In de oudheid heb ik hier ook eens een topic over geopend, maar dat liep dood. En aangezien NLD de laatste tijd weer veel media aandacht heeft, moeten er vast wel wat meer Fokkers zijn die dezelfde aandoening hebben als ik heb gehad. Dus. Ik hoop dat dit topic hier goed staat enzo...
NLD is een afkorting van
Nonverbal Learning Disabilities. In het Nederlands betekent dit Niet -Verbale Leerstoornis, ofwel een leerstoornis die geen betrekking heeft op de taal.
Kinderen met NLD zijn verbaal heel sterk (kunnen heel goed praten). Bovendien hebben ze vaak een goed geheugen. Daarom duurt het ook een tijdje voordat men door heeft dat er iets met het kind aan de hand is. Het zijn kinderen die vaak door hun omgeving als ‘bijdehand’ worden gezien, omdat ze alles zo goed weten te verwoorden en een ruime woordenschat hebben. De problemen liggen echter op het non-verbale (letterlijk: niet-talig) gebied. Ze hebben moeite met het begrijpen van informatie die ze visueel (door te kijken) waarnemen. Maar hun problemen liggen ook op het gebied van de motoriek (het bewegen) en op het sociale gebied (omgang met andere kinderen).
NLD is een stoornis die specifieke vaardigheden én tekorten kent.
Vaardigheden die kenmerkend zijn voor een kind met NLD:1. Ze zijn verbaal erg vaardig. Ze praten je de oren van het hoofd en hebben een ruime woordenschat. Ze vertellen graag wat ze hebben gehoord en meegemaakt, maar vragen ook heel veel. Door middel van vragen proberen ze de wereld om zich heen te ontdekken en begrijpen.
2. Kinderen luisteren heel graag naar verhalen en alles wat vertelt wordt. Auditieve informatie (alles wat ze horen) onthouden ze goed en kunnen ze beter begrijpen.
3. Ze hebben een goed oog voor detail. Details die andere mensen ontgaan, vallen deze kinderen wel op.
4. Kinderen met NLD zijn auditief (horend) erg gevoelig. Alle geluiden komen sterker bij hen binnen.
Tekorten die kenmerkend zijn voor een kind met NLD:1. Visuele en tactiele waarneming (zien en voelen), ze hebben moeite met het overzien van gehelen en zijn erg gericht op details.
2. Ruimtelijk inzicht.
3. Sociaal inzicht en sociale omgang (vooral het zich niet kunnen verplaatsen in de ander en het niet begrijpen van sociale situaties).
4. Probleemoplossend vermogen.
5. Emotionele stabiliteit.
6. Aanpassen aan nieuwe omstandigheden.
7. Leren van nieuwe taken.
8. Complexe motoriek.
9. Meerdere handelingen tegelijkertijd uitvoeren.
10. Rekeninzicht.
Veters strikken is een voorbeeld van complexe motoriek, waar een kind met NLD heel veel moeite mee zal hebben.NLD is dus een syndroom waarbij er een combinatie is van vaardigheden en tekorten. Niet alle kinderen echter vertonen dezelfde tekorten. Ieder kind met NLD vertoont een eigen profiel van vaardigheden en tekorten. De vaardigheden en tekorten liggen echter op bovengenoemde gebieden. Tussen individuele kinderen met NLD zijn dus vaak (grote) verschillen te zien in vaardigheden en tekorten. Dit maakt het er niet gemakkelijker op om NLD te signaleren. Ook de intensiteit (sterkte) van het syndroom kan verschillen van kind tot kind.
Dit heb ik van de site
http://www.nld.nu gehaald. Op
http://www.nldinfo.nl is ook veel informatie te vinden en kun je met lotgenoten (zowel NLD-ers als ouders en leerkrachten) contact maken.
Ik ben zelf beplakt met het labeltje NLD toen ik 7 of 8 was (geloof ik), maar ik heb altijd problemen gehad met simpele dingetjes zoals rekenen, wennen aan nieuwe situaties, motorisch een uitblinker zijn (ik strik mijn veters idd nog steeds op een hele rare manier, en de handstand kan ik niet), en sociaal ben ik soms ook een ramp. Tot ergernis van ouders, mijn geliefde en mijn vrienden. Ik doe altijd alles op een rare en soms veel moeilijkere manier dan normaal.
Ook had ik veel problemen met leraren, omdat ik in mijn talen heel goed was en verbaal ook heel sterk, en ook in geschiedenis en dat soort dingen. Maar in rekenen, gymles en aardrijkskunde was ik een wandelde ramp. Veel onbegrip dus. Mijn IQ is op taalgebied en aanverwante zaken 137 en op rekengebied en daarbijhorende dingen 73. Tel uit je winst.
![]()
Ik heb met een meisje op de achterkant van de VPRO-gids gestaan in 2003, en met haar ook een interview gedaan voor het blad Balans.
Ok, klaar met het gelul. Welke Fokker heeft NLD of kent iemand met NLD? Hoe gaan jullie hiermee om? Wat zijn jullie sterke punten, waar lopen jullie op vast, welke opleidng doen jullie, of hebben jullie gedaan?
Dat was 't. Daag!
![]()
P.S.: Ohja, NLD heeft veel overeenkomsten met autisme, dus wellicht herkennen de autistjes van Fok zich ook in enkele punten van NLD.