Achates verpulvert Vitesse
Ottersumse voetballers geven aartsrivalen uit Gennep voetballes met 6- 0
Vitesse’ 08- doelman Roy Eikholt baalt nadat hij een doelpunt heeft moeten incasseren. De keeper van de Gennepse ploeg zou in Ottersum acht keer moeten ‘ vissen’. In zes van de acht gevallen werd het doelpunt goedkeurd: 6- 0 voor Achates.Door DICK TEUNEN
OTTERSUM
●
Achates versloeg rivaal Vitesse’ 08 uit Gennep op eigen veld met 6- 0. De Ottersumse voetballers, nieuw in de derde klasse, voeren daardoor de stand aan. Vitesse staat laatste.
Dramatisch, ontluisterend en vermakelijk tegelijk. Dat is de gemeentelijke voetbalderby tussen Achates uit Ottersum en het Gennepse Vitesse’ 08. Het kleintje zou eigenlijk Achates moeten zijn.
Maar al na een paar minuten blijkt dat de rollen in Ottersum anders verdeeld zijn. Achates is de baas, Vitesse uit het ‘ grote’ Gennep blijkt niet meer dan een blunderende figurant in een Ottersums voetbalfeestje.
De spelers van Vitesse doen anderhalf uur lang niets anders dan doelloos achter de bal aanhuppelen. Zo nu en dan maken ze een sliding en sporadisch zoekt een Vitessenaar brutaal de weg naar het doel van het heersende Achates. Meer niet. De roodhemden zijn de baas op het veld, Vitesse wordt kinderlijk eenvoudig gedold. Dat geeft Vitesse- trainer Chris van de Akker na afloop ook ruiterlijk toe. „ Ik voel me in mijn hemd gezet. Het is dat ik er geen elf kan wisselen, anders had ik het gedaan. We hebben een of twee kansen gehad en zijn geen moment in de wedstrijd geweest.
Het was een drama.”
Hoe het nu verder moet met de Gennepse voetbaltrots, dat weet Van de Akker wel. „ Punten sprokkelen, dat wordt het. We hebben een stuk of vijf jeugdspelers moeten inpassen. De doelstelling is dan ook gewoon meevoetballen, niet direct meedoen om de koppositie. Maar nu staan we laatste. Normaal gesproken is het met jonge spelers vallen en weer opstaan. Maar nu is het alleen nog maar vallen, geen opstaan.” Ondanks de wanprestatie van de Gennepenaren, staat het na 45 minuten nog 0- 0. „ Toen had het ook al 3- 0 kunnen staan”, verzucht Van de Akker. Maar dan hadden Cedrick Seva en Coen de Jager, twee van de drie Achates- aanvallers, scherper moeten zijn.
De onmacht van Vitesse wordt vooral duidelijk als de ploeg de aanval zoekt. Waar de spelers van Achates, met name Tom Verbeek, De Jager, Seva en Luuk Schoofs snelle aanvallen opzetten, zo nu en dan eens een schot lossen en weergaloze solo’s uitvoeren, blijft het stil aan de overkant. Na een kwartier wordt het nog erger voor Vitesse als Peter Bitter geblesseerd het veld moet verlaten.
„ Het had zo mooi kunnen zijn”, zegt de in Ottersum opgegroeide Vitesse- spits.
De ster van de slotfase is Schoofs, de linksbuiten van Achates. Hij scoort na 89 minuten de 6- 0. Althans, dat denkt hij. Maar scheidsrechter Van Aerle keurt de treffer af. Een minuut later scoort Schoofs opnieuw. Wéér weigert de arbiter het doelpunt toe te kennen. In de allerlaatste minuut van de wedstrijd maakt Schoofs er dan toch 6- 0 van. Het Ottersumse feest is compleet.
Ook doelman Gerwin Noy van Achates, die in het verleden voor Vitesse speelde, kan zijn geluk niet op. „ We staan negen punten voor op Vitesse. Ik heb de hele wedstrijd niks te doen gehad”, zegt hij terwijl hij naar zijn sokken kijkt, die nog net zo wit zijn als anderhalf uur eerder, toen de wedstrijd begon. „ Ik vond dat wij goed speelden, maar had Vitesse ook wel sterker verwacht. We hebben 90 minuten gedomineerd.
We zijn nog geen kampioenskandidaat, vind ik. Maar voetballend zit het in elk geval wel goed.”
De neef van Noy, Vitesse doelman Roy Eikholt, heeft een baaldag. Acht keer wordt hij gepasseerd, waarvan zes doelpunten worden toegekend. „ Maar hij kon er eigenlijk niks aan doen”, geeft de hevig aangeslagen Vitesse trainer Van de Akker toe. „ We speelden vandaag op vijfde klasse niveau. Ze zeggen dat de trainer daar verantwoordelijk is. De afgelopen week hoorde ik mijn spelers praten over hoe graag ze hier zouden willen winnen. Daar heb ik niks van gezien vandaag.”
Achates - Vitesse’ 08 6- 0
58. Sietse Belt ( strafschop) 1- 0, 62.
Cedrick Seva 2- 0, 66. Tom Verbeek 3- 0, 79. Paul Toonen 4- 0, 87. Tom Verbeek 5- 0, 90.
Luuk Schoofs 6- 0.
Gele kaarten: Jacobs ( Achates), Wolff, Cillessen, Noy, ( Vitesse’ 08).
Toeschouwers: 500.
Scheidsrechter: Van Aerle ( Helmond).
Achates:Noy, Jacobs ( 81. Coopman), Basten, Belt, Schouten ( 81. Stoffele), Toonen, Verbeek, Pouwels ( 81. Pubben), Seva, De Jager, Schoofs.
Vitesse’ 08:Eikholt, Ten Haaf, Van Lendt, Daemen, Noy ( 65. Janssen), Francissen ( 83. Coenen), Custers, Cillessen, Bitter ( 17. Tissen), Wolff, Reijnen.