forces). Een bijzondere is Aerospace Command: deze is verantwoordelijk voor operaties in de ruimte (buiten de atmosfeer dus).

De Nederlandse luchtmacht draait om squadrons. Afhankelijk van de missie van een squadron is deze gevuld met meer of minder personeel en materieel. Er is onderscheid tussen de OPS (operationele) en OST (ondersteunende) squadrons. OPS squadrons zijn weer onder te delen in vliegende en niet-vliegende squadrons. Zo vallen de Patriot- en bewakingssquadrons onder de niet-vliegende, en de helicopter squadrons onder de vliegende.
Een vliegend squadron is afhankelijk van de taak gevuld met vliegtuigen. De Kon. Luchtmacht (KLu) hanteert voor maar één type vliegtuig een vaste grootte en dat is voor de jachtvliegtuigen. Hoe die invulling tegenwoordig is weet ik niet (bezuinigingen) maar vroeger had een KLu F-16-squadron 16 vliegtuigen toegewezen (met eventueel een paar tweezitters extra), terwijl de Amerikanen op Soesterberg (die onder Nederlands bevel vielen) er 24 tot hun beschikking hadden. De RAF vindt alles tussen 12 en 18 acceptabel, afhankelijk van het type jachtvliegtuig. De helicoptersquadrons zijn voorzien van tussen de 12 (Chinook) en 24 (Apache) toestellen. Het kleinste squadron (303/SARSqn) heeft maar 3 toestellen: de gele helicopters op de vliegbasis (Vlb) Leeuwarden.

Squadrons bestaan niet altijd uit maar één type toestel: op de Vlb Eindhoven staat een transportsquadorn met maar liefst 5 types vliegtuigen: Gulfstream-IV (1), KDC-10 (3), Hercules (2), Fokker-60U (4) en Fokker-50 (2). Een helicopter squadron op Soesterberg heeft naast de Cougar helicopter ook nog een vlucht Alouette-III helicopters voor VIP vluchten.

Binnen een squadron zijn er ook onderverdelingen. twee F-16s heet een sectie, 4 een vlucht. Dezelfde namen worden gebruikt in de onderverdelingen van de nietvliegende squadrons (zowel OPS als OST) , maar weer met andere hoeveelheden.

Alle squadrons van een vliegbasis bij elkaar vormen een "wing", alhoewel die benaming in Nederland officieel niet bestaat wordt hij wel veel gebruikt. Zo heet de Wing van Volkel de "First Fighter Wing", die van Leeuwarden "Frisian Dragon Wing". Afwijkend heette de Wing op Twenthe: "Hellhound Air Command". Maar ook hier zitten weer verschillen: Twenthe heeft nog maar één F-16 squadron in haar Wing, Leeuwarden heeft er twee, plus een helicoptersquadron, en Volkel heeft er drie, waarvan een een niet-operationeel opleidingssquadron is. Het vliegende squadron op Woensdrecht valt weer niet onder een wing, maar onder een school: Het is onderdeel van de Kon. Militaire School Luchtmacht (KMSL) op de vlb Woensdrecht. Op Woensdrecht wordt tevens alle groot onderhoud aan vliegend materieel verzorgd, en een aantal andere logistieke eenheden (zoals de Luchtmacht meteorologiesche dienst) hebben hier ook hun thuis.

Tot voor kort bestond de KLu uit twee commando's: CLO (Logistiek en Opleidingen) en CTL. De bezuinigingen hebben het bestaan van de twee commando's opgeheven: tegenwoordig is de organisatie onderverdeeld met veel kleinere eenheden onder leiding van een Chef. Operationele squadrons vallen bijvoorbeeld onder de C-TL (Chef Tactische Luchtmacht).

alle squadrons van de KLu

Bij de Marine is de onderverdeling van de vliegende squadrons weer nog erger ingericht: zo waren de vliegtuigen van MVK (Marine Vliegkamp) Valkenburg niet van een squadron, maar van de MARPAT groep, die toestellen per vlucht uitleende aan de twee squadrons. Op MVK De Kooij is er weer wel een onderscheid: de twee squadrons daar hebben elk hun eigen toestellen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
  maandag 7 november 2005 @ 19:37:36 #19
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32065787
Ow, ik zie dat je ook iets vroeg over rangen binnen defensie.
Da's heel simpel: de rangen van de landmacht verlopen net zo als die van de luchtmcht. Er is maar één uitzondering (tenzij de landmacht die rang tegenwoordig ook heeft): de luchtmacht heeft een commodore, en de landmacht een brigade generaal. Overigens spreekt men bij soldaten van stand, en bij alle overige van rang

van laag naar hoog:
manschappen
soldaat der derde klasse (aanspreektitel: soldaat)
soldaat der tweede klasse (aanspreektitel: soldaat)
soldaat der eerste klasse (aanspreektitel: soldaat)
korporaal (aanspreektitel: korporaal)
korporaal der eerste klasse (aanspreektitel: korporaal)

onderofficieren
Sergeant (aanspreektitel: sergeant)
Sergeant der eerste klasse (aanspreektitel: sergeant)
Sergeant-Majoor (aanspreektitel: majoor)
Adjudant Onderofficier (Adjudant)

officieren
Vaandrig (aanspreektitel: vaandrig)
Tweede Luitenant (aanspreektitel: Luitenant)
Eerste Luitenant (aanspreektitel: Luitenant)
Kapitein (aanspreektitel: Kapitein)
Majoor (aanspreektitel: Majoor)
Luitenant-Kolonel (aanspreektitel: Overste)
Kolonel (aanspreektitel: Kolonel)

En de generaalsrangen (allen aanspreektitel: generaal):
Commodore (landmacht: brigade-generaal)
Generaal Majoor
Luitenant-Generaal
Generaal

Om onderscheid te maken tijdens gesprekken tussen de sergeant-majoor en de "echte" majoor spreekt men bij de officiersrang ook wel van "groot-majoor". In de dagelijkse praktijk wordt er echter meestal gesproken van "sergeant-majoor Jansen" voor de onderofficier en "majoor Jansen" voor de officier.
- Privacy Matters
pi_32075234
Thanx, Ronald, hoewel het aantal manschappen waarover iemand dan beveelt ontbreekt. Veel kennis heb ik à propos ook opgedaan via het spelletje "Stratego" hè, ga het iig morgen nog even goed doorlezen... En mijn vader zaliger was als beroeps "opgeklommen" tot de rang sergeant-majoor, "moeder van de compagnie" (AAT), totdat-ie een lucratiever beroep vond in 1964...
I´m back.
  dinsdag 8 november 2005 @ 00:22:11 #21
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_32075555
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 00:13 schreef Ryan3 het volgende:
Thanx, Ronald, hoewel het aantal manschappen waarover iemand dan beveelt ontbreekt. Veel kennis heb ik à propos ook opgedaan via het spelletje "Stratego" hè, ga het iig morgen nog even goed doorlezen... En mijn vader zaliger was als beroeps "opgeklommen" tot de rang sergeant-majoor, "moeder van de compagnie" (AAT), totdat-ie een lucratiever beroep vond in 1964...
Bij de luchtmacht geeft een rang niet aan hoeveel mensen je onder je hebt, maar waar je ongeveer in de orgnisatie zit. De luchtmacht is veel meer een vliegbedrijf dan een militaire organisatie. de rangen zitten gekoppeld aan de complexiteit van je functie. Al Sergeant-Majoor kun je 60 man onder je hebben als je bij de bewaking zit, maar je kunt ook maar één korporaal onder je hebben als je een administratieve functie hebt, of zelfs geen als je een gespecialiseerde electronica functie hebt.

En je vader deed waarschijnlijk wat elk verstandig mens doet bij defensie als hij tussen de 30 en 35 is. Een vak leren.
- Privacy Matters
pi_32076110
quote:
Op dinsdag 8 november 2005 00:22 schreef RonaldV het volgende:

[..]

Bij de luchtmacht geeft een rang niet aan hoeveel mensen je onder je hebt, maar waar je ongeveer in de orgnisatie zit. De luchtmacht is veel meer een vliegbedrijf dan een militaire organisatie. de rangen zitten gekoppeld aan de complexiteit van je functie. Al Sergeant-Majoor kun je 60 man onder je hebben als je bij de bewaking zit, maar je kunt ook maar één korporaal onder je hebben als je een administratieve functie hebt, of zelfs geen als je een gespecialiseerde electronica functie hebt.

En je vader deed waarschijnlijk wat elk verstandig mens doet bij defensie als hij tussen de 30 en 35 is. Een vak leren.
Ja, okee, mijn vader zat bij AAT, zandhappers dus, tussen 1947 en 1964 hè en verdiende in 1964 ruim 200 gulden (per maand x 5 nu) minder met zijn zelfde vak in het leger dan dat-ie in het burgerleven kon verdienen. Dat was de reden voor de overstap, denk ik. Toen hij in de 50 was betreurde hij menigmaal zijn overstap. Anders was hij Kapitein geworden, altijd "manager" en met 55 met pensioen gegaan...
I´m back.
pi_58356507
Ik ben via een zoekopdracht over legereenheden WO 2 op deze forum gekomen. Ik heb de reacties gelezen en vond de interpretaties van iedereen interessant. Ook ik houdt me bezig met de legers die ten tijde van de tweede wereldoorlog hebben gevochten. Ik heb diverse bronnen geraadpleegd. Ik heb verder geen militaire achtergrond. Ik zal mijn visie geven. kort samengevat de legereenheden naar volgorde van grootte: Heeresgruppen/Legergroepen, Legers, Legerkorpsen, divisies, brigades, regimenten, bataljons, compagnies, peletons, groepen

De grootste militaire legereenheid die gefunctioneerd heeft in WO 2 is de Heeresgruppe. Echter deze legereenheid bestond alleen in het Duitse Leger. Een vergelijkbare eenheid qua aantallen manschappen bij de geallieerden is de legergroep. Een Heeresgruppe bestond uit enkele honderduizend soldaten. Dit kon ook oplopen tot Heeresgruppe van bijna een miljoen man. Enkele voorbeelden van Heeresgruppen zijn de Heeresgruppe Nord, Centre en South. Deze hebben, zoals bij velen bekend geopereerd in Rusland. Heeresgruppen stonden, voor zover bij mij bekend is, altijd olv een Maarschalk. Een legergroep stond olv een (4-sterren)generaal bij de Amerikanen en een Maarschalk bij de Britten. Als voorbeeld de 21ste britse legergroep olv Maarschalk Bernard Montgomery. Echter de Heeresgruppen/legergroepen moet je op individueel niveau bekijken. De samenstelling verschilde per eenheid. Zo zijn er legergroepen die maar de (theoretische) aantallen manschappen hadden van een leger of een divisie. Het geldt voor alle legereenheden dat hoewel ze de aanduiding kregen van een bepaalde grootte legereenheid, zo daadwerkelijke in aantallen vergelijkbaar waren met kleine legereenheden.

De Heeresgruppen bestonden uit enkele legers. Deze legereenheid bestond bij de Duitsers, Amerikanen, Britten etc.
Een leger stond olv een luitenant-generaal of generaal. Als voorbeeld kun je het 3de Amerikaanse leger olv Luitenant-generaal George S. Patton noemen. Een leger bestond (gemiddeld) uit 100.000 a 200.000 manschappen.

Een leger bestond uit enkele legerkorpsen. Het verschilt ook per leger hoeveel legerkorpsen er opgenomen zijn in dat betreffende leger. Een legerkorps bestond uit circa 50000 a 80.000 manschappen. Over de leidinggevende van een legerkorps durf ik niks definitiefs te zeggen. Dit zal ook per legerkorps verschillen.

een legerkorps bestaat uit enkele divisies. Een divisie bestaat uit circa 10.000 a 20.000 manschappen. Olv. een brigade generaal.

Een divisie kan uit een brigades bestaan. Echter in veel literatuur is beschreven dat brigades vaak zelfstandig opereerde. Een brigade bestaat uit circa 5000 a 7000 man. De leidinggevende is mij niet bekend.

Een divisie is ingedeeld in (infanterie)regimenten en ondersteunende eenheden met veelal de grootte van bataljons en
compagnies. De leidinggevende van de kleine legereenheden zijn mij niet bekend.

Ik wil tot slot nog de opmerking plaatsen dat Pantserdivisies/tankdivisies veelal uit een grotere hoeveelheden manschappen bestond dan een infanteriedivisie. Niet in aantallen van vechtende infanteriesoldaten, maar in hoeveelheden van ondersteunende manschappen. Een tankdivisie brengt een groter logistiek proces met zich mee dan een infanteriedivisie. Daarnaast zijn bij een tankdivisie ook meer monteurs en onderhoudsmensen betrokken om alle tanks te laten rijden.

Ik zou nog uren kunnen doorvertellen over mijn visie betreffende dit onderwerp, maar ik zou het leuk vinden als er gerichtere vragen van jullie kant uitkwamen. Kunnen we misschien discussieren, want ik weet ook nog lang niet alles.
  maandag 28 april 2008 @ 14:06:22 #24
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_58358829
Schopje --> DEF?
- Privacy Matters
  woensdag 14 mei 2008 @ 02:43:01 #25
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_58657766
Zat het net door te lezen en ik denk er ook over na.

ik ga eens overleggen
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')