abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 1 november 2001 @ 10:50:09 #1
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2056865

Viert iemand hier Chanoeka (Ross en Phoebe van Friends spreken het uit als Hanneka)?

My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_2057002
quote:
Op donderdag 01 november 2001 10:50 schreef Marble het volgende:
[afbeelding]

Viert iemand hier Chanoeka (Ross en Phoebe van Friends spreken het uit als Hanneka)?

Nee Ross, maar vertel me over the maccabees Holiday Armadillo...
  donderdag 1 november 2001 @ 11:02:26 #3
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2057019
quote:
Op donderdag 01 november 2001 11:00 schreef Frenkie het volgende:

[..]

Nee Ross, maar vertel me over the maccabees Holiday Armadillo...

Phoebe heeft er een keer een liedje over gezongen (Chanoeka rijmt op Monica)
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_2057065
Ik weet alleen dat het een Joods feest is.
Volgens South-Park (jaja betrouwbare bron) is dat rond kersttijd, maar het heeft niets met kerst te maken, want de Joden erkennen Jezus niet als de verlosser. En om de geboorte van Jezeus draait het kerstfeest weer.

In the Nanny hebben ze het ook wel eens over chanoeka (hanukah), the Nanny dan tenminste.

By the way, weet iemand al die Joodse feesten? Ik weet dat er zoeits is als Bar-Mitswa (als je 12 bent dacht ik), loofhuttenfeest, pascha en dat was het wel wat ik ervan weet

donderdag 1 november 2001 @ 11:11:24 #5
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2057107
quote:
Op donderdag 01 november 2001 11:06 schreef BaggettMan het volgende:
Ik weet alleen dat het een Joods feest is.
Volgens South-Park (jaja betrouwbare bron) is dat rond kersttijd, maar het heeft niets met kerst te maken, want de Joden erkennen Jezus niet als de verlosser. En om de geboorte van Jezeus draait het kerstfeest weer.
Eigenlijk best wel interessant al die geschiedenis van de feestdagen
quote:
In the Nanny hebben ze het ook wel eens over chanoeka (hanukah), the Nanny dan tenminste.
Ja die zijn ook Joods
quote:
By the way, weet iemand al die Joodse feesten? Ik weet dat er zoeits is als Bar-Mitswa (als je 12 bent dacht ik), loofhuttenfeest, pascha en dat was het wel wat ik ervan weet
Bar Mitswa is geloof ik als je 13 wordt. Van die andere die je noemde heb ik nog nooit gehoord
pi_2057129
Chanoeka valt op 25 Kislev tot 2 Tevet.

Chanoeka (Inwijdingsfeest) is het enige belangrijke feest dat niet in de bijbel genoemd wordt. Het wordt gevierd ter herinnering aan de herinwijding van de Tempel in Jeruzalem door de Makkabeeën, nadat zij, in het jaar 165 voor de gewone jaartelling, de Syriërs verslagen hadden.

De koning van Syrië, Antiochus IV Epiphanes, verbood alles wat niet paste in de Griekse cultuur. Joden mochten geen sjabbat vieren, besnijdenissen uitvoeren en Tora-onderwijs volgen. De Makkabeeën kwamen hier tegen in opstand en na een paar jaar van strijd kon de Tempel weer opnieuw worden ingewijd. Maar voor deze herinwijding had men olie nodig; de Tempelkandelaar moest ontstoken worden. Volgens het verhaal konden de joden slechts één kruikje bruikbare olie vinden, genoeg om de kandelaar (menora) één dag te laten branden. Door een wonder brandde de menora echter acht dagen.

Na de verwoesting van de Tempel in het jaar 70 van de gewone jaartelling bleef Chanoeka als lichtfeest gehandhaafd. Het viert het behoud van de eigen, joodse identiteit. Thuis wordt acht dagen lang een volgend lichtje aangestoken met behulp van een extra lichtje, de dienaar. Kinderen spelen met een speciaal tolletje (dreidel) en krijgen cadeautjes. Men eet gerechten die in olie gebakken zijn.

eigenlijk ben ik een straathond
pi_2057131
LATKES (aardappelkoekjes)

Recept voor Chanoeka

Met Chanoeka eet men gerechten gebakken in olie. Zo wordt op een symbolische manier verwezen naar het Chanoeka-wonder; het kruikje olie dat niet een dag maar acht dagen bleef branden.

Benodigdheden

6 grote geschilde aardappelen
1 ui
3 eieren
½ kop meel
zout en peper
olie

Bereiding

De rauwe aardappelen grof raspen en in vergiet uit laten lekken. Dan laatste water eruit persen en droog deppen met keukenpapier. Ui klein snijden. Eieren klutsen. Alle ingrediënten mengen. Mengsel mag niet te stijf worden. De olie heet laten worden. Met een lepel portie maken en deze in de olie leggen. Een beetje platdrukken. Aan beide zijden op niet te hoge temperatuur voorzichtig bakken. Serveren met appelmoes, compote of zure room.

donderdag 1 november 2001 @ 11:14:06 #8
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2057132
quote:
Op donderdag 01 november 2001 11:13 schreef Kielef het volgende:
Chanoeka valt op 25 Kislev tot 2 Tevet.
En dat is op de westerse kalender...
pi_2057182
Joodse gelovigen vieren Chanoeka dit jaar van 22 tot 29 december.
pi_2058252
*Menora opppoetst,challes bakt.*

Zeg,Kielef,hoe weet jij dat allemaal?

Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  Redactie Frontpage donderdag 1 november 2001 @ 13:51:00 #11
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2058667
Hebben jullie Friends nog gezien maandag: Ross als de Holliday Armadillo die de betekenis van Chanoeka aan zijn zoon wil uitleggen.
  donderdag 1 november 2001 @ 18:39:35 #12
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2061366
quote:
Op donderdag 01 november 2001 13:51 schreef SunChaser het volgende:
Hebben jullie Friends nog gezien maandag: Ross als de Holliday Armadillo die de betekenis van Chanoeka aan zijn zoon wil uitleggen.
Heb jij dit topic wel gelezen? Natuurlijk heb ik die gezien!
pi_2061941
quote:
Op donderdag 01 november 2001 10:50 schreef Marble het volgende:
[afbeelding]

Als jij ook zo'n geweldig armadillopak voor me regelt wel.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  Redactie Frontpage vrijdag 2 november 2001 @ 17:54:57 #14
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_2068735
quote:
Op donderdag 01 november 2001 18:39 schreef Marble het volgende:

[..]

Heb jij dit topic wel gelezen?

Nee
  zaterdag 3 november 2001 @ 19:12:12 #15
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_2076946
quote:
Op vrijdag 02 november 2001 17:54 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Nee

Dat dacht ik al
  zaterdag 3 november 2001 @ 19:33:02 #16
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_2077123
Overigens wordt Chanoeka dit jaar, voor de Christelijke jaartelling, gevierd van 10 t/m 17 december.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')