abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30517972
Vanavond 21:15 uur op Nederland 3:

Zembla.

'VOETBALLERS MET TWEE PASPOORTEN'

Ugur Yildirim, speler van SC Heerenveen en in het bezit van zowel een Nederlands als een Turks paspoort, werd wekenlang heen en weer geslingerd. Telkens stelde hij de keuze uit en zijn dilemma werd nationaal gespreksonderwerp. Maar uiteindelijk koos Yildirim voor het Nederlands elftal van bondscoach Marco van Basten en niet voor Turkije, het land van zijn ouders. Tot op heden heeft hij één duel met het Nederlands elftal gespeeld, begin februari tegen Engeland. Ook Khalid Boulahrouz (HSV Hamburg) koos voor Nederland. Maar Ali Boussaboun (aanvaller van Feijenoord) en Khalid Sinouh (tot voor kort doelman bij RKC) kozen voor Marokko. In 'Zembla' het verhaal over voetballers met twee paspoorten.

Khalid Boulahrouz, geboren in Nederland en in het bezit van een Nederlands en Marokkaans paspoort, werd door Van Basten geselecteerd. Precies een jaar geleden maakte hij zijn debuut voor Oranje in de wedstrijd tegen Liechtenstein. Inmiddels heeft hij - de wedstrijd tegen Andorra meegerekend - acht interlands voor Oranje op zijn naam staan en is hij uitgegroeid tot een vaste kracht in het elftal van Van Basten.

Ook al zijn ze in Nederland geboren, volgens de Marokkaanse en Turkse wet gelden de spelers met ouders uit die landen óók als Marokkaans of Turks staatsburger. En dus kan het voorkomen dat er, wanneer er twee bondscoaches van twee verschillende landen aankloppen, een keuze gemaakt moet worden voor het geboorteland of voor het land van hun ouders.

In 'Zembla' praten vier topvoetballers openhartig over hun achtergrond, over de Islam en over het verlangen ooit in het land van hun ouders te wonen omdat Nederland volgens hen is veranderd sinds de moord op Theo van Gogh. Zo reisde 'Zembla' mee naar Marokko met Ali Boussaboun en Khalid Sinouh. Ze spelen daar het kwalificatieduel tegen Malawi. Duidelijk wordt dat de verafgoding van voetballers in Marokko veel verder gaat dan de bewondering voor Nederlandse spelers. Wanneer Ali Boussaboun de dag na de wedstrijd op de markt van Marakkech loopt en door fans wordt herkend, stroomt die bijna leeg en wil iedereen een glimp opvangen van de aanvaller van Marokko. Is hij in Nederland bij Feijenoord één van de elf, in Marokko wordt hij behandeld als een halfgod. Boussaboun zegt dan ook dat hij na zijn voetbalcarrière naar Marokko zal emigreren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 maandag 12 september 2005 @ 17:53:48 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_30518163
Goeie tip, lijkt me erg interessant. Er is verder toch niks op tv.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_30518561
Dank voor de tip!
That's all folks!
pi_30518790
quote:
Op maandag 12 september 2005 17:53 schreef tong80 het volgende:
Goeie tip, lijkt me erg interessant. Er is verder toch niks op tv.

Video draait vanavond weer overuren.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  Trouwste user 2022 maandag 12 september 2005 @ 18:23:00 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_30518861
quote:
Op maandag 12 september 2005 18:20 schreef golfer het volgende:

[..]

Video draait vanavond weer overuren.
Maar goed dat we morgen niet hoeven te werken

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_30518896
Hmmm het kruist een beetje met ER.

Misschien de video maar eens afstoffen.
  Trouwste user 2022 maandag 12 september 2005 @ 18:25:31 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_30518932
quote:
Op maandag 12 september 2005 18:24 schreef MaxPower het volgende:
Hmmm het kruist een beetje met ER.

Misschien de video maar eens afstoffen.
En met Voetbal Insite.

maandag 12 september 2005 @ 21:54:26 #8
30919 mitt
Michael Corleone
pi_30525138
Best interessant.

ze hadden Boulah wel wat meer spreektijd mogen geven, mooie vent.
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_30525264
gezapt met ER... te weinig van Ugur meegekregen. Leuk vriendinnetje, maar dat ze nou gelijk moslim moet worden
pi_30525513
quote:
Op maandag 12 september 2005 21:54 schreef mitt het volgende:
Best interessant.

ze hadden Boulah wel wat meer spreektijd mogen geven, mooie vent.
Inderdaad, dat vond ik ook.
That's all folks!
pi_30534622
Een aantal keren gingen m'n nekharen toch wel overeind staan van ergernis moet ik zeggen.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 september 2005 @ 12:04:21 #12
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_30537060
Blij dat ik nooit hoef te juichen voor Bousabon - het zal je maar gebeuren dat je F'noord supporter bent ...

Ik vonde subtiele verschillen tussen Ali en Khalid wel aardig. Bij Khalid heb ik het idee dat-ie nog wel eens nadenkt. Kan er ook door komen daardat ik Khalid er van verdenk dat-ie eigenlijk Joost Zwagerman met lenzen in is.

OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
pi_30537112
pi_30537645
Over 19 jaar wordt deze documentaire herhaald, maar dan met Glenn, die dan uit zal leggen waarom ie heeft bedankt voor de uitnodiging voor het Nederlandse elftal en er voor gekozen heeft om voor de squadra azzurra uit te komen.

O mamma mamma mamma, O mamma mamma mamma. Sai perche mi batte il corazon?
Ho visto Maradona, ho visto Maradona. Eh, mammà, innamorato son!
A Guinness a day keeps the doctor away
pi_30537763
Wel mooi om te zien hoe Boussaboun bestormd werd in Marrakech terwijl Sinouh kans zag ertussen uit te knijpen . En het was ook humor dat Boussaboun de grap ("je betaalt voor je landgenoten" ofzo) van Sinouh niet begreep toen Boussaboun lag te emmeren over hoeveel belasting hij wel niet betaalde in Nederland.
pi_30539153
Vond Sinouh een beetje denigrerend doen over de beslissing van Boulahrouz, vraag me af wat hij zelf zou hebben gedaan als hij een betere keeper was geweest en ook in aanmerking zou zijn gekomen voor het Nedelands Elftal. Afgezien daarvan erg interessant programma, was een leuke sportavond op ned3.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 13 september 2005 @ 15:53:51 #17
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_30543252
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 13:26 schreef Tommie_Hillfigo het volgende:
Vond Sinouh een beetje denigrerend doen over de beslissing van Boulahrouz, vraag me af wat hij zelf zou hebben gedaan als hij een betere keeper was geweest en ook in aanmerking zou zijn gekomen voor het Nedelands Elftal. Afgezien daarvan erg interessant programma, was een leuke sportavond op ned3.
Viel me ook op. Ali en Khalid hadden ook een zeer minimale kans om ooit voor NL opgeroepen te worden: dan kan je wel stoer roepen dat je met je hart kiest: er was echter geen sprake van een keuze omdat Marokko de enige mogelijkheid was/is voor een interland carrriere voor hen.
pi_30545589
Boussaboun heeft dan weer wel in Jong Oranje gespeeld...
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 14 september 2005 @ 09:02:55 #19
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_30563806
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 17:23 schreef methodmich het volgende:
Boussaboun heeft dan weer wel in Jong Oranje gespeeld...
Wat bijna alleen maar het punt bevestigd. Toen hij KON kiezen koos hij voor Jong-Oranje ...
pi_30567151
Bouhlarouz heeft nooit de kans gehad om te kiezen. De enige bondscoach die voor zijn deur stond was van Basten. Zei hij zelf. Hij was allang blij dat ie werd opgeroepen. Hij verweet de Marrokaanse bond ook een beetje tussen de regels door, dat ze hem nooit hadden zien staan. En nu een beetje beginnen dat ie eignelijk voor Marokko had moeten spelen.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_30580049
quote:
Op woensdag 14 september 2005 09:02 schreef Doc het volgende:

[..]

Wat bijna alleen maar het punt bevestigd. Toen hij KON kiezen koos hij voor Jong-Oranje ...
Toen was ie jong en onbezonnen.
ASWH, de trots van de regio
www.thuisuiteten.nl
  woensdag 14 september 2005 @ 20:48:42 #22
76871 fanneke
Met heel m'n hart
pi_30583048
Ik vond het wel leuk om te zien dat Ali B. (die van het 2e van Feyenoord) op die markt werd toegejuicht en toegezongen door honderden marokkanen en dat daar geen enkele vrouw bijliep.

Op die hele markt trouwens niet. Of mag ik dat niet zeggen?
Bezochte-/geplande wedstrijden:
(104) 08-02-2014 WSV - ESC 2-0 (Districtsbeker Oost)
(105) 09-02-2014 Excelsior - FC Den Bosch 4-1 (Jupiler League)
(106) 14-02-2014 FC Den Bosch - Sparta (Jupiler League)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')