http://www.nu.nl/news/591(...)evensgevaarlijk.htmlquote:De ANWB vindt dat een zo onveilige en vervuilende auto niet in aanmerking zou mogen komen voor een Europese typegoedkeuring. "In de Europese Unie worden veel inspanningen gepleegd om de verkeersveiligheid te verbeteren en het milieu in stand te houden. Een nieuw autotype toelaten met een technisch niveau van meer dan 30 jaar geleden doorkruist die inspanningen."
Wacht dacht je van niet en te snelquote:Wanneer moet die toelating plaatsvinden en hoe snel is 'binnenkort'?
Het lijkt me toch dat je geen auto op de markt kunt brengen die nog geen toelating heeft. Hoop ik.quote:Op woensdag 14 september 2005 10:26 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Wacht dacht je van niet en te snel
En irl zien die Landwinds er nog niet eens zo slecht uit Bij de AH in rijswijk, weet niet precies hoe die straat heet bus 23 en 39 rijden er langs, staat er 1.quote:Op woensdag 14 september 2005 10:28 schreef Lucille het volgende:
Eindelijk een SUV waarbij de bestuurder zich niet onverwoestbaar voelt.
Bron (pdf)quote:Bescherming in de frontale botsing
Het passagierscompartiment is zo instabiel dat de A-stijl maar liefst 30 cm naar achteren verschuift. Na de impact kan het portier nog slechts met zwaar gereedschap opengebroken worden. Om de volledig ingeklemde bestuurder te ontzetten moet het portier volledig worden uitgebouwd. Het stuurwiel en het dashboard zijn door de klap zover naar binnengekomen dat ze zich in de bestuurder geboord hebben en de onderbenen van de dummy hebben door dit krachtenspel de bevestiging van de stoel verbogen !
De langsdragers van het ladderchassis hebben maar heel weinig botsenergie afgebouwd waardoor de barriere zich in de zachte en meegevende carrosserie geboord heeft. Het deksel van de airbag opent na ca. 50 ms en schiet de bestuurder dan tweemaal zeer hard in het gezicht. Kort daarop vouwt het passagierscompartiment ineen en slaat het hoofd van de bestuurder zo heftig door de airbag heen dat een spaak van het stuurwiel afbreekt. De gordels hebben geen voorwaartse beweging van de inzittenden kunnen opvangen omdat deze door het naar binnendringende dashboard in hun stoel geperst worden met grote krachten op de borstkassen tot gevolg. In tegenstelling tot het tegenwoordig gangbare principe dat stuurkolom, stuurwiel en airbag onderdeel uitmaken van het beschermingssysteem vormen deze onderdelen bij de Landwind een groot gevaar. De stuurkolom boort zich tijdens de crash bijna een halve meter naar achteren en staat na de botsing ter hoogte van het hoofd van de bestuurder. Er bestaat een substantiële kans op dodelijk hoofdletsel. Voor benen en voeten biedt de auto geen enkele bescherming.
In de knieruimte van de bestuurder bevinden zich messcherpe delen en de voetenruimte wordt totaal
vernield waarbij de pedalen geblokkeerd en al, tot nagenoeg de bestuurderstoel naar binnen komen.
Hierdoor zijn de onderbenen weggedrukt en hebben het stoelframe verbogen.
Mag dat dan zomaar, want uit het artikel bleek dat de toelating nog niet verleend is. Ik weet nog dat Spyker indertijd half in de problemen kwam omdat ze één van hun peperdure auto's tegen een muur moesten gooien omdat ze anders geen toelating konden krijgen...quote:Op woensdag 14 september 2005 10:35 schreef Klonk het volgende:
hij word hier gewoon verkocht, word geimporteerd door een rallycoureur wiens naam ik even kwijt ben
Iets mis mee?quote:een technisch niveau van meer dan 30 jaar geleden
er komt genoeg onveilige troep uit andere werelddelenquote:Op woensdag 14 september 2005 11:00 schreef M5 het volgende:
die chinese zooi mogen ze van mij in china houden. onveilige troep hoef ik iig niet op de weg te zien.
niet zo onveilig.. kijk dat filmpje maar eensquote:Op woensdag 14 september 2005 11:03 schreef Klonk het volgende:
[..]
er komt genoeg onveilige troep uit andere werelddelen
Steenvoordelaan?quote:Op woensdag 14 september 2005 10:32 schreef MewBie het volgende:
[..]
En irl zien die Landwinds er nog niet eens zo slecht uit Bij de AH in rijswijk, weet niet precies hoe die straat heet bus 23 en 39 rijden er langs, staat er 1.
Liever door zo'n tank die zelf alle botsenergie absorbeert, dan door een qua gewicht vergelijkbare tank die zelf heel blijft en alle botsenergie op mijn auto loslaat.....quote:Op woensdag 14 september 2005 11:07 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Ook lekker als je door zo'n tank van meer dan 2 ton (qua gewicht) wordt aangereden.
Dat is dan ook weer zo. Dan zitten er op je 2CV slechts twee kleine krasjes en zijn die patjepeërs in die SUV lekker dood. Ha!quote:Op woensdag 14 september 2005 11:22 schreef Icefire1971 het volgende:
Liever door zo'n tank die zelf alle botsenergie absorbeert, dan door een qua gewicht vergelijkbare tank die zelf heel blijft en alle botsenergie op mijn auto loslaat.....
Mooie auto!quote:Op woensdag 14 september 2005 11:07 schreef Klonk het volgende:
het kan trouwens ook beter
Binnenkort ook op de weg (is al in Duitsland) de Brilliance Zhonghua, Autobild is er best wel tevreden over.
[afbeelding]
Te koop voor minder dan 20.000 euro
http://www.autobild.de/erlkoenige/neuheiten/artikel.php?artikel_id=8507&artikel_seite=0
niet verkeerd, vleugje lancia, vleugje honda.quote:
Een 2CV is van karton gemaakt, dus tegen een spons aanrijden is al zelfmoordquote:Op woensdag 14 september 2005 11:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dat is dan ook weer zo. Dan zitten er op je 2CV slechts twee kleine krasjes en zijn die patjepeërs in die SUV lekker dood. Ha!
je kan zo heel goed zien dat een kreukelzone van aluminium-folie weinig tot geen effect heeftquote:Op woensdag 14 september 2005 11:28 schreef Jegorex het volgende:
De filmpjes
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-1-467150.wmv
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-2-467165.wmv
!quote:Op woensdag 14 september 2005 11:28 schreef Jegorex het volgende:
De filmpjes
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-1-467150.wmv
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-2-467165.wmv
kan wel zijn, maar deze auto is 15 jaar later gemaakt en wil nu de markt op. dan moet hij dus wel veilig zijn vind ik.quote:Op woensdag 14 september 2005 11:41 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Weet niet of jullie allemaal in nieuwe 5 series of E classes rijden maar als je met je uit 1990 stammende Corsa, 205, Polo, Micra, Starlet etc. met 64kmh frontaal botst ziet het er net zo uit..
Dus is die auto toch niet van deze tijd, waar de bestuurder en passagiers beschermt moeten worden door de kreukelzone.quote:Op woensdag 14 september 2005 11:41 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Weet niet of jullie allemaal in nieuwe 5 series of E classes rijden maar als je met je uit 1990 stammende Corsa, 205, Polo, Micra, Starlet etc. met 64kmh frontaal botst ziet het er net zo uit..
quote:De Duitse zusterorganisatie van de ANWB, de ADAC, heeft een serie crashtests van de nieuwe Chinese terreinauto JMC Landwind laten uitvoeren. De resultaten zijn volgens de opzienbarend.
De bestuurder zal een frontale botsing met 64 km/h niet overleven, aldus de testers. De testdummy zit volledig klem tussen dashboard en stoel. Het stuurwiel schiet zelfs via het hoofd van de bestuurder tegen het dak. Bij de zijdelingse botsing is het resultaat niet veel beter. Het hoofd van de bestuurder klapt tegen de dakstijl met fatale gevolgen.
In de meer dan 20 jaar dat de ANWB crashtests uitvoert, heeft een auto nog nooit zo slecht gescoord.
Ook over de rij-eigenschappen is de bond niet te spreken: duidelijke slingerneigingen, gevoelloze besturing en een lange remweg. Bovendien hoeft de Landwind niet aan een aantal Europese (emissie)-eisen te voldoen, omdat het maximum toelaatbaar gewicht 10 kg boven de vastgestelde grens van 2500 kg ligt.
Alsof dat nog niet genoeg is, kan de fabrikant Jiangling Motors, ook nog een rechtszaak tegemoet zien. General Motors claimt dat de Landwind erg veel weg heeft van de Opel Frontera. De Chinezen ontkennen dat.
En die klootzak die jou aanrijdt van de andere kant dan?quote:Op woensdag 14 september 2005 12:07 schreef Metro2005 het volgende:
Je kan ook gewoon uit je doppen kijken en niet frontaal op iemand anders knallen
Als je met een brommer oid botst ben je net zo dood.
quote:Op woensdag 14 september 2005 11:41 schreef Pieldeprutkarbonkel het volgende:
Weet niet of jullie allemaal in nieuwe 5 series of E classes rijden maar als je met je uit 1990 stammende Corsa, 205, Polo, Micra, Starlet etc. met 64kmh frontaal botst ziet het er net zo uit..
Nu zal de anwb misschien de normen in de loop der jaren aangepast hebben, maar dan nog.quote:In de meer dan 20 jaar dat de ANWB crashtests uitvoert, heeft een auto nog nooit zo slecht gescoord.
kij-kenquote:Op woensdag 14 september 2005 12:07 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
En die klootzak die jou aanrijdt van de andere kant dan?
Jij hebt zeker je rijbewijs nog niet?quote:
Eerder een gratis grafkist en -zerk gesponsord door de aardige mensen van Jiangling.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:08 schreef Geqxon het volgende:
Haha, die testdummy krijgt dat stuur flink tegen zijn bakkes. Ik wil niet weten wat er bij zijn benen gebeurt, volgens mij ga je door voor een gratis rolstoel na zo'n soort botsing
Dat plaatje op de beginpagina: 'Landwind van voren'quote:Op woensdag 14 september 2005 12:24 schreef kikoooooo het volgende:
http://www.jmclandwind.nl/media.html
denken jullie dat de filmpjes daar ookkomen te staan? Zo te zien zijn de auto's dus al in antwerpen!
Ik heb mijn rijbewijs al bijna 5 jaar en doe bijna 30.000km per jaar.quote:Op woensdag 14 september 2005 12:17 schreef MikeyMan het volgende:
[..]
Jij hebt zeker je rijbewijs nog niet?
Als het allemaal zo simpel was zouden er denk ik een stuk minder ongelukken gebeuren... Je kan kijken wat je wilt, maar soms is het gewoon simpelweg te laat...
Ik bedoel maar.quote:Op woensdag 14 september 2005 10:27 schreef Fliepke het volgende:
Ach die chinezen hebben vast niet de boel omgekocht, zoals alle andere merken dat meestal doen bij autobladen enzo
Jah, als als als... Als je gaat inhalen is het je eigen schuld ja... Maar jammergenoeg zijn er ook nog genoeg andere mensen op de weg...quote:Op woensdag 14 september 2005 12:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ik heb mijn rijbewijs al bijna 5 jaar en doe bijna 30.000km per jaar.
En als je bedoeld dat een tegenligger inhaalt op zo'n polderweg, daar kan je inderdaad niks aan doen maar ik doelde meer als je gaat inhalen en er komt iemand aan op de andere weghelft.
Heb je de filmpjes al bekeken?quote:Op woensdag 14 september 2005 12:33 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik bedoel maar.
Het is gewoon echt een exacte kopie hoor, dus de eigenschappen zijn ook hetzelfde, alleen hebben ze bijna niks aan ontwerpen uitgegeven (lees tekeningen gejat),
dus, zodoende is ie een heel stuk goedkoper.
Dat ie onveilig is lijkt mij bull.
heb jij in godsnaam die filmpjes wel gezien?quote:Op woensdag 14 september 2005 12:33 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat ie onveilig is lijkt mij bull.
Keer uitproberen tegen de mijne van 14 jaar oud?quote:Op woensdag 14 september 2005 12:38 schreef Metro2005 het volgende:
Die filmpjes zijn inderdaad wel héel erg ja.
Maarja wat wil je als je geen kreukelzone hebt en er wel 2500 kilo ineens tot stilstand komt.
Doet mijn bijna 13 jaar oude BX het toch een stuk beter in de crashtesten
Ik hou hem liever heel eigenlijkquote:Op woensdag 14 september 2005 13:33 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Keer uitproberen tegen de mijne van 14 jaar oud?
.
. BX. .quote:Op woensdag 14 september 2005 13:42 schreef Metro2005 het volgende:
Ik hou hem liever heel eigenlijk
quote:Op woensdag 14 september 2005 11:28 schreef Jegorex het volgende:
De filmpjes
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-1-467150.wmv
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-2-467165.wmv
al die testen worden bij 64km/u gehouden hoor. bij 120 km/u ligt elke auto zo in puin. (oke misschien ietwat minder)quote:Op woensdag 14 september 2005 14:53 schreef Waxxer het volgende:
Die filmpjes joh....
(...)
Ik weet gewoon niet wat ik ervan moet zeggen.... Dat ding lijkt wel van papier!! Bij 64 km/h!!!!
3 maanden terug heeft de kreukelzone en het blijkbaar héél stevige chassis van mijn Mazda 2 mijn leven gered toen ik door wegvliegend een scherp stuk metaal dat door een vrachtwagen aan de andere kant van de weg in mijn band werd gecatapulteerd waardoor ik een klapband kreeg en desgevallend aan 70 km/h in een fractie van een seconde op een oude betonnen straatpaal en een "duikertje" vloog. Voor ik wist wat er gebeurde lag die afgebroken elektriciteitspaal op het dak van mijn auto en ikzelf in m'n airbag ...quote:
In China kijken ze niet op een Chineesje meer of minder hé ...quote:Op woensdag 14 september 2005 15:17 schreef Waxxer het volgende:
Ik vraag me gewoon af of die mensen zélf die auto eigenlijk wel hebben getest.... Volgens mij is dit de eerste keer geweest dat wie dan ook die kar frontaal heeft laten botsen. Dat kán gewoon niet anders, of mijn vertrouwen in de mensheid is naïef.
Dat is ook meteen het kostbaarste aan die auto, de rest is gewoon aluminiumfolie en ijzerdraadquote:Op woensdag 14 september 2005 15:08 schreef HPoi het volgende:
Maar dan heb je wel van die geweldige HANKOOK banden!
Haha, bizarquote:Op woensdag 14 september 2005 11:28 schreef Jegorex het volgende:
De filmpjes
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-1-467150.wmv
http://www.anwb.nl/publis(...)andwind-2-467165.wmv
Zou het bewust zijn?quote:Op woensdag 14 september 2005 15:19 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
In China kijken ze niet op een Chineesje meer of minder hé ...
Ooit die reportage van de Franse volksgezondheidsinspectie op ronde bij de Chinese resto's in Parijs gezien ? De kans op een overlijden in een Chinees restaurant daar is zowaar bijna groter dan in een Chinese landwind ...quote:Op woensdag 14 september 2005 15:50 schreef Lamme_Sterfkanarie het volgende:
van chinezen moet je sowieso alleen het vreten kopen en dan moet je nog hopen dat je d'r niet kapot aan gaat.
Als je daar vrijwillig in rond gaat rijden mag je met recht een enorme pauper genoemd worden.quote:Op woensdag 14 september 2005 16:11 schreef Waxxer het volgende:
Er zijn al een aantal orders en er rijden er zelfs al wat door het land..... wind...
Je moet natuurlijk wel goed uitkijken. En autorijden in China is ook gewoon heel anders dan in het westen, dus hebben ze vanzelf sprekend ook andere standaarden.quote:Op woensdag 14 september 2005 15:50 schreef Lamme_Sterfkanarie het volgende:
van chinezen moet je sowieso alleen het vreten kopen en dan moet je nog hopen dat je d'r niet kapot aan gaat.
Uiteraard, maar dat ze het hoofdstuk veiligheid vergeten is natuurlijk wel een beetje minder hequote:Op woensdag 14 september 2005 16:22 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Je moet natuurlijk wel goed uitkijken. En autorijden in China is ook gewoon heel anders dan in het westen, dus hebben ze vanzelf sprekend ook andere standaarden.
serieus? Ik dacht dat ze nog niet verkocht mochten worden?quote:Op woensdag 14 september 2005 16:11 schreef Waxxer het volgende:
Er zijn al een aantal orders en er rijden er zelfs al wat door het land..... wind...
En dan kan je tenminste nog iemand van de weg af rijdenquote:Op woensdag 14 september 2005 16:27 schreef yup het volgende:
Gare grafbak.
Koop liever een ouwe Toyota Landcruiser. Veiliger, mooier en zal vast meer zuipen
Je zou er maar net eentje hebben gekochtquote:Op woensdag 14 september 2005 16:28 schreef kikoooooo het volgende:
Ow ik hoor net dat er nu zon 100 in nederland rondrijden op t nieuws
Lekker afschrijven tochquote:Op woensdag 14 september 2005 16:29 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Je zou er maar net eentje hebben gekocht
dus als je in je landwind chinees eten gaat halen speel je een soort van chinees roulette?quote:Op woensdag 14 september 2005 15:52 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
Ooit die reportage van de Franse volksgezondheidsinspectie op ronde bij de Chinese resto's in Parijs gezien ? De kans op een overlijden in een Chinees restaurant daar is zowaar bijna groter dan in een Chinese landwind ...
terecht ook, mensen die een suv willen rijden maar geen fatsoenlijke kunnen betalenquote:Op woensdag 14 september 2005 16:31 schreef allsystemshalt het volgende:
[..]
Lekker afschrijven toch
90% van de nieuwwaarde weg
das ook niet tof. als je dan hard crasht komt alle vertraging op jouw lichaam terecht omdat die rolkooi niet meegeeft. dan scheuren alle organen in je lichaam losquote:Op woensdag 14 september 2005 16:39 schreef yup het volgende:
Als je zo graag een veilige auto wilt pleur je er een (verstopte) rolkooi in. Denk dat zelfs een X5 dan geen kans maakt.
Je BX zal dan tijdens het invoegen niet meer uit elkaar waaien, om maar een voorbeeld te noemen
Dat weet ikquote:Op woensdag 14 september 2005 16:42 schreef Repeat het volgende:
[..]
das ook niet tof. als je dan hard crasht komt alle vertraging op jouw lichaam terecht omdat die rolkooi niet meegeeft. dan scheuren alle organen in je lichaam los
kreukelzone is echt noodzakelijk.
daar gaat de rolkooi niet tot in de motorruimte, alleen waar de coureurs zitten.quote:Op woensdag 14 september 2005 16:42 schreef yup het volgende:
[..]
Dat weet ik
Je moet je kooi dan ook licht beperken en niet helemaal tot de motorruimte gaan. Dat is voor rallywagens e.d.
rollkooi is alleen terbeschreming van de coureurs, maar zit binnen de gebruikelijke kreukelzones van auto's (dan heb ik over rallywagens/tourwagens)quote:Op woensdag 14 september 2005 17:02 schreef yup het volgende:
Ok maar het is toch niet de bedoeling dat de cabine in een kreukelzone verandert (rolkooi voorkomt dat)
Verder is dit echt niet opzienbarend.
Wie denkt dat die Ford F150jes en andere jeeps uit Amerika sterk zijn heeft het serieus mis. Die dingen zijn levensgevaarlijk juist door hun gewicht... (drukt gewoon door)...
Die zijn in elk geval vervaardigd uit staal, ipv aluminiumfolie. Mijn ouwe chevy was echtwel vrij stevig. Misschien is dat wat minder veilig voor andere weggebruikers, maar als bestuurder voelde ik me er redelijk safe in.quote:Op woensdag 14 september 2005 17:02 schreef yup het volgende:
Ok maar het is toch niet de bedoeling dat de cabine in een kreukelzone verandert (rolkooi voorkomt dat)
Verder is dit echt niet opzienbarend.
Wie denkt dat die Ford F150jes en andere jeeps uit Amerika sterk zijn heeft het serieus mis. Die dingen zijn levensgevaarlijk juist door hun gewicht... (drukt gewoon door)...
Vlieg jij eens vol tegen een boom ander solide object. Ben je echt beter af met een moderne wagen met krachtige chassis.quote:Op woensdag 14 september 2005 17:06 schreef ToMaSZ het volgende:
[..]
Die zijn in elk geval vervaardigd uit staal, ipv aluminiumfolie. Mijn ouwe chevy was echtwel vrij stevig. Misschien is dat wat minder veilig voor andere weggebruikers, maar als bestuurder voelde ik me er redelijk safe in.
en ja, ik heb daar onvrijwillg een klein testje mee gedaan toen een e240 vol achterin vloog
(van ander site)quote:PlayMPA: zie toevoeging hierboven. Ook tegen een andere auto ga je het dus niet overleven, lijkt me.
Crashtest uit 1992 van een Nissan Patrol liet overigens precies hetzelfde effect zien. De SUV's uit die tijd bezwijken gewoon onder hun eigen gewicht bij zo'n klap.
Dus ook tegen een andere auto maak je geen kans.
Ouwe is kewlquote:Op woensdag 14 september 2005 16:27 schreef yup het volgende:
Gare grafbak.
Koop liever een ouwe Toyota Landcruiser. Veiliger, mooier en zal vast meer zuipen
Is niet helemaal waar, auto is vaak ook doorgelast (ipv puntlassen, volledige lassen) en braces in de motorbaai e.d. om stijfheid te creeren, en beide kost je wel degelijk een gedeelte van je kreukelzone.quote:Op woensdag 14 september 2005 17:06 schreef M5 het volgende:
[..]
rollkooi is alleen terbeschreming van de coureurs, maar zit binnen de gebruikelijke kreukelzones van auto's (dan heb ik over rallywagens/tourwagens)
Jah maar die hebben dus een rolloverbar erin gelast en zijn op vele punten verstevigd..quote:Op woensdag 14 september 2005 17:28 schreef yup het volgende:
Denk ook dat een rally/race wagen is gebouwd tegen klappen van boven de 100 km/u.
Denk dat een gewone auto niet voor zulke dingen is gebouwd...
Zo zie je in sommige filmpjes gewoon rallywagens met idiote snelheden tegen massieve dingen klappen... Die mannen stappen er gewoon uit...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |