rebel84 | maandag 19 september 2005 @ 16:30 |
Fisker Coachbuild 2006 Latigo CS en Tramonto![]() De Tramonto op de voorgrond en de Latigo daarachter. Ik las laatst een artikel in de Autovisie over de Latigo en Tramonto van het in januari 2005 opgerichte bedrijf Fisker Coachbuild. Het artikel was kort en viel me in eerste instantie niet op, maar toen ik het eenmaal aan het lezen was heb ik daarna wel een half uur naar de plaatjes staan staren. Erg mooi. Fisker Coachbuild is opgericht door Henrik Fisker en Bernhard Koehler. De geboren Deen Fisker was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van de Aston martin-modellen DB9 en V8 Vantage. In het verleden ontwierp hij ook nog de BMW Z8. ![]() Henrik Fisker (rechts) en Bernhard Koehler. Nu heeft de geestelijk vader van bovengenoemde auto's dus een eigen bedrijf opgericht en komt met de Fisker Latigo CS en de Fisker Tramonto. Beide auto's zijn niet volledig nieuw, maar op technisch vlak respectievelijk gebaseerd op de BMW 6-serie en de Mercedes SL (met automatisch inklapbare hardtop, dus coupe en cabrio ineen). Fisker Coachbuild gebruikt de bewezen betrouwbare techniek van beide in serie-gebouwde modellen en voorziet deze van ander plaatwerk. Als je goed kijkt zijn de lijnen van de 6-serie en de SL nog te onderscheiden. ![]() ![]() ![]() De Latigo CS. Fisker is verantwoordelijk voor het ontwerp van de Latigo en de Tramonto, terwijl Koehler het proces van schets tot productierijp-model leidt. Het plaatwerk is gemaakt van aluminium en carbon en sluit goed op elkaar aan zodat er geen zichtbare naden te zien zijn. Voor het interieur werkt Fisker Coachbuild samen met Distinctive Industries; leder-interieur experts die de auto's voorzien van Italiaans leer en aluminium accenten. De aluminium accenten worden gefabriceerd door AC&A; een bedrijf dat aluminium van hoge kwaliteit levert aan de auto- en vliegtuigindustrie. Nu we het toch over vliegtuigen hebben: het logo van Fisker Coachbuild is geinspireerd op een straaljager - "gewaagd en krachtig, met grenzeloze mogelijkheden". De twee verticale zilveren balkjes staan voor de tekenpen van Fisker en het modelleergereedschap van Koehler. Het oranje op het blauwe staat voor de zon die ondergaat in de Pacifische Oceaan, wat de vrijheid van Zuid-Californie voorstelt (daar is Fisker Coachbuild gevestigd). ![]() Het logo van Fisker Coachbuild. Een Latigo of Tramonto kun je op verschillende manieren bestellen: direct bij Fisker of je schaft eerst een 6-serie of SL aan via het officiele dealernetwerk van BMW en Mercedes waarna je je auto door Fisker laat ombouwen. Fisker Coachbuild raadt je aan om een zwart interieur op de optielijst te noteren zodat het uiteindelijke resultaat het meest bevredigend zal zijn. Ga je voor een exclusief Fisker-exterieur, bestel je auto dan ook in het zwart. De Latigo en de Tramonto zijn er voor al die mensen die graag in een exclusieve auto rondrijden. Er worden er namelijk maar 300 gemaakt: 150 exemplaren van elk. ![]() ![]() ![]() De Tramonto. De Latigo CS kan gebouwd worden op de techniek van een M6, dan heb je 500pk onder je rechtervoet. Baseer je de Latigo op de 650, dan heb je nog steeds 367pk tot je beschikking. De 645 is ook geschikt voor ombouw. De Tramonto - gebaseerd op de SL55 AMG - haalt 493pk uit de V8. Laat je deze tunen door Kleemann (wat ook tot de mogelijkheden behoort), dan bedraagt het maximale vermogen ineens 610pk en doe je 3,6 seconden over de sprint naar de 100km/u: een volle seconde sneller dan de op de M6 gebaseerde Latigo. Wat kost dat nou allemaal? Dat is mij niet helemaal duidelijk. De Auto Telegraaf rept over 197.900 dollar voor de Latigo, terwijl Autowereld.com het heeft over 260.000 euro exclusief belastingen. De Tramonto gaat voor 128.000 dollar over de toonbank, zegt Autoblog.nl. Wil je je Tramonto laten tunen door Kleemann ('performance plus package' genaamd), dan betaal je daar volgens dezelfde website 43.000 dollar bovenop. Meer info vind je op de volgende pagina's: - Fisker Coachbuild homepage Behoorlijk lelijke website voor de ontwerper van de DB9 en de Z8. - Een interessante PDF-brochure - Fisker Latigo - Fisker Tramonto | |
Alexxxxx | maandag 19 september 2005 @ 16:41 |
Ik hoop op een comeback van de carrossiers ![]() Zou het een stuk interessanter op de weg maken ![]() | |
M5 | maandag 19 september 2005 @ 16:48 |
het mooie van deze twee vind ik dat je het origineel aan de buitenkant er niet meer in kan zien. erg mooi. ![]() | |
Dualdude | maandag 19 september 2005 @ 17:34 |
Het 1e waar ik aan dacht, zonder te hebben gelezen was een Aston Martin neus, en een BMW achterkant... maar de Latigo is daar dus ook op gebaseert. Vind ze niet lelijk, maar vind het niet echt super origineel.. Voorkant ziet 'r nogal Aston uit.. ![]() | |
Alexxxxx | maandag 19 september 2005 @ 17:51 |
quote:Tsja, maar dat komt omdat die Astons ook Fiskers zijn he ![]() | |
rebel84 | maandag 19 september 2005 @ 18:02 |
quote:Ben ik helemaal met je eens, daar hoop ik ook op! quote:Ik las laatst ergens - weet niet of het ook in de Autovisie stond en of het ook Henrik Fisker betrof - dat een ontwerper zei: "Het is een andere auto, maar het is nog steeds dezelfde kok die in de keuken staat." Met andere woorden: in alle ontwerpen van één ontwerper - hoe verschillend ook - zul je toch bepaalde details blijven herkennen als zijnde van die ontwerper. Met dat gegeven in het achterhoofd is het dus niet zo verwonderlijk om in deze twee ontwerpen elementen terug te zien die je al eerder bij Aston Martin zag. Ik zie - en jullie denk ik ook wel - ook nog kenmerken van de BMW Z8 in de volgende foto's: ![]() ![]() Ter vergelijking: ![]() ![]() | |
MikeyMan | maandag 19 september 2005 @ 18:30 |
quote:Ow, ik vind juist dat je het origineel er iets teveel in terugziet... En dat ze teveel op AM's lijken, en daarmee weinig origineel zijn... Maar ach... Mocht iemand er eentje overhebben ![]() | |
M5 | maandag 19 september 2005 @ 20:41 |
quote:mja. de zijkant wel een beetje. (en de dak lijn, maar 't is wat lastig omdat ff aan te passen, kun je net zo goed zelf een hele auto nieuw bouwen.) | |
Chokeme | maandag 19 september 2005 @ 20:57 |
Alfa/BMW kruising ? Mooie auto om te zien maar een auto die zoveel op een ander lijkt zou ik nooit kopen. | |
Mad-Matt | maandag 19 september 2005 @ 21:06 |
Leuk ding van de voorkant, stukke minder aan de achterkant. Leuk om naar te kijken, maar zou hem nooit kopen | |
Dr_Crouton | maandag 19 september 2005 @ 21:09 |
Mooi hoor! Wel herken ik een beetje Maserati, BMW en een vleugje Aston Martin van weleer in. | |
allsystemshalt | maandag 19 september 2005 @ 23:48 |
![]() ![]() ![]() ![]() | |
rebel84 | woensdag 21 september 2005 @ 20:29 |
quote:Je moet het ook niet overdrijven. Natuurlijk zijn de lijnen van het origineel te herkennen, maar de sterke ontwerpelementen zoals de lichten, de grille, voor- en achterbumper en de motorkap geven de Latigo en de Tramonto een geheel eigen gezicht. Bij Fisker Coachbuild hebben ze met hun werkwijze - dus het gebruik van bestaande en bewezen techniek - een sterk punt. De kosten kunnen zo (relatief) laag gehouden worden en je hebt een unieke auto die is ontworpen door een van 's werelds beste ontwerpers (imho). Voor een geheel nieuwe auto - die ook nog eens kan tippen aan de kwaliteit van een M6 of SL55 AMG - zou je beduidend meer kwijt zijn. | |
Fiets-toeter | woensdag 21 september 2005 @ 21:59 |
Een ontzettend mooie wagen zeg! ![]() [ Bericht 4% gewijzigd door Fiets-toeter op 21-09-2005 22:09:07 ] | |
Chokeme | woensdag 21 september 2005 @ 23:39 |
quote:Daar heb je wel een punt. | |
CittaR | maandag 30 januari 2006 @ 19:27 |
quote:dat vind ik helemaal niet erg ![]() |