abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin vrijdag 9 november 2001 @ 19:04:49 #51
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_2136474
Ik wilde ook nog even neuzelen over de vertaling.

Ik heb meerdere boeken van verschillende schrijvers gelezen in het nederlands en engels,
maar ik moet idd zeggen dat de vertaling van Ittekot grandioos is, de man/vrouw doet het beter dan vele collegavertalers.

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_2414595
*schop*

En voor diegene die ze nog niet kenden een 'blatant plug' voor de tekenfilmseries van Soul Music en Wyrd Sisters.

Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  zaterdag 8 december 2001 @ 05:16:36 #53
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2414625
Zo, net The Truth gelezen. Weer een geweldig boek.

Ik ben ooit begonnen met de Nederlandse vertalingen, maar omdat het wachten op de vertalingen me te lang ging duren ben ik maar overgestapt op de originele versies.

De originele versies zijn natuurlijk beter omdat de versies zijn zoals Pratchett ze bedacht heeft, maar als je het Engels niet perfect beheerst gaat toch een hoop langs je heen. En Venugopalan Ittekot is een van de betere vertalers die er rondloopt, volgens mij. (Ergens midden in de serie was er opeens 2 boeken lang een andere vertaler, die was wel behoorlijk slecht).

Nederlanders hebben vaak de neiging om erg elitair te doen als ze de Engelse versie lezen van een boek ipv de vertaalde. Waarom zou je als je een boek leest ter ontspanning en je Engels niet perfect beheerst niet de vertaling lezen?

Wat ik me trouwens wel afvraag is waarom Spectrum opeens halverwege de serie het formaat van de boeken veranderd. Staat erg lelijk in mijn kast, en mede daardoor koop ik nu de Engelse versies.

Rock 'n Roll Motherfucker - Join the Rock 'n Roll Jihad!
www.last.fm/user/JimmyShelter
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_2415087
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 05:16 schreef Jimmy het volgende:

Wat ik me trouwens wel afvraag is waarom Spectrum opeens halverwege de serie het formaat van de boeken veranderd. Staat erg lelijk in mijn kast, en mede daardoor koop ik nu de Engelse versies.

Dat is het verschil tussen 19,95 en 34,16.
Vanaf volgend jaar gaat de Schijfwereldreeks trouwens over in handen van De Boekerij, maar het formaat zal wel niet veranderen.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
pi_2421253
Idd, dat is waar ik me ook mateloos aan erger; de maat van de boeken is veranderd en aangezien de eerste delen NET in mijn kast pasten doen de nieuwe dat dus net NIET meer en moest ik de hele serie verplaatsen

Mijn moeder gaat eind dit jaar naar engeland en dan neemt de ze hele serie voor me mee in de originele uitvoering; als ze er zijn in de hardcovers . Als je engels niet zo denderend is dat je de engelse versie gelijk kunt lezen, waarom dan niet eerst de nederlandse en daarna de engelse? Dan krijg je de grappen wel goed mee, en je steekt er ook nog wat van op!

De spellen heb ik nog niet maar ga ik denk ik aanschaffen voor de winter - dan heb ik wat te doen in de lange avonden, naast het nogmaals herlezen van de boeken!
(zelfs mijn vriendin leest ze tegenwoordig, en die houdt niet eens van lezen )

A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  zondag 9 december 2001 @ 23:43:42 #56
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2432561
quote:
Op zaterdag 08 december 2001 22:12 schreef SadKingBilly het volgende:
Mijn moeder gaat eind dit jaar naar engeland en dan neemt de ze hele serie voor me mee in de originele uitvoering; als ze er zijn in de hardcovers . Als je engels niet zo denderend is dat je de engelse versie gelijk kunt lezen, waarom dan niet eerst de nederlandse en daarna de engelse? Dan krijg je de grappen wel goed mee, en je steekt er ook nog wat van op!
Ik heb de laatste paar delen inderdaad bijna allemaal zowel Nederlands als Engels.

Wordt wel een koffer vol trouwens als je ze allemaal wilt hebben.

Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  zondag 9 december 2001 @ 23:56:55 #57
12750 Hrun
Special Obedience
pi_2432751
Helemaal mee eens.

want, zonder Terry Pratchett geen Hrun.

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
  maandag 10 december 2001 @ 14:17:41 #58
3766 Maxx
SerieJunkies.nl
pi_2437406
Pratchett is ook een van mijn favoriete schrijvers. Ik heb nog niet alles gelezen. Ik heb er nu een stuk of 10 in het Nederlands gelezen en 2 in het Engels. Ik vind beide goed te verteren. DiscWorld Noir heb ik uitgespeeld en zelf vond ik de humor erg leuk. DiscWorld I & II heb ik maar een klein stukje gespeeld, omdat ik vast liep in de game. Moet ik nog maar eens proberen. Er is ook een MUD van DiscWorld, maar daar liep ik ook in vast
  maandag 10 december 2001 @ 21:14:41 #59
14283 shift
New & Improved
pi_2443178
Ik heb nu zo ongeveer alle Discworld boeken van Pratchett gelezen, en ik raak er een beetje behoorlijk op uitgekeken. Ik heb net 'the truth' uit (ik koop alleen paperback), en die heeft drie weken lang half gelezen op de stapel gelegen, omdat er andere interessante dingen waren.

(Bijvoorbeeld 'American Gods' van Neil Gaiman, en ik ben nu bezig in 'Stardust' van dezelfde schrijver).

Voor de echte verstokte fans heb ik ook nog het adres van Discworld MUD waar ik ook nog bijna een jaar aan versp(ee/i)ld heb:
telnet naar Discworld MUD.

In girum imus nocte et consumimur igni
pi_2451099
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 11:52 schreef yvonne het volgende:
Ik geef toe dat ik bij tijden te lui ben om engels te lezen
Maar heb je bij Donner gezien wat ze allemaal van Pratchett hebben?
De Donner in Rotterdam heeft volgens mij alles (die hebben echt veeeeeeeeel)
pi_2451128
quote:
Op maandag 10 december 2001 21:14 schreef shift het volgende:
Ik heb nu zo ongeveer alle Discworld boeken van Pratchett gelezen, en ik raak er een beetje behoorlijk op uitgekeken. Ik heb net 'the truth' uit (ik koop alleen paperback), en die heeft drie weken lang half gelezen op de stapel gelegen, omdat er andere interessante dingen waren.

(Bijvoorbeeld 'American Gods' van Neil Gaiman, en ik ben nu bezig in 'Stardust' van dezelfde schrijver).

Voor de echte verstokte fans heb ik ook nog het adres van Discworld MUD waar ik ook nog bijna een jaar aan versp(ee/i)ld heb:
telnet naar Discworld MUD.

Hoeveel Discworldboeken zijn er eigenlijk?
  dinsdag 11 december 2001 @ 14:35:04 #62
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2451170
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:30 schreef zodiakk het volgende:

[..]

Volgens mij inmiddels 26.

The Truth is deel 25, de laatste die ik heb gelezen. Daarna is er nog iets met 'Time' in de titel.

Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_2451240
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:30 schreef zodiakk het volgende:

[..]

27 echte verhalen, en daarbij nog: 'Science of the Discworld' en 'The Discworld companion'. Verder zijn verschillende verhalen ook als toneelscript uitgegeven (4 stuks) en als comic-variant (3 stuks). 2 zijn er als tekenfilmserie verkrijgbaar, waarvan er 1 ook als 'screenplay' boek verkrijgbaar is. (Soul Music)

Verder zijn er wat 'kaarten' verkrijgbaar: 'The streets of Ankh-Morpork', 'The Discworld mapp', 'A tourist guide to Lancre' en 'Death's domain'.

En dan zijn er nog van 4 jaargangen agenda's beschikbaar, en 'Nanny Oggs cookbook'.

pi_2451250
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:35 schreef Jimmy het volgende:

[..]

Volgens mij inmiddels 26.

The Truth is deel 25, de laatste die ik heb gelezen. Daarna is er nog iets met 'Time' in de titel.

'Thief of time' is deel 26, 'The amazing Maurice and his educated rodents' is deel 27
  dinsdag 11 december 2001 @ 14:47:30 #65
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2451283
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:43 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

'Thief of time' is deel 26, 'The amazing Maurice and his educated rodents' is deel 27

TAMAHER is toch een kinderboek dat wel op de Discworld speelt, maar niet 'officieel' bij de serie hoort?
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
pi_2451502
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:47 schreef Jimmy het volgende:

[..]

TAMAHER is toch een kinderboek dat wel op de Discworld speelt, maar niet 'officieel' bij de serie hoort?

Ja, op de kaft staat 'A story of Discworld', dus het wordt wat in het midden gelaten. Maar zo blijft het ook een eeuwige discussie of FaustEric nu wel of niet bij de Discworld serie hoort.

Oh.. en zie ik dat ik nog 1 boek vergeten ben: 'The last hero, a Discworld fable'. Heel mooi geillustreerd door Paul Kidby.

dinsdag 11 december 2001 @ 15:09:13 #67
9342 abraham
[Smart statement Pending]
pi_2451545
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 15:05 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Oh.. en zie ik dat ik nog 1 boek vergeten ben: 'The last hero, a Discworld fable'. Heel mooi geillustreerd door Paul Kidby.

Echt heel mooi. Leuk om kado te krijgen (of te geven)
If at first you fail, re-define your objective.
  dinsdag 11 december 2001 @ 15:11:18 #68
2391 Jimmy
Door het bot
pi_2451567
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 15:05 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:

[..]

Ja, op de kaft staat 'A story of Discworld', dus het wordt wat in het midden gelaten. Maar zo blijft het ook een eeuwige discussie of FaustEric nu wel of niet bij de Discworld serie hoort.

Hmmm, op de engelse uitgave van The Truth staat '25th book'. ALs het de 25e is inclusief FaustEric telt ie mee.
Jimmy Shelter
Sleazerock.nl
  woensdag 12 december 2001 @ 07:50:27 #69
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2461098
quote:
Op dinsdag 11 december 2001 14:42 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
2 zijn er als tekenfilmserie verkrijgbaar, waarvan er 1 ook als 'screenplay' boek verkrijgbaar is. (Soul Music)
Van Wyrd Sisters is er ook een Illustrated Screenplay.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_2461252
Gelezen:

Colour of Magic, Light Fantastic, Equal Rites, Sourcery, Small Gods, Feet of Clay, Guards! Guards!, Last Continent, Reaper Man, Mort, The Truth, F--st Eric en nog een paar geloof ik.

Werelds, een PDA met groot scherm, en Bearshare. Hoewel echte boeken lekkerder lezen. Binnenkort maar eens een uitstapje naar de UK maken. Wat kosten die boeken daar?

[Dit bericht is gewijzigd door Khadgar op 12-12-2001 08:51]

woensdag 12 december 2001 @ 09:12:55 #71
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_2461318
quote:
Op woensdag 12 december 2001 08:46 schreef Khadgar het volgende:
Binnenkort maar eens een uitstapje naar de UK maken. Wat kosten die boeken daar?
Paperbacks een pond of zes. Hardback geen idee.
En sorry, ik woon in Nieuw Zeeland, ik doe niet aan Euro's
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_2485788
Maar paperbacks kun je ook in Nederland bij elke zichzelf respecterende boekwinkel kopen...prijs ligt rond de 25 gulden.
Ook Monique drinkt regelmatig een kopje Magic Tea : "Ik voel mij heerlijk in m'n vel na een kopje thee van Siegfried & Roy".
  vrijdag 14 december 2001 @ 14:02:27 #73
19741 Miss_Hiss
Misssss_Hisssss
pi_2486354
ik vind de laatste delen toch minder dan de eerste delen. Het krijgt steeds meer een "Been there done that, need to think of something new and fast"-gevoel als ik een nieuw deel lees.

Mort en FaustEric zijn nog altijd mijn favorieten.

Wanna see how SSsssssnake-like I can be!?
pi_2786372
FaustEric = Eric?

Eric heb ik gelezen, die was best leuk.
The fifth elephant vond ik ook erg sterk.

Heavy Metall iz a poze, hardt rock iz a laifschteil.[br][br]I don't believe in your god(s).[br][br]The islam is a hype.
  zaterdag 12 januari 2002 @ 23:38:48 #75
13556 PokerFace
Soy un perdedor...
pi_2797354
quote:
Op vrijdag 11 januari 2002 18:50 schreef DemonBox het volgende:
FaustEric = Eric?

Eric heb ik gelezen, die was best leuk.
The fifth elephant vond ik ook erg sterk.

Is hetzelfde, tenminste Faust Eric is het enige boek dat ik ken met Eric in de titel... Als het verhaal op dat van Faust (dat van Marlow(?)) leek dan zal het wel he?

Is de vertaling van Carpe Juglum (Pluk De Strot geloof ik, wat een titel...) trouwens al uit? Poos niet bij Donner geweest, dus...

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')