abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_30666066
quote:
Het zit wel diep he? Wat een kinderachtig gedoe, tijd om wat anders te doen.
Als mensen geen argumenten meer hebben gaan ze op de man spelen.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30666148
Ik vind het helemaal geen vreemde dingen, die Neuralnet naar voren brengt. En over mijzelf kan ik iig zeggen dat ik achteraf maar wát blij ben met al dat stomvervelende stampwerk dat ik in het verleden heb gedaan.
pi_30667527
quote:
Op zaterdag 17 september 2005 15:38 schreef Neuralnet het volgende:

[..]

Als mensen geen argumenten meer hebben gaan ze op de man spelen.
Je hebt er wel een handje van om andere mensen te verwijten wat je zelf doet, he?

Wat betreft je verhaal over verbeteringen: ik vind het een perfect voorbeeld van hoe slecht onderwijs georganiseerd is als je als uitgangspunt van een betoog het onderwijs neemt dat jezelf in het verleden genoten hebt. Dat soort onderwijs was ook een doorn in het oog van jouw docenten. Bovendien is er volgens mij nog nooit 'aangetoond' dat onderwijsvernieuwingen tot 'verbeteringen' hebben geleid, want nogmaals: hoe jij verbeteringen ziet hangt af van hoe jij onderwijs in de eerste plaats ziet (dit had ik al gezegd in een van mijn eerdere posts, en waar je verder niet op in bent gegaan). Sommige mensen zullen waarschijnlijk net zo heftig gereageerd hebben als jij toen besloten werd dat kinderen niet meer 6 dagen naar school hoefden. De samenleving verandert, onderwijs probeert daar meer op aan te sluiten. Is geen kwestie van verbetering, maar van aanpassen. Als jij alleen maar komt met slappe steken onder de riem als ik zeg dat je het onderscheid competentie-vaardigheid zou kunnen loslaten, zodat je anders over onderwijs kan nadenken, dan vind ik het wel mooi geweest.
pi_30672614
quote:
Bovendien is er volgens mij nog nooit 'aangetoond' dat onderwijsvernieuwingen tot 'verbeteringen' hebben geleid
Nou dan, zeur niet. Wat jij beweert is dus niet aangetoond. Je bent dan klaar. Punt.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30719365
Ik ben voor kennisgericht onderwijs én competentiegericht onderwijs: het éne hoort het andere aan te vullen en een goede docent kan dus dit evenwicht goed vinden. Ik ben geen voorstander van het klassieke, frontale onderwijs en ben het ook eens met de inspectie op dit gebied. Je merkt in de praktijk ook dat het niet effectief is.

Het grootste probleem is wat mij betreft het gebrek aan tijd. En dus moet je voortdurend keuzes maken waardoor je het gevoel hebt altijd iets tekort te doen. Het positieve daaraan is weer wel dat door duidelijke keuzes te maken je gedwongen word na te denken over wat écht belangrijk is; je brengt de zaken terug tot de essentie.

Ik vind de manier waarop op dit moment geschiedenis wordt gegeven stukken beter dan hoe ik het zelf heb gehad. Hoe de vakdidactiek zich heeft ontwikkeld, vind ik inspirerend, vooral met de mogelijkheden van nu om te werken met multimedia. Het enige probleem is wat mij betreft dat je bijvoorbeeld in Havo 4 en VWO 5 maar twee uurtjes (uurtjes? 45 minuten) hebt met de leerlingen. En dat is vaak echt te weinig om ze goed te begeleiden, zeker als je, zoals ik nu heb, een Havo 4 klas hebt met 31 (!) leerlingen. Ik zie mezelf overigens, zeker in de bovenbouw, meer als een coach, dan als een docent. Die visie op jezelf in de rol van docent is doorslaggevend voor hoe je aankijkt tegen de huidige onderwijsontwikkelingen.

Zoals de zaken hier door Neuralnet worden geschetst, komt op mij veel te zwart-wit over.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 19 september 2005 @ 16:12:18 #81
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30728953
Ik volg liever onderwijs dan dat ik het geef. En ik heb altijd heel graag onderwijs gevolgd. Ik heb nooit de nadelen ervaren van het klassieke, frontale onderwijssysteem. Maar goed, het enige vak waarvoor ik spijbelde, was gymnastiek; verder leerde ik op zaterdagochtend voor het ontbijt rijtjes onregelmatige Latijnse werkwoorden uit mijn hoofd. Uit autistisch enthousiasme.
Dat ik er al meer dan drie jaar in slaag vmbo-leerlingen te vermaken met speelse lesmethoden die het niveau van hamertje-tik nauwelijks ontstijgen, mag een wonder heten. Ik geloof dus ook niet dat ik geschikt ben om deze discussie tot in de finesses te voeren.

Bek houden en lezen: zo ben ik opgevoed binnen de muren van mijn eigen middelbare school. Ik ben er echt niet geestelijk armer van geworden.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30729417
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:12 schreef Ringo het volgende:
Ik ben er echt niet geestelijk armer van geworden.
Hoelang had jij ook alweer over je studie gedaan?? .
pi_30729536
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:12 schreef Ringo het volgende:
Ik volg liever onderwijs dan dat ik het geef. En ik heb altijd heel graag onderwijs gevolgd. Ik heb nooit de nadelen ervaren van het klassieke, frontale onderwijssysteem. Maar goed, het enige vak waarvoor ik spijbelde, was gymnastiek; verder leerde ik op zaterdagochtend voor het ontbijt rijtjes onregelmatige Latijnse werkwoorden uit mijn hoofd. Uit autistisch enthousiasme.
Ik geloof dat wij het een en ander gemeen hebben.
pi_30730919
Ik spijbelde juist veel op de middelbare school, omdat ik de lessen vaak zo saai, inspiratieloos en onuitdagend vond. Als ik weer eens een les lang naar het geouwehoer van zo'n docent moest luisteren, die over het algemeen vooral met zichzelf en zijn eigen kennis ingenomen was, dan zat ik de helft van de tijd uit het raam te staren en te dromen over het leven buiten het klaslokaal. Frontaal lesgeven is voor veel leerlingen, ook vanwege niveauverschillen binnen één klas, te traag en te eenzijdig. Voor mij was het dat wel, en ik was denk ik erg blij geweest als ik wat meer vaardigheden had geleerd, die later ook van pas waren gekomen tijdens mijn studie en/of mijn werkende leven.

Leerlingen die nu geschiedenis krijgen, leren bijvoorbeeld vanaf klas één om te gaan met bronnen en zijn bezig met bron interpretatie. Geweldig. Ik leerde dat pas op de universiteit. Omdat de docenten geschiedenis die ik had voornamelijk druk bezig waren met 'verhalen' vertellen (maw hún visie op de geschiedenis die wij dan blind overnamen) en aantekeningen geven.

[ Bericht 11% gewijzigd door RaisinGirl op 19-09-2005 17:16:22 ]
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30731162
Iedereen kijkt toch een beetje vanuit zijn eigen denkkader. Ikzelf heb school altijd erg leuk gevonden. Ik ben gewoon heel leergierig. En ik vergeet wel eens dat 90% van de leerlingen dat helaas niet is.
pi_30731862
quote:
Op donderdag 15 september 2005 22:13 schreef Neuralnet het volgende:
Zelf heb ik niet in de 2e fase gezeten van het voortgezetonderwijs. Ik had nauwelijks presentaties gehouden, vrijwel nooit iets in groepen hoeven doen en slechte elementaire planningen gemaakt. In 3 weken in het Hoger Onderwijs had ik mij deze vaardigheden snel eigen kunnen maken. Al was het maar omdat je na het voortgezetonderwijs volwassener bent geworden en sneller leert. Ik walg daarom van de gedachte dat zulke vaardigheden die je op het moment dat je ze nodig hebt in een paar weken kunt leren het hele VWO beheersen.
Dit is echt onzin hoor. Het is natuurlijk heel fijn voor jou dat jij je die 'vaardigheden' zo snel kon eigen maken, maar over het algemeen geldt voor vaardigheden hetzelfde als voor het leren van elementaire kennis: het vereist herhaling en toetsing (dwz feedback). Er zijn maar weinig mensen die vanuit het niets en zonder oefening en training een goede presentatie kunnen neerzetten. Je merkt op de Nederlandse universiteiten (niet alleen daar) vaak genoeg waar de nadruk op kennis toe kan leiden als je een gemiddeld college bijwoont.

Zo had ik het genoegen om afgelopen zaterdag een college bij te wonen van een hoofddocente geschiedenis van de RUG. Het ging als volgt: mevrouw ging zitten, had een stapel papieren voor zich en ging in sneltreinvaart een wetenschappelijk artikel voorlezen. Dit probeerde zij wat op te vrolijken en te verduidelijken met een power point presentatie die nergens over ging en die zij in chaotische volgorde er door heen joeg. Een kwartier voor tijd was ze klaar. 'Zo, nu hebben we nog precies een kwartier voor het stellen van vragen'. Hoopvol keek zij de zaal in. Maar in de zaal zaten mensen die volledig murw geslagen waren en die al na tien minuten waren afgehaakt. Ze waren alleen te beleefd geweest om weg te lopen.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_30731904
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:20 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Iedereen kijkt toch een beetje vanuit zijn eigen denkkader. Ikzelf heb school altijd erg leuk gevonden. Ik ben gewoon heel leergierig. En ik vergeet wel eens dat 90% van de leerlingen dat helaas niet is.
Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  maandag 19 september 2005 @ 17:59:50 #88
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30732166
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:48 schreef RaisinGirl het volgende:

[..]

Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik weet van mezelf ook dat ik leergierig ben. Ik heb echter toch veel moeite om bij bepaalde vakken op te letten, omdat er op een (voor mij) verkeerde manier lesgegeven wordt. Zo had ik vandaag een les ANW, waar ik mijn aandacht volstrekt niet bij kon houden. De betreffende docent bleef maar praten, praten en praten en vertelde ons praktisch het hele hoofdstuk. Geen moment mochten we zelf aan het werk. Dit zorgde er voor dat bijna de hele klas na 10 minuten al afgehaakt was. Juist in de lessen waarbij ik actief bezig ga met de stof (ofwel door het maken van een verslag, ofwel door het houden van een referaat, ofewel door het opzoeken van internetsites, ofwel door het maken van doodnormale opdrachten), steek ik het meeste op.
pi_30732212
quote:
Op maandag 19 september 2005 17:48 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik was ook leergierig, toch vond ik school vaak niet leuk en dat is precies waar je nu een fout maakt volgens mij. Je serveert de leerlingen al af als 'gewoon niet leergierig' zonder erbij stil te willen staan dat het misschien ligt aan de manier van lesgeven.
Ja. Je moet leerlingen die gewoon een praktijkvak willen leren, niet lastigvallen met theorievakken.
  maandag 19 september 2005 @ 18:05:52 #90
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_30732339
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:01 schreef Lupa_Solitaria het volgende:

[..]

Ja. Je moet leerlingen die gewoon een praktijkvak willen leren, niet lastigvallen met theorievakken.
Dit gaat, volgens mij, een stuk verder dan simpel praktijk - theorie leerlingen.
pi_30732393
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:05 schreef BlaatschaaP het volgende:
Dit gaat, volgens mij, een stuk verder dan simpel praktijk - theorie leerlingen.
Het is een onderdeel.

Zoiets als Slash 21, dát vind ik een goede vorm van onderwijs. Maar op de meeste scholen wordt je gewoon in het systeem van methodes en vakleerplannen geduwd en is de ruimte voor eigen invulling beperkt. En áls je dingen zelf wilt invullen, dan kost je dat veel te veel tijd.
pi_30732782
quote:
Er zijn maar weinig mensen die vanuit het niets en zonder oefening en training een goede presentatie kunnen neerzetten.
Had ik het over een goede presentatie? Een goede presentatie naar maatstaven van het universitaire niveau leer je toch niet op het VWO. Voor de rest is het allemaal 1 pot nat. Voor de groep gaan staan en voorlezen wat er op de sheets staat. Sommigen kunnen nog uit hun hoofd vertellen wat er op de sheets staat, maar alle presentaties die ik heb gezien waren globaal van hetzelfde niveau. Natuurlijk waren er een aantal tussen die zeer slecht waren, maar dat was niet te herleiden naar of oude stijl of nieuwe stijl.

Ik geloof pas in competentiegericht onderwijs als ze onomstotelijk kunnen aantonen dat de presentatievaardigheden het niveau van een snelcursus ontstijgt. Ik zie dat niet gebeuren.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 21 september 2005 @ 15:27:43 #93
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_30792849
quote:
Op maandag 19 september 2005 16:24 schreef zodiakk het volgende:
Hoelang had jij ook alweer over je studie gedaan?? .
Vergeten.
Overigens ben ik inmiddels aan een andere begonnen. Een zéér competentiegerichte.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_30799626
Ik ben nu twee weken bezig met de PABO, en vind het helemaal super! ! Vandaag en gister voor het eerst stage gelopen in groep 1/2, helemaal geweldig. . Vooral dat ze je nadat ze je pas 10 minuten kennen, je al Meester noemen. . ! Wie op FOK! doet er nog meer de PABO, wat zijn je ervaringen wat betreft stage en school, heb je nog nuttige tips? Ik hoor het graag, lijkt me leuk als we in dit topic ervaringen kunnen uitwisselen. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30799867
Competent zegt me niks. Veel lullen en weinig waarde. Ik sprak vandaag weer eens iemand van een competentiegerichte opleiding. Hoewel hij tijdens colleges vol overtuiging het competentiesysteem onderwijst beklaagde hij zich erover dat er teveel gepraat wordt en te weinig concreet wordt geregeld.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
  woensdag 21 september 2005 @ 19:31:20 #96
77511 floopzz
feeling a bit floopy
pi_30799904
mogen echte juffen ook?
*snucks*
pi_30801018
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:31 schreef floopzz het volgende:
mogen echte juffen ook?
Nou, vooruit . Die kunnen ook goede tips geven. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30803147
Na 10 minuten pas meester noemen? Ik kwam een dagje observeren en werd direct de 1e minuut al aangesproken!.

Half oktober begint mijn stage! Groep 6. Zin in!

Gaan de eigen vaardigheden toetsen lukken?
pi_30803692
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
pi_30803841
quote:
Op woensdag 21 september 2005 21:00 schreef Khadgar het volgende:
Na 10 minuten pas meester noemen? Ik kwam een dagje observeren en werd direct de 1e minuut al aangesproken!.
Och, ik vond 10 minuten ook wel vrij snel
quote:

Half oktober begint mijn stage! Groep 6. Zin in!
Welk jaar zit je? Ik ben dus net 2 weken begonnen, zit nu pas in m'n eerste echte lesweek, en begin nou al met stage. Ik vond het eerst vrij snel, maar achteraf vind ik het wel leuk. Voor de klas staan is leuk. !
quote:
Gaan de eigen vaardigheden toetsen lukken?
Vorige week reken-, taal-, en algemene toets gehad. Uitslagen krijg ik als het goed is morgen. Maar die agemene toets wist ik helemaal niks van. Allemaal termen en kreten uit boeken waar ik nog nooit van gehoord had. . Maar goed, dat is ook alleen om m'n progressie te meten, over een jaar moet ik dat wel allemaal kennen. .
Mijn eigen Weblog-bericht O+! - Mijn eigen Fotoboek-bericht O+!
ik loop - hij loopt - jij loopt - loop jij
ik word - hij wordt - jij wordt - word jij
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')