abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 10 september 2005 @ 21:12:10 #1
35237 Nuongirl
pi_30464945
Welkom bij het Fok's Top 10 Tournament van Pausen in de periode 1000 tot 1750.

Na het vorige topic, de top 10 van beroemdste/beruchtste leiders hebben L_V en ik besloten om er weer een tournament tegen aan te gooien. Meedoen is vrij eenvoudig. Je maakt een top 10 van de in jouw ogen, opmerkelijkste Pausen uit de periode van 1000 tot 1750.

Wij zullen uiteindelijk alle lijstjes verzamelen en daar een uitslag uithalen. De nummer 1 krijgt 10 punten, nummer 2 krijgt 9 punten, tot aan nummer 10 die 1 punt verdient.

Tot wanneer kan ik meedoen?

Tot 1 oktober heb je tijd om je lijstje hier neer te zetten. Kort daarna zullen we de uitslag bekend maken.

Veel succes met het opstellen van het lijstje!

[ Bericht 0% gewijzigd door Nuongirl op 10-09-2005 21:32:10 ]
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 10 september 2005 @ 21:16:01 #2
35237 Nuongirl
pi_30465085
En natuurlijk mag het ook een top 5 zijn
Mijn lijstje komt morgenochtend
pi_30465546
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 21:12 schreef Nuongirl het volgende:
Je maakt een top 10 van de in jouw ogen, middeleeuwse Pausen uit de periode van 1000 tot 1750.
Ik snap het niet helemaal, alle pausen van 1000 tot pakweg 1450 zijn toch middeleeuws? Of in de zin dat ze conservatief waren? Kan je het iets verduidelijken?
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 10 september 2005 @ 21:28:14 #4
35237 Nuongirl
pi_30465608
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 21:27 schreef LodewijkNapoleon het volgende:

[..]

Ik snap het niet helemaal, alle pausen van 100 tot pakweg 1450 zijn toch middeleeuws? Of in de zin dat ze conservatief waren? Kan je het iets verduidelijken?
Sorry, dat middeleeuws moet idd weg
Thanks
pi_30465645
maar je bedoeld de beste, de meest beruchte?
  zaterdag 10 september 2005 @ 21:30:40 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_30465702
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 21:29 schreef LodewijkNapoleon het volgende:
maar je bedoeld de beste, de meest beruchte?
Gewoon, de opmerkelijkste in positieve en negatieve zin
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 10 september 2005 @ 21:33:12 #8
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_30465814
Volgens de beruchte M is Urbanus II mijn favoriet. En dat kan best kloppen.
pi_30466033
Waarom is gekozen voor deze jaartallen?
  zaterdag 10 september 2005 @ 21:50:30 #10
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_30466616
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 21:37 schreef Monidique het volgende:
Waarom is gekozen voor deze jaartallen?
Volkomen willekeurig uit het oogpunt van machtsmisbruik

Maar eigenlijk om een paar redenen:
1) Pausen vanaf 500 zijn soms wat apocrief
2) Om te voorkomen dat grappenmakers (en ik gebruik het woord losjes) dingen gaan roepen als 'Johannes Paulus II' als we hadden gevraagd om 'Middeleeuwse Pausen'
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_30468883
Ik heb maar een Top 5 gemaakt, want mijn kennis over pausen is zeer beperkt en ook nu moest ik weer goed zoeken. Het is jammer dat het vanaf het jaar duizend moest, want anders had ik wel wat missionarissturende en hunnentegenhoudende personen genomineerd. Het is moeilijk te beslissen wie op welke positie komt en ook is het een beetje lastig om goede motivatie te vinden, maar ach, het is natuurlijk gewoon ‘voor de leuk’.

Op nummer één komt wat mij betreft Innocentius III. Onder zijn pontificaat viel de Vierde Lateraanse Concilie. Hier werd de katholieke leer grondig bijgewerkt, maar ook werden er maatregelen genomen die invloed hadden op de wereldlijke samenleving, om maar even te citeren uit een studieboek: "Zo werd het oprichten van scholen bij kathedralen verplicht gesteld en bij andere kerken aangemoedigd. Het onderwijs moest er gratis worden verstrekt."

De man achter de Gregoriaanse hervormingen, paus Gregorius VII, heb ik op nummer twee gezet. Vanwege de pogingen de Kerk te zuiveren van wereldlijke invloeden, misschien wel perfect samengevat in de investituurstrijd. Of dat nou in de praktijk heeft gewerkt...

De derde paus van dit rijtje wordt Urbanus II. Hij was de paus die opriep tot de eerste Kruistocht en dat is toch een onderwerp waar nog steeds over gesproken wordt en niet verbazingwekkend uiteraard in combinatie met het paus- en christendom.

Voor de vierde verlaten we de Middeleeuwen, of we zitten eigenlijk op het randje: Alexander VI. Nadat de Nieuwe Wereld ontdekt was, verdeelde hij de gehele te koloniseren wereld onder Portugal en Spanje, als een echte voorloper van de negentiende-eeuwse imperialisten in Afrika. Het is misschien niet zo’n taak geweest voor deze paus, desalniettemin gebeurde het, in een nieuwe tijd, betreffende nieuwe landen.

Hier eindigde mijn lijst eigenlijk, maar omdat ik er toch vijf nodig heb, nomineer ik voor de laatste plaats Adrianus VI. Nederlander en voor lange tijd de laatste niet-Italiaan in het Vaticaan. Alleen daarom eigenlijk. Zwak van me, ach ja...

Het zijn natuurlijk allemaal typische, bekende pausen, geen onbekenden die om de een of andere reden boeiende persoonlijkheden hadden of waren. Het standaard rijtje pausen dat je in boeken leest. Maar goed, ik kan er mee leven.

Mijn lijstje is dus als volgt:

1 - Innocentius III - ( 1198 - 1216 )
2 - Gregorius VII - ( 1073 - 1085 )
3 - Urbanus II - ( 1088 - 1099 )
4 - Alexander VI - ( 1492 - 1503 )
5 - Adrianus VI - ( 1522 - 1523 )
pi_30470262
1. Gregorius VII
2. Johannes XXII
3. Clemens V
4. Paulus III
5. Leo IX
6. Urbanus II
7. Alexander III
8. Alexander VI
9. Julius II
10. Johannes XX

Met natuurlijk de gebruikelijke disclaimer dat het maar relatief is, deze vond ik om de een of andere reden eruit springen .
pi_30476320
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 21:50 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Volkomen willekeurig uit het oogpunt van machtsmisbruik

Maar eigenlijk om een paar redenen:
1) Pausen vanaf 500 zijn soms wat apocrief
2) Om te voorkomen dat grappenmakers (en ik gebruik het woord losjes) dingen gaan roepen als 'Johannes Paulus II' als we hadden gevraagd om 'Middeleeuwse Pausen'
Tjonge, dit is wel een erg magere (en uit de lucht gegrepen) verantwoording.

En zo stimulerend en enthousiasmerend!
Eenen pyl vlieght snelder dan een clootken even swaer
pi_30476902
quote:
Op zondag 11 september 2005 07:57 schreef pyl het volgende:
Tjonge, dit is wel een erg magere (en uit de lucht gegrepen) verantwoording.

En zo stimulerend en enthousiasmerend!
Voor jou is het glas half leeg, voor mij halfvol, ik vind het eigenlijk al heel wat daar er uberhaupt een dergelijk tournament komt.
  Voormalig Sport Koningin dinsdag 13 september 2005 @ 11:41:50 #15
35237 Nuongirl
pi_30536464
Helaas is het topic denk ik wat te hoogdrempelig. Daarom sluiten we deze En gaan we een wat laagdrempeliger tournament beginnen. Ideeen zijn natuurlijk altijd welkom .
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')