Apple iPod nanoIk hoorde laatst: Het is alweer 4 jaar geleden dat de eerste iPod op de markt kwam. Alweer dacht ik? Wat is het dan eigenlijk snel gegaan. 4 jaar geleden kwam Apple met een revolutionaire MP3 speler. Eentje die het deed met een harde schrijf van 5 gig. De hele wereld keek ernaar en was overtuigt, de iPod werd -ondanks de belachelijk hoge prijs- een enorm succes(toen vooral nog in Amerika). Al snel werden nieuwe modellen op de markt gebracht eerst met meer geheugen en toen zelfs een tweede generatie waar het mechanische scroll wiel werd vervangen door een touch wiel. Langzaam maar zeker werden de iPod's steeds perfecter. De prijs bleef jammer genoeg te hoog voor de gemiddelde scholier. Het viel Apple ook op, ze sprongen er dan ook handig op in door de iPod mini op de markt te brengen. Zelfde concept als de "normale" iPod's alleen met 4 Gigabyte geheugen en een stuk kleiner dan haar grote broer. Hierdoor werd Apple definitief marktleider op het gebied van MP3 spelers, na de introductie van de Mini is hij zelfs even niet verkrijgbaar geweest wegens het overweldigende succes.
Op 7 september was het Steve Jobs die de nieuwste telg in de iPod familie presenteerde: de iPod Nano, met veel gevoel voor show had Jobs de hele zaal op zijn hand nadat hij het speeltje uit zijn broekzak haalde. En om eerlijk te zijn mij had hij ook meteen mee. Een MP3 speler van 6 millimeter dik, kon bij mij bij voorbaad al niet meer stuk. Het eerste wat ik die avond ook heb gedaan is achter de computer gekropen en naar de Apple store gegaan. Ook al wist ik bijna niets van de specs, ik was zo onder de indruk van het uiterlijk dat het die 238 euro hoe dan ook waard zou zijn.
Er zijn trouwens 4 modellen uitgekomen, een zwarte versie, een witte en je hebt de keuze nog tussen 2 en 4 gigabyte. Ik heb de zwarte 4 Gig genomen.
Levering en accessoiresDonderdag stond er dan ook iemand van TNT aan de deur met een pakje. Als een klein kind zo blij pakte ik het pakketje aan en heb me meteen op de inhoud gestort. En zoals ik al had verwacht zou je die 200 euro alleen al voor de verpakking neerleggen. Mén wat overdreven mooi. Zelfde geld voor de binnenkant. De linkerkant is gereserveerd voor de accessoires, de rechterkant voor de speler zelf. Het doosje links kun je ook weer openmaken.
![]()
![]()
De accessoires die erbij zitten zijn:
- De oordopjes natuurlijk(+ bijbehorende kussentjes)
- De software
- De handleiding(Nederlands/Frans)
- USB kabel
- Verloopstukje voor de bose sound dock’s
Wat mis je hier? Het toch wel een gemis dat je de nano alleen via de computer kunt opladen, op vakantie kun je dus niet ff lekker muziek luisteren en hem daarna in het stopcontact steken. Het kan natuurlijk wel maar dan ben je weer verplicht de oplader erbij te kopen, tegen de gebruikelijke Apple prijzen. En waar de vorige generaties iPod's allemaal via firewire werken is dat bij de nano niet meer het geval. Mocht je thuis nog een firewire kabel hebben kun je hem er wel gewoon mee opladen, bestandsoverdracht gaat niet meer.
Voor de rest vind ik de accessoires aardig compleet. Klein minpuntje is nog dat de gebruiksaanwijzing wat beknopt is. Nu word dat natuurlijk wel aangevuld door een uitgebreide handleiding op de bijgeleverde CD-Rom.
De nano zelfDan komen we nu aan waar het allemaal om draait. De speler zelf. Toen ik hem voor het eerst zag vond ik hem nog kleiner dan ik had verwacht. Ook het gewicht viel in positieve zin op, 42 gram is echt helemaal niets. Wat ook meteen opviel was dat het click wheel wel heel erg klein was, en dat het scherm me juist meeviel na wat negatieve berichten over een wel erg klein LCD scherm. Opvallend punt is dat de koptelefoon aansluiting onder zit, terwijl bij alle op de markt gebrachte iPod's dat boven is. De USB poort ernaast zit nog wel op de vertrouwde plaats.
Is de nano dan wel kras/schade veilig?
Ja dat was ook het eerste waar ik aan dacht je hebt echt het gevoel dat je hem zo door midden kan breken. En om heel eerlijk te zijn is dat denk ik geeneens zo heel moeilijk. Dan de chromen achterkant. Wat erg jammer is, is het feit dat er een stickertje op zit("pas op voor gehoorbeschadiging.") Dat stickertje is er wel af te krijgen maar jammer genoeg blijf je toch de plakranden zien. Na veel gepoets met verschillende chemische goedjes is er toch nog af gekomen. Wel zie je gewoon elke vingerafdruk die er op staat, is jammer maar hoort er ook een beetje bij. Krassen heb ik er nog niet opzitten, erg krasgevoelig is de achterkant ook niet.
![]()
Dan word het tijd de nano te gaan gebruiken waar die voor gemaakt is. Muziek dus. Zoals verwacht gaat dat nog steeds via het Apple programma iTunes. Voor sommigen de reden om de iPod te laten liggen voor anderen de reden waarom het zo'n fijne MP3 speler is. Ik hoor bij die laatste groep. Ook deze keer gaat eigenlijk alles vanzelf. Ik sluit mijn nano aan op de computer, de computer vind hem, start iTunes automatisch ik sleep er muziek heen en klaar ben ik. Meteen even proberen of podcasts ook lekker werken. Ik meld me aan bij de 538 voor de laatste "dagboeken" van Peter Heerschop, en ja hoor hij download ze meteen en binnen 2 minuten heb ik 2 afleveringen op mijn nano staan. Door de nieuwe functies bij iTunes kan ik nu ook instellen of hij een nummer moet overslaan tijdens de shuffle, of hij de positie moet onthouden waar ik ben gestopt met luisteren en hoe willekeurig ik de shuffle wil hebben. ITunes is dus echt een pluspunt voor mij.
Dan het grote moment de oortjes gaan erin, ik zet hem aan ik click door het vertrouwde menu heen en de eerste tonen klinken uit mijn nano. Nu komt het moeilijkste gedeelte van deze review, ik ben totaal geen audiofiel dus ik zou ook echt niet weten of het nou wel of niet goed klinkt. Er word altijd gezegd dat de iPod's bekend staan om hun zuivere geluid en dat de lage tonen niet altijd lekker uitkomen. En eigenlijk kan ik niets anders dan dat beamen. Na vele keren hetzelfde nummer op mijn nano en mijn mini te hebben geluisterd, moet ik trouwens wel zeggen dat ik de mini net iets lekkerder vind klinken maar nogmaals pin me er niet op vast ik heb niet zo'n heel duidelijk gehoor.
Ook hebben we de accu nog, een heikel punt bij iPod's. Deze zou in principe 14 uur moeten meegaan en tot mijn verbazing red hij dat ook bijna. Ik kwam tot 13,5 uur non stop spelen(hele dag aan shuffle en verder niets doen geen verlichting ofzo). Een hele verbetering ten opzichte van mijn mini die het met een beetje moeite 3 uur uit houd.
![]()
Foto is klikbaar beterDe foto'sInderdaad de foto's de nano heeft natuurlijk niet voor niets een kleurenscherm. Bij de eerder vermelde eerste aansluiting vroeg iTunes meteen of hij alle foto's moest kopiëren. Tja waarom niet, je kon nog kiezen welke mappen wel en welke niet. iTunes maakt de foto's klaar voor de nano dat wil zeggen dat hij ze enorm verkleind. Daarna zet hij ze erop en kun je ze gaan bekijken. Het erop zetten is echt geen werk 1000 foto's van elk 0,5 MB zijn in 3 minuten gecomprimeerd en geupload.
Dan het bekijken, zelfde menustructuur als muziek dus foto's en dan zie je de verschillende mappen. Klik je op 1 van die mappen kom je in een kader menu waar je alle foto's uit die map makkelijk kan bekijken. Mocht je er 1 groter willen zien klik je op de middelste knop en komt de foto groter te voorschijn. Scrollen met scroll wheel geeft de volgende foto's. Ik was serieus verbaast dat het echt verschrikkelijk snel ging, je kon in een halve minuut zo langs 300 foto's scrollen en je had van alle foto's een voorbeeld. Dat vind ik echt 1 van de positieve punten op de nano. Ook het scherm is naar mijn idee groot genoeg voor de foto's.
![]()
De extra'sJa daar ben ik niet zo heel enthousiast over, weinig vernieuwing ten opzichte van de mini. Dezelfde 4 spelletjes; brick, music quiz, parachute en solitaire. En de gebruikelijke klok, adressen, agenda en notities. Wel moet ik erbij zeggen dat ook nu de intergratie weer helemaal perfect is. Als ik iets in iCal invul upload hij het meteen bij de volgende keer dat ik hem aansluit.
Nieuw is wel de stopwatch met rondetijd. Leuk maar daar houd het ook mee op, verder niet echt functioneel ofzo.
ConclusieBij de eerste oogopslag kon de nano eigenlijk al niet meer kapot bij mij. Het design is voor mij echt heilig. Ik kan geen ander apparaat bedenken dat er mooier uitziet. De intergratie met iTunes is werkelijk waar perfect, de accu doet wat de verpakking belooft, en de foto's functionaliteit is gewoon goed itt mijn verwachtingen. Geluid is naar mijn idee gewoon echt goed maar zoals eerder gezegd ik ben geen audiofiel.
Dan de minpuntjes, geen adapter meeleveren vind ik toch echt een gemis van Apple. Die sticker op de achterkant had ook niet gehoeven en de extra's zijn niet bijzonder als je het vergelijkt met de eerdere iPod's.
Maar desondanks kan ik niets anders dan zeggen dat Apple weer een topproduct op de markt heeft gebracht en de concurrentie op grote achterstand heeft gezet.