Dit is toch een non-discussie? Het lijkt me voor iedereen wel duidelijk dat de mate van religieuze beleving een rol speelt in het aanwezig zijn van negative gevoelens naar andere bevolkingsgroepen of religies. Zeker als er ook nog sterke nationalistische gevoelens spelen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 10:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
Dat had hij fout, dat gaf hij aan. Nu weer verder: toch raar dat Libanon, met 40% christenen, zo negatief denkt...
Dat is idd een interessante vraagstelling, nederland kent een lange traditie van tolerantie t.o.v. andersgelovigen etc. Nu pas met de komst van de moslims lijkt er een einde aan zijn te gekomen, het heeft veel met de incompatibliteit van de westerse cultuur/ (joods-christelijke) en de islamitische cultuur te maken denk ik. De immigranten voorheen hingen grofweg dezelfde cultuur als de onze aan.quote:Op dinsdag 20 september 2005 13:11 schreef klez het volgende:
Nederland is altijd een van de meest tolerante landen geweest waar alles moest kunnen, zolang je het een ander niet opdrong. Niet gek dat de aversie tegen restrictieve religies hier groter is dan in Europese landen waar die individuele vrijheid minder groot is geweest.
Vreemd dat een groot gedeelte van bijv Europa, Joden heeft lopen uitkotsen. Heel europa heeft periodes van grove intolerantie jegens andersdenkende gekent, overigens geldt dat niet alleen voor Europa natuurlijk, ook voor de rest van de wereld.quote:Op dinsdag 20 september 2005 13:24 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Dat is idd een interessante vraagstelling, nederland kent een lange traditie van tolerantie t.o.v. andersgelovigen etc. Nu pas met de komst van de moslims lijkt er een einde aan zijn te gekomen, het heeft veel met de incompatibliteit van de westerse cultuur/ (joods-christelijke) en de islamitische cultuur te maken denk ik. De immigranten voorheen hingen grofweg dezelfde cultuur als de onze aan.
Blijkbaar dus niet zo religie verbonden, als uit het voorbeeld libanon blijkt. Of je moet stellen dat het Christendom ook last heeft van anti-semitische neigingen. We hebben het trouwens niet over Jordanie, maar over Libanonquote:Op dinsdag 20 september 2005 12:34 schreef klez het volgende:
[..]
Dit is toch een non-discussie? Het lijkt me voor iedereen wel duidelijk dat de mate van religieuze beleving een rol speelt in het aanwezig zijn van negative gevoelens naar andere bevolkingsgroepen of religies. Zeker als er ook nog sterke nationalistische gevoelens spelen.
Dus welzeker speelt de Islam hier een rol in. Zoals het christendom ook niet bepaald gevrijwaard is van dit soort onfrisse ideeen.
Jordanie heeft al lang problemen met Palestijnen, in de ogen van veel Jordanezen is dit probleem veroorzaakt door Joden/Israel. Los van het feit dat dit nogal kort door de bocht is, verklaart het dus wel waarom ook onder christenen In Jordanie dit soort gevoelens leven.
Mijn fout. Verder stelde ik toch al dat het christendom weinig voor heeft op de Islam wat dat betreft (of het moet zijn dat in het christelijke westen de invloed van religie veel meer verdreven is uit het openbare leven).quote:Op dinsdag 20 september 2005 13:44 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Blijkbaar dus niet zo religie verbonden, als uit het voorbeeld libanon blijkt. Of je moet stellen dat het Christendom ook last heeft van anti-semitische neigingen. We hebben het trouwens niet over Jordanie, maar over Libanon![]()
of het echte moslims zijn of niet is niet aan mij om te bepalen, maar of het goede moslims zijn? Ik betwijfel hetquote:Op maandag 19 september 2005 23:41 schreef KontKorstje het volgende:
[..]
toch zijn het noord-afrikanen die de meeste criminaliteit plegen (waar het gewone volk de meeste last van heeft) en je mag wel aannemen dat ze allemaal tot het moslim geloof behoren of in ieder geval in die cultuur hun roots hebben.
of ga je nu zeiken dat dat geen echte moslims zijn ...
Blijkbaar heeft het Christendom in andere landen, zoals libanon ook weinig voor met het Jodendom. (Als jij zulke conclusies durft te trekken uit dergelijke onderzoeken tenminste)quote:Op dinsdag 20 september 2005 14:38 schreef klez het volgende:
[..]
Mijn fout. Verder stelde ik toch al dat het christendom weinig voor heeft op de Islam wat dat betreft (of het moet zijn dat in het christelijke westen de invloed van religie veel meer verdreven is uit het openbare leven).
De goede moslims krijgen 6 kinderen, daar zijn we ook vreselijk blij mee. Ironisch hoe we betalen voor onze eigen ondergang.quote:Op dinsdag 20 september 2005 15:07 schreef GekkePakistaan het volgende:
of het echte moslims zijn of niet is niet aan mij om te bepalen, maar of het goede moslims zijn? Ik betwijfel het
Omdat jullie dat NIET doen, simel zat toch. En het is zo simpel he, bevalt je het hier niet dan rot je toch op??quote:Op maandag 19 september 2005 22:38 schreef Meki het volgende:
[..]
dan ben jij verkeerd bezig
en dan nog zeuren met integratie
waarom integreren als jullie ons haten
quote:Op maandag 19 september 2005 19:25 schreef SCH het volgende:
Pim is juist 1 van de oorzaken van die grote anti-moslim stemming.
De associatie marrokaan => moslim is snel gemaakt. (Waarmee ik dus niet zeg dat dit perse terecht is.)quote:Heb jij cijfers waaruit blijkt dat moslims voor criminaliteit en andere ellende zorgen? Voor zover ik weet houdt de politie geen religie bij maar ik kan het mis hebben hoor.
De moslimpopulatie in Nederland bestaat voor een groot deel uit allochtonen en allochtonen zorgen eenmaal voor een stijgende criminaliteit. Dat geeft nog niet direct een oorzakelijk verband aan maar indirect kan je dus wel zeggen dat als er meer moslims komen er ook meer criminaliteit komt. Echter ,ondanks de vermoedens van velen zegt dat theoretisch niets over de criminaliteit van de islam an sich.quote:Op dinsdag 20 september 2005 18:20 schreef Modwire het volgende:
De associatie marrokaan => moslim is snel gemaakt. (Waarmee ik dus niet zeg dat dit perse terecht is.)
Doe je dit er nou om?quote:Op dinsdag 20 september 2005 19:29 schreef ErwinRommel het volgende:
Dit was een hele grote vaud
Nee, ik doe het er niet om.quote:
Dat was voornamelijk in de Oosteuropese katholieke landen, die idd geen traditie van tolerantie hadden, vandaar dat Nederland dan ook een toevluchtsoord was. Ook de hugenoten moesten uit Frankrijk vluchten naar Nederland, protestantse landen waren de tolerantste landen. De vraag is dus hoe daar nu opeens een eind aan heeft kunnen komen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 13:42 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Vreemd dat een groot gedeelte van bijv Europa, Joden heeft lopen uitkotsen. Heel europa heeft periodes van grove intolerantie jegens andersdenkende gekent, overigens geldt dat niet alleen voor Europa natuurlijk, ook voor de rest van de wereld.
Tenzij je een alleenstaande vrouw was in de zestiende en zeventiende eeuw, natuurlijk.quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:25 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ook de hugenoten moesten uit Frankrijk vluchten naar Nederland, protestantse landen waren de tolerantste landen.
Je haalt één voorbeeld nu steevast eruit om als bewijs te dienen dat landen met een Christelijke bevolking ook weinig voor hebben met joden, terwijl de Christelijke landen veel positiever zijn over Joden dan moslimlanden, in Nederland zelfs 85% positief.quote:Op dinsdag 20 september 2005 15:38 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Blijkbaar heeft het Christendom in andere landen, zoals libanon ook weinig voor met het Jodendom. (Als jij zulke conclusies durft te trekken uit dergelijke onderzoeken tenminste)
Staat dat ter discussie? Ik zeg dat Nederland toendertijd het tolerantste land was, kom jij met zo'n opmerking...quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Tenzij je een alleenstaande vrouw was in de zestiende en zeventiende eeuw, natuurlijk.
Je zegt dat protestantse landen toleranter zijn. Tenzij, zei ik... Laten we dat toch niet vergeten, hoor.quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:31 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Staat dat ter discussie? Ik zeg dat Nederland toendertijd het tolerantste land was, kom jij met zo'n opmerking...![]()
Waarschijnelijk doet hij dit nu expres, omdat jij zo'n type bent om daarover te gaan zeuren.quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:31 schreef SCH het volgende:
[..]
Gewone taal? Sinds wanneer hoort het woord 'vaud' bij de gewone taal?
Ik vraag je waarom je zoveel absurde schrijffouten maakt, doe je dat erom of beheers je de Nederlandse taal zo slecht. Daar kun je toch gewoon antwoord op geven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |