Fisker Coachbuild 2006 Latigo CS en Tramonto
De Tramonto op de voorgrond en de Latigo daarachter.Ik las laatst een artikel in de Autovisie over de Latigo en Tramonto van het in januari 2005 opgerichte bedrijf Fisker Coachbuild. Het artikel was kort en viel me in eerste instantie niet op, maar toen ik het eenmaal aan het lezen was heb ik daarna wel een half uur naar de plaatjes staan staren. Erg mooi.
Fisker Coachbuild is opgericht door Henrik Fisker en Bernhard Koehler. De geboren Deen Fisker was onder meer verantwoordelijk voor het ontwerp van de Aston martin-modellen DB9 en V8 Vantage. In het verleden ontwierp hij ook nog de BMW Z8.
Henrik Fisker (rechts) en Bernhard Koehler.Nu heeft de geestelijk vader van bovengenoemde auto's dus een eigen bedrijf opgericht en komt met de Fisker Latigo CS en de Fisker Tramonto. Beide auto's zijn niet volledig nieuw, maar op technisch vlak respectievelijk gebaseerd op de BMW 6-serie en de Mercedes SL (met automatisch inklapbare hardtop, dus coupe en cabrio ineen).
Fisker Coachbuild gebruikt de bewezen betrouwbare techniek van beide in serie-gebouwde modellen en voorziet deze van ander plaatwerk. Als je goed kijkt zijn de lijnen van de 6-serie en de SL nog te onderscheiden.
![]()
![]()
![]()
![]()
De Latigo CS.Fisker is verantwoordelijk voor het ontwerp van de Latigo en de Tramonto, terwijl Koehler het proces van schets tot productierijp-model leidt.
Het plaatwerk is gemaakt van aluminium en carbon en sluit goed op elkaar aan zodat er geen zichtbare naden te zien zijn.
Voor het interieur werkt Fisker Coachbuild samen met Distinctive Industries; leder-interieur experts die de auto's voorzien van Italiaans leer en aluminium accenten. De aluminium accenten worden gefabriceerd door AC&A; een bedrijf dat aluminium van hoge kwaliteit levert aan de auto- en vliegtuigindustrie.
Nu we het toch over vliegtuigen hebben: het logo van Fisker Coachbuild is geinspireerd op een straaljager - "gewaagd en krachtig, met grenzeloze mogelijkheden". De twee verticale zilveren balkjes staan voor de tekenpen van Fisker en het modelleergereedschap van Koehler. Het oranje op het blauwe staat voor de zon die ondergaat in de Pacifische Oceaan, wat de vrijheid van Zuid-Californie voorstelt (daar is Fisker Coachbuild gevestigd).
Het logo van Fisker Coachbuild.Een Latigo of Tramonto kun je op verschillende manieren bestellen: direct bij Fisker of je schaft eerst een 6-serie of SL aan via het officiele dealernetwerk van BMW en Mercedes waarna je je auto door Fisker laat ombouwen. Fisker Coachbuild raadt je aan om een zwart interieur op de optielijst te noteren zodat het uiteindelijke resultaat het meest bevredigend zal zijn. Ga je voor een exclusief Fisker-exterieur, bestel je auto dan ook in het zwart.
De Latigo en de Tramonto zijn er voor al die mensen die graag in een exclusieve auto rondrijden. Er worden er namelijk maar 300 gemaakt: 150 exemplaren van elk.
![]()
![]()
De Tramonto.De Latigo CS kan gebouwd worden op de techniek van een M6, dan heb je 500pk onder je rechtervoet. Baseer je de Latigo op de 650, dan heb je nog steeds 367pk tot je beschikking. De 645 is ook geschikt voor ombouw.
De Tramonto - gebaseerd op de SL55 AMG - haalt 493pk uit de V8. Laat je deze tunen door Kleemann (wat ook tot de mogelijkheden behoort), dan bedraagt het maximale vermogen ineens 610pk en doe je 3,6 seconden over de sprint naar de 100km/u: een volle seconde sneller dan de op de M6 gebaseerde Latigo.
Wat kost dat nou allemaal? Dat is mij niet helemaal duidelijk. De
Auto Telegraaf rept over 197.900 dollar voor de Latigo, terwijl
Autowereld.com het heeft over 260.000 euro exclusief belastingen.
De Tramonto gaat voor 128.000 dollar over de toonbank, zegt
Autoblog.nl. Wil je je Tramonto laten tunen door Kleemann ('performance plus package' genaamd), dan betaal je daar volgens dezelfde website 43.000 dollar bovenop.
Meer info vind je op de volgende pagina's:
-
Fisker Coachbuild homepage Behoorlijk lelijke website voor de ontwerper van de DB9 en de Z8.-
Een interessante PDF-brochure-
Fisker Latigo-
Fisker Tramonto