abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30757254
Iets dat al geruime tijd sluimert en waar ik absoluut meer van wil weten, is iets waar Simon Wiesenthal in zijn nazi-jacht tegenaan liep, de ontsnapping van nazi-kopstukken na de oorlog.

Gefinancierd door de grote industriëlen van die tijd, was het bevoorrecht voor een aantal grote namen als Adolf Eichmann, Josef Mengele, vermoedelijk Martin Borman en vele anderen om met een flinke hoeveelheid oorlogsgeld te ontsnappen naar Zuid-Amerikaanse oorden waar zij in alle rust hun praktijken voort konden zetten.

De codenaam voor deze vrijwel onzichtbare organisatie kreeg als codenaam ODESSA. De wikipedia zegt daarover:
quote:
ODESSA

ODESSA, voluit (Duits) Organisation der ehemaligen SS-Angehörigen, Organisatie van voormalige SS-leden, was naar men beweert een netwerk van Nazi-voortvluchtigen dat rond het eind van de Tweede Wereldoorlog werd opgezet door een groep SS-officieren.

Volgens Simon Wiesenthal werd ODESSA in 1946 opgezet. De organisatie zou banden hebben met Argentinië, Egypte, Duitsland, Italië, Zwitserland en – zoals in elke goede samenzweringstheorie – het Vaticaan. Ze opereerde vanuit Buenos Aires en hielp Adolf Eichmann, Josef Mengele, Erich Priebke en veel andere oorlogsmisdadigers om een schuilplaats te vinden in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten.

Andere bronnen, zoals veel interviews met voormalige SS'ers door de ZDF, suggereren dat ODESSA nooit de ene wereldwijde geheime organisatie was die Wiesenthal beschreef, maar dat er diverse organisaties waren, zowel openlijk als geheim, waaronder de CIA en een aantal Latijns-Amerikaanse regeringen, die ex-SS'ers ter hulp waren.

De speculaties werd nieuw leven ingeblazen toen namens ODESSA de verantwoordelijkheid werd geclaimd voor de autobom op 9 juli 1979 in Frankrijk gericht op de anti-Nazi-activisten Serge en Beate Klarsfeld.

Volgens Paul Manning in zijn boek Martin Bormann: Nazi in Exile vonden uiteindelijk meer dan 10.000 voormalige Duitse militairen de weg naar Zuid-Amerika langs de vluchtroutes ODESSA en Deutsche Hilfsverein.
[bewerk]

Citaten

* "We wisten wat we deden. Het was absoluut noodzakelijk dat we gebruik maakten van elke klootzak zolang hij een anti-communist was". —Harry Rositzke, CIA-Ruslandexpert (vertaald uit het artikel van zdf.de "Mythos Odessa: Wahrheit oder Legende?" — zie de externe links)
Ik ben bijzonder nieuwsgierig hoe deze ODESSA een organisatie is geworden en wie eigenlijk de belanghebbende partijeen zijn geweest (buiten degenen die gebruik maakten van de ontsnappingsprivileges uiteraard).

Wiesenthal beschreef een aantal keer dat hij geld had teruggevonden, bijvoorbeeld na aanwijzingen opgedoken goudstaven te hebben gevonden op de bodem van een meer in Italie.

Het lijkt me vrijwel onmogelijk om te veronderstellen dat een dergelijke organisatie pas na de oorlog is ontstaan, zoiets vereist voorbereiding.

Heeft iemand zich hier al eens mee bezig gehouden?

[ Bericht 1% gewijzigd door Tafkahs op 20-09-2005 16:46:03 ]
Verdonk: we moet weer lachen om ons loonstrookje :')
Verdonk: niet links, ik ben niet rechts, maar recht door zee
journalist: niet scheel?
pi_30757612
De belanghebbende partijen zijn uiteraard de voorstanders van het nazi-regime, de SS-officieren, de grotere industrie (arbeiders) en waarschijnlijk de aanhangers.

Soort van tvp voor vanavond
pi_30766736
En ik maar denken dat het hier over die schitterende havenplaats aan de Zwarte Zee zou gaan...
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
pi_30768601
Die tegenwoordig met maar een s geschreven wordt.
pi_30803407
In het Russisch nog wel met 2 dacht ik
Вместе мы непобедимы
Alfa Romeo GT 1600 Junior
Disegno di Bertone
pi_30804447
In het Oekraïns met 1.
pi_30816125
Volgens mij een fabeltje iig als organanisatie met een structuur. Lijkt mij niet dat je ergens binnenkwam als nazi vlak voor of na het einde. Met het verzoek om geld, paspoorten, indentiteit en een vluchtplan naar Zuid- Amerika

Er zullen wel mensen en partijen zijn geweest die dat soort mensen hebben geholpen. Mengele of eichmann is door zijn eigen kerk geholpen op zijn vlucht. En de CIA En rusische geheime dienst hebben ook wat mensen aangenomen. Waarom omdat ze van nut waren tijdens de koude oorlog.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
pi_30947037
Bormann is al omgekomen in '45. Waarschijnlijk doodgeschoten door de Russen toen hij probeerde Berlijn te ontvluchten vrijwel direct na Hitlers zelfmoord.
  maandag 26 september 2005 @ 19:03:35 #9
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_30949314
quote:
Op maandag 26 september 2005 17:46 schreef LSS het volgende:
Bormann is al omgekomen in '45. Waarschijnlijk doodgeschoten door de Russen toen hij probeerde Berlijn te ontvluchten vrijwel direct na Hitlers zelfmoord.
Is een beetje ambivalent. De ene getuigenis zegt dat hij omkwam doordat een tank vlakbij hem ontplofte, anderen beweren weer dat hij zijn gifcapsule heeft ingenomen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_31279314
Er is ook nog een spannend boekje over geschreven
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')