quote:
Mario & Luigi was een zeer geslaagd Actie-RPG avontuur op de GBA. De humor en de gameplay maakten van het spel een topper en een vervolg kon daarom niet uitblijven. Mario & Luigi 2 is hiervan het resultaat: een nieuw avontuur, maar dit keer op de Nintendo DS.
In Mario & Luigi 2 moeten Mario en Luigi wederom de prinses redden. “Maar ze was toch al gered in Mario & Luigi: Superstar Saga?” Klopt, maar blijkbaar heeft Princess Peach iets wat zeer geliefd is (een geldboompje onder haar rok?), want in dit deel is ze opnieuw verdwenen. Om haar te redden moeten Mario en Luigi terug in de tijd en daar komen ze zichzelf tegen als baby’s. Ze vormen met zijn vieren een team en gaan op pad.
Een cliché verhaaltje, maar dat laatste stukje is wel interessant. Baby Mario en Baby Luigi zijn namelijk erg licht, zodat ze gemakkelijk door Mario en Luigi gedragen kunnen worden en dus op hogere plaatsen kunnen komen. Ook zijn ze erg klein, waardoor ze in kleine gangetjes kunnen komen. Dit zorgt natuurlijk weer voor een hoop nieuwe gameplay elementen en dat schroeft ook meteen de moeilijkheidsgraad van de puzzels omhoog, wat de game alleen maar ten goede komt.
Het bovenste scherm heeft een hoop functies. Loop je gewoon rond, dan dient het bovenste scherm als plattegrond, waar je zowel de volwassen als de baby versies van de loodgieters op ziet rondlopen. In een gevecht wordt het bovenste schermpje een verlenging van het veld, omdat dit keer de vijanden ook van boven kunnen aanvallen. In tussenfilmpjes wordt het scherm ook wel eens gebruikt om een ander aanzicht van de actie te laten zien.
Op het touchscreen speelt het daadwerkelijke spel zich af. Wat het touchscreen precies doet is mij nog onduidelijk. Misschien kon je er mee door de menuutjes gaan, maar omdat ik het zelf fijner vindt om dat gewoon met de knoppen te doen, heb ik het niet geprobeerd.
De DS heeft vier knoppen, terwijl de GBA er maar twee had. Daar wordt dan ook goed gebruik van gemaakt. Baby Mario en Baby Luigi worden bestuurd met de X en Y knop, Mario en Luigi met de A en B knop. Het systeem werkt nog precies hetzelfde als in Mario & Luigi: Superstar Saga. De B-knop staat bijvoorbeeld voor het springen van Mario en de A-knop voor het springen van Luigi. Wil je liever rondlopen met Baby Mario en Baby Luigi, dan druk je op de R-knop en de personages worden omgewisseld. Nu moet je de X en Y knop gebruiken om te springen. Een behoorlijk lastige controle, die dan ook om enige oefening vraagt voordat je hem echt onder de knie hebt.
De gevechten zijn ongewijzigd gebleven. Raak je een vijand aan, dan verandert het touchscreen in een soort arena. Er verschijnen dan menuutjes in beeld. Door middel van het kiezen tussen aanvallen, verdedigen, wegrennen of item gebruiken kun je het gevecht tot een goed einde brengen. De gevechten gaan natuurlijk gepaard met actie elementen die we kennen uit het origineel.
De graphics zijn een heel klein beetje opgeschroefd, maar het verschil met Mario & Luigi: Superstar Saga is minimaal. Persoonlijk vind ik dat helemaal niet erg, want deze graphics passen goed bij het Actie-RPG genre. Misschien waren een paar 3D elementen niet verkeerd geweest, net als Nintendo dat in New Super Mario Bros. heeft gedaan.
Het geluid is ook amper veranderd ten opzichte van het eerste deel. De kreetjes van Mario en Luigi zijn weer aanwezig en voor de rest hoor je de gezellige achtergrond muziek die we ook kennen van Superstar Saga en Paper Mario.
(Van DS-Gamer)
De game waar ik het meest naar uitkijk. Deel 1 zat vol met humor, dus deel twee zal dat ook hebben. De graphics zien er nog frisser uit, de broertjes hebben gezelschap van hun jongere zelven gekregen, en ook Baby Peach zit in de game. Vanaf december ligt de game als het goed is in de shops.
![]()
![]()
![]()