abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30466884
Simpele vraag: Wat is het wezenlijke verschil tussen de twee universiteiten van Amsterdam? VU zit op een campus en de UVA heeft de faculteiten verspreid door de binnenstad, maar verder? Als er mensen zijn die in Amsterdam studeren, wat heeft jou doen kiezen voor de één boven de ander?
  zaterdag 10 september 2005 @ 22:28:52 #2
32680 LaZZ
I choose not to choose
pi_30468144
Zelf zit ik op de UVA, ik heb hiervoor gekozen door de informele sfeer, meer vrijheid en de centrale ligging verspreid door de stad. Lekker stratenkennis opdoen, overal dichtbij etc.

De VU daarentegen is wat strakker geregeld, ze zitten je wat meer op de hielen en het is 1 gebouw.

Denk je dus zelf genoeg motivatie te hebben om zelf alles te regelen en je wilt wat meer vrijheid hebben, dan ga je voor de UVA. Anders voor de VU.
Was dat nou een zielige poging om grappig te zijn?
pi_30468226
UvA, VU is 'klassiek' in alle elementen.
Overigens sterk afhankelijk van de studie, beide uni's hebben koplopers in studies, soms is het handig om je uni te selecteren vanwege hun gerenommeerdheid qua studie
pi_30479717
Ik zit op de UvA, deze boden de studie die ik wilde hebben. Daarnaast vond ik de ligging beter, het is inderdaad verspreid over de hele binnenstad. Als ik jou was zou ik gewoon een studie kiezen, en niet zozeer specifiek een universiteit. Als je een studie weet kan je altijd nog kijken of andere universiteiten deze aanbieden.
pi_30490416
De VU heeft inderdaad een strakkere organisatie, meer regels van bovenaf. Bij de UvA zijn er minder regels van bovenaf en worden de faculteiten meer vrij gelaten. Dit resulteert wel eens in een wat minder goeie samenwerking tussen faculteiten. Vandaar dat de UvA bij de VU bekend staat om zijn rommelige organistatie (dit wordt vaak wel overdreven)...

Verder heeft de VU alle faculteiten op één terrein en de UvA de faculteiten verspreid over heel Amsterdam.

Bij de UvA wordt je veel vrijer gelaten met het volgen van colleges etc. terwijl je bij de VU met meer regels te maken hebt. Dit hoeft niet perse verkeerd te zijn, want ik studeer zelf bedrijfskunde aan de UvA en slechts 1 op de 10 studenten haalt zn propedeuse binnen 1 jaar (waarschijnlijk omdat er zo weinig verplichtingen zijn).

Het ligt maar net aan je eigen persoonlijkheid welke universiteit beter bij je past.
pi_30491016
quote:
Op zondag 11 september 2005 18:15 schreef ByondXpectation het volgende:
De VU heeft inderdaad een strakkere organisatie, meer regels van bovenaf. Bij de UvA zijn er minder regels van bovenaf en worden de faculteiten meer vrij gelaten. Dit resulteert wel eens in een wat minder goeie samenwerking tussen faculteiten. Vandaar dat de UvA bij de VU bekend staat om zijn rommelige organistatie (dit wordt vaak wel overdreven)...
helemaal correct

overigens valt het met die strakke organisatie van de VU ook wel mee, er valt vaak een hoop
te regelen met docenten etc.
Gapen werkt aanstekelijk weet je!
pi_30498427
quote:
Op zondag 11 september 2005 12:18 schreef Athlon_2o0o het volgende:
Als ik jou was zou ik gewoon een studie kiezen, en niet zozeer specifiek een universiteit. Als je een studie weet kan je altijd nog kijken of andere universiteiten deze aanbieden.
Dat heb ik uiteraard gedaan. Ik wil geschiedenis gaan studeren, zocht er daarna de stad bij uit (o.a. vanwege andere bezigheden in de buurt wordt dat Amsterdam) dus blijft enkel de keuze tussen de VU en UvA nog over. De geschiedenis-folders leken me ongeveer gelijk en beide scoorden sowieso hoog in een onderzoek onder geschiedenis-studenten.

Maar bedankt voor de reacties. Ze scheppen een duidelijk beeld dat je toch niet zo snel uit de foldertjes kan halen.

Maar eerst moet ik nog maar even die colloquium doctum zien te halen, anders wordt het nog een jaartje later.
pi_30549462
De VU zal wel geen geschiedenis-studie hebben die superieur is aan die van de UvA. Anders wordt het die laatste denk ik. Het confessionele ligt me toch niet echt denk ik, en dat komt ook nog wel naar voren op hun website.
Voordeel is wel dat de VU vlakbij Uilenstede ligt (dacht ik??) waar de kamers relatief goedkoop zijn, voor Amsterdamse begrippen.
pi_30570795
quote:
Op dinsdag 13 september 2005 19:37 schreef Cruoninga het volgende:
Het confessionele ligt me toch niet echt denk ik,
Ik heb zelf nog nooit iets van het 'confessionele' gemerkt op de VU eigenlijk, en ook met de strakheid vind ik het aardig meevallen.
pi_30617458
ik zit zelf op de VU (derdejaars psychologie) en mijn broer op de UVA, dus heb wel een redelijk beeld van beide. Zelf heb ik voor de VU gekozen omdat ik het gevoel had dat ik op de VU iets minder als een nummertje werd gezien. Je hebt naar mijn idee wat meer persoonlijke begeleiding. Bij de UVA is het wat chaotischer, moet je zelf meer achter dingen aan. Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn voor het strenge en confessionele van de VU. Dat laatste komt misschien in folders naar voren maar in de praktijk merk je daar niets van. Ook heb ik niet het idee dat de VU echt minder vrij is. Het blijft gewoon een universiteit waar je het vooral moeten hebben van zelfstudie. Natuurlijk is het wel zo dat je met de UvA meer in de binnenstad zit. Je kan sneller met studiegenoten even iets gaan drinken ofzo. Mijn advies: als je een beetje chaos niet zo erg vind en je hebt zin om in de binnenstad te studeren, kies dan voor de UvA. Maar als je het wel prettig vind dat alles goed geregeld is en dat je wat persoonlijke begeleiding krijgt: kies dan voor de VU.
pi_30623413
Ik heb het idee dat dit al het derde topic "VU vs. UVA" is.
Maar goed, ik zal voor de derde keer mijn voorkeur uitspreken over de VU.

De UvA wordt vaak gezien als een chaotische universiteit, de administratie deugt van geen kanten, zo hoorde ik onlangs dat iemand zijn tentamen op de dag van het hertentamennog niet terug had, hij wist dus aanvankelijk niet of hij het hertentamen wel of niet moest maken. Op de VU is zoiets naar mijn weten nog nooit gebeurd.

De UvA is wel een universiteit die het studentenleven meer stimuleert, horeca-en eetgelegenheden zijn beter en het de faculteiten bevinden zich in de stad (het centrum) van Amsterdam.

Als ik moest kiezen zou ik het laten afhangen van de studie die ik zou gaan doen.
Misschien moet je er de keuzegids eens op na slaan, daar staat in welke universiteit de beste opleiding heeft, geloof ik.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_30624680
Je kan ook overdrijven natuurlijk . De UvA heeft inderdaad wel een stroeve samenwerking tussen de faculteiten, omdat zij zelf mogen bepalen hoe het geregeld wordt.

Als je Geschiedenis gaat studeren aan de UvA zal je waarschijnlijk zitten in het Oudemanhuispoortcomplex. Dit is vlakbij het Rokin. Ook zal je wel zitten bij het PC Hoofthuis (Spuistraat). Feit blijft wel dat je af en toe door Amsterdam zal moeten reizen, maar echt ver is het allemaal niet (op loopafstand meestal). Van de kwaliteit van de studie kan ik niks zeggen, ik studeer zelf Media en cultuur.
pi_30632211
Dit is wel weer de zoveelste UvA vs VU topic.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')