abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30775067
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:38 schreef LowJoe het volgende:

Is dat zo?Bij mij heb ik toch drie fasen!Mischien heb ik dan niet zo'n normale woning.....
Maarja,ik doe ook nooit woningbouw......
Gokje: je kookt op electra.
pi_30776268
Wat een onzin hiero...

Even voor de duidelijkheid:
  • Een wandcontactdoos (stopcontact / WCD) is verbonden met een fase en een nul. Op het moment dat die nul daar niet zou zitten heb je nog steeds 220 volt. 380 volt staat NIET op een gewone WCD. Pas als een of andere idioot is geweest die op de plek van de nul een tweede fase aan te sluiten.
  • Een normaal huishouden heeft slechts 1 fase. Enkel voor bedrijfsinstallaties wordt een 3-fase aansluiting gerealiseerd. Maar die betalen dan ook vet aan vastrecht.
  • Huishoudens zitten doorgaans wel met 3-fases afgemonteerd (in het onderste verzegelde deel van je meterkast) maar slechts 1 fase wordt doorgeleid naar boven. (pas dus op met stroom aftappen bij de buren, als die een andere fase doorkrijgen.......)
  • De 2-fase kookplaat aansluiting die bij sommige huizen in de keuken te vinden is, is gewoon 2x dezelfde fase die op een kookgroep uit komt. In het kooktoestel *kan* dmv. een condensatorschakelling gezorgd worden dat die tweede aansluiting na ijlt ten opzichte van de eerste, waardoor het 'lijkt' alsof er 2 fasen zijn.

• AARDE en NUL zijn in feite hetzelfde. Het enige verschil is dat de AARDE bij jouw in huis de grond in gaat en de NUL in de electiciteitscentrale.
  • Hoogspanningmasten hebben ook geen nuldraad... dit is niet nodig. Ze hebben wel een aarde, maar dat is als 'bliksemafleider', niet om de aarde van de ene centrale naar de andere over te brengen.
  • Don't hurry, be crappy!
    pi_30776774
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:29 schreef RiDo78 het volgende:
    Wat een onzin hiero...

• Een wandcontactdoos (stopcontact / WCD) is verbonden met een fase en een nul. Op het moment dat die nul daar niet zou zitten heb je nog steeds 220 volt. 380 volt staat NIET op een gewone WCD. Pas als een of andere idioot is geweest die op de plek van de nul een tweede fase aan te sluiten.
  • Een normaal huishouden heeft slechts 1 fase. Enkel voor bedrijfsinstallaties wordt een 3-fase aansluiting gerealiseerd. Maar die betalen dan ook vet aan vastrecht.
  • Huishoudens zitten doorgaans wel met 3-fases afgemonteerd (in het onderste verzegelde deel van je meterkast) maar slechts 1 fase wordt doorgeleid naar boven. (pas dus op met stroom aftappen bij de buren, als die een andere fase doorkrijgen.......)
  • De 2-fase kookplaat aansluiting die bij sommige huizen in de keuken te vinden is, is gewoon 2x dezelfde fase die op een kookgroep uit komt. In het kooktoestel *kan* dmv. een condensatorschakelling gezorgd worden dat die tweede aansluiting na ijlt ten opzichte van de eerste, waardoor het 'lijkt' alsof er 2 fasen zijn.

• AARDE en NUL zijn in feite hetzelfde. Het enige verschil is dat de AARDE bij jouw in huis de grond in gaat en de NUL in de electiciteitscentrale.
  • Hoogspanningmasten hebben ook geen nuldraad... dit is niet nodig. Ze hebben wel een aarde, maar dat is als 'bliksemafleider', niet om de aarde van de ene centrale naar de andere over te brengen.
  • Jij hebt nog nooit gehoord van nulpuntsverschuiving
    pi_30781950
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:02 schreef joshus_cat het volgende:

[..]

Gokje: je kookt op electra.
    precies!
    Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
    pi_30783916
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:40 schreef Wojworshebn het volgende:
    Jij hebt nog nooit gehoord van nulpuntsverschuiving
    Jawel hoor... maar ik heb nog nooit gehoord dat daardoor (een potentiaal verschil van) 380 of zelfs 400 volt op de nul zou komen. Of het moet gewoon echt goed mis zijn.
    Don't hurry, be crappy!
    pi_30795355
    ik heb ook nog nooit gehoord dat er 400 volt op stopcontacten gekomen is, alleen door stomme fouten dan....

en als het door de energieleverancier komt, dan declareer je daar toch een nieuwe PC....
      woensdag 21 september 2005 @ 16:57:36 #57
    59607 Partyman
    Heerlijk Helder Heineken
    pi_30795499
    quote:
    Op dinsdag 20 september 2005 23:29 schreef RiDo78 het volgende:
    Wat een onzin hiero...

• sorry maar je hebt geen id waar we het over hebben plz reageer er dan niet op ben zelf elektricien zou je echt denken dat ik niet weet dat er een nul en fase op een wcd zit

btw ook particulieren kunnen een 3 fasen aansluiten aanvragen bij de energieleverancier... bullshit dus !
    ff ontopic
    Heb ff gevraagd naar het "nul losraak verhaal"
    Prikbord elektrotechniek
    pi_30796645
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 16:57 schreef Partyman het volgende:sorry maar je hebt geen id waar we het over hebben plz reageer er dan niet op ben zelf elektricien zou je echt denken dat ik niet weet dat er een nul en fase op een wcd zit
    Die jaren dat ik electrotechniek op school heb gehad zijn blijkbaar voor niets geweest.
    quote:
    btw ook particulieren kunnen een 3 fasen aansluiten aanvragen bij de energieleverancier... bullshit dus !
    Ik loop nergens te beweren dat het niet kan. Wel dat het doorgaans niet zo is en dat ALS dat zo is, je ook meteen meer kwijt bent aan vastrecht, waardoor het voor de meeste particulieren niet interessant zal zijn.
    Don't hurry, be crappy!
    pi_30802315
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 17:37 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Die jaren dat ik electrotechniek op school heb gehad zijn blijkbaar voor niets geweest.
    ...waarmee DHZ een echt klusforum is: 'professionals' die elkaar gaan afkammen. Het wachten is nu nog op de 'professionals' die doelbewust onzinadviezen verkopen.
    quote:
    Ik loop nergens te beweren dat het niet kan. Wel dat het doorgaans niet zo is en dat ALS dat zo is, je ook meteen meer kwijt bent aan vastrecht, waardoor het voor de meeste particulieren niet interessant zal zijn.
    Har. Jij denkt niet dat er particulieren zijn met een hevige interesse in Echte Powertools?
    pi_30803079
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 20:39 schreef joshus_cat het volgende:
    Har. Jij denkt niet dat er particulieren zijn met een hevige interesse in Echte Powertools?
    Jawel hoor... maar dat zijn uitzonderingen. En dat geldt zeker niet voor de meeste mensen.
    Don't hurry, be crappy!
    pi_30804390
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 20:59 schreef RiDo78 het volgende:

[..]

Jawel hoor... maar dat zijn uitzonderingen. En dat geldt zeker niet voor de meeste mensen.
    Klopt, 99% van de particulieren heeft aan een fase genoeg.OTOH, het zijn er nog wel zoveel dat het voor de grote doe-het-zelf markten lonend is om perilex (contra)-stekkers in 't schap te hebben.
    pi_30805447
    Die perilex-dingen worden ook voor kookplaten gebruikt (ondanks dat die op 2x op dezelfde fase aangesloten wordt).
    Don't hurry, be crappy!
    pi_30806351
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 22:00 schreef RiDo78 het volgende:
    Die perilex-dingen worden ook voor kookplaten gebruikt (ondanks dat die op 2x op dezelfde fase aangesloten wordt).
    en ze worden voor mechanische ventilatie gebruikt.......
    maar dan niet op 400 Volt

wie weet hoeveel vastrecht het scheelt als je 3 fasen hebt of 1 fase?
    ik heb nu 3 fasen ivm koken maar als het veel scheelt kan ik net zo goed een fornuisgroep in mijn groepenkast zetten en daar op koken...
    pi_30839670
    Lijkt me een beetje moeilijk koken in je groepenkast!
    Als we nou alle geloven afschaffen is het eindelijk vrede op aarde!
    pi_30840269
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 22:20 schreef TheOneAndOnly het volgende:

[..]

en ze worden voor mechanische ventilatie gebruikt.......
    maar dan niet op 400 Volt

wie weet hoeveel vastrecht het scheelt als je 3 fasen hebt of 1 fase?
    ik heb nu 3 fasen ivm koken maar als het veel scheelt kan ik net zo goed een fornuisgroep in mijn groepenkast zetten en daar op koken...
    Hoeveel volt staat er op zoon Mechanische ventilatie? Ik wil daar namelijk eigenlijk een tijdschakelaar op zetten. Ik ben namelijk te lam om dat elke keer aan/uit te zetten, en wanneer ie aan staat kan ik niet slapen.

[ Bericht 7% gewijzigd door blieblie op 22-09-2005 22:37:16 ]
      vrijdag 23 september 2005 @ 12:13:16 #66
    72703 Lionheaad
    Nothing beats a Lion
    pi_30854007
    quote:
    Op donderdag 22 september 2005 22:24 schreef blieblie het volgende:

[..]

Hoeveel volt staat er op zoon Mechanische ventilatie? Ik wil daar namelijk eigenlijk een tijdschakelaar op zetten. Ik ben namelijk te lam om dat elke keer aan/uit te zetten, en wanneer ie aan staat kan ik niet slapen.
    Gewoon 230V, perilex wordt gebruikt om de snelheden te regelen.
    wordt aan gewerkt....ben net terug
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')