Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar als ik naar mezelf kijk dan weet ik gewoon dat veel dingen niet zo snel meer een diepe indruk op mij maken. Toen ik vroeger Space Quest II in mijn handen gedrukt kreeg stond ik gewoon perplex van wat Sierra nu weer gedaan had met het CGA palletje. Dat vergeleek ik dus met SQ I. WAAAAUW, Test Drive!! The Black Cauldron, Kings Quest I. Het was gewoon stuk voor stuk indrukwekkend. Waarom? Ik was 11 en er was niks beter op PC gebied. In de 22 jaar dat ik nu al game (ehm... dat klink effe minder zeg) heb ik al zoveel gezien dat jezelf verzadigd raakt. De tijd dat Dune II uitkwam kan ik me echter nog herinneren als de dag van gisteren. Wat heb ik dat spel grijs gespeeld. Hoeveel "clonen" zijn daar nu al van uit? Naast Dune 2 staat ook C&C nog steeds op mijn pc. Waarom?? Er is geen beter alternatief dat zo lekker wegspeeld.
Ook is het feit er gewoon dat de Adventure dood is. In de 80 en 90-er jaren waren adventures de games. Ik ken maar weinig mensen in mijn directe omgeving die niet blauw gelegen hebben van het lachen bij Larry, Monkey Island, Zak McKracken, Maniac Mansion en Day of the Tentacle. Daar staat nu niks meer tegenover. Nu draait bijna alles om FPS, knallen en rammen of van die doodsaaie platform games (laatst Spiderman 2 seconden gespeeld. Jeetje zeg, wat een kutspel). The Sims daaraantegen vond ik wel weer verfrissend. Niet mijn genre, maar toch iets nieuws. Ook Splinter Cell vond ik erg aardig en eigenlijk de hele Colin McCrea serie.
Nu snap ik wel dat nu iets nieuws verzinnen verdomd moeilijk is maar ga dan niet door liggen melken op een genre en bak iets vreselijks in elkaar. Zoals Roy al zegt, 90% is bagger, maar wel hele DURE bagger. Vroeger was de markt zo klein dat al de bagger games in de serre of op de zolder gemaakt werden. Nu kost een bagger game gewoon 50 euro in de winkel en zijn de ontwikkelkosten gigantisch. Krijg je daarnaast ook nog eens een simpel DVD jewelcaseje.. Al mijn Sierra games (en ik heb ze bijna allemaa) hebben prachtige dozen met mooie boekjes. Dat vind ik die 70 gulden van vroeger wel waard.
Resumé; Ik wordt oud, kritisch en ben de huidige markt is alleen maar op de quick win uit (uitzonderingen daargelaten).
[ Bericht 6% gewijzigd door ZFLaSH op 13-09-2005 15:58:15 (tekstuele aanpassing) ]