abonnement Unibet Coolblue
pi_30815818
Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  donderdag 22 september 2005 @ 10:11:53 #102
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30816569
Er zijn een aantal posts van een dubbeltopic aan dit topic toegevoegd, niet schrikken dus.

[ Bericht 51% gewijzigd door JDude op 22-09-2005 11:14:12 ]
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
pi_30827119
quote:
Op woensdag 21 september 2005 21:19 schreef Svensational het volgende:
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen.
Nou, op rekenen een 4, en van m'n taaltoets alleen schrijfvaardigheid een voldoende.
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30834350
quote:
Neuralnet, je begint dit topic behoorlijk te verpesten met je cynische gezeik. Je lult zonder ook maar iets van waarde toe te voegen, met name nu je blijft hangen in treurige herhalingen. Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Goede argumentatie zeg. Dit is zeker wel waarde toevoegend wil je zeggen? Als mensen geen argumenten meer hebben dan gaan ze op de man spelen. Helaas kan je mij geen strafwerk geven of roepen dat je niet in discussie wil gaan. Op een forum dien je te discussieren. Met argumenten. O wacht, dat heb je natuurlijk niet geleerd op het "competentiegerichte" onderwijs.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 20:10:10 #105
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30834790
Het gaat er om dat dit een gezellig en luchtig topic moet voorstellen, Neuralnet. Door eindeloos te discussieren (en dan laat ik even buiten beschouwing wie daar schuldig aan is/zijn) wordt de sfeer gewoon verpest. Als mensen nog zo graag willen discussieren over (de voor- en nadelen van) competentiegericht onderwijs moeten ze maar een ander topic openen, vind ik.
pi_30834846
Wat voor docent word jij, BP ?
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30834898
Op zich wel een goed idee, om een topic te beginnen over competentiegericht onderwijs. Wat vinden de docenten en wat vinden de leerlingen?
pi_30836015
quote:
Op donderdag 22 september 2005 09:42 schreef RaisinGirl het volgende:
Je begint nu al te lijken op een oudgebluste docent van in de vijftig.
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
pi_30836145
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:41 schreef zodiakk het volgende:
Wie weet is hij dat wel. Weet jij veel. Wees in ieder geval blij dat dit een achterhoedediscussie is: Competentie-onderwijs is er allang en degenen die dat niet kunnen verkroppen gaan wild om zich heen slaan.
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
pi_30836599
Ik ben nog lang geen 50 en zeker niet uitgeblust. Dat een discussie over competentiegericht onderwijs wellicht beter zal passen in een ander topic is heel goed mogelijk. Maar de discussie ontstond hier en dan vind ik het niet redelijk dat mensen die deelnemen aan de discussie worden afgezeken door iemand die zelf niet eens met inhoudelijke argumentatie komt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  donderdag 22 september 2005 @ 21:05:49 #111
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30837102
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:11 schreef Svensational het volgende:
Wat voor docent word jij, BP ?
Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
pi_30837195
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:05 schreef BlaatschaaP het volgende:

[..]

Volgend jaar ga ik beginnen met de studie Geschiedenis. GS docente dus.
Pfoe, pittig hoor. !
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30837881
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30837988
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:21 schreef Neuralnet het volgende:
Geschiedenis lijkt me een lastig vak om te doceren. Ik vraag me af hoe "boeiend vertellen" nou gaat?
Volgens mij is dat zoiets dat in je zit, of niet. Het is denk ik maar tot op zekere hoogte te leren...
pi_30838200
quote:
Op donderdag 22 september 2005 20:44 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Op de meeste scholen is helemaal geen sprake van competentiegericht onderwijs. Hooguit halfslachtig. Er bestaat wel écht goed competentiegericht onderwijs. Bijvoorbeeld in Slash 21, wat ik al eerder noemde. Maar wat ik op al mijn stagescholen heb gezien, zou ik geen competentiegericht onderwijs durven noemen.
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30838300
quote:
Op donderdag 22 september 2005 21:29 schreef RaisinGirl het volgende:
Nee, maar dat het onderwijs zich ontwikkelt in die richting is wel een feit. Je kunt als docent je hakken in het zand zetten en roepen dat je het er niet mee eens bent, maar daarmee draag je dus juist bij aan dat halfslachtige onderwijs, wat uiteindelijk op dit moment het grootste probleem vormt. Kritisch zijn is goed, en moet ook, maar recalcitrant gedrag helpt je niet verder. Ik zie iemand als neuralnet vooral recalcitrant zijn (en cynisch). zodiakk heeft gelijk dat het een achterhoedegevecht is, omdat de ontwikkeling er allang is en ook niet teruggedraaid zal worden. Of je draagt je steentje bij en maakt er het beste van, of je gooit het bijltje erbij neer. Óf je zorgt dat je in een positie komt dat je mee kunt denken en beslissen over de toekomst van het onderwijs, als je kennelijk zo overtuigd bent van je eigen standpunt. Jammergenoeg komen de meeste docenten niet verder dan een dagelijkse klaagzang bij het koffieautomaat. Lekker makkelijk.
Dit alles is dus een reden waarom ik uiteindelijk wrs. niet het onderwijs inga. Ik kan er niet achter staan en ik heb het idee dat de kwaliteit van ons onderwijs achteruitholt... Klagen doe ik echter zelden of nooit.
pi_30839331
Het is alleen maar goed dat het onderwijs in ontwikkeling is. Ik vind echter niet dat dat zomaar betekent dat de "oude manier" per definitie verkeerd is. De goede elementen daarvan moeten ook behouden blijven. Veel scholen zijn daar natuurlijk ook mee bezig: hoe combineren we al die verplichte vernieuwingen met de oude manier van doen waar tot nu toe nooit iemand problemen mee had? Ik vind zelf dat het niet moet doorslaan naar alléén maar competenties en verder geen inhoud, maar halsstarrig vasthouden aan het oude systeem levert uiteindelijk weinig op. Dan kan je je energie beter steken in het zo goed mogelijk maken van de nieuwe manier van onderwijs geven.

Maar ik vind het moeilijk hoor. Ik heb zelf altijd frontaal les gehad en voor mij werkte het. Ik vind het ook moeilijk om in mijn vak alle wenselijke vernieuwingen in te passen - zeker als ik zelf niet van de wenselijkheid ervan overtuigd ben. Ben je nog zo jong, voel je je toch al bijna "van de oude stempel"
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30839578
Ik vind dat mijn eigen lerarenopleiding echt doorgeslagen is op het gebied van competentieleren. Doodmoe word je van al die reflectieverslagen e.d. Ik heb over de afgelopen drie jaar letterlijk honderden pagina's aan reflectieverslagen e.d. ingeleverd. En wat heb ik daarvan geleerd...? Om eerlijk te zijn: heel erg weinig... De kennisvakken daarentegen zijn verdrongen. Collegastudenten schrijven rustig 'het is gebeurt'. En dan ben je docent Nederlands...

Ja, ik klaag even ja.
pi_30839937
Pfff, ik ben nu drie weken bezig, en word al doodgeslagen met al die competenies, gek word ik ervan
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30842141
De ontwikkeling gaat WEL teruggedraaid worden. In 2007 gaan de basisvorming en de 2e fase alweer op de schop. Officieel blijven er een hoop wetgeving en regels bestaan, maar in de praktijk zie ik dat scholen maatregelingen bedenken om kenmerken van het oude systeem weer te gebruiken. Alleen die-hard feitenstampen is er niet meer bij, maar in het andere extreme alleen competentiegericht leren heeft duidelijk geen vruchten afgeworpen.

Men vergeet vaak dat het "oude" systeem de laatste 5 jaren al met zijn tijd meeging. Er was al een grote focus op zelfstandigheid in de bovenbouw. Er werd al gewerkt met planningen. ICT werd al gebruikt. Er werd al toegestaan dat leerlingen samen werken aan opdrachten, sommen of werkstukken. Met de invoering van de tweede fase is dat vastgelegd en is er een bureaucratie, versnippering van vakken en een hoop gelul ontstaan.

Samenwerkend leren? De schooldirectie krijgt er een harde plasser van, maar rondvragen bij collega's levert de woorden "ineffectief" en "te tijdrovend" op.

Activerende didactiek? Yeah right. De leerlingen die normaal willen meedoen blijken over het algemeen al tevreden. De leerlingen die meer "afwisseling" willen zijn de leerlingen die door alle hectiek rond de afwisseling geen tijd meer hebben om te klieren en het dan subjectief als "leuker" ervaren. Feit is: leerlingen zitten er omdat het moet en omdat ze hun diploma willen halen. Degenen die daar het belang van inzien zijn gemotiveerd, degenen die zich er niet van bewust zijn zal het verder een zorg zijn.

Ik zet niet alleen mijn hakken in het zand. Tijdens mijn opleiding lachte ik alleen maar. Ja hoor, ik wil wel leren. Sure. Ik heb al jaren allerlei onzin in reflectieverslagen op de computer staan en dat leverde ik allemaal onaangebroken weer in. Denken mensen echt dat ik me laat tegenhouden door het systeem? Ik ken het systeem te goed en ik krijg altijd wat ik wil. "Je praat zo goed over jezelf en je hebt zoveel geleerd" zei 1 van mijn docenten nog...
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30855015
Even iets heel anders trouwens. Ik had een tijdje geleden toch verteld dat ik uren van zieke mensen had overgenomen, en dat ik die uren in juli (vakantiemaand) niet uitbetaald heb gekregen omdat ze toen spontaan beter gemeld waren?

M'n vermoeden bleek waar. Heb de stoute schoenen aangetrokken en aan één van die collega's gevraagd of ze in juli echt beter was. Zij vertelde dat de personeelsfunctionaris naar haar is toegekomen en gezegd heeft "ja ik weet dat je nog niet beter bent, maar in juli hoef je toch niet te werken omdat het vakantie is, dus zullen we je gewoon alvast beter melden? Dat scheelt ons namelijk een hoop geld." Wat een ongelooflijke naai-streek, dat is dus alleen gedaan zodat ze mij niet die uren hoefden uit te betalen omdat zij zogenaamd beter was! Ik ga het dus hogerop zoeken nu, ik ben zo enorm kwaad!!
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855075
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30855089
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
Iedere droom moet je in een potje vangen.
pi_30855115
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef Svensational het volgende:
Dat is best een kutstreek ja ! Maar wat was eigenlijk het voordeel voor die pers.functionaris ? Maakte het hem uit naar wie dat geld zou gaan
De zieke krijgt doorbetaald, plús dat ze mij moesten betalen.
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 12:56:01 #125
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_30855122
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 12:54 schreef imago het volgende:
Wat me er aan doet denken: zijn jullie lid van een vakbond?
Ja, ik ben lid van de AOB!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')