Gezien het feit dat je Matthew Good via mij kent, zal ik wel even moeten reageren he.
Matthew Good is vrij bekend in Canada, een beetje bekend in de VS en daarbuiten eigenlijk helemaal niet. Toch heeft de goede (pun intended) man al heel wat cd'tjes gemaakt:
Eerst met zijn band, Matthew Good Band (MGB):
1995 - Last of the Ghetto Astronauts
1996 - Raygun (EP)
1997 - Underdogs
1998 - Lo-Fi B-Sides (B-kantjes)
1999 - Beautiful Midnight
2001 - Loser Anthems (Meer B-kantjes)
2001 - The Audio of Being (plaat waardoor de band uiteindelijk uit elkaar ging)
Daarna solo, nog wel met de oude bassist, maar een nieuwe drummer en een wat uitgebreidere live-band (die ook inmiddels van personeel veranderd is):
2003 - Avalanche
2004 - White Light Rock & Roll Review
2005 - In a Coma (Best of 1995-2005, met liedjes van zowel de MGB als Matt solo. Ook verkrijgbaar als special edition met bonus CD en DVD)
Voor deze tijd heeft Matthew Good solo wat demo's opgenomen die uitgelekt zijn en in principe wel ergens te vinden zijn, maar daar weet ik verder niks van, behalve dat Matthew er zelf niet zo blij mee was.
Op
http://umusic.ca/site/media/matthewgood/audioconsole/index.php zijn een aantal liedjes van hem te beluisteren, ikzelf vindt van de nummers die daar tussen staan Empty Road erg mooi (van White Light Rock & Roll Review) en Avalanche en While We Were Hunting Rabbits (beide van Avalanche), maar hij heeft ook wat meer rockende nummers, zoals bijvoorbeeld Alert Status Red (ook van White Light Rock & Roll Review). Ach, en de rest is ook goed.
Buiten het lijstje daar zijn wat mij betreft vooral Weapon (Avalanche), Anti-Pop (The Audio Of Being), Hello Time Bomb en Running For Home (beide Beautiful Midnight) absolute aanraders. De nummers van Underdogs en daarvoor, alsook de b-kantjes ken ik niet echt (heb alleen Underdogs
een paar keer beluisterd), maar daar zitten vast ook nog goede nummers tussen.
Matthew Good heeft heel erg verschillende nummers, varieert van lekkere gitaarnummertjes tot wat "symphonische rock"-achtige lange nummers met synthesizers e.d. tot akkoestische gitaartjes of zelfs alleen een piano. Allemaal verbonden door de toch wel aparte stem van Matthew zelf, waardoor het niet klinkt alsof het niet bij elkaar hoort.
Daarnaast zijn sommige van zijn songtitels op zich al brilliant: The Future Is X-Rated, Failing The Rorschach Test, The Workers Sing A Song Of Mass Production etc.
Een stukje over Matthew Good is niet af zonder een stukje over politiek. Matt heeft op oudere websites van de band altijd politieke stukjes geschreven, enkele waarvan uiteindelijk gebundeld zijn tot zijn tot nog toe enige boek: At Last, There Is Nothing Left To Say. Momenteel onderhoudt hij een blog op: blog
http://www.matthewgood.org/mblog. Hij schrijft over van alles, maar vooral toch wel over politiek. Hij is onder andere (en hoe kan het ook anders als rockmuzikant) fervent tegen de oorlog in Irak. Daarnaast hebben, zoals al gezegd, veel van zijn teksten een politieke lading.
Matthew Good schijnt geen makkelijk persoon te zijn (ik ken hem niet persoonlijk, dus ik kan er niet over meepraten
![]()
) en hij heeft ruzies gehad met verschillende personen en instanties. Aan de andere kant ging hij daar wel weer grappig mee om, toen hij t-shirts verkocht (en zelf droeg, als ik het goed heb) met daarop: "I hear Matt Good is a real asshole".
Hopelijk heb ik zo alle informatie een beetje bij elkaar gezet. Ik zou zeggen, luister er eens naar, en als je het wat vindt, mooi zo.