abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30761058
In de oudheid heb ik hier ook eens een topic over geopend, maar dat liep dood. En aangezien NLD de laatste tijd weer veel media aandacht heeft, moeten er vast wel wat meer Fokkers zijn die dezelfde aandoening hebben als ik heb gehad. Dus. Ik hoop dat dit topic hier goed staat enzo...

NLD is een afkorting van Nonverbal Learning Disabilities. In het Nederlands betekent dit Niet -Verbale Leerstoornis, ofwel een leerstoornis die geen betrekking heeft op de taal.

Kinderen met NLD zijn verbaal heel sterk (kunnen heel goed praten). Bovendien hebben ze vaak een goed geheugen. Daarom duurt het ook een tijdje voordat men door heeft dat er iets met het kind aan de hand is. Het zijn kinderen die vaak door hun omgeving als ‘bijdehand’ worden gezien, omdat ze alles zo goed weten te verwoorden en een ruime woordenschat hebben. De problemen liggen echter op het non-verbale (letterlijk: niet-talig) gebied. Ze hebben moeite met het begrijpen van informatie die ze visueel (door te kijken) waarnemen. Maar hun problemen liggen ook op het gebied van de motoriek (het bewegen) en op het sociale gebied (omgang met andere kinderen).

NLD is een stoornis die specifieke vaardigheden én tekorten kent.

Vaardigheden die kenmerkend zijn voor een kind met NLD:
1. Ze zijn verbaal erg vaardig. Ze praten je de oren van het hoofd en hebben een ruime woordenschat. Ze vertellen graag wat ze hebben gehoord en meegemaakt, maar vragen ook heel veel. Door middel van vragen proberen ze de wereld om zich heen te ontdekken en begrijpen.
2. Kinderen luisteren heel graag naar verhalen en alles wat vertelt wordt. Auditieve informatie (alles wat ze horen) onthouden ze goed en kunnen ze beter begrijpen.
3. Ze hebben een goed oog voor detail. Details die andere mensen ontgaan, vallen deze kinderen wel op.
4. Kinderen met NLD zijn auditief (horend) erg gevoelig. Alle geluiden komen sterker bij hen binnen.

Tekorten die kenmerkend zijn voor een kind met NLD:
1. Visuele en tactiele waarneming (zien en voelen), ze hebben moeite met het overzien van gehelen en zijn erg gericht op details.
2. Ruimtelijk inzicht.
3. Sociaal inzicht en sociale omgang (vooral het zich niet kunnen verplaatsen in de ander en het niet begrijpen van sociale situaties).
4. Probleemoplossend vermogen.
5. Emotionele stabiliteit.
6. Aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
7. Leren van nieuwe taken.
8. Complexe motoriek.
9. Meerdere handelingen tegelijkertijd uitvoeren.
10. Rekeninzicht.

Veters strikken is een voorbeeld van complexe motoriek, waar een kind met NLD heel veel moeite mee zal hebben.

NLD is dus een syndroom waarbij er een combinatie is van vaardigheden en tekorten. Niet alle kinderen echter vertonen dezelfde tekorten. Ieder kind met NLD vertoont een eigen profiel van vaardigheden en tekorten. De vaardigheden en tekorten liggen echter op bovengenoemde gebieden. Tussen individuele kinderen met NLD zijn dus vaak (grote) verschillen te zien in vaardigheden en tekorten. Dit maakt het er niet gemakkelijker op om NLD te signaleren. Ook de intensiteit (sterkte) van het syndroom kan verschillen van kind tot kind.

Dit heb ik van de site http://www.nld.nu gehaald. Op http://www.nldinfo.nl is ook veel informatie te vinden en kun je met lotgenoten (zowel NLD-ers als ouders en leerkrachten) contact maken.

Ik ben zelf beplakt met het labeltje NLD toen ik 7 of 8 was (geloof ik), maar ik heb altijd problemen gehad met simpele dingetjes zoals rekenen, wennen aan nieuwe situaties, motorisch een uitblinker zijn (ik strik mijn veters idd nog steeds op een hele rare manier, en de handstand kan ik niet), en sociaal ben ik soms ook een ramp. Tot ergernis van ouders, mijn geliefde en mijn vrienden. Ik doe altijd alles op een rare en soms veel moeilijkere manier dan normaal.

Ook had ik veel problemen met leraren, omdat ik in mijn talen heel goed was en verbaal ook heel sterk, en ook in geschiedenis en dat soort dingen. Maar in rekenen, gymles en aardrijkskunde was ik een wandelde ramp. Veel onbegrip dus. Mijn IQ is op taalgebied en aanverwante zaken 137 en op rekengebied en daarbijhorende dingen 73. Tel uit je winst.

Ik heb met een meisje op de achterkant van de VPRO-gids gestaan in 2003, en met haar ook een interview gedaan voor het blad Balans.

Ok, klaar met het gelul. Welke Fokker heeft NLD of kent iemand met NLD? Hoe gaan jullie hiermee om? Wat zijn jullie sterke punten, waar lopen jullie op vast, welke opleidng doen jullie, of hebben jullie gedaan?

Dat was 't. Daag!

P.S.: Ohja, NLD heeft veel overeenkomsten met autisme, dus wellicht herkennen de autistjes van Fok zich ook in enkele punten van NLD.
pi_30761086
Whoa! Lange OP!
pi_30761306
Gehad, as in, je hebt het nu niet meer ofzo?

En verder weet ik er niets van, eigenlijk is dit dus best een onzinnige reactie.
pi_30761392
NLD is een stoornis, die je voor de rest van je leven hebt. Aangezien ik momenteel geen opleiding doe en geen opleiding gá doen waarin ik met mijn zwakke plekken word geconfronteerd qua leren, zijn die problemen dus nu niet op mij van toepassing.
  dinsdag 20 september 2005 @ 16:41:08 #5
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_30761475
Komt NLD niet vaak voor in combinatie met soorten autisme? Ik ken trouwens iemand die heeft NLD, PDD-Nos én Tourette...
pi_30761528
Wat is eigenlijk precies het verschil tussen autisme en NLD? Of is NLD "gewoon" een vorm van autisme, maar dan met een andere naam omdat dat minder ernstig klinkt?
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_30761571
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 16:41 schreef Zwansen het volgende:
Komt NLD niet vaak voor in combinatie met soorten autisme? Ik ken trouwens iemand die heeft NLD, PDD-Nos én Tourette...
Dat kan, maar dat hoeft niet. NLD heeft veel autistisch kenmerken, dat wel, maar het hoeft niet samen met autisme te zijn. Ik ken heel veel mensen die gewoon alleen NLD hebben.

Heftig zeg, al die dingen tegelijk! Is dat erg moeilijk, om met die persoon om te gaan? Of heeft hij/zij het enigzins onder controle?
pi_30761652
NLD is geen vorm van autisme. Het is een eigen ding, het heeft vrij weinig te maken met autisme eigenlijk. Het is ook nog niet zo heel lang geleden ontdekt, vergeleken met andere aandoeningen.
  dinsdag 20 september 2005 @ 16:46:17 #9
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_30761675
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 16:43 schreef BloodyLotte het volgende:

[..]

Dat kan, maar dat hoeft niet. NLD heeft veel autistisch kenmerken, dat wel, maar het hoeft niet samen met autisme te zijn. Ik ken heel veel mensen die gewoon alleen NLD hebben.

Heftig zeg, al die dingen tegelijk! Is dat erg moeilijk, om met die persoon om te gaan? Of heeft hij/zij het enigzins onder controle?
Volgens mij heeft ie een lichte vorm van Tourette... Hij zit wel op speciaal onderwijs maar verder kun je redelijk normaal met hem omgaan. Alleen snapt ie niet dat sommige dingen niet gewaardeerd worden door mensen. In sociale contacten is ie verder ook niet echt sterk. Maar goed, hij is ook nog maar 14 ofzo.
pi_30761776
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 16:45 schreef BloodyLotte het volgende:
NLD is geen vorm van autisme. Het is een eigen ding, het heeft vrij weinig te maken met autisme eigenlijk. Het is ook nog niet zo heel lang geleden ontdekt, vergeleken met andere aandoeningen.
Oh, in je OP zeg je dat er veel overeenkomsten zijn, dus dan zou ik graag de verschillen te weten komen.
FOK! verstandig, lees een P.I.
pi_30761900
Autisten hebben vaak juist een heel ontwikkeld rekenvermogen. Tot in het absurde zelfs. Dat hebben NLD-ers dus niet. En zo zijn er nog wel wat dingetjes, die je vast wel kan vinden op een van de websites die ik in de OP noemde.
pi_30761983
Ik ben trouwens geen prof hoor. Ik weet ook niet alle wetenschappelijke feitjes. Dus als ik het niet weet, dan weet iemand anders het vast wel.
pi_30762267
hmm, NLD, nooit van gehoord sorry :/
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_30762346
Geeft niet, 't is ook niet zo bekend hier.
In Canada is het net zo bekend als dyslectie hier is trouwens.
  dinsdag 20 september 2005 @ 17:10:15 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_30762529
Is weer zo een sticker die op mensen wordt geplakt door een hocus pocus wetenschap wat bedacht is door een man die zijn eigen zuster neukte.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_30763099
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 17:10 schreef Megumi het volgende:
Is weer zo een sticker die op mensen wordt geplakt door een hocus pocus wetenschap wat bedacht is door een man die zijn eigen zuster neukte.
Als je niks nuttigs te melden hebt, ga je toch lekker weg hier!
pi_30763721
noooooooit van gehoord, klinkt wel heel erg als wat ikzelf zou kunen hebben maar ik houd niet zo van stempels... Zijn er behandelmethoden voor? anders ben ik gewoon ik, met al mijn onhebbelijkheden
And the druids turn to stone...
pi_30763925
NLD is er gewoon. Er zijn wel tips om het allemaal wat makkelijker te maken, maar dan ben je er ook wel klaar mee.
pi_30763984
hmm nu ik zo die openingspost nog een doorspit .. zie ik wel aardig wat dingen die ook op mij tot betrekking hebben :/ maar dat zag ik altijd als gewoon :/
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_30766415
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 17:10 schreef Megumi het volgende:
Is weer zo een sticker die op mensen wordt geplakt door een hocus pocus wetenschap wat bedacht is door een man die zijn eigen zuster neukte.
Zo kun je het ook opvatten.

Ik weet wel dat het een collega van me ontzettend veel helderheid gaf toen een kind in haar klas met erg typisch en onbegrijpelijk gedrag de diagnose NLD kreeg. Dan blijkt dat het geen onwil is van het kind, maar onmacht.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_58899986
Hoi,
Ook even mijn verhaal.
Ik ben er nog maar net achtergekomen dat ik NLD heb en sta nu voor de moeilijke opgave mijn leven met deze aandoening vorm te geven.


Vroeger veel moeilijkheden gehad met autoriteit op school en medeleerlingen, intelligent genoeg om VWO aan te kunnen maar falen op wiskunde en rekenen. Moeite met ruimtelijk inzicht en moeite met het onderhouden van vriendschappen, maar verbaal weer een absoluut kanon.


Sinds de aandoening bij mij bekend is vallen er een hoop zaken op zijn plaats:
ik ben bijvoorbeeld (zegt men) een erg aantrekkelijke jongen om te zien maar heb toch nog maar twee vriendinnen gehad. Ik heb nauwelijks vrienden terwijl ik wel behoefte heb aan contact. Ik kan slecht omgaan met groepen en groepsverhoudingen, terwijl ik individuele contacten met mensen juist weer wel erg prettig vind.

Veel studies gevolgd (en afgebroken) omdat ik het sociaal niet meer kon opbrengen. Wat dan weer tot een hoop frustratie leidde...

Ik ben nu 24 en sta op een keerpunt in mijn leven.Ik heb nog geen gespecialiseerde hulp gevonden (iemand tips?) maar heb mezelf al wel vast voorgenomen om mijn leven in te gaan richten naar mijn eigen maatstaven. Een rustige (individuele) baan waarin mijn talenten optimaal naar voren komen, een thuisstudie, rustige leefomgeving en vanuit die situatie de wereld veroveren
pi_58900558
Hoe bepalen ze het verschil tussen een kind dat moeite heeft met rekenen, ruimtelijk inzicht, en die hele rits andere tekortkomingen in de OP, omdat het NLD heeft en een kind dat moeite heeft met die dingen omdat het daar gewoon niet zo goed in is?

Bij dyslexie kan ik me er nog wat bij voorstellen, dat je door middel van tests kunt vaststellen dat iemand wel degelijk best slim is, maar specifiek op taalgebied problemen heeft. Omdat de tekortkoming daar duidelijk op 1 gebied ligt. Maar hoe doe je dat bij NLD?

Anders gezegd, hoe overtuig je een advocaat van de duivel ervan dat NLD niet gewoon een moderne benaming is voor 'niet bovengemiddeld slim, maar wel gebekt'?
pi_58900686
En vooral ook: hoe begeleid je een kind met NLD? Bij iemand met 1 specifiek 'moeilijk gebied' lukt dat wel: dyslecten krijgen meer mondelinge toetsen, extra tijd bij schriftelijke toetsen, opgaven in een vergroot lettertype, spelfouten worden niet, of minder streng, meegerekend....

maar op welke manier kan de school/leraar iets betekenen voor een kind met NLD?
pi_58901240
Shadylane,

Bij de diagnose NLD is er altijd een duidelijk verschil tussen ruimtelijk inzicht/wiskundige vaardigheden (geloof dat dat performaal iq heet) en de overige iq parameters. Doordat de linker hersenhelft niet goed met de rechter hersenhelft samenwerkt zijn ruimtelijk inzicht, motoriek en sociaal inzicht onderontwikkeld. Daarintegen zijn de overige intelligentie aspecten van iemand met NLD meestal gemiddeld tot hoog te noemen. Meestal kan een NLD leerling de lesstof prima aan, maar strand het op vakken waar ruimtelijk inzicht om de hoek komt kijken. Ook sociaal inzicht vormt een probleem. De overlap met asperger (syndroom binnen het autistisch spectrum) is op sommige vlakken daarom erg groot, maar op andere vlakken is die er juist weer helemaal niet. Asperger is een psychiatrische aandoening, terwijl NLD een neurologische kwaal is. Ook staan autisten (maar vooral aspergers) erom bekend dat ze juist wiskundig en beeldend enorm sterk zijn. Voor iemand met NLD vormt dat nu juist de grote barriere.
Ik persoonlijk kan nog geen rechte lijn trekken, laat staan dat ik de stelling van pythagoras begrijp. Geschiedenis, Duits, Frans, maatschappijleer en Engels kan (en kon ik op de middelbare school) altijd hartstikke goed.
  zondag 25 mei 2008 @ 17:01:08 #25
262 Re
Kiss & Swallow
pi_58901467
Leuk onderwerp

NLD is niet opgenomen in de DSM-IV omdat het hier gaat om een neurpsychologische aandoening. Het wordt af en toe ondergebracht in viso spatiele leerstoornis. Farmacologische behandelmethodes bestaan oa uit ADs of stimulanten maar positieve resultaten zijn daarin nog niet echt gevalideerd.

--->P&P
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')