abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 september 2005 @ 23:17:59 #1
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_30557511
Capote

De film gaat over de periode waarin de Amerikaanse schrijver Truman Capote (Philip Seymour Hoffman) - auteur van o.a. Breakfast at Tiffany's - zijn non-fictie roman over de moord op een familie in Kansas, 'In Cold Blood' aan het schrijven is. Met hulp van de bevriende schrijfster Nelle Harper Lee (Catherine Keener) - auteur van To Kill a Mockingbird- probeert Capote vriendschap te sluiten met de lokale bevolking, om zo meer te weten te komen over de brute moord. De feiten shockeren hem, maar hij raakt ook bevriend met een van de moordenaars; Perry Smith (Collins). Terwijl het boek zijn voltooiing nadert en de dag van de executie almaar dichterbij komt, raakt Capote zodanig meegesleurd en beinvloed door de zaak, dat hij voorgoed veranderd blijkt te zijn door deze ervaringen.

Officiële site

Een trailer is er ook.

Philip Seymour Hoffman . 'Nuff said. Catherine Keener is ook wel hip. De andere acteurs en actrices zeggen me iets minder, met uitzondering van Chris Cooper. De regisseur is Bennett Miller, die me volledig onbekend is. Maar dat betekent uiteraard twee keer niets.

Nog wat willekeurige (matige) plaatjes:

Releasedatum: geen idee, waarschijnlijk begin 2006. We wachten in spanning.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  dinsdag 13 september 2005 @ 23:35:32 #2
30408 California
Ondergewaardeerd mysterie.
pi_30558190
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:17 schreef SaintOfKillers het volgende:
Philip Seymour Hoffman .
Hear hear.
Ik vraag me af of hij erg op Capote lijkt. Maar ik ben hier hoe dan ook benieuwd naar.
The short weekend begins with longing...
pi_31489367
Ik moest even zoeken naar dit topic, anders had ik er zelf een geopend. Ik ben echt razend benieuwd naar deze film. Niet alleen vanwege Philip Seymour Hoffman, die ik een geweldig goede acteur vind, maar meer nog vanwege het onderwerp.
Ik vind de boeken van Truman Capote prachtig en de allermooiste vind ik In Cold Blood, een van mijn favoriete boeken allertijden. Vooral de beschrijving van Perry Smith, een van de daders van de moordpartij, is prachtig. Deze film gaat over de verhouding tussen Truman Capote en Perry Smith, de speciale vriendschappelijke band die tussen de twee mannen ontstaat wanneer Capote bezig is met zijn onderzoek voor het boek. Ik zag zojuist dat de film op IMDB vooralsnog een 8,2 heeft gekregen. Dat belooft wat.
(tevens kickje)
A spoonful of sugar...
  zaterdag 7 januari 2006 @ 16:51:28 #4
16447 Chielus
Dial M for me.
pi_33802719
Ik weet niet of ik het wat ga vinden deze film, al zijn de kritieken op het ecteren van PSH zo goed dat ik alleen daarom al de film wil zien. Hopelijk zijn de verwachtingen niet tet hoog.
Save the cheerleader. Save the World.
Dream as if you'll live forever. Live as if you'll die today James Dean
  zondag 8 januari 2006 @ 10:17:00 #5
30408 California
pi_33825114
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:17 schreef SaintOfKillers het volgende:
Releasedatum: geen idee, waarschijnlijk begin 2006. We wachten in spanning.
23 maart in Nederland, een dag eerder in België. Helaas pas na de Oscars dus.
  maandag 9 januari 2006 @ 16:15:09 #6
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_33869095
PSH is altijd cool , ben wel benieuwd naar deze film. Is gisteren ook uitgeroepen door Amerikaanse filmcritici tot beste film van 2005
  maandag 16 januari 2006 @ 19:19:07 #7
67640 SaintOfKillers
pi_34131277
PSH gaat hiervoor gewoon een oscar winnen . Hij heeft al 9 prijzen gewonnen voor zijn rol, als hij vanavond (of vannacht) de Golden Globe wint, dat is het bijna helemaal zeker.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  maandag 16 januari 2006 @ 19:25:20 #8
30408 California
pi_34131539
Maar ik denk dat de Globe naar Ledger gaat. En dan wordt 't nog spannend.
  maandag 16 januari 2006 @ 19:34:39 #9
67640 SaintOfKillers
pi_34131913
quote:
Op maandag 16 januari 2006 19:25 schreef California het volgende:
Maar ik denk dat de Globe naar Ledger gaat. En dan wordt 't nog spannend.
Hoor ik daar een GG-prognose? Doe er nog eens een paar in dat ene topic .
  Moderator zondag 22 januari 2006 @ 19:11:59 #10
1212 crew  Mike
Excellent!
pi_34352239
Ik was meer onder de indruk van de tour-de-force van Philip Seymour Hoffman dan van de film zelf.
In some matters there's no reality, only perception. Truth exists, but people have a vested interest in not knowing it.
  zondag 22 januari 2006 @ 19:13:27 #11
67640 SaintOfKillers
pi_34352299
Piraterij is een misdrijf, Mike.

Anderzijds kunnen mijn topics elke kick gebruiken.
  zondag 22 januari 2006 @ 19:19:03 #12
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_34352533
kan best een leuke film zijn maar ik vind ze er wel erg degelijk en nerderig uitzien allemaal.
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
  zondag 5 februari 2006 @ 16:42:28 #13
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_34764708
quote:
Op zondag 22 januari 2006 19:13 schreef SaintOfKillers het volgende:
Piraterij is een misdrijf, Mike.

Anderzijds kunnen mijn topics elke kick gebruiken.

PSH is zeker helemaal geweldig. Ik ben niet bekend met de echte Truman Capote. Maar PSH zet een zeer geloofwaardig nichterige links-liberaal intelectuelle schrijver (zoals ik met de echte Truman Capote voorstel) neer zonder het te overdrijven. En verdient de oscar-nominatie (en al die andere) voor de volle 100%.
Jammer alleen dat de film zelf alleen verder niet zoveel voorstelt. En die oscar nominatie is dan ook volledig onterecht imo. En dit komt niet door de rest van de acteurs, want die doen het ook heel goed. Maar het onderwerp van de film komt niet echt goed uit de verf. En de hele film leunt dan ook teveel op de fenomale prestatie van PSH.
pi_34826270
ik vond t dus, zoals reeds eerder gemeld, een matige film, die steeds oninteressanter werd.
ook vond ik PSH behoorlijk irritant en eigenlijk vond ik vooral CK sterk spelen. CC zet natuurlijk weer eenzelfde rol neer als in TBI, maar zo mag ik m best graag zien.
dat de film ook nominaties voor beste film en beste regie krijgt, vind ik vooral een aanfluiting.
de nominatie voor CK is prima, voor PSH...... tja, hij weet iig goed te irriteren, dat zal ik dan maar als groot pluspunt tellen. verder zijn de maniertjes natuurlijk zwaar overdone, zoals t trekje met de bovenlip.
alleen de scenes tussen de mannen zijn een beetje spetterend.
pi_35064097
Wow, wat kon deze film me niet boeien zeg.
Samen met A history of violence 1 van de grootste tegenvallers van de afgelopen tijd.
(Ja, er waren zeker veel slechtere films, maar hier verwachtte ik wat van, en dat viel dubbel tegen)
pi_35103838
Het is mijn favoriete film van de Oscar-genomineerden, maar ik verwacht sowieso dat deze voor Europeanen niet zo interessant zal zijn. Net zoals de verfilming van Jack Kerouac's On The Road van volgend jaar trouwens. Real American Heroes - net als G.I. Joe.
pi_35669741
De film heeft me wel dermate gegrepen dat ik In Cold Blood maar (weer?) eens ga lezen. Het blijft toch interessant hoe deze rare journalist een nieuwe vorm van journalistiek heeft uitgevonden en het vertrouwen van deze mensen wist te winnen.

Wat ik mooi vind aan de film is dat de dubbele moraal van Capote er goed uitkomt. Hij is oprecht geinteresseerd in zijn onderwerp en gaat uiteindelijk ook heel ver in zijn empathie en misschien zelfs wel zijn gevoelens maar uiteindelijk draait het vooral om zijn eigen eer en roem.

Het mooie van de film vind ik ook dat van alle Oscar-genomineerde films waarin homoseksualiteit een rol speelt het hier het meest vanzelfsprekend en probleemloos naar voren komt.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:07:35 #18
67640 SaintOfKillers
pi_35670149
Dit was de enige oscarfilm die me wat tegenviel. Het verhaal wordt niet zo enorm boeiend gebracht, vrij afstandelijk zelfs, vond ik. PSH is uiteraard goed, maar ik vind zijn prestatie niet zo indrukwekkend dat ze nu maar met awards moeten gaan gooien. En ik hou niet zo van oscars voor een "gewone" rol die verkapte oeuvre-awards zijn.
pi_35670324
Maar SoK, dat in acht genomen al ben ik het niet helemaal met je eens, welke van de andere genomineerden is dan beter?

Volgens mij is dit toch echt wel een acteerprestatie van formaat. Een neurotische, narcistische man die in al zijn trekjes heel consequent wordt neergezet. Ik hou nooit zo van die nominaties voor een 'type' (zoals bv. voor Felicity Huffman, een volstrekt onterechte nominatie) maar bij PSH begrijp ik het juist wel. Ook voor deze rol alleen, ook al zou het zijn eerste rol geweest zijn.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 10:17:38 #20
67640 SaintOfKillers
pi_35670407
Ik vond Ledger beter. Ook Phoenix eigenlijk. En Strathairn even goed. Wat niet wil zeggen dat PSH ook niet erg goed was. Maar de anderen dus wel beter. Ik vond het allemaal wat meer een gimmick of imitatie dan echt acteren. Dat probleem had ik vorig jaar bij Foxx en Blanchett ook al.

Dan heb ik liever Phoenix. Die gaf zijn versie van Cash, niet zijn imitatie ervan.
pi_35670509
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 10:17 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik vond Ledger beter. Ook Phoenix eigenlijk. En Strathairn even goed. Wat niet wil zeggen dat PSH ook niet erg goed was. Maar de anderen dus wel beter.
Okay, dat kan. Ben het wat Phoenix betreft niet met je eens, dat vind ik nou zo'n typische biopic-nominatie en dat vind ik van Capote veel minder.

Capote is ook veel minder een biopic en eigenlijk had de film In Cold Blood moeten heten.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 11:05:19 #22
9613 Seborik
I, Voyager
pi_35671516
Daar heb je wel gelijk in, SCH, over de titel, vanwege de dubbele moraal. Van enige afstandelijkheid in de film heb ik echt niets gemerkt.
  vrijdag 3 maart 2006 @ 11:09:38 #23
67640 SaintOfKillers
pi_35671636
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:05 schreef Seborik het volgende:
Daar heb je wel gelijk in, SCH, over de titel, vanwege de dubbele moraal. Van enige afstandelijkheid in de film heb ik echt niets gemerkt.
Dan zal het aan mij liggen. Ik heb na het zien van de film in ieder geval geen duidelijker idee wie Truman Capote was, waarom hij dat boek heeft geschreven en wat het voor hem betekende. En van het boek herinner ik me dat ik me veel meer meeleefde met Perry dan in de film.
pi_35671722
quote:
Op vrijdag 3 maart 2006 11:09 schreef SaintOfKillers het volgende:

[..]

Dan zal het aan mij liggen. Ik heb na het zien van de film in ieder geval geen duidelijker idee wie Truman Capote was, waarom hij dat boek heeft geschreven en wat het voor hem betekende. En van het boek herinner ik me dat ik me veel meer meeleefde met Perry dan in de film.
Nog meer? Speelt er in werkelijkheid een (homo)seksuele component mee, vroeg ik me af. In die relatie? Ik vond zijn betrokkenheid eigenlijk vrij groot.

Volgens mij zeg je het goed: dat je niet helemaal weet wie Capote was, dat klopt wel maar dat vind ik niet zo'n probleem omdat de film voor mij geen biopic was maar het verhaal van deze zaak. En dat komt wel goed uit de verf. Als je beter wil weten wie Capote was, zou je misschien juist na deze zaak moeten starten en zijn teloorgang en drankzucht en onvermogen tot werken moeten filmen.
  zondag 28 mei 2006 @ 00:56:18 #25
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_38290216
quote:
Op dinsdag 14 februari 2006 01:35 schreef Lamon het volgende:
Wow, wat kon deze film me niet boeien zeg.
Inderdaad. Het acteerwerk was best prima, maar de boodschap is totaal oninteressant gebracht. Wat een saaie film. Ik had de hele tijd het gevoel ergens op aan het wachten te zijn wat niet kwam.

Een leuke scene misschien.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')