abonnement Unibet Coolblue
pi_30543706
quote:
Koos Formsma nieuwe directievoorzitter van sc Heerenveen
13 september 2005
De raad van commissarissen en directie van sc Heerenveen NV hebben dinsdagmiddag de benoeming van de heer H.R. (Koos) Formsma tot directievoorzitter van sc Heerenveen bekend gemaakt. Koos Formsma treedt op 1 september 2006 in dienst van sc Heerenveen en neemt een maand later -op 1 oktober- de voorzittershamer officieel over van Riemer van der Velde.

Koos Formsma (1957) heeft sinds jaren een sterke betrokkenheid bij sc Heerenveen en maakt sinds 2004 deel uit van de raad van commissarissen van sc Heerenveen. Hij speelde korte tijd in de jeugd van sc Heerenveen. Ruime ervaring met topsport deed hij als teammanager van het Nederlands hockeyteam en later als bestuurder bij de Koninklijke Nederlandse Hockeybond.
De raad van commissarissen is erg veel dank verschuldigd aan Riemer van der Velde, die als voorzitter in 1982 aantrad en als grondlegger mag worden beschouwd van de opbouw van het schitterende voetbalbedrijf dat sc Heerenveen anno 2005 is. Riemer beschouwt zijn missie als geslaagd als volgend jaar, bij de voltooiing van de uitbreiding van het Abe Lenstra stadion, alle 26.000 zitplaatsen bezet zijn. De raad van commissarissen is ingenomen met het feit dat Riemer van der Velde bereid is om na zijn aftreden als directievoorzitter als adviseur betrokken te blijven bij sc Heerenveen.

In het najaar van 2006 zal een moment worden gekozen om na een voorzitterschap van 23 jaar passend aandacht te besteden aan de terugtreding van Riemer van der Velde.
Riemer bedankt!
pi_30544030
quote:
Riemer van der Velde (geboren in 1940) is sinds 1983 voorzitter van de voetbalclub SC Heerenveen.

Toen Van der Velde, die samen met zijn vader en broer een groothandel bestierde in Bakkeveen, aantrad als voorzitter, was Heerenveen een modale eerste divisieclub, die onder diens voorganger, arts Jan Steenhuizen, een voor die dagen aanzienlijke schuld had. Van der Velde werkte de schuld weg en haalde in 1985 Steenwijk-trainer Foppe de Haan naar zijn club, als opvolger van Henk van Brussel, die zeer aanvallend en leuk voetbal speelde met SC Heerenveen met beperkt materiaal.

Uiteindelijk zouden Van der Velde en De Haan tussen 1985 en 2004 19 seizoenen lang een hecht duo vormen. De Haan begon echter weinig succesvol als hoofdtrainer, en begin 1988 besloot Van der Velde zijn trainer een coordinerende rol te geven, en hem als hoofdtrainer te vervangen. In diezelfde periode stapte Johan Cruijff op als technisch directeur van Ajax. Johan Cruijff was zeer onder de indruk van de visie van de Heerenveen-voorzitter, maar uiteindelijk koos Cruijff voor Barcelona, waarna Riemer van der Velde koos voor Eindhoven-trainer Ted Immers als nieuwe verantwoordelijke man.

Ted Immers was dan ook gedurende het seizoen 1988/1989 trainer/coach van SC Heerenveen en won een periodetitel. In de nacompetitie kwam SC Heerenveen thuis tegen NEC een doelpunt tekort om te promoveren, maar voordat de periodetitel in de wacht was gesleept, was Immers al te verstaan gegeven dat zijn contract niet verlengd zou worden. Ab Gritter, ongediplomeerd, volgde hem op, en won ten koste van de gedoodverfde kampioen SVV dankzij 2 goals van Lubbe van Dijk de eerste periodetitel. Helaas zakte SC Heerenveen daarna als een kaartenhuis in elkaar en na een 1-0 nederlaag in Zwolle tegen het toenmalige PEC, werd hij ontslagen en haalde Riemer Go Ahead Eagles-trainer Fritz Korbach naar het Friesche Haagje.

Korbach, eerder al naar de eredivisie gepromoveerd met FC Wageningen, PEC Zwolle, FC Volendam en FC Twente, herhaalde het kunstje ook in het Abe Lenstra Stadion, als nummer 16 in de eindstand van de eredivisie tilde hij Heerenveen op 30 mei 1990 na een 2-0 thuisoverwinning op Emmen voor het eerst naar de eredivisie, waar het een jaar later weer uit zou degraderen. In het seizoen 1991/1992 greep Heerenveen, weer in de vertrouwde eerste divisie, overal naast en toen Heerenveen haperend aan het seizoen 1992/1993 begon, werd Fritz Korbach op non-actief gesteld en keerde Foppe de Haan terug als coach.

Het werd een prachtjaar voor Heerenveen. Niet alleen werd de bekerfinale gehaald tegen topclub Ajax - een 6-2 nederlaag in een volle Kuip -, ook werd op 16 juni 1993 weer eredivisievoetbal veilig gesteld, dankzij een 2-0 overwinning in de nacompetitie tegen Fortuna Sittard.

Sinds die dag is Heerenveen niet meer weg te denken uit de eredivisie. Riemer van der Velde begint aan zijn 23ste seizoen als voorzitter van Heerenveen, onder zijn leiding werd er inmiddels vaak Europees voetbal gespeeld en in 2000 werd via de tweede plaats in de eredivisie zelfs de Champions League gehaald. Het is tekenend dat in 22 seizoenen voorzittersschap onder Riemer van der Velde, inmiddels woonachtig in het pitoreske Langweer, nog nooit verlies is geleden, maar de vraag is wel gerechtvaardigd wie Riemer, hij wil in 2006 op 66-jarige leeftijd afscheid nemen en meer tijd aan het vissen doorbrengen, in vredesnaam moet opvolgen.

Ik zou het niet weten. U wel?

Inmiddels wel.

bron
pi_30544100
Een unieke voorzitter die de club gevormd heeft, hij verdiend een mooi afscheid.
That's all folks!
pi_30545663
Riemer, je verdient een mooi afscheid jongen. Lekker vissen en dan met Annie op kroegentocht.

Wat zal Heerenveen zijn zonder hoofdscout?
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
pi_30545975
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:25 schreef methodmich het volgende:
Wat zal Heerenveen zijn zonder hoofdscout?
Gelukkig blijft ie dat nog even doen.
pi_30546145
Mooi, anders was het echt einde club geweest.

Had trouwens een Ankertje verwacht als zijn opvolger.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  dinsdag 13 september 2005 @ 17:42:19 #7
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_30546176
Een monument neemt afscheid,

Bedankt Riemer, en een welverdiend pensioen (al denk ik niet dat ie helemaal stopt)
pi_30546531
Ik google even op Koos Formsma, zijn opvolger, en kom dit tegen:
quote:
Blijf een beetje hangen in de foyer en wie komt tot mijn grote verbazing binnenlopen?? Koos Formsma, mijn oude baas bij REGMA (en voorzitter van de Nederlandse Hockeybond). Het eerste wat ie doet, is aan m'n neusringetje trekken en op z'n Koos' zegt met sigaar in z'n mond "Dat vin ik maar niks". Dank je, Koos.
Dat was vast een pré bij Riemer

bron
pi_30546790
Doei
Chris van Nijnatten: "Het gevoel dat NAC iets onmetelijks was, iets Bredaas en iets ongelooflijk moois en warms, zelfs zo mooi en warm dat je er letterlijk voor ten strijde wilde trekken"
  Trouwste user 2022 dinsdag 13 september 2005 @ 23:24:27 #10
7889 tong80
Spleenheup
pi_30557755
Markante man. Ben het niet zo eens met e verering die hem ten deel valt. Tong heeft het niet zo op conservatieve bestuurders. Maar hij heeft het goed gedaan. Waarschijnlijk zal z'n opvolger het beter gaan doen. Net zoals met Foppe die lijm op z'n reet had. En ik hou er nioet van dat iedereen iemand zo sympathiek vindt omdat ze in de media zo leuk overkomen. Riemer was natuurlijk een dictatoriale man die geen invloedrijke kwaliteits mensen om zich heen dulde.


Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_30559032
Boeiend? Kan dit niet gewoon in het Heerenveen topic?

Dag Riemert
pi_30559407
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 23:56 schreef TerroRobbie het volgende:
Boeiend? Kan dit niet gewoon in het Heerenveen topic?

Dag Riemert
Beetje erg voortijdig afscheidstopic, gezien het feit dat ie pas over een jaar afscheid neemt.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 woensdag 14 september 2005 @ 00:11:41 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_30559493
Slotje

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_40168671
1 oktober is de datum dat hij de voorzittershamer neerlegt.

De wedstrijd tegen PSV zal zijn laatste zijn.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 15:38:33 #15
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_40169282
Riemer
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
pi_40169286
Mooi, dan kan dit topic na die datum ook de kast in .
pi_40169333
Jammer dat hij weggaat. Hij had van mij nog jaren mogen blijven.
pi_40169364
Nu we zijn opvolger weten wel ja.
  dinsdag 25 juli 2006 @ 15:40:49 #19
89850 Proud2beDiepfries
Fryslân Boppe!!!
pi_40169368
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 15:38 schreef Yeahinho het volgende:
Mooi, dan kan dit topic na die datum ook de kast in .
I'm a shooting star leaping through the sky like a tiger defying the laws of gravity
Farookh Bulsara (Freddie Mercury) 05/09/1946-24/11/1991
Hattrick: SC diepFries (1295088)
pi_40169408
quote:
Op dinsdag 25 juli 2006 15:40 schreef MaxPower het volgende:
Nu we zijn opvolger weten wel ja.
Je vindt sowieso niet zo snel weer een voorzitter met zoveel kennis van zaken.
pi_40172046
Ik zal hem niet missen
  dinsdag 25 juli 2006 @ 17:21:30 #22
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_40172562
Riemer blijft wel betrokken bij H'veen. Daar kun je rustig op rekenen
pi_42192555
quote:
VAN DER VELDE SLAAT WILD OM ZICH HEEN

Van onze Telesportredactie

HEERENVEEN, donderdag
Vlak voor zijn vertrek als voorzitter van SC Heerenveen (zondag) is Riemer van der Velde op een vreselijke manier uit zijn slof geschoten als gastspreker op een sponsoravond van amateurclub Excelsior’31 uit Rijssen. Hij veegde de vloer aan met meerdere bekenden uit de voetballerij. „Die Timmer van PSV was bij ons nooit in de raad van commissarissen gekomen. Wat een eikel is dat, zeg! Hoe hij met het belang van zijn club omgaat, een schande is het!”

Zijn collega Jorien van den Herik kan bij Van der Velde geen goed doen. „Ik weet niet wat hij aan het doen is, maar het is niet in het belang van Feyenoord. Dat kan ik je verzekeren.” En: „Bij Ajax haalt men zelfs een ijscoboer (Maarten Fontein, red.) in huis die amper weet dat een bal rond is. Dat zo iemand vervolgens ook nog eens onze belangen moet vertegenwoordigen in de UEFA… Tja, dan zijn we in Nederland het spoor goed bijster.”

Over de nieuwe generatie trainers: „De twee Koemannen en Van Basten moeten eerst maar weer eens de schoolbanken in, vind ik. Je mag denken wat je wilt over Van Gaal, Adriaanse en vooral Hiddink, maar die hebben pas écht verstand van voetbal.” Abe Lenstra werd in zijn ogen ondergewaardeerd: „Ik durf te beweren dat als Abe op de dag en plaats van Johan Cruyff was geboren en niet in Heerenveen, maar in Amsterdam had gevoetbald, de ArenA het Abe Lenstra Stadion had geheten. Abe heeft vooral landelijk nooit de credits gekregen voor zijn exceptionele voetbaltalent.”

Over ADO-supporters: „Bij Heerenveen schop ik iedereen die niet fatsoenlijk is persoonlijk de deur uit. Deden ze dat ook maar bij ADO. Die supporters zijn het grootste tuig van de richel dat bestaat.” En tot slot benadert hij Gertjan Verbeek kritisch: „Hij is een heel goede trainer voor SC Heerenveen. Maar een toptrainer? Da’s toch wat anders.”
pi_42192730
En altijd maar praten over fatsoen. Nou, dit is inderdaad erg fatsoenlijk Riemer....

[ Bericht 0% gewijzigd door W2O op 28-09-2006 10:41:38 ]
  donderdag 28 september 2006 @ 10:21:56 #25
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_42192823
Beetje jammer van Riemer. Heb veel respect voor wat die man heeft bereikt, maar dit is tamelijk smakeloos
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')