abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 september 2005 @ 22:35:18 #1
126043 Andre70
Vertolker onderbuikgevoel
pi_30742081
Als er in de geschiedenis een aspect te onderkennen is waarin zonder twijfel vooruitgang is, dan is dat wel de techniek. Dat op dit moment het grootste deel van de westerse samenlevingen democratisch is, wil niet zeggen dat dit ook over enkele eeuwen ook het geval zal zijn. Maar als kennis eenmaal effectief opgeslagen kan worden en wetenschappelijk onderzoek niet vanuit staat of kerk tegengewerkt wordt, zal deze alleen maar toenemen en hiermee de mogelijkheden van de techniek. Een ander aspect van technologische ontwikkeling is dat de mogelijkheden die zij bied, indien het voordelen geeft aan een bepaalde partij, altijd gebruikt zullen worden. Een staat of gemeenschap die weigert dit te doen is tot ondergang gedoemd.

Een technologie die nu nog in de kinderschoenen staat, maar binnen niet al te lange tijd een enorm belangrijke rol in onze, letterlijke, levens zal spelen is de biotechnologie. Naast experimenteel onderzoek wordt zij nog op dit moment nog hoofdzakelijk toegepast om bepaalde industriele processen te versnellen en bij landbouwkundige toepassingen. De eerste schreden naar het ingrijpen in de essentie van de mens zelf zijn echter al gezet en het zal verbazingwekkend snel gaan voordat de mens de technologie van het leven zal beheersen. Dit biedt ongekende mogelijkheden. Analoog aan het verschijnsel dat de prijs van een enkele transistor op een geïntegreerd circuit van $1,00 naar bijna niets zakte in één generatie, zullen wij het nog meemaken dat het onderkennen, verwijderen en vervangen van een zwak gen, menselijk of anderszins, voor een uiterst geringe prijs kan plaatsvinden.

Op dit moment zijn veel mensen nog huiverig voor een dergelijke ontwikkeling en met name voor de consequenties die dit met zich mee zal brengen. Deze huiver zal langzaam maar onontkoombaar verdwijnen. In feite is deze ontwikkeling al begonnen. Al op dit moment wordt er, wanneer er een reden voor is, systematisch getest op aanwezigheid van het syndroom van Down. Vaak wordt door de ouders besloten tot afdrijving indien dit geconstateerd wordt. Er zijn nog mensen die op basis van religieuze of anderszins ethische gronden deze keuze niet maken, maar deze groep neemt af. Effectief zal dit leiden tot het verdwijnen van mongooltjes uit de menselijke populatie. Een groep mensen die binnen onze samenleving een unieke plaats inneemt zal hoogstwaarschijnlijk binnen enkele generaties ophouden te bestaan. Niet zozeer omdat de maatschappij als zodanig deze mensen het licht in de ogen niet gunt, maar veel eerder omdat er maar weinig ouders zullen zijn die als individu de onvermijdelijke last die zo een mens met zich meebrengt bereid zijn te dragen. Niet geheel binnen de definitie, maar toch, kan gesproken worden op een genocide van mongooltjes, omdat er aan gewerkt wordt dat zij als groep straks niet meer zullen bestaan.

Binnen één generatie zal de biotechnologie zich zover ontwikkeld hebben dat de gehele erfelijke structuur van een (ei)-cel binnen minuten gescanned kan worden op de aanwezigheid van erfelijke ziektes. Een gen wat bijvoorbeeld suikerziekte veroorzaakt kan eenvoudigweg eruitgeknipt en vervangen worden door een gezond gen, wat al in het lab klaarstaat. Als zo een scan voor enkele honderden euro's te maken is, welke ouders zouden er dan voor kiezen om dit niet te doen? En in het geval van het ontdekken van een defect gen dit vervangen? Op deze manier vrijwaar je het eigen kind immers van ontzettend veel ellende in zijn latere leven.
Natuurlijk zullen er mensen zijn, net als diegenen die op dit moment weigeren om tegen polio te vaccineren, die dit op basis van religeuze redenen weigeren. De samenleving als geheel echter zal dat al snel als uitermate verwerpelijk beschouwen, als asociaal zelfs. Net als nu het niet toedienen van medicijnen, of het niet uitvoeren van een operatie, omdat dit de wil van God zou zijn, door de meerderheid als ethisch onjuist beschouwd wordt. Uiteindelijk zal het uitvoeren van een controle op erfelijke ziektes en het eventueel vervangen van genen die erfelijke ziektes veroorzaken even normaal zijn als het uitvoeren van een echo op dit moment is. (en waarschijnlijk tegen ongeveer dezelfde kostprijs).
De voordelen voor het individu zelf en de samenleving zijn natuurlijk gigantisch. De mensheid zal zich binnen één enkele generatie zuiveren van alle ongemakken en ziektes die zij al zo een lange tijd met zich meesleept. Dit is onvermijdelijk en dit is goed.

De mogelijkheden van de biotechnologie zijn hier echter nog lang niet uitgeput. Net zoals een deel van de chirurgen zich nu toelegt op plastische chirurgie in plaats van op hartoperaties zal ook een deel van de biotechnologen zich gaan bezighouden met een ruimer vakgebied als enkel het voorkomen van erfelijke ziektes. In eerste instantie zal dit waarschijnlijk in privé-klinieken gaan gebeuren. Dat die suikerziekte die in de familie heerst is verdwijnen kan is natuurlijk erg fijn, maar waarom niet meteen die kaalheid laten vervangen door een volle haardos? Als je als vader zelf onder je kaalheid leidt, lijkt de keuze mij snel gemaakt. Weldra zal het net zo normaal zijn als dat het nu is om je borsten te vergroten, om bepaalde uiterlijke en innerlijke eigenschappen alvast maar stevig verankerd in de genen te laten zetten. Iedereen wil immers toch het beste voor zijn kind? De volgende generatie zal naast gezond ook lang en knap zijn.
De ultieme consequentie zal uiteindelijk natuurlijk op een ander vlak liggen, namelijk het geestelijke. Waarom immers duizenden euros aan bijlessen besteden wanneer voor een fractie van dat geld het kind behept kan worden met een erfelijke intelligentie? Dit is veruit boven uiterlijk en gezondheid de bepalende succesfactor in de maatschappij. De mens die de 22-ste eeuw zal binnengaan, zal in ieder individu het beste wat er binnen de menselijke genenpool te vinden valt bevatten. Hij zal lang, knap, oergezond en superintelligent zijn. Een nieuwe mens.

Nu begint het links opeens te knagen. Lijkt dit dan niet heel veel op wat er 60 jaar geleden in Duitsland bereikt wou worden? Is dit dan niet het doelbewust scheppen van de Übermensch? Ja, dat is het. Met dit verschil dat deze mens niet geschapen gaat worden uit het bloed van een vernichtungskrieg op de Russische steppen, maar vanuit een reageerbuis in het plaatselijke ziekenhuis. En dat factoren als ras of huidskleur natuurlijk helemaal geen rol behoeven te spelen. Maar juist voor links: denk eens aan het gelijkheidsideaal. Nu zal eenieder daadwerkelijk gelijke kansen krijgen. Want als er één factor is die bijdraagt aan succes, dan is het natuurlijk wel de natuurlijke aanleg waarover iemand beschikt. Bovendien, zou jij je eigen kind dan bij voorbaat al achter willen stellen door niet van de mogelijkheden gebruik te maken? Ik geloof niet dat er veel mensen zullen zijn die uit een bepaald idealisme hiertoe bereid zijn. De ontwikkeling van deze technologie is onvermijdelijk en zo zal haar toepassing zijn.
De mogelijkheden waarover deze nieuwe generatie, deze nieuwe mens, zal beschikken zullen voor ons nauwelijks voorstelbaar zijn. Een maatschappij zonder de last van de minder begaafden, met zoveel genie, zal zich doelen stellen waar wij alleen van kunnen dromen. De sterren liggen daadwerkelijk binnen bereik en misschien nog heel wat andere zaken waarvan wij nu nog geen weet van hebben. De toekomst zal fantastisch zijn.

De generatie die nu geboren wordt zal de laatste zijn die geheel langs natuurlijke weg op de wereld komt. Haar kinderen zullen al gebio-engineerd zijn. In eerste instantie misschien nog in beperkte mate, maar al heel snel tot waar de grenzen van de techniek ons leiden zullen. Wij zullen de opa's en oma's van deze generatie worden. Rare opa's en oma's, met vlekken, kromme neuzen en flaporen. Die veel dingen niet begrijpen zullen en opeens last van de meest vreselijke ziektes kunnen krijgen. Maar ook opa's en oma's waar ontzettend veel van gehouden zal worden. Want voor hen zullen wij de laatste pijnlijke schreden gezet hebben op het moeizame pad van de natuurlijke evolutie. Vanaf dat moment kan de mens, eigenlijk het wezen dat ná de mens komt, daadwerkelijk over zijn eigen bestemming beschikken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Andre70 op 19-09-2005 23:39:54 ]
Es ist ja alles nur Propaganda.
Wij Nederlanders zijn net schaapjes:
Nu worden we geschoren,
en straks worden we geslacht...
  maandag 19 september 2005 @ 23:10:05 #2
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30743485
En het bijbehorende edutainment vindt u hier:

- Übermensch (RealPlayer vereist)
- Gattaca (verkrijgbaar bij de videotheek)

Het enige verschil met de huidige situatie is dat we in de toekomst volledige controle krijgen over de technologie waaruit wij bestaan, want technologie, dat zijn we namelijk al, en controle hebben we daar ook al in enige mate over.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  maandag 19 september 2005 @ 23:24:15 #3
126043 Andre70
pi_30744055
Hallulama,

Het valt me op dat jij altijd het eerste reageert op mijn topics.
Wat is jouw méning hierover? Juich je het toe of ben je er bang voor?
En waar denk je dat dit ons uiteindelijk toe zal leiden?
Nu worden we geschoren,
pi_30744500
Het hele übermensch idee lijkt in theorie heel mooi, maar of het in praktijk goed gaat werken kan alleen de toekomst ons leren. Übermensch of niet, er blijven dierlijke verlangens. Als we deze ook willen uitschakelen dan zouden we verder alleen reageerbuisbaby's moeten maken en draagmoeders moeten regelen

Wat betreft de vergelijking met nazi duitsland denk ik dat daar sprake was van revolutie, wat vaak leidt tot grote tegenkrachten. In dit geval gaat het om evolutie en hoewel er ook hier tegenwerking valt te verwachten is de ontwikkeling niet te stoppen. Als het in één land verboden wordt, gaan de onderzoeken door in een ander land.
  maandag 19 september 2005 @ 23:45:58 #5
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30744803
Ik vind het dom, planeet aarde is niet groot genoeg, hoe langer we leven, hoe drukker het hier wordt, en ik begrijp niet dat "men" dat ook niet begrijpt.

Andermaal ons instinct dat roet in het eten gooit, we willen niet sterven, we willen leven, ten koste van alles.

Okay, dan maar alles genetisch manipuleren, en uiteindelijk zorgen dat we rotsen kunnen eten en zeewater kunnen drinken, want dat zal wellicht ooit alles zijn wat nog op planeet aarde zal resten, samen met ons natuurlijk, want wij weigeren simpelweg om te vergaan.

Zit niet te zeuren mensen, leef je leven, en zeik niet als 't voorbij is, dat HOORT namelijk zo, ook al ga je vroegtijdig, zo GAAN die dingen nou eenmaal.

Ik kan niet wachten totdat ik terminaal ziek word, dan kan ik eens kijken of ik ook nog MEEN wat ik zeg.

Maar goed, ik heb anders een voorstel, wij zorgen er voor dat jouw lichaam gedurende jouw hele leven in optimale conditie is, met als tegenprestatie dat jij maximaal twee kinderen neemt tussen je 25e en je 35e levensjaar, dat je deze zonder helm laat fietsen naar school, en dat je op je 70ste verjaardag nadat het bezoek is vertrokken eigenhandig de stekker eruit trekt.

Voor mensen die meer dan een ton per jaar verdienen valt er uiteraard iets te regelen.
pi_30744960
Ik denk dat het zoals bij vele eerdere `technologische vooruitgangen` alleen maar een stap in de verkeerde richting is,destructief zoals altijd.
Ik geloof niet dat het zover zal komen dat er alleen nog maar `perfecte` mensen bestaan,in dat lange proces van het uitroeien van `slechte genen` zullen er conflicten onstaan tussen voor en tegenstanders.
En daarbij zullen we onzelf nooit kunnen overtreffen als mensheid.
Deels zullen we het leven kunnen bepalen door genen te manipuleren, maar ik denk dat de hersenen nog de grootste rol hebben in het maken van de `perfecte` persoon.
Je kan iemand slim, ambitieus,knap maken maar dan nog zijn er meerdere factoren dan alleen de genen.
Het brein, en dat zal nooit begrepen worden want als onze hersenen zo eenvoudig waren dat we ze konden begrijpen, zouden we zo eenvoudig zijn dat we dat niet zouden kunnen.
En dan heb ik het dus niet over clonen en dergelijke ik heb het over evolutie de vooruitgang,de nieuwe mens.
En dat zal hier nooit uit ontstaan.
pi_30745051
quote:
Analoog aan het verschijnsel dat de prijs van een enkele transistor op een geïntegreerd circuit van $1,00 naar bijna niets zakte in één generatie, zullen wij het nog meemaken dat het onderkennen, verwijderen en vervangen van een zwak gen, menselijk of anderszins, voor een uiterst geringe prijs kan plaatsvinden.
Beetje speculatief... Allereerst bestaat er geen techniek om de genetische structuur van een al volwassen mens te veranderen, dan moet die structuur namelijk in elke individuele cel worden veranderd. Bij embryo's is genetische manipulatie beter mogelijk, maar erg kostbaar en op het moment ook erg onvoorspelbaar.

Daarnaast zullen veel mensen bezwaar hebben tegen genetische manipulatie van hun kinderen, en zelfs al zullen de wetten eromheen versoepeld worden, dan nog zullen velen naar alle waarschijnlijkheid hun kind op de natuurlijke manier ter wereld willen brengen. Het is een momenteel uiterst kostbaar proces dat niet meteen gretig aftrek zal vinden, ik vraag me dus af of het zo hard zal gaan als jij hier stelt, transistors en genmanipulatie zijn (helaas) niet echt vergelijkbare technologieen.

Afgezien daarvan hoop ik dat er snel meer mogelijkheden voor zullen komen.
  maandag 19 september 2005 @ 23:54:41 #8
126043 Andre70
pi_30745070
quote:
Op maandag 19 september 2005 23:45 schreef Hallulama het volgende:
Ik vind het dom, planeet aarde is niet groot genoeg, hoe langer we leven, hoe drukker het hier wordt, en ik begrijp niet dat "men" dat ook niet begrijpt.
Het is toch zo dat waar de levensverwachting het hoogste is de bevolkingsgroei juist het laagste is en vice versa. Idem voor opleidingsniveau etc.
Ik denk dat áls bovenstaande al gevolgen zou hebben voor de groei van de wereldbevolking, deze eerder remmend als versnellend zal werken.
Men zal eerder gaan voor de kwaliteit als voor de kwantiteit, zoals nu op veel plaatsen in de wereld het geval is.
Nu worden we geschoren,
  maandag 19 september 2005 @ 23:56:49 #9
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30745130
quote:
Op maandag 19 september 2005 23:54 schreef Andre70 het volgende:

Het is toch zo dat waar de levensverwachting het hoogste is de bevolkingsgroei juist het laagste is en vice versa. Idem voor opleidingsniveau etc.
Ik denk dat áls bovenstaande al gevolgen zou hebben voor de groei van de wereldbevolking, deze eerder remmend als versnellend zal werken.
Men zal eerder gaan voor de kwaliteit als voor de kwantiteit, zoals nu op veel plaatsen in de wereld het geval is.
Dat zou kunnen, als we het tegelijkertijd zat worden om een groot deel van ons leven aan een stelletje blerende primitievelingen op te offeren

Misschien gaan we in de toekomst wel gewoon kweken.

Go forth and cultivate !
  maandag 19 september 2005 @ 23:59:36 #10
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30745208
Ach, in het begin had ik er eigenlijk ook geen mening over, het is dat je mij om een mening vroeg, ik denk dat ik me maar weer terugtrek.

Dat wat gebeurt, gebeurt. Veel plezier ermee.
  dinsdag 20 september 2005 @ 00:07:58 #11
126043 Andre70
pi_30745425
quote:
Op maandag 19 september 2005 23:54 schreef Speth het volgende:

[..]

Beetje speculatief... Allereerst bestaat er geen techniek om de genetische structuur van een al volwassen mens te veranderen, dan moet die structuur namelijk in elke individuele cel worden veranderd. Bij embryo's is genetische manipulatie beter mogelijk, maar erg kostbaar en op het moment ook erg onvoorspelbaar.
Ik heb het ook niet over het veranderen van ónze genetische structuur, dus die van volwassen mensen, maar over het maken van aanpassingen in de structuur van één enkele (ei)-cel. De cel die zal uitgroeien tot een volwassen mens. De technologie hiervoor is al erg ver gevorderd. Het knippen en plakken van DNA-sequenties in een enkele cel, en hieruit laten voortkomen van een volwassen individu is op dit moment al mogelijk. Kijk maar naar bacteriën die gemodificeerd zijn om een bepaalde menselijke stof te produceren, of de lichtgevende tabaksplant.
Het menselijk DNA is ook al gedecodeerd. Het enige wat we nog niet weten is welke codes precies welke afwijkingen, of zoals je wilt kwaliteiten, voortbrengen. En juist op dat gebied vindt er momenteel veel onderzoek plaats.
Het vraagstuk ligt al lang niet meer zozeer bij de techniek, alswel bij de ethiek.
Nu worden we geschoren,
  dinsdag 20 september 2005 @ 08:44:36 #12
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30749180
Lastig, als de doktoren tegen je zeggen dat ze je kind een stuk gezonder kunnen maken en dat zonder risico, dan is dat wel verleidelijk voor de ouders, gok ik, dus die ethiek zal wel spoedig aan de kant worden geschoven, immers, instinct is sterker dan ethiek, de ouders willen een zo gezond mogelijk nageslacht.
  dinsdag 20 september 2005 @ 13:07:09 #13
63792 0d1n
Introvert iNtuitive raTional
pi_30755193
Ik vraag mij af wat er gebeurt met de vertrouwens relaties die wij aangaan in de maatschappij:

1. je vertrouwd op de technologie en vraagt niet hoe het werkt
2. je werkt en je doet aan sublimeren
a sublimeren in een bepaalde abstractie
a betalen voor abstractie niveau
b betalen naar vraag
3 Grondstoffen worden niks waard, waarmee moet je blijven handelen?
4 Is een mens modelleren naar het beeld van de mens op dit moment niet naief? Ofwel het enige wat me mogen doen is plijsters plakken niet upgraden.

Loopt dit op een gegeven moment niet spaak? je moet namelijk als je alles hardware matig integreerd alles blijven vervangen! 1 manier om dit op te lossen is door software matige upgrades te blijven doen.

Waarschijnlijk moet je betalen naar arbeid.

Ik denk dat de abstractie waar je in werkt moet aangeven hoeveel informatie jij kan verwerken en zoveel vrijetijd mag je ook hebben. Iedereen moet relatief naar zijn capaciteit werken.

naja, bombardeer me maar. Maar zeg niet dat het nu niet toepasbaar is want dat is het ook niet@!
Mundus vult decipi
pi_30758715
Naja goed, als al die mensen zo geweldig worden, dan wordt overbevolking ook geen probleem, want dan koloniseren we gewoon andere planeten, verder wel een mooi stuk btw
  dinsdag 20 september 2005 @ 18:07:52 #15
126043 Andre70
pi_30764234
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 08:44 schreef Hallulama het volgende:
Lastig, als de doktoren tegen je zeggen dat ze je kind een stuk gezonder kunnen maken en dat zonder risico, dan is dat wel verleidelijk voor de ouders, gok ik, dus die ethiek zal wel spoedig aan de kant worden geschoven, immers, instinct is sterker dan ethiek, de ouders willen een zo gezond mogelijk nageslacht.
Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat er ethisch onjuist aan is om een zo gezond mogelijk persoon te creeeren. Het is eerder een verandering van de mindset.
Je zou eigenlijk eens aan een middeleeuwer moeten vragen wat hij van een harttransplantatie zou vinden, iets waar voor ons toch niks mis mee is. Waarschijnlijk komt hij dan met bezwaren die ons als belachelijk in de oren klinken.
Nu worden we geschoren,
  dinsdag 20 september 2005 @ 18:10:43 #16
126043 Andre70
pi_30764286
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 13:07 schreef 0d1n het volgende:
Ik vraag mij af wat er gebeurt met de vertrouwens relaties die wij aangaan in de maatschappij:

4 Is een mens modelleren naar het beeld van de mens op dit moment niet naief? Ofwel het enige wat me mogen doen is plijsters plakken niet upgraden.
Ja. Voor ons nog moeilijk voorstelbaar, maar ik denk dat we uiteindelijk niet gaan modeleren naar de meest ideale huidige mens, maar naar iets heel nieuws. Daarom heb ik het ook over het wezen dat ná de mens komt.
Nu worden we geschoren,
  dinsdag 20 september 2005 @ 18:26:17 #17
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30764661
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 18:07 schreef Andre70 het volgende:

Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat er ethisch onjuist aan is om een zo gezond mogelijk persoon te creeeren. Het is eerder een verandering van de mindset.
Je zou eigenlijk eens aan een middeleeuwer moeten vragen wat hij van een harttransplantatie zou vinden, iets waar voor ons toch niks mis mee is. Waarschijnlijk komt hij dan met bezwaren die ons als belachelijk in de oren klinken.
Absoluut.
  dinsdag 20 september 2005 @ 18:52:48 #18
69147 Zzyzx
Wie dit leest is gek.
pi_30765464
Het probleem in dit soort zaken is dat we dan een beginsel uit onze grondwet moeten schrappen, namelijk dat iedereen voor de wet gelijk is. Er is namelijk bijvoorbeeld zoiets als een no-claim regeling bij de nieuwe ziektewet. In zulke zaken heeft een Gino Genome voordeel ten opzichte van een John Doe en is er geen gelijkheid meer op dat punt. Vanaf het moment dat je als mensheid een opdeling moet maken tussen 'mens' en 'iets anders' zit je fout. Ik ben van mening dat dit zaken alleen legaal zouden moeten zijn als de totale populatie er van kan genieten. Tot die tijd ben ik tevens van mening dat een land of natie die wel op deze manier de 'mensheid' verlaat niet langer beschouwd kan worden als een land van mensen en zodoende moet men de oorlog verklaren aan zo'n land.
  dinsdag 20 september 2005 @ 19:15:11 #19
58043 cyber_rebel
Einddoel van de evolutie
pi_30766127
Het lijkt mij zeer ingewikkeld om een mens genetisch aan te passen. Er zijn zoveel factoren die met elkaar samenhangen dat de verbetering van een aspect (spierkracht, intelligentie) onvermijdelijk zal lijden tot achteruitgang van een ander aspect (uithoudingsvermogen, sociale vermogen).

Ethisch gezien zie ik geen echt bezwaar zolang de techniek voor iedereen vrij beschikbaar is en niet alleen voor de rijksten. Waarom zouden babies vooral een produkt van kans moeten zijn en zouden we niet enigzins mogen sturen hierin. Eigenlijk is het ook slechts een verdere stap in de ontwikkeling die al eeuwenlang gaande is.
Alleen ben ik wel bang dat er in de maatschappij 1 of slechts een handvol idealen ontstaan waar de hele mensheid naar gemodelleerd wordt. Daarmee zou de variatie beperkt worden en het maatschappelijk ideaal hoeft ook lang niet altijd ideaal te zijn wat betreft een kwaliteitsleven. Kijk bv alleen al naar plastische chirurgie waarbij sommige mensen al te ver gaan om aan de maatschappelijke verwachtingen te voldoen.
  dinsdag 20 september 2005 @ 23:49:44 #20
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_30777148
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 18:52 schreef Zzyzx het volgende:
Het probleem in dit soort zaken is dat we dan een beginsel uit onze grondwet moeten schrappen, namelijk dat iedereen voor de wet gelijk is. Er is namelijk bijvoorbeeld zoiets als een no-claim regeling bij de nieuwe ziektewet. In zulke zaken heeft een Gino Genome voordeel ten opzichte van een John Doe en is er geen gelijkheid meer op dat punt. Vanaf het moment dat je als mensheid een opdeling moet maken tussen 'mens' en 'iets anders' zit je fout. Ik ben van mening dat dit zaken alleen legaal zouden moeten zijn als de totale populatie er van kan genieten. Tot die tijd ben ik tevens van mening dat een land of natie die wel op deze manier de 'mensheid' verlaat niet langer beschouwd kan worden als een land van mensen en zodoende moet men de oorlog verklaren aan zo'n land.
In de VPRO documentaire Übermensch wordt de angst voor een nieuw soort apartheid dan ook al uitgesproken.

Een tweedeling tussen de genetische gemanipuleerden en de originelen.

Aan de andere kant, we maken nu ook geen onderscheid op basis van intelligentie of gezondheid, althans, niet officieel, waarom zouden we in de toekomst zo stom zijn om dat wel te doen?

Er zal een tijdelijke overgangsfase zijn, en ik hoop dat de mens zichzelf in die tijd goed kan houden, en zichzelf niet zal laten verleiden door allerlei primitieve hartstochten of instinctieve onderbuikgevoelens.

Je kan immers sleutelen wat je wilt, maar het zal nog lang duren voordat we ons gen voor instinct zullen uitschakelen om de zaak verder puur op basis van ratio of intuïtie te regelen.

Tenzij... zie TRU
  woensdag 21 september 2005 @ 11:51:57 #21
63792 0d1n
pi_30786337
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 18:10 schreef Andre70 het volgende:

[..]

Ja. Voor ons nog moeilijk voorstelbaar, maar ik denk dat we uiteindelijk niet gaan modeleren naar de meest ideale huidige mens, maar naar iets heel nieuws. Daarom heb ik het ook over het wezen dat ná de mens komt.
Dat kun je toch nooit nagaan. De mens gecreeerd naar het evenbeeld van de ideale mens is toch "meer" mens als de originele mens!

Moet je hem dan rationeler of emphatischer maken? Wat voor effecten hebben dit om hun beurt? Waarschijnlijk zijn ze "meer" mens als het origineel. Dat bedoel ik met plijsters plakken ipv upgraden, bij plijsters weet je dat het een wond is bij upgraden verander je het geheel door een werkend iets te veranderen zonder eventueel de consequenties te doorzien.

[ Bericht 5% gewijzigd door 0d1n op 21-09-2005 12:12:41 ]
Mundus vult decipi
  woensdag 21 september 2005 @ 12:06:49 #22
63792 0d1n
pi_30786831
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 19:15 schreef cyber_rebel het volgende:
Het lijkt mij zeer ingewikkeld om een mens genetisch aan te passen. Er zijn zoveel factoren die met elkaar samenhangen dat de verbetering van een aspect (spierkracht, intelligentie) onvermijdelijk zal lijden tot achteruitgang van een ander aspect (uithoudingsvermogen, sociale vermogen).
Ben ik niet helemaal met je eens, qua vergelijking dan, immers wanneer iemand intelligenter is, is hij dat op veel vlakken, ook intrapersoonlijk. Is hij alleen op patroon herkenning intelligenter kan hij bot overkomen en dat los je op door emphatischer te zijn. Mensen moeten dus een beeld krijgen van de totale mens en als zij dat perse willen hieruit iets scheppen, ik denk alleen dat het naief is (zie vorige 2 kleine posts) om te scheppen aan de hand van een beeld. Immers je schept een systeem vannuit idealen namelijk "perfect mens", ipv naar een werkend geheel "practisch werkende mens".
quote:
Ethisch gezien zie ik geen echt bezwaar zolang de techniek voor iedereen vrij beschikbaar is en niet alleen voor de rijksten.
Ethisch is er dus wel een bezwaar omdat je mensen minder menselijk maakt door ze naar idealen te bouwen wat lijd tot manke mensen zoals je al zij, meer intelligent dan empatisch of omgekeerd, hoe moeten zulke personen samenwerken binnen de maatschappij?!
quote:
Waarom zouden babies vooral een produkt van kans moeten zijn en zouden we niet enigzins mogen sturen hierin. Eigenlijk is het ook slechts een verdere stap in de ontwikkeling die al eeuwenlang gaande is.
Je haalt 2 dingen door elkaar, baby's mogen van ziekten e.d. ontdoen worden maar niet upgegrade worden tot iets waar we geen grip op hebben, ofwel verander de dingen waar je van weet wat de effecten op het individu zijn. plijsters plakken dus. Dat proces is al eeuwen gaande ja (plijsters plakken (waar je het effect van inziet) maar iemand upgraden dat is nog nooit gebeurd en zal naar mijn idealen nooit legaal gebeuren, immers je verminkt iemand.
quote:
Alleen ben ik wel bang dat er in de maatschappij 1 of slechts een handvol idealen ontstaan waar de hele mensheid naar gemodelleerd wordt. Daarmee zou de variatie beperkt worden en het maatschappelijk ideaal hoeft ook lang niet altijd ideaal te zijn wat betreft een kwaliteitsleven. Kijk bv alleen al naar plastische chirurgie waarbij sommige mensen al te ver gaan om aan de maatschappelijke verwachtingen te voldoen.
Ook dit is niet helemaal waar want mensen zijn neurotici die in allerlij vormen voorkomen door een ontwikkeling dat ze mee maken. En mensen willen zich onderscheiden dus stel dat iedereen er symmetrisch uitziet dan is dat niet meer de mode dus willen mensen er weer verminkt uit zien, en daarna weer normaal of "complex", dan weer kan het de mode worden om een zo poetisch mogelijke uitspraak te hebben of een zo empatisch mogelijke stem, dat is moderniteit waar je niet bang voor moet zijn maar je in mee moet laten gaan. Neem het voorbeeld nationale ontwikkelingen. Er zal altijd een verschil zijn in cultuur dan is er een totalitaire samenleving dan is er weer een democratie.

[ Bericht 0% gewijzigd door 0d1n op 21-09-2005 12:15:44 ]
Mundus vult decipi
  woensdag 21 september 2005 @ 12:11:20 #23
63792 0d1n
pi_30786977
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 23:49 schreef Hallulama het volgende:Aan de andere kant, we maken nu ook geen onderscheid op basis van intelligentie of gezondheid, althans, niet officieel, waarom zouden we in de toekomst zo stom zijn om dat wel te doen?
Omdat net als uiterlijk dat ook aantrekkelijk kan zijn.
quote:
vpro
Kep het niet eens gezien en vind het nu al een vorm van ondoordenkerij Het is me een beetje te, angst neemt de overhand dus laten we niet uit diepen wat de mogelijkheden zijn maar uitdiepen wat de negatieve resultaten zijn.

Nou neem maar van mij aan een kunstenaar tegenwoordig spreekt allang over transhumanisme of over het verminken van het zelf door kleuren en piersingen op en aan de huid.

Zelfs dat kan mode zijn.

Mensen (neurotici) worden vaak ook aantrekkelijk gevonden door hun kleine afwijkingen.

[ Bericht 1% gewijzigd door 0d1n op 21-09-2005 13:24:27 ]
Mundus vult decipi
pi_30792612
De vraag bij dit soort technologische inovaties is of deze goed besteed gaat worden of niet. En ik denk eerder dat het niet goed besteed gaat worden dan wel. Veel geld, waardoor rijke mensen een voorrangspositie hebben en/of krijgen. En dan is er nog het punt wat Hallulama al mooi voor mij verwoord heeft:
quote:
Okay, dan maar alles genetisch manipuleren, en uiteindelijk zorgen dat we rotsen kunnen eten en zeewater kunnen drinken, want dat zal wellicht ooit alles zijn wat nog op planeet aarde zal resten, samen met ons natuurlijk, want wij weigeren simpelweg om te vergaan.

Zit niet te zeuren mensen, leef je leven, en zeik niet als 't voorbij is, dat HOORT namelijk zo, ook al ga je vroegtijdig, zo GAAN die dingen nou eenmaal.
Waarom kan de mens niet accepteren dat het leven eindig is? Dat lijkt me wel het ergste, eeuwig leven.. Dan hou ik toch meer van het idee van de laatste 6-10 minuten hersenactiviteit na je dood: eeuwig dromen.. (Waking Life )
Ware Wijsheid Liefdevolle Vrede
Peaceful Warrior "What are you?" "This Moment"
  zondag 9 oktober 2005 @ 20:32:24 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_31315751
Nu op netwerk (zondag 9-10 2005 20:35) een reportage over precies dit onderwerp.

LXIV
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')