Uit wat hier gezegd wordt mag je juist concluderen dat een aantal docenten zélf de lesstof niet relevant vindt.quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:20 schreef zodiakk het volgende:
Nogmaals: als je de relevantie van de lesstof niet duidelijk kan maken aan je leerlingen, hoe verwacht je dan in godsnaam dat jouw kennis (en dus ook je opvattingen) beklijven bij je leerlingen?
Misschien moet je maar accepteren dat je maar een (kleine) schakel in de ontwikkeling van je leerlingen bent en dat toegang tot ICT en stimulering van ouders BUITEN schooltijd net zo belangrijk zijn voor kennisverwerving. Ik vind dat onderwijs zich juist nog meer moet richten op competentiegericht onderwijs en dat ouders én leerlingen nog meer gewezen moet worden op hun verantwoordelijkheid in het hele onderwijsproces. Wat chatten betreft: kinderen in chats kunnen elkaar best duidelijk maken hoe een opdracht gemaakt moet worden en wat de stelling van Pythagoras is. Tuurlijk, de meeste tijd gaat het over onzin, maar ik zou het nut van chatten niet onderschatten (overigens heb ik de stelling van Pythagoras van mijn pa geleerd).quote:Op vrijdag 16 september 2005 13:29 schreef teigan het volgende:
als de huidige leerlingen op de universiteit eerst een paar weken bijgespijkerd moeten worden in het vak wat ze gaan studeren omdat ze gewoonweg niet genoeg kennis hebben, dan moet je je toch afvragen wat ze geleerd hebben..
De meeste tieners gebruiken internet nl. alleen om te chatten, niet om op te zoeken hoe bv, de stelling van pythagoras in elkaar zit.. (Of ze moeten een kant en klaar verslag kunnen downloaden...)
Ja, treurig is dat.quote:Op vrijdag 16 september 2005 14:18 schreef imago het volgende:
Uit wat hier gezegd wordt mag je juist concluderen dat een aantal docenten zélf de lesstof niet relevant vindt.
Ik vind het juist helemaal niet treurig als een leraar geschiedenis zijn leerlingen liever iets leert over geschiendenis dan over hoe je op internet moet zoeken naar plaatjes en daar vervolgens een werkstuk mee in elkaar draait.quote:
Dat vind ik best een goed idee.quote:Op vrijdag 16 september 2005 15:06 schreef imago het volgende:
Als compenties dan blijkbaar zo belangrijk moeten zijn, laat ze dan maar een competentie-vak maken, "methodes en technieken" ofzo Dan hoeft een leraar Duits tenminste niet uit te leggen hoe je een powerpointpresentatie in elkaar zet, maar kan hij zich bezighouden met het vak waar hij van houdt. Dan pas kan die leraar namelijk op een leuke en inspirerende manier lesgeven!
Die rol is mijn inziens niet de ontwikkeling totaal buiten de school te laten afspelen (waarom gaan ze dan nog naar school?!) en alles te vervangen door vaardigheden die ze toch wel leren door inhoudelijk bezig te zijn. Haal je dat inhoudelijke weg, dan is die manier van leren ook weg en feitelijk heb je dan geen school meer nodig.quote:Misschien moeten sommige docenten eens nadenken over de rol van het onderwijs voor de ontwikkeling van een leerling
Interessante stelling. Geef daar eens een bron voor? Aan "misschien" hebben we niks. Ik geloof er in elk geval niet in. We beginnen in de brugklas VWO zo'n beetje met het zetten van een punt op een stuk papier. DAT is het startniveau. Denk je dan werkelijk dat ze na de les met elkaar op het internet verder gaan? Wel nee. Ze kunnen morgen een mooie kantlijn tekenen omdat ik het als leraar voor heb gedaan en gezegd heb dat ze het op een bepaalde manier moeten doen. Wat ze buiten "leren" is om morgen een presentatie aan de leraar te geven waarom ze hun huiswerk niet hebben gemaakt...quote:Misschien is het wel zo dat met de haast alomtegenwoordige ICT leerlingen hun inhoudelijke kennis BUITEN het klaslokaal opdoen en dat de rol van het onderwijs een hele andere is dan vroeger
Ik ben niet tegen onderwijsvernieuwing. Ik ben tegen vernieuwingen die nergens op gebaseerd zijn en enkel het niveau omlaag brengen. Als je toch zo'n grote mond hebt, toon dan eens aan waarom een simpele vaardigheid als "deel het aantal sommen van het hoofdstuk door 4 en maak elke week die hoeveelheid sommen" de hele bovenbouw in beslag moet nemen? Of waarom het zoeken in informatiebronnen (lees: Google) zo wordt opgeblazen als zo ontzettend belangrijk dat mensen dat jarenlang horen? Wat is DAAR de relevantie van?quote:Sommigen van jullie blijkbaar wel gezien de weerstand tegen onderwijsvernieuwingen.
Leg mensen geen woorden in de mond die ze niet hebben gezegd. Ik zie niemand beweren dat ze DE ontwikkeling alleen realiseren of dat de situatie buiten school niet belangrijk is.quote:Misschien moet je maar accepteren dat je maar een (kleine) schakel in de ontwikkeling van je leerlingen bent en dat toegang tot ICT en stimulering van ouders BUITEN schooltijd net zo belangrijk zijn voor kennisverwerving.
Mensen zoals jij zouden het liefst zien dat een docent zegt: "Nou jongens, je bent zelf verantwoordelijk en als je het straks niet haalt dan lullen we wel wat zodat jij toch de schuld krijgt". Wat een onzin. Ik ben de leraar en ik zou me rot schamen als door mijn laksheid de leerlingen aan het einde van het jaar niet over de vaardigheden beschikken waarover zij hadden kunnen beschikken als ik mijn werk had gedaan. Zakelijk gezien: ZIJ betalen mij voor een dienst en IK behoor die dienst te leveren. Waarom zouden ze anders naar school gaan?quote:Ik vind dat onderwijs zich juist nog meer moet richten op competentiegericht onderwijs en dat ouders én leerlingen nog meer gewezen moet worden op hun verantwoordelijkheid in het hele onderwijsproces.
Onzin. Als jij alle vaardigheden die hun oorsprong kennen in je voortgezetonderwijstijd niet meer zou mogen gebruiken dan kan je niks meer. Inclusief het grammaticaal netjes typen van een stuk tekst. Mensen roepen achteraf vaak dat ze niks geleerd hebben, maar als je echt gaat nadenken kom je tot de conclusie dat bijna alles dat je nu kan daar zijn oorsprong heeft. Je hebt een hele ontwikkeling doorgemaakt en je kan je niet meer herinneren hoeveel bloed, zweet en tranen het de leraar heeft gekost voordat je überhaupt wist wat een hoofdletter was. Jij had NOOIT kunnen schrijven als je enkel gepresenteerd, gepland en samengewerkt had. Wat zeg ik? Je had dan ook die zogenaamde competenties niet kunnen ontwikkelen. Mensen zijn geneigd om te vergeten DAT ze geleerd hebben omdat ze het nu beheersen. "Ik kan al autorijden hoor, dus mijn instructuur heeft mij niks geleerd". Ja, zo lust ik er ook nog een paar.quote:Als ik voor mezelf spreek: ik heb niets geleerd van 99% van mijn leraren.
In 1 woord: pedagogiek. Dat wordt (aan)geleerd en voor de rest is dat ervaring krijgen en sociale vaardigheden hebben en/of aanleren.quote:En de leraren waar ik wel wat van heb geleerd waren mensen die op de een of andere manier precies konden aansluiten bij wat tieners dachten en redeneerden. Ik vraag me echt af of die leraren zo'n vaardigheid uit lesmateriaal voor leerkrachten hebben gehaald.
Waarom denk je dat vakken los zijn? Ieder heeft zijn eigen vaardigheden en interesses en wil daarin kunnen kiezen. Ik was slecht in biologie en moest er niet aan denken dat er elementen uit de biologie terug zouden komen in andere vakken. Scheikunde? Kon me niet bekoren. In tegenstelling tot de wiskunde. Ik zou me juist geremd voelen als de school bepaald had dat alles in 1 vak zat en ik dus voor een groot deel dingen moest leren die me niet lagen. Ik vind zelfs de scheiding wiskunde A en B heel goed. Met onderscheiding kan je namelijk zelf kiezen.quote:Ik ben juist wel een voorstander van het nieuwe leren. Ik ben een enorm voorstander van vakoverstijgend lesgeven.
Ik erken ook het belang van scholen. Ik vind wel dat je moet streven, stapje voor stapje, naar pluriformer onderwijs, zodat uiteindelijk ouders en kinderen wèl beseffen en begrijpen dat ze wat 'inhoudelijks' moeten leren. Ik ben nog steeds van mening dat mensen niet dommer worden als ze wat minder vanuit de overheid gestructureerd onderwijs krijgen.quote:Op vrijdag 16 september 2005 21:10 schreef Neuralnet het volgende:
Die rol is mijn inziens niet de ontwikkeling totaal buiten de school te laten afspelen (waarom gaan ze dan nog naar school?!) en alles te vervangen door vaardigheden die ze toch wel leren door inhoudelijk bezig te zijn. Haal je dat inhoudelijke weg, dan is die manier van leren ook weg en feitelijk heb je dan geen school meer nodig.
Nogmaals, ik zeg nergens dat 'het' onderwijs helemaal uitgehold moet worden. Het is heel belangrijk om competentie/inhoudelijk te balanceren. Maar je zou dat onderscheid ook kunnen loslaten en zeggen dat elke aspect van onderwijs zowel inhoudelijke en competentiegerichte component heeft. Zo scherp kun je inhoud en competentie helemaal niet van elkaar scheiden en dat onderscheid wel halsstarrig in standhouden beperkt de manier waarop men over onderwijs nadenkt.quote:Zoals ik al zei: al die competenties zijn relatief simpele zaken waar je echt geen 6 jaar VWO voor nodig hebt. Hoezo heb jij dan wel nagedacht over de ontwikkeling als je kennelijk vindt dat dit soort zaken DE kern behoren te zijn binnen het onderwijs?
Je trekt het te scherp door, zo bedoelde ik het helemaal niet. Ik wilde alleen de rol die docenten (zoals ik het opvat in dit topic) zich toedichten in het onderwijsproces wat relativeren. Misschien onterecht en in dat geval kan je het naast je neerleggen.quote:Waarom maken we dan niet het VWO 1 jaar waarin ze die competentievaardigheden leren en laten we de rest aan de "buitenwereld" over? Omdat dat verdomme niet werkt. Leren is een langdurig proces dat veelal niet leuk is. Daarom is er discipline nodig om iets te leren. Niemand leert wiskunde van de ouders. Niemand leert fatsoenlijk spellen van de ouders. Niemand leest literatuur door de ouders. De rol van de school is naar mijn mening zeker een rol die anderen niet kunnen vervullen. Anders heeft het geen bestaansrecht.
Ik stel niks, ik stel alleen dat het antwoord op mijn vraag niet zo vanzelfsprekend is als mensen soms denken. Ik heb geen bron voor die vraag, maar om het dan maar te verwerpen is ook onzinnig.quote:Interessante stelling. Geef daar eens een bron voor?
Het gaat meer om een integrale hervorming, niet alleen van het onderwijs en de rol van kennis, maar ook de houding van ouders en kinderen zelf. Gewoon de hele boel anders structureren. Dat gaat natuurlijk niet in één klap, maar je kunt er wel stapje voor stapje naar streven.quote:Aan "misschien" hebben we niks. Ik geloof er in elk geval niet in. We beginnen in de brugklas VWO zo'n beetje met het zetten van een punt op een stuk papier. DAT is het startniveau. Denk je dan werkelijk dat ze na de les met elkaar op het internet verder gaan? Wel nee. Ze kunnen morgen een mooie kantlijn tekenen omdat ik het als leraar voor heb gedaan en gezegd heb dat ze het op een bepaalde manier moeten doen. Wat ze buiten "leren" is om morgen een presentatie aan de leraar te geven waarom ze hun huiswerk niet hebben gemaakt...
Ok, vernieuwingen waarvan jij denkt dat ze nergens op gebaseerd zijn omdat jij met je perceptie op je eigen vak ziet dat kinderen minder 'kunnen' dan vroeger blijkbaar het geval was. Maar ik denk echt niet dat hervormingsvoorstellen nergens op gebaseerd zijn.quote:Ik ben niet tegen onderwijsvernieuwing. Ik ben tegen vernieuwingen die nergens op gebaseerd zijn en enkel het niveau omlaag brengen.
Ik denk dat de relevantie daarvan is dat je op een effectieve manier informatie kan 'scannen', rangschikken, onderscheid in aanbrengen, etc. Docenten zijn hierbij cruciaal trouwens, omdat zij voor een zeker 'canon' zorgen in kennisverwerving. Maar dat canon moet je ook weer onmiddelijk kunnen relativeren.quote:Als je toch zo'n grote mond hebt, toon dan eens aan waarom een simpele vaardigheid als "deel het aantal sommen van het hoofdstuk door 4 en maak elke week die hoeveelheid sommen" de hele bovenbouw in beslag moet nemen? Of waarom het zoeken in informatiebronnen (lees: Google) zo wordt opgeblazen als zo ontzettend belangrijk dat mensen dat jarenlang horen? Wat is DAAR de relevantie van?
Wie legt nou wie woorden in de mond?quote:Mensen zoals jij zouden het liefst zien dat een docent zegt: "Nou jongens, je bent zelf verantwoordelijk en als je het straks niet haalt dan lullen we wel wat zodat jij toch de schuld krijgt". Wat een onzin.
Je moet hier geen 'false dilemma' van maken. Het is niet het één (totaal competentie-onderwijs) óf het ander (totaal inhoudelijk onderwijs). Het is wel een voorbeeld van hoe diep dat onderscheid tussen vaardigheid/inhoud erin zit bij de samenleving.quote:Ik ben de leraar en ik zou me rot schamen als door mijn laksheid de leerlingen aan het einde van het jaar niet over de vaardigheden beschikken waarover zij hadden kunnen beschikken als ik mijn werk had gedaan. Zakelijk gezien: ZIJ betalen mij voor een dienst en IK behoor die dienst te leveren. Waarom zouden ze anders naar school gaan?
Om toch even mee te gaan in de vaardigheid-inhoud discussie: ik vind grammatica en spelling typisch competentie-onderwijs, hoor. Schrijven en spellen zijn wat mij betreft vaardigheden. Helaas probeert het Nederlandse onderwijs je ook nog een stel literatuurboeken door je strot te duwen. Dat bedoel ik met mijn, toegegeven, kort door de bocht uitlating dat ik niks geleerd heb van 99% van mijn leraren. Ik misken het docentenvak ook echt niet. Maar je zou wel moeten kijken hoe vakken ingevuld moeten worden en welke vakken je afzonderlijk van elkaar moet aanbieden. Zoals iemand al zei, misschien is het beter om een vak 'exact' te doceren in plaats van wiskunde, natuurkunde en andere exacte vakken.quote:Onzin. Als jij alle vaardigheden die hun oorsprong kennen in je voortgezetonderwijstijd niet meer zou mogen gebruiken dan kan je niks meer. Inclusief het grammaticaal netjes typen van een stuk tekst. Mensen roepen achteraf vaak dat ze niks geleerd hebben, maar als je echt gaat nadenken kom je tot de conclusie dat bijna alles dat je nu kan daar zijn oorsprong heeft. Je hebt een hele ontwikkeling doorgemaakt en je kan je niet meer herinneren hoeveel bloed, zweet en tranen het de leraar heeft gekost voordat je überhaupt wist wat een hoofdletter was. Jij had NOOIT kunnen schrijven als je enkel gepresenteerd, gepland en samengewerkt had. Wat zeg ik? Je had dan ook die zogenaamde competenties niet kunnen ontwikkelen. Mensen zijn geneigd om te vergeten DAT ze geleerd hebben omdat ze het nu beheersen. "Ik kan al autorijden hoor, dus mijn instructuur heeft mij niks geleerd". Ja, zo lust ik er ook nog een paar.
Nee, dat denk ik inderdaad niet.quote:In 1 woord: pedagogiek. Dat wordt (aan)geleerd en voor de rest is dat ervaring krijgen en sociale vaardigheden hebben en/of aanleren.
Je denkt toch niet dat die leraar zijn vaardigheden heeft gekregen door vaag te lullen over competenties, presenteren en plannen he?
Dit is eenzelfde voorbeeld als dat er wetenschappelijk is aangetoond dat de gave tot natuurlijke taalverwerving omstreeks het 12e levensjaar tot het nulpunt daalt. En tóch zijn leerlingen op een middelbare school en volwassenen via allerlei verschillende manieren in staat om zich dergelijke vaardigheden eigen te maken.quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk al dat idealisme, maar er wordt teveel geluld en concreet wordt men hier niet.
Veranderingen? Toon eerst maar eens aan dat het noodzakelijk is en gaat werken. Je kan wel zoveel willen.
Besef? Waarom? Het staat vast dat kinderen en jongeren tot bijna een jaar of 18 (zie bv de ontwikkelingsstadia van Piaget) nauwelijks tot niet abstract kunnen denken. Zij kunnen het zich daarom niet voorstellen dat het ooit nodig is. Ga je dan serieus tijd steken in het besef? Het competentiesysteem zou zo een voldoende geven als ik alleen maar lul dat ik die competentie heb terwijl dat dan toch echt niet het geval KAN zijn...
Dat is alleen als je voordien nooit taal geleerd hebt. Wolvenkinderen e.d. Als die niet voor hun twaalfde in contact komen met mensen, zullen ze nooit een taal verwerven, hooguit wat losse woordjes. Maar als je eenmaal een taal verworven hebt, kun je ook andere talen verwerven, ook na je twaalfde.quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:43 schreef Roellio het volgende:
Dit is eenzelfde voorbeeld als dat er wetenschappelijk is aangetoond dat de gave tot natuurlijke taalverwerving omstreeks het 12e levensjaar tot het nulpunt daalt.
Het zit wel diep he? Wat een kinderachtig gedoe, tijd om wat anders te doen.quote:Op vrijdag 16 september 2005 23:22 schreef Neuralnet het volgende:
Leuk al dat idealisme, maar er wordt teveel geluld en concreet wordt men hier niet.
Veranderingen? Toon eerst maar eens aan dat het noodzakelijk is en gaat werken. Je kan wel zoveel willen.
Besef? Waarom? Het staat vast dat kinderen en jongeren tot bijna een jaar of 18 (zie bv de ontwikkelingsstadia van Piaget) nauwelijks tot niet abstract kunnen denken. Zij kunnen het zich daarom niet voorstellen dat het ooit nodig is. Ga je dan serieus tijd steken in het besef? Het competentiesysteem zou zo een voldoende geven als ik alleen maar lul dat ik die competentie heb terwijl dat dan toch echt niet het geval KAN zijn...
Relativeren? Waarom? Voel je je beter als je hebt kunnen zeggen dat je leraar niet deugde terwijl je stiekum nog elke dag al dan niet onbewust gebruikt maakt van wat de beste man jou destijds heeft bijgebracht? Wat hebben wij aan een dergelijke baggatellisatie?
Idealisme? Leuk voor op papier. Leren omdat je het leuk vindt, leren zodat het eeuwig blijft hangen enz enz. Het leuke is: al die ideeën zijn allemaal achterhaald. "Iederwijs" is geboren en opgezet (en de inspectie is er niet altijd even blij mee). En wat zien we (net als in deze discussie trouwens)? Mensen komen er gewoon weer op terug. "Competentieonderwijs is niet alleen vaardigheden hoor. Alles is competentie, dus ook inhoud". Ja hoor. Sure. Verdiensten van een ander pakken door het net even anders te definiëren is altijd vrij simpel. Wat ik zie is dat men ondanks al dat gelul dat met veel bombarie is ingevoerd het toch weer terugkruipt naar de oude situatie. Gek he? Nee, zo gek is dat niet. Niemand heeft ooit duidelijk kunnen maken dat de onderwijsvernieuwing heeft bijgedragen. Sterker nog: er is geen enkele aantoonbare verbetering gevonden.
Ga maar eens bedenken hoe het komt dat je van hoofdsteden leren 6 jaar later opeens in staat bent om de wereld geografisch te begrijpen en hoe je na het opschrijven van de X'en en Y'en later abstract kunt denken. Geen hond die de schoolse manier daarna ooit nog gebruikt, maar wat zijn we blij met die onbewust verkregen vaardigheden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |