Ik heb maar een Top 5 gemaakt, want mijn kennis over pausen is zeer beperkt en ook nu moest ik weer goed zoeken. Het is jammer dat het vanaf het jaar duizend moest, want anders had ik wel wat missionarissturende en hunnentegenhoudende personen genomineerd. Het is moeilijk te beslissen wie op welke positie komt en ook is het een beetje lastig om goede motivatie te vinden, maar ach, het is natuurlijk gewoon ‘voor de leuk’.
Op nummer één komt wat mij betreft Innocentius III. Onder zijn pontificaat viel de Vierde Lateraanse Concilie. Hier werd de katholieke leer grondig bijgewerkt, maar ook werden er maatregelen genomen die invloed hadden op de wereldlijke samenleving, om maar even te citeren uit een studieboek: "Zo werd het oprichten van scholen bij kathedralen verplicht gesteld en bij andere kerken aangemoedigd. Het onderwijs moest er gratis worden verstrekt."
De man achter de Gregoriaanse hervormingen, paus Gregorius VII, heb ik op nummer twee gezet. Vanwege de pogingen de Kerk te zuiveren van wereldlijke invloeden, misschien wel perfect samengevat in de investituurstrijd. Of dat nou in de praktijk heeft gewerkt...
De derde paus van dit rijtje wordt Urbanus II. Hij was de paus die opriep tot de eerste Kruistocht en dat is toch een onderwerp waar nog steeds over gesproken wordt en niet verbazingwekkend uiteraard in combinatie met het paus- en christendom.
Voor de vierde verlaten we de Middeleeuwen, of we zitten eigenlijk op het randje: Alexander VI. Nadat de Nieuwe Wereld ontdekt was, verdeelde hij de gehele te koloniseren wereld onder Portugal en Spanje, als een echte voorloper van de negentiende-eeuwse imperialisten in Afrika. Het is misschien niet zo’n taak geweest voor deze paus, desalniettemin gebeurde het, in een nieuwe tijd, betreffende nieuwe landen.
Hier eindigde mijn lijst eigenlijk, maar omdat ik er toch vijf nodig heb, nomineer ik voor de laatste plaats Adrianus VI. Nederlander en voor lange tijd de laatste niet-Italiaan in het Vaticaan. Alleen daarom eigenlijk. Zwak van me, ach ja...
Het zijn natuurlijk allemaal typische, bekende pausen, geen onbekenden die om de een of andere reden boeiende persoonlijkheden hadden of waren. Het standaard rijtje pausen dat je in boeken leest. Maar goed, ik kan er mee leven.
Mijn lijstje is dus als volgt:
1 - Innocentius III - ( 1198 - 1216 )
2 - Gregorius VII - ( 1073 - 1085 )
3 - Urbanus II - ( 1088 - 1099 )
4 - Alexander VI - ( 1492 - 1503 )
5 - Adrianus VI - ( 1522 - 1523 )