Dat mag ik helemaal niet doen.quote:Op dinsdag 13 september 2005 21:53 schreef nickybol het volgende:
Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Ik vind het wat ver gaan om dat na twee lesweekjes al te doen, maar als hij zich blijft misdragen, dan doe ik dat zeker.quote:Op dinsdag 13 september 2005 21:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Neem deze jongen eens apart na de les en praat er eens mee. Waarschijnlijk kan hij je wel vertellen waarom hij zich zo gedraagt.
Het is niet mijn keus. Als LiO-er moet je in sommige gevallen gewoon doen wat je wordt opgedragen. Alle parallelklassen doen hetzelfde en er wordt een excursie naar het Anne Frank-huis aan vastgeplakt. Maar de volgende lessen wordt er dus voorgelezen (door leerlingen, dat wel). Elke leerling moet tien pagina's voorbereiden en voorlezen. Het lijkt me dat dat het al een stuk makkelijker maakt.quote:Ze moesten lezen had ik begrepen. Nou, als er iets is waar vmbo-leerlingen een hekel aan hebben, dan is het wel lezen. En al helemáál als je klassikaal met een boek voor je neus moet gaan zitten lezen. (Let wel: ik redeneer even vanuit de wereld van een vmbo-er).
Ik vind het daar nog een beetje vroeg voor, ik ken ze nog maar pas...quote:Misschien, zoals hier boven al eens gezegd werd, een gesprekje met de klas. Zullen vast en zeker wat dingen boven komen drijven waar je zelf in eerste instantie misschien niet aan gedacht had.
Dat kan ik in dit geval dus niet besluiten.quote:Daar moet vast en zeker uit te komen zijn. VMBO-ers vinden het leuk om creatief bezig te zijn. Laat ze een werkstukje maken over het boek, een promo-poster, weet ik het.. vinden ze hartstikke leuk. Het zijn geen leer-kinderen.
Ik hou er ook niet van, maar bij ons is het zo dat als je een leerling eruit zet, hij dan mét extra werk naar het 'straflokaal' moet. Maar goed, ik vind het ook wel een idee om die leerling even mee de gang op te nemen en even onder vier ogen te spreken.quote:Ik geef echt zélden strafwerk.
Ik zou dat niet willen aanraden. Je bent de leerling dan kwijt. Ik geloof niet dat in de paar weken die we nu bezig zijn iemand het al zo verpest zal hebben dat er niet eerst een andere oplossing geprobeerd kan worden. In het begin van het jaar kan je nog een poging wagen om het gedrag te corrigeren. Ik houd het liever zo lang mogelijk onder eigen controle omdat zulke maatregelingen al gauw escaleren.quote:Ga weg met strafwerk ed. Als iemand je tot last is zet je hem uit de klas, als iemand meerdere lessen lang je tot last is mag hij je les niet meer in. Dan zoekt ie zelf maar uit hoe die een goed cijfer haalt.
Eens, maar dat is voor mij een maatregel die zou moeten komen nadat er meer is geprobeerd. Wellicht hebben de problemen een diepere achtergrond en gaat het om meer leerlingen. Ga je ze dan allemaal de toegang tot de les ontzeggen? Dat gaat niet werken. Zelf maakte ik de fout om in een lagere klas teveel aan te nemen dat ze bepaalde dingen wel begrijpen. Terwijl je in sommige klassen echt tot in de detail moet specificeren wat je nu eigenlijk wilt. <i>"Schrift? Wat is dat? Kantlijn? Nooit van gehoord. Boek? Moesten we dat meenemen dan? En wat moeten we nu precies doen?"</i> Geef je dat voor hun idee niet goed aan, dan moet je je lessen aanpassen en niet te zwaar gaan straffen.quote:Ze hebben een fout gemaakt, je bekijkt samen met de leerlingen hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze die fout in de toekomst niet meer maken, en als ze daartoe niet bereid zijn komen ze de les niet meer in. Ik bedoel je kunt kinderen wel ten koste van alles proberen te helpen, maar als andere leerlignen daar last van hebben gaat het te ver.
Het is niet overdreven. Je merkt al een aantal keer iets op, dus actie is gerechtvaardigd. En even praten is geen hinderlijke straf. Laat zien dat je het serieus neemt.quote:Ik vind het wat ver gaan om dat na twee lesweekjes al te doen, maar als hij zich blijft misdragen, dan doe ik dat zeker.
Zelf heb ik die ervaring als LIO ook. Het ligt niet aan de opleiding, maar aan de begeleidende docent. Als hij/zij niet goed begeleidt, te bang is om je na een aantal zelfstandige lessen het je alleen te laten proberen en je daarvoor niet genoeg vertrouwt met de klas, dan gebeurt het niet.quote:Lupa, moet een LIO-er bij jouw opleiding zich zo erg aan de regels van de begeleidende docent houden? 't Is toch de bedoeling dat je als zelfstandig docent opereert? Mag je je niet gedragen als 'gewoon docent'?
Niet iedereen volgt een 4 jarige opleiding tot leraar. Je hebt ook eerste graads postdoctorale opleidingen die iemand met een universitaire master in het schoolvak (je kan bv economie gestudeerd hebben aan de universiteit) in 1 jaar opleiden tot leraar. Feitelijk loop je dan slechts een half jaar tot een jaar stage en in de eerste maanden zeker niet alleen. Daarna geef je ongeveer 120 lesuren zelfstandig les, maar het hangt heel erg van de school af welke bevoegdheden je hebt. Ik mocht op mijn stageschool niet eens straf geven en als leerlingen dat weten dan is je gezag binnen no time weg.quote:Ik bedoel.. als je als LIO niet volledig als docent mag werken en alles zelf kunt beslissen, hoe moet je dan het jaar daarna, als je klaar bent met je studie, ineens wel alles zelf doen?
Grotendeels wel. In de brugklas heb ik veel ruimte. In de derde klassen hebben ze in de sectie besloten om op een bepaalde manier te gaan werken en dat zal ik gewoon moeten volgen ben ik bang... Bovendien is het zo dat ze al te horen hebben gekregen hoe we het dit jaar gaan aanpakken. Ik kan dat dus niet nog gaan omgooien, ook al zou ik het willen en mogen.quote:Op dinsdag 13 september 2005 22:49 schreef bloempjuh het volgende:
Lupa, moet een LIO-er bij jouw opleiding zich zo erg aan de regels van de begeleidende docent houden? 't Is toch de bedoeling dat je als zelfstandig docent opereert?
Mag je je niet gedragen als 'gewoon docent'?
Ik ben even benieuwd hoor, welke school ben je LIO?quote:Op dinsdag 13 september 2005 17:02 schreef Butterfly79 het volgende:
Vandaag ben ik echter begonnen als 'echte' LIO Nederlands op een school in Groningen die niet in een heel geweldige wijk ligt. Na mijn eerste les Atheneum 4 kon ik de pubers gewoon wurgen, zo vreselijk negatief als ze zijn!! Ik werd er gewoon agressief van... En morgen heb ik ze weer...
Help...
VMBO-ers zijn echte praktijkleerlingen, zeker als je richting basis- en kaderberoepsgerichte leerweg kijkt. Die moet je niet in een klas gaan lastig vallen met de geschiedenis van de Verenigde Oost-Indische Compagnie, de interessante literaire stukjes van Dirk Ayelt Kooyman, een mooi oud-Duits gedicht van Goethe of weet ik wat. Zet die leerlingen in de praktijk-afdelingen, laat ze iets met hun handen doen, en dan moet je es kijken hoe die luitjes gaan.quote:Op woensdag 14 september 2005 11:33 schreef Ringo het volgende:
Blijft: de teleurstelling over het gebrek aan intellectuele interesse bij de meeste VMBO-leerlingen. Word ik oud, doceer ik de verkeerde doelgroep of is die afkeer van alles buiten de grijpbare actualiteit ook echt een teken des tijds?
Nederlands. Maar toch. Ook geen vak waar de gemiddelde VMBO-er voor warmloopt.quote:Op woensdag 14 september 2005 20:48 schreef nickybol het volgende:
Ringo je geeft geschiedenis toch?
Da's waar. Niet iedereen (niemand?) is zo slim en denkt zo snel als ik.quote:En houd er rekening mee dat het ook domweg gezegd niet de slimsten zijn. Niet iedereen denkt zo snel als jij.
Ik leg de relevantie van de lesstof niet uit, maar de lesstof zelf en hoop dat de leerlingen door mijn uitleg daar de relevantie van inzien.quote:Op donderdag 15 september 2005 12:57 schreef zodiakk het volgende:
Kortom, jullie hebben moeite om de relevantie van de lesstof uit te leggen en de oorzaak daarvan leggen jullie bij anderen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |