Strolie75 | maandag 19 september 2005 @ 11:59 |
Wat heb ik een goedgruwelijke hekel aan savepoints (ook wel checkpoints genoemnd) die te ver uit elkaar zijn of op onhandige punten zijn geplaatst. Nu ben ik ook geen voorstander van games die je overal en op elk moment kunt saven, dat haalt de gehele spanning uit het spel. Maar checkpoints die zover uit elkaar zijn dat je, wanneer je doodgaat de laatste 20 minuten nog een keer (en nog een keer, en nog een keer) mag gamen mogen van mij afgeschaft worden. Ook onzichtbare checkpoints zijn gruwelijk irritant. Van die punten waar het spel onverwachts saved. Meestal net op het moment dat je een lage health of bijna geen ammo meer hebt en je nog twijfelt of je vanaf het laatste checkpoint opnieuw zal beginnen. Uiteraard schrijft hij het oude checkpoint over en kun je alleen nog maar met het hele level opnieuw beginnen! Gameontwikkelaars. Denk toch eens na! ![]() | |
Strolie75 | maandag 19 september 2005 @ 12:00 |
Voorbeeld van het eerste: Manhunt Voorbeeld van het tweede: Brothers in Arms | |
blieblie | maandag 19 september 2005 @ 12:02 |
Of spellen waar je helemaal niet kunt saven ![]() Op de Super Nintendo hadden we de Smurfen waar geen savefunctie ingebouwd zat ![]() DAT is pas waardeloos. Asterix (en Kirby's dreamland toch ook?) op de Gameboy hadden ook geen savefunctie. Maar goed, Kirby was weer zo makkelijk ![]() | |
__Saviour__ | maandag 19 september 2005 @ 12:04 |
Final Fantasy VII. Ben je op zoek naar een savepoint omdat je snel weg moet, lukt het niet en moet je iedere keer weer vechten. | |
splendor | maandag 19 september 2005 @ 12:05 |
Asterix ja, echt erg was dat.. de hele avond spelen en dan doodgaan ![]() | |
blieblie | maandag 19 september 2005 @ 12:07 |
quote:Of erg ver zijn en een moeder die je gameboy uitzet omdat je moet eten ![]() | |
Strolie75 | maandag 19 september 2005 @ 13:04 |
Ik heb de eerste Resident Evil zonder savegame gespeeld. ![]() ![]() | |
Frankeinstein | maandag 19 september 2005 @ 13:40 |
halo is ook best wel klote.. als je bijna bij het einde van een missie bent en je moet weg, dan mag je de volgende keer helemaal overnieuw beginnen ![]() | |
Tranceptor | maandag 19 september 2005 @ 17:18 |
Ik vind gewoon dat je ieder moment moet kunnen saven, mijn grootste frustratie met Far Cry was toch wel de checkpoints. Die lagen soms zover uit elkaar dat je twee hele lastige delen moest overleven voor je er gesaved werd. | |
mikando18 | maandag 19 september 2005 @ 17:29 |
Gta 2 kon er ook wat van(Jesus saves), moest ook nog dokken als je wou saven. | |
peristilius | maandag 19 september 2005 @ 17:35 |
Bij GTA 2 was het juist vet. ![]() Ik heb er een hekel aan als je cutscenes telkens weer opnieuw moet bekijken voor boss fights enzo. Was best vervelend bij Kingdom Hearts. Gelukkig ga ik niet zo vaak dood. ![]() | |
Frankeinstein | maandag 19 september 2005 @ 22:15 |
quote:en dan schreeuwde iemand (een priester misschien?) HALLELUJA! ANOTHER SOUL SAVED!! ![]() | |
Steeven | maandag 19 september 2005 @ 22:18 |
Bij Jurassic Park op de SNES kon je niet eens saven ![]() | |
Rodie83 | dinsdag 20 september 2005 @ 00:39 |
quote:Bij Brothers in Arms werd je leven gereplenished als je te vaak dood ging ![]() | |
YourMaster | dinsdag 20 september 2005 @ 00:55 |
Ik vind dat er een goede balans moet zijn tussen kunnen stoppen wanneer je wilt en moeten doorzetten zonder steeds te laden. Dit is echter een stuk makkelijker te bereiken in spellen waar je niet te vaak dood gaat. Het leukste spel is een spel waar je continu bang bent om dood te gaan, maar het toch zelden dood gaat. Wat ik een voorbeeld vond van hoe het niet moest, was Prince of Persia, WW. Er waren vaak plekken waarbij ik niet wist hoe ik moest springen, en dan viel ik weer dood neer. Weer quickload, en opnieuw springen, hup, weer quickload. Wat een oplossing is, is twee verschillende saves hebben, zoals in bijvoorbeeld Fable of Zelda MM. Vooral het systeem van die tweede kan goed uitgewerkt worden, dat je grote stukken tussen savepoints hebt, met daar tussen punten waarop je kan saven, maar maar 1 keer kan laden en de volgende keer wel verder moet bij je laatste savepoint. In spellen waar wel een quicksave in zit, is het het beste als er twee quicksave slots zijn, die afgewisseld worden, of in de spellen waarvan het mogelijk is, dat je een klein stukje terug terecht komt. | |
PBateman1978 | dinsdag 20 september 2005 @ 10:31 |
Met stip Paper Mario The Thousand Year Door. Savepoint voor de eindbaas zat voor een verplicht non-skippable filmpje van 15 minuten.... | |
Rikoko | dinsdag 20 september 2005 @ 13:11 |
quote:Brrrrrrrrrrr, Jurassic park op de SNES ![]() ![]() | |
Klonk | dinsdag 20 september 2005 @ 13:13 |
om eerlijk te zijn vind ik het erg prettig als je elk moment kunt saven, mischien niet diehard maar wel makkelijk, zeker als je soms van die momenten hebt dat het echt niet meer lukt, dat je in staat bent om de controler dwars door je tv te flikkeren, dan zijn dat soort savedingen heerlijk ![]() | |
Heintje | dinsdag 20 september 2005 @ 13:27 |
Een systeem dat je niet zo heel vaak een savepunt tegenkomt werkt wel. Maar als je dood gaat dan moet je niet helemaal terug naar het savepunt maar naar een soort checkpunt. Dus als je moet stoppen dat je dan weer een stuk opnieuw moet spelen. Maar als je ergens (steeds) doodgaat je niet hele stukken op nieuw hoeft te spelen. | |
Mr_Belvedere | dinsdag 20 september 2005 @ 13:51 |
Ik wil gewoon een game op ieder moment op standby kunnen zeten met één druk op de knop en weer verder gaan waar ik gebleven was wanneer ik daar zin in heb. Niks niet savepoints en saven, gewoon een paar standby sessions. | |
H.Flick | dinsdag 20 september 2005 @ 14:46 |
Ik vind het systeem van Devil May Cry behoorlijk storend. Ik heb helemaal geen zin om het hele level weer opnieuw te moeten spelen als ik 1 keer van een eindbaas verlies. Het spel is al moeilijk genoeg. | |
Bastard | dinsdag 20 september 2005 @ 14:46 |
Ik zal je eens een checkpoint geven! | |
Frankeinstein | dinsdag 20 september 2005 @ 14:57 |
bij zelda is het allemaal wel goed geregeld, als je saved begin je de volgende keer gewoon weer in die kamer of dungeon en duurt het niet te lang voordat je weer bent waar je was.. | |
Kiteless | dinsdag 20 september 2005 @ 15:08 |
Mja, een goed savesysteem implementeren kan nog best pittig zijn soms. |