Zonneactiviteit:quote:From: "Roy Keeris" <roy@...>
Date: Sat Sep 10, 2005 2:22 pm
Subject: Komende nachten kans op poollicht bwianskiwi
Hoi allemaal,
Een flinke zonnevlek die in augustus al te zien was is terug op de zon.
Afgelopen twee weken zat hij aan de achterkant van de zon, maar inmiddels is
deze door de rotatie van de zon weer zichtbaar geworden. En hij is behoorlijk
actief! Afgelopen drie dagen heeft hij maar liefst zes heftige zonnevlammen
geproduceerd, waarvan één hele zware. Zonnevlammen kunnen noorderlicht
veroorzaken, zelfs in Nederland.
De explosies die met de zonnevlammen gepaard gingen, vonden echter wel op de
linker zonnerand plaats, waardoor de uitbarstingen zijwaarts gingen en niet
richting de aarde. Maar wellicht dat de komende dagen toch nog een deel van de
zonnematerie bij de aarde aankomt. Daarom is er de komende nachten een aardige
kans op noorderlicht. Wetenschappers van NOAA schatten de kans voor onze
breedten (dus ook in Nederland) op 10 tot 15% per nacht. Voor noorderlicht in
Nederland is dat behoorlijk hoog!
Ook verwachten de wetenschappers de komende week nog meer activiteit van de
zonnevlek. En omdat hij zich meer naar het centrum van de zonneschijf toe
beweegt de komende dagen, kunnen explosies meer richting de aarde gestuurd
worden.
Mocht er iets te zien zijn dan volgt een volgende alert.
Een mooie foto van de zonnevlek is hier te zien:
http://www.spaceweather.com/images2005/09sep05/midi512_blank.gif
Verder informatie vind je op onderstaande links.
Groeten,
Roy Keeris
Als je PL ziet meld het FF in dit topicquote:Dit is een magnetometer in Kiruna, een plaats in het Noorden van Zweden. De zwarte lijn geeft naar mijn ervaring vrij nauwkeurig weer of er in Nederland noorderlicht te zien is of niet. Hoe lager de zwarte lijn ligt, hoe groter de kans op noorderlicht. Zakt deze onder de -1000, dan is het meestal al mogelijk om laag boven de horizon noorderlicht te zien.
Op 30 mei 2003, kwam hij gedurende een half uurtje zelfs tot -1500. Er was toen een prachtige groene gloed te zien en er waren stralen die hoog de hemel in schoten. Net als de intensiteit van het poollicht buiten, kan de hoogte van de zwarte lijn van minuut tot minuut veranderen.
Maar let op. Bij een hele grote storm kan het noorderlicht verplaatsen van Scandinavië naar midden-Europa. De zwarte lijn zal dan weer hoger liggen, terwijl de noordelichtactiviteit in Nederland juist heel hoog is. Op 30 oktober bijvoorbeeld zakte de lijn eerst tot -3800 en ging daarna weer omhoog naar -1000. Op dat moment was er vanuit Nederland aan de hele hemel poollicht te zien.
Als er wat komt ben je 1 van de eersten die wat kan zien.quote:Op zaterdag 10 september 2005 23:09 schreef The_Terminator het volgende:
Heb ik hier trouwens wat kans om het (mocht er poollicht in Nederland te zien zijn) ook te zien ? Ik woon in het noorden, prov. Groningen.
Ah, okquote:Op zaterdag 10 september 2005 23:38 schreef -CRASH- het volgende:
[..]
Als er wat komt ben je 1 van de eersten die wat kan zien.
Ik heb wel eens meegemaakt dat er in het noorden wat te zien was
en in het zuiden niks.
Bron: Astrostartquote:De zonnevlek 798, die al eerder in het nieuws was, heeft gisteren een enorme vlam op de aarde afgevuurd! Hij had de kracht van een X-1 zonnevlam. Hierdoor is er vanavond een zeer grote kans op poollicht! Door deze actieve zonnevlek is september 2005 uitgeroepen tot de meest actieve maand van de Zon sinds maart 1991.
Op de rechtsstaande afbeelding is de zonnevlam duidelijk te zien als een grote witte wolk. De zonnevlek (klik hier) was toen recht op de aarde gericht.
Als deze X-1 zonnevlam het aardmagnetisch veld echt zo gaat storen als verwacht, dan zal het poollicht te zien zijn in Nederland, en zelfs aan de Middellandse Zee!
Eind vorige week was de zon al in het nieuws, toen er een enorme X-17 zonnevlam werd waargenomen op de zon. Die was niet op aarde gericht.
Houd AstroStart vandaag in de gaten voor de laatste updates!
[Update 1]
Het weer is op dit moment nog niet zo goed, maar de verwachting is dat het vanavond in het noorden van Nederland zal opklaren. Helaas is de verwachting dat het in het zuiden meer bewolkt blijft en misschien valt er daar zelfs een bui (Meteo Consult). Maar heb altijd hoop! Het KNMI voorspelt namelijk dat het alleen in Limburg zal gaan regenen (sorry mensen uit Limburg ). Het kaartje van het KNMI dat geldt voor vanavond staat nu bij [Update 4]
[Update 2] (Door: Freek)
Enkele uren geleden heeft er weer een uitbarsting plaatsgevonden van zonnevlek 798. Volgens het National Oceanographic And Atmospheric Administration (NOAA) in de Verenigde Staten zullen deze twee uitbarstingen nu al effect hebben op satellieten rond de aarde. Inmiddels zijn er al een paar uitbarstingen geweest in de afgelopen dagen, maar experts denken dat de activiteit van zonnevlek niet snel zal afnemen.
Deze week zal de zonnevlekkengroep 798 nog recht tegenover de aarde komen te staan. Als er dan een uitbarstingen volgt, kunnen we nog veel meer poollicht verwachten dan de afgelopen dagen in de wereld werd waargenomen. Aan de andere kant vormt een uitbarsting in de komende dagen ook een groot gevaar voor apparatuur op en buiten de aarde. Satellieten kunnen door de elektronisch geladen deeltjes ernstig beschadigd raken.
Heb het gevraagd op een ander forum:quote:Op donderdag 15 september 2005 15:46 schreef Oo-blackgirl-oO het volgende:
ik vin het vreemd dat je nix hoort over het vliegverkeer of die er last van heeft...
weet iem. dat misschien?
Weten we dat ook weerquote:Ja de straling heeft gevolgen voor het luchtverkeer...compassen werken niet meer goed en in het algemeen word er dan meer zuidelijker gevlogen....het ergste is steeds het noorden.
Foto's? Of anders de volgende keer(er zal daar vast redelijk vaak noorderlicht te zien zijn)quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 16:23 schreef bluzh het volgende:
Woensdagnacht nog spectaculair Noorderlicht gezien hier boven Reykjavik. Jammer dat de stad zoveel licht uitstraalt... volgende week maar eens een nachtelijke trip over een landweg maken![]()
Wel geprobeerd het vast te leggen met mn fototoestel maar het is nog verdomd moeilijk! Ik zal ff wat informatie inwinnen over hoe ik het beste een foto ervan kan maken... De afgelopen paar nachten is het te bewolkt geweest om het ook maar enigszins waar te nemen. Het was trouwens voor het eerst in 3 maanden tijd dat ik het Noorderlicht hier gezien heb, het begint nu wel koud te worden en de nachten zijn af en toe mega helder. Ik heb goede hoop dat de komende paar nachten meer noorderlicht te zien zal zijnquote:Op zaterdag 1 oktober 2005 18:03 schreef MasterM26 het volgende:
[..]
Foto's? Of anders de volgende keer(er zal daar vast redelijk vaak noorderlicht te zien zijn)![]()
|Ik ben jaloers op je!quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 18:33 schreef bluzh het volgende:
[..]
Wel geprobeerd het vast te leggen met mn fototoestel maar het is nog verdomd moeilijk! Ik zal ff wat informatie inwinnen over hoe ik het beste een foto ervan kan maken... De afgelopen paar nachten is het te bewolkt geweest om het ook maar enigszins waar te nemen. Het was trouwens voor het eerst in 3 maanden tijd dat ik het Noorderlicht hier gezien heb, het begint nu wel koud te worden en de nachten zijn af en toe mega helder. Ik heb goede hoop dat de komende paar nachten meer noorderlicht te zien zal zijn![]()
Voor het vastleggen van Poollicht gebruik ik de volgende instellingen:quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 18:33 schreef bluzh het volgende:
[..]
Wel geprobeerd het vast te leggen met mn fototoestel maar het is nog verdomd moeilijk! Ik zal ff wat informatie inwinnen over hoe ik het beste een foto ervan kan maken... De afgelopen paar nachten is het te bewolkt geweest om het ook maar enigszins waar te nemen. Het was trouwens voor het eerst in 3 maanden tijd dat ik het Noorderlicht hier gezien heb, het begint nu wel koud te worden en de nachten zijn af en toe mega helder. Ik heb goede hoop dat de komende paar nachten meer noorderlicht te zien zal zijn![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |