abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30431389
Stel hier al uw vragen mbt HBO Masteropleiding!

TS Begint: als je een HBO master heb volbracht, ben je dan WEL of NIET een drs. ?
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:01:59 #2
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30432094
Ik hoorde laatst dat op mijn opleiding (Verkeerskunde) momenteel wordt gewerkt aan de ontwikkeling van een HBO-master op dit gebied. Dit omdat er vanuit het werkveld meer vraag is naar HBO'ers dan naar academici. Omdat bij vele studenten de wens bestaat om een master te gaan doen (circa 1/3 deel), lijkt de oprichting van een HBO-master me een goede zaak.
Wanneer een en ander gaat plaatsvinden en of er een ing. of ir. titel aan verbonden zal worden durf ik niet te zeggen.
It's always around me, all this noise
But not nearly as loud as the voice saying
"Let it happen, let it happen (It's gonna feel so good)
Just let it happen, let it happen"
  vrijdag 9 september 2005 @ 20:11:17 #3
125396 tsjimp
cogito ergo cum
pi_30432390
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 19:41 schreef Billy_Mack het volgende:
TS Begint: als je een HBO master heb volbracht, ben je dan WEL of NIET een drs. ?
Mensen die op dit moment een master studie op de universiteit doen krijgen ook geen Doctorandus titel meer, zij krijgen bijvoorbeeld Master of Arts, of Master of Science. Doctorandus is een academische titel, dus ik zie niet in waarom iemand uit het hogerberoeps onderwijs zo'n titel zou kunnen bemachtigen. Tevens staat de titel voor "zij die doctor worden moet", waarbij doctor ook een academische graad betreft.
pi_30434724
bullshit, op Nederlandse Universiteiten krijg je nog steeds je drs. titel, alleen krijg je DAARNAAST ook je MA/MSc. Je mag er echter maar 1 vd 2 gebruiken.
pi_30440655
Volgens mij loop ik zwaar achter... maar op het HBO kan je toch alleen een Bachelor halen?
Что было, то прошло..
pi_30442130
quote:
Op vrijdag 9 september 2005 23:55 schreef Andoire het volgende:
Volgens mij loop ik zwaar achter... maar op het HBO kan je toch alleen een Bachelor halen?
Ja je loopt zwaar achter

Enne nee je wordt geen drs (of ir) als je een masterdiploma op hbo haalt, dat is alleen voor WO-masters...
pi_30443318
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 00:56 schreef Singa het volgende:

[..]

Ja je loopt zwaar achter
Wtf..

Ik dacht nml dat je op het HBO je Bachelor kon halen, om daarna naar een universiteit te gaan waar je een Master kan doen (met nog een soort van schakeltraject tussendoor)....

Wat is het wezenlijke verschil tussen HBO en WO dan?
Studieduur (neem aan dat WO Master sneller gaat dan een HBO master, ervanuitgaande dat een WO bacherlor 3 jaar duurt, en een HBO bachelor 4 jaar + 1 jaar Master) en de titel?

[ Bericht 5% gewijzigd door Andoire op 10-09-2005 01:57:39 (typo) ]
Что было, то прошло..
pi_30450812
Er is nu nog een duidelijk niveauverschil tussen HBO en WO, maar als het aan Wouter Bos ligt bestaat het verschil tussen HBO en WO straks niet meer :S. Ook kan je niet promoveren aan een HBO. Het gedoe van nu is meer een hopeloze poging om een lokaal (Nederlands) systeem in te passen in een verzameling van internationale afspraken.
  zaterdag 10 september 2005 @ 13:18:03 #9
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_30451199
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:06 schreef Singa het volgende:
maar als het aan Wouter Bos ligt bestaat het verschil tussen HBO en WO straks niet meer :S
Wat een malloot.
pi_30451568
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:18 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Wat een malloot.
Ja...
Ik snap het niet, HBO Master.
Master was toch alleen voorbehouden aan WO..

Maar goed, als Bos dat zo graag wil, moet hij vooral zn gang gaan. We zullen over 5 jaar wel zien of zijn plan een succes of een mislukking is
Sukkel.
Что было, то прошло..
  zaterdag 10 september 2005 @ 13:35:05 #11
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_30451685
10 oktober is er in Tilburg, in café de Groote Schouw een debat met Mark Rutte, o.a. over het verschil tussen HBO en WO...
klik hier voor meer info
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_30452508
Een hbo-master is dan toch gewoon een veredelde bijspijker/verdiepings cursus ipv een wetenschappelijke studie? De hogere hotelschool in maastricht heeft er ook een paar maar ik durf te wedden dat ze niet op het zelfde niveau zitten als de master opledingen van de universiteit
  zaterdag 10 september 2005 @ 14:59:18 #13
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_30453768
ach, de haagse hogeschool noemt zich internationaal ook "The Hague University"

linkje

het zou verboden moeten worden....interantionaal ben je ook alleen een university als je een academische master aanbiedt volgens mij hoor...bah!
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_30464848
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 14:59 schreef kwakveense het volgende:
ach, de haagse hogeschool noemt zich internationaal ook "The Hague University"

linkje

het zou verboden moeten worden....interantionaal ben je ook alleen een university als je een academische master aanbiedt volgens mij hoor...bah!
Ik weet het niet precies. Mijn hogeschool (Hogeschool Drenthe) doet dat ook, zichzelf vaak university noemen. Dat doen ze volgens mij vanwege hun grote internationale contacten. Vorige week op de intro sprak ik met een aantal Duitse studenten en vertelde hun dat wij hbo niet als university zien. Voor hun was het wel een university ofzo... (gezien dus vanuit Duitsland). Ik snapte het ook niet helemaal, had ook niet veel zin om er helemaal op door te gaan. Wat ik er dus van begreep is dat zij het wel zien als university en het dat ook voor hun is en het voor ons dus niet is (omdat wij hier nog de echte university hebben). Maar dat zal wel niet helemaal kloppen, lijkt me vrij sterk namelijk. Dan zouden ze in Duitsland nog wat boven de university moeten hebben, of zou hbo daar het hoogste zijn .
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
pi_30471872
Of je je Drs. of MSc/MA mag noemen hangt volgens mij af van de accreditatie die het opleidingsinstituut krijgt. Als je een HBO Master gaat volgen, dan zal die m.i. alleen geaccrediteerd zijn om de MSc/MA titel te verlenen; dan ben je dus niet Drs..
De Drs. titel mag verder volgens mij vanaf 2007 niet meer verleend worden, maar qua niveau staat een Drs. titel gelijk aan een universitaire Master-opleiding (en dus niet een HBO Master).

Verder is het in de engelstalige wereld gebruikelijk dat een opleiding die Bachelor-opleidingen verzorgt zich University noemt. Die trend wordt blijkbaar gewoon in Nederland doorgezet.
pi_30472307
quote:
Op zondag 11 september 2005 00:19 schreef var.fok het volgende:
Of je je Drs. of MSc/MA mag noemen hangt volgens mij af van de accreditatie die het opleidingsinstituut krijgt. Als je een HBO Master gaat volgen, dan zal die m.i. alleen geaccrediteerd zijn om de MSc/MA titel te verlenen; dan ben je dus niet Drs..
De Drs. titel mag verder volgens mij vanaf 2007 niet meer verleend worden, maar qua niveau staat een Drs. titel gelijk aan een universitaire Master-opleiding (en dus niet een HBO Master).

Verder is het in de engelstalige wereld gebruikelijk dat een opleiding die Bachelor-opleidingen verzorgt zich University noemt. Die trend wordt blijkbaar gewoon in Nederland doorgezet.
Nee, een HBO mag alleen een M titel verlenen en niet de voor universiteiten gereserveerde MA of MSc titels. Voor zover ik weet mag de titel drs. (of ir. of mr.) altijd nog gebruikt worden door mensen die op universitair niveau een master hebben gehaald.
pi_30472522
Sinds de invoering van de bachelor/master structuur is het een zootje geworden. Een HBO-bachelor is een beroepsgerichte bachelor en wordt een bachelor of vakgebied. Een WO-bachelor is een wetenschappelijk gerichte bachelor en die wordt een Bachelor of Science (BSc) of Bachelor of Arts (BA).

Een HBO-master was altijd een master of profession. Een master die je na het HBO EN een paar jaar werkervaring deed. Je krijgt was dan gewoon "master of profession" en dat is geen academische graad. Tegenwoordig heb je ook HBO-masters die aansluiten op een HBO-bachelor. Die worden "master of vakgebied". Een WO-master wordt Master of Science, Master of Arts of Master of Law. Zij mogen ook nog kiezen of ze de Nederlandse titels voeren.

Helaas zijn er een aantal uitzonderingen. HBO's werken samen met universiteiten en bieden in extreme gevallen zelfs 1 jarige Master of Science opleidingen aan na een HBO-bachelor. Ook lopen er een paar HBO-bachelors rond uit 2002 met een BSc titel door een fout van de overheid. Na een HBO-bachelor kan men over het algemeen met een schakelprogramma naar een WO-master en die master kan gewoon een MSc opleveren. Hogeschool Utrecht beweert bij bepaalde studies iemand die HBO doet zelfs in 4,5 jaar op te leiden van 1e jaar HBO tot masterniveau. Ze beweren dan ook nog eens dat er mogelijkheden zijn tot het volgen van een promotietraject.

Dat laatste is mogelijk omdat de wet voorschrijft dat iedereen die een studie in het Hoger Onderwijs heeft afgerond met een studielast van 240 ects in principe mag promoveren. Het soort studie staat niet gedefiniëerd, dus kan je dat ook met je HBO diploma. (Dat je vervolgens nooit aangenomen wordt voor een AIO-plaats is bijzaak.)

Conclusie: middels rare constructies en samenwerking met universiteiten kunnen heel veel onderwijsinstellingen zo'n beetje alle titels aanbieden die er zijn en heeft een titel op zich geen waarde meer.

Je moet dus bij het zien van iemands titel een heel onderzoek gaan doen naar wat die persoon nu eigenlijk gedaan heeft.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30472848
quote:
Op zondag 11 september 2005 00:40 schreef Neuralnet het volgende:
Helaas zijn er een aantal uitzonderingen. HBO's werken samen met universiteiten en bieden in extreme gevallen zelfs 1 jarige Master of Science opleidingen aan na een HBO-bachelor.
Ja inderdaad, vaak in samenwerking met een buitenlandse universiteit (merkte ik op).
quote:
Dat laatste is mogelijk omdat de wet voorschrijft dat iedereen die een studie in het Hoger Onderwijs heeft afgerond met een studielast van 240 ects in principe mag promoveren.
Maar dat kon altijd al volgens mij, is iig. niet iets wat met het BaMa-stelsel is gekomen.
pi_30473450
Dat kon inderdaad altijd al, maar nu is het een van de vele "rare" dingen in het systeem. Alles wordt steeds ingewikkelder.
Zogenaamd "fatsoenlijke" mensen ontmaskerd, de waarheid en verklaringen die iedereen wil weten: Misdefinitie op YouTube.
pi_30473703
quote:
Op zaterdag 10 september 2005 13:18 schreef Sovereign het volgende:

[..]

Wat een malloot.
Waarom is hij een malloot? Het is juist goed dat het verschil verdwijnt. Mensen die hun Bachelors-diploma via de HBO hebben gehaald, worden tegenwoordig nog steeds als minderwaardige Bachelors-diploma beschouwd. HBO is een redelijk hoog niveau, je hebt er 4 jaar voor moeten studeren, en dan krijg je niet eens een volwaardige waardering voor je kennis.

Daarnaast las ik nog wat het verschil is tussen de Bachelor via HBO en via Universiteit. HBO is meer praktijk gericht en Universitair is meer theorie gericht.

Dan nog de drs.-titel en de master-titel. Studenten die volgens het 60EC-systeem werken krijgen na het afstuderen de master-titel, zij kunnen niet kiezen. Momenteel zitten we nog in een soort overgangsfase. Er zijn nog mensen die hun eerste jaar geen 60EC-systeem hebben gehad, die mogen kiezen tussen drs- of een mastertitel (richting even buiten gelaten, andere richting andere titel, waaronder ir en mr).
pi_30473837
quote:
Op zondag 11 september 2005 01:31 schreef Phoenixjuh het volgende:
Waarom is hij een malloot? Het is juist goed dat het verschil verdwijnt. Mensen die hun Bachelors-diploma via de HBO hebben gehaald, worden tegenwoordig nog steeds als minderwaardige Bachelors-diploma beschouwd. HBO is een redelijk hoog niveau, je hebt er 4 jaar voor moeten studeren, en dan krijg je niet eens een volwaardige waardering voor je kennis.

Daarnaast las ik nog wat het verschil is tussen de Bachelor via HBO en via Universiteit. HBO is meer praktijk gericht en Universitair is meer theorie gericht.
Zullen we MBO er dan ook meteen bij nemen?
quote:
Dan nog de drs.-titel en de master-titel. Studenten die volgens het 60EC-systeem werken krijgen na het afstuderen de master-titel, zij kunnen niet kiezen. Momenteel zitten we nog in een soort overgangsfase. Er zijn nog mensen die hun eerste jaar geen 60EC-systeem hebben gehad, die mogen kiezen tussen drs- of een mastertitel (richting even buiten gelaten, andere richting andere titel, waaronder ir en mr).
Het heeft niets te maken met kiezen, ongeacht wat er op je bul (MA of MSc tegenwoordig dus) staat mag je altijd nog drs, ir of mr voeren.
  zondag 11 september 2005 @ 11:20:51 #22
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_30478129
tot 2010 kun je nog doctoraal oude stijl afstuderen, dan word je gewoon drs. en mag je ook de titel MA o.i.d. voeren omdat die internationaal gelijkgesteld zijn met elkaar.

Als je je MA haalt mag je volgens mij idd. altijd gewoon drs. voeren...het is vergelijkbaar met dat je jezelf in nederland meneer noemt en in engeland mister...
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
pi_30480846
quote:
HBO is een redelijk hoog niveau, je hebt er 4 jaar voor moeten studeren, en dan krijg je niet eens een volwaardige waardering voor je kennis.
Wat een argument. Ik heb 8 jaar op de basisschool gezeten. Een redelijk niveau. En ik krijg verdomme niet eens de waardering die een professor verdient terwijl zijn promotie hooguit 4 jaar duurde. Of te wel: de duur van je opleiding maakt niks uit. 4 jaar studeren op lager niveau verdient niet dezelfde waardering als 3 jaar studeren op hoger niveau.

Bij een bepaald niveau hoort een bepaalde waardering. Mensen zijn niet gelijk en opleidingen zijn niet gelijk. Waarom dat verschil dan niet benoemen? Omdat jij afgunstig bent op de hoger geleerden? Als jij het zelfde niveau had als een universitaire student, dan had jij naar de universiteit moeten gaan. Dan moet je niet naar het HBO gaan en eisen dat je dezelfde waardering krijgt. O wacht, je kon niet naar de universiteit omdat het niveau je ontbrak. Dan heb je dus ook het niveau niet en daarom dus ook geen waardering.
quote:
Dan nog de drs.-titel en de master-titel. Studenten die volgens het 60EC-systeem werken krijgen na het afstuderen de master-titel, zij kunnen niet kiezen.
Wat een gelul. Je weet geen sodemieter. Het ects-systeem heeft niks te maken met de titels. Ik heb net nog een drs. gehaald terwijl studiepunten al jaren in ects worden uitgedrukt. Ik mag me ook MSc noemen.
pi_30481900
Neuralnet, zo te zien weet jij er geen flikker van. Je moet je huiswerk beter doen!
pi_30484148
quote:
Neuralnet, zo te zien weet jij er geen flikker van. Je moet je huiswerk beter doen!
Goede argumentatie zeg.
  zondag 11 september 2005 @ 15:27:43 #26
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_30485428
Ik wil eventueel wel een master halen als ik m'n bachelor gehaald heb.
Als het mogelijk met een aantal dagen in de week werken.
  zondag 11 september 2005 @ 15:34:55 #27
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30485637
quote:

[..]

Precies, het HBO is praktisch en verre van wetenschappelijk. De toevoegingen "of Arts" en "of Science" zijn daarom volstrekt ongepast. Verder kun je niet kiezen tussen een doctorandus- of mastertitel, je mag gewoon beiden voeren.
Giallo e nero è il tuo colore,
giallo e nero Roda nel cuore.
  zondag 11 september 2005 @ 15:38:06 #28
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30485744
quote:
HBO is een redelijk hoog niveau, je hebt er 4 jaar voor moeten studeren, en dan krijg je niet eens een volwaardige waardering voor je kennis.
En dit is ook een lachwekkend argument. Het feit dat je vier jaar een opleiding gedaan hebt is volstrekt irrelevant. Als je de volledige waardering voor opgedane academische kennis wilt verkrijgen moet je naar de universiteit gaan, doe je dat niet dan heb je ook geen recht op de bijbehorende titel.
  zondag 11 september 2005 @ 16:03:31 #29
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30486442
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:34 schreef Plato1980 het volgende:
Precies, het HBO is praktisch en verre van wetenschappelijk.
True. Maar dat zou geen reden moeten zijn dat je er geen master kunt doen. Waarom zou er zowel een praktisch als een wetenschappelijk voortraject zijn, maar zou je alleen een wetenschappelijk vervolg daaraan kunnen geven?
Een HBO-master zie ik best zitten, mits er een duidelijk verschil in titels is. Niet dat ik zoveel geef om die titel, maar het is dan voor iedereen meteen duidelijk of je een prakticus of een theoreticus voor je neus hebt.
De enige vraag is hoe je in godsnaam een master verzint voor speeltuinstudies als Toerisme .
pi_30487357
Persoonlijk kan je misschien niet zoveel geven om titels, maar titels zijn natuurlijk wel een belangrijk instrument op o.a. de banenmarkt, in publicaties e.d. Ik vind het ook prima als het HBO wil experimenteren met weet ik wat zolang inderdaad het verschil duidelijk aan de titel af te lezen valt, maar daar wordt dus door bijvoorbeeld ene Wouter B. al aan gerommeld.

Toerisme (onder een iets andere naam) bestaat volgens mij ook op WO niveau trouwens, dus er zijn al masters ...
pi_30489195
quote:
True. Maar dat zou geen reden moeten zijn dat je er geen master kunt doen.
Omdat een master geacht wordt over bepaalde kennis te beschikken waar een HBO'er + 1 jaar "master" niet over beschikt. Om dezelfde reden kan je na de HAVO ook niet met alleen een examen op VWO-niveau komen. Het is gewoon niet gelijkwaardig en daarom vind ik dat het niet beiden "master" kan heten. We hebben posthbo studies en dat vind ik voldoende.

Een HBO-opleiding is een beroepsopleiding die opleidt tot een beroep en daarna ben je klaar. Het WO gaat door tot het niveau van een "meester". Dat er een idioot is geweest die 3 jaar WO en 4 jaar HBO beiden bachelor noemt doet daaraan niks af.

Ik vind het belachelijk dat er steeds meer constructies worden verzonnen om iedereen maar zo'n hoog mogelijke titel te geven met zo min mogelijk moeite. Vrijwel alle onderwijsvernieuwingen van de afgelopen tijd zijn ingevoerd omdat mensen met een lager niveau afgunstig waren. Bachelor/master is niks anders dan:

- Domme school en MAVO het VMBO noemen.
- Niet meer van HAVO en VWO spreken, maar steevast onderbouw en bovenbouw of basisvorming en 2e fase zeggen.

Je geeft dan het beestje een andere naam en je houdt in het midden wat je niveau is. Schaam je je ervoor ofzo? Iemand die zich deelnemer aan het beroepsonderwijs noemt neem ik niet serieus aangezien zijn niveau dan tussen het LBO en het HBO inligt. Iemand die zegt op het voortgezet onderwijs te zitten is ook niet al te slim bezig. En iemand met een HBO-diploma die zich na 1 jaar master gaat noemen is ook om uit te lachen.

Je BENT met een HBO-diploma of een posthbo geen master. Al gaat de wet dat voorschrijven.
  zondag 11 september 2005 @ 18:52:02 #32
87545 miki
Hee!Mijn avatar!
pi_30491425
Ze moeten gewoon een andere term verzinnen voor HBO-masters. Dan krijg je niet die verwarring van: ben je HBO of WO, en op die manier voelen de WO'ers zich ook niet in hun eer gekrenkt
Dus de Master blijft dan ' in handen' van WO, HBO krijgt een andere term.
I ain't got a signature...am I a criminal now?
I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy
  zondag 11 september 2005 @ 20:45:02 #33
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_30495038
quote:
Op zondag 11 september 2005 15:34 schreef Plato1980 het volgende:
Precies, het HBO is praktisch en verre van wetenschappelijk.
Als jij alleen maar opleidingen kent waar dat het geval is, wil dat niet zeggen dat ze niet bestaan.
  zondag 11 september 2005 @ 20:48:31 #34
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30495151
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:45 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Als jij alleen maar opleidingen kent waar dat het geval is, wil dat niet zeggen dat ze niet bestaan.
Laat de lijst van HBO-opleidingen die volgens jou wetenschappelijk zijn dan maar zien!
  zondag 11 september 2005 @ 20:53:14 #35
125396 tsjimp
cogito ergo cum
pi_30495307
Schaf gewoon het HBO af en voeg het allemaal maar toe bij het MBO.
  zondag 11 september 2005 @ 21:00:42 #36
74976 JDude
groetjes, veldmuis
pi_30495567
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:53 schreef tsjimp het volgende:
Schaf gewoon het HBO af en voeg het allemaal maar toe bij het MBO.
Welja, en voeg meteen even VMBO-HAVO-VWO samen.
  zondag 11 september 2005 @ 21:02:11 #37
125396 tsjimp
cogito ergo cum
pi_30495617
quote:
Op zondag 11 september 2005 21:00 schreef JDude het volgende:

[..]

Welja, en voeg meteen even VMBO-HAVO-VWO samen.
VMBO en HAVO zouden makkelijk bij elkaar gevoegd kunnen worden ja. Dan heb je niet meer van die irritante HAVOers die denken dat ze slim zijn; VMBOers weten ten minste dat ze niet slim zijn
  zondag 11 september 2005 @ 21:42:27 #38
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_30497051
quote:
Op zondag 11 september 2005 20:48 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Laat de lijst van HBO-opleidingen die volgens jou wetenschappelijk zijn dan maar zien!
HTS Technische Natuurkunde
HTS Werktuigbouwkunde
HTS Civiele Techniek
HTS Chemische Technologie
etc.
pi_30497453
quote:
Ze moeten gewoon een andere term verzinnen voor HBO-masters.
Posthbo. De naam is er dus al.
quote:
VMBO en HAVO zouden makkelijk bij elkaar gevoegd kunnen worden ja. Dan heb je niet meer van die irritante HAVOers die denken dat ze slim zijn; VMBOers weten ten minste dat ze niet slim zijn
Als jij verder was gekomen dan de eerste klas van het VMBO dan had je geweten dat de HAVO een hoger niveau kent en dat dat dus niet kan.
quote:
HTS Werktuigbouwkunde
HTS Civiele Techniek
etc.
Je kan alles wetenschappelijk noemen, maar er bestaat ook nog zoiets als het academisch niveau. Face it: dat haalt een HBO opleiding gewoon niet omdat het er ook niet voor bedoeld is. Op het VMBO krijg je ook geen opgaven die op de HAVO thuishoren.
pi_30497911
quote:
Op zondag 11 september 2005 21:02 schreef tsjimp het volgende:

[..]

Wat een onzin. Havo is gewoon hoger niveau dan vmbo. Net zoals HBO stuk hoger is dan MBO (gees, mbo en hbo bij elkaar stoppen is een haast nog dommere opmerking dan vmbo en havo bij elkaar stoppen). Het bij elkaar stoppen van vbo en mavo was ook een domme fout. Ten eerste snappen mensen er niets meer van en nu heb je in het vmbo ook nog allerlei verschillende stromingen die weer overeenkomen met het oude vbo/mavo.

Jij bent volgens mij echt een voorbeeld van een vmbo'er dat jaloers is op havisten omdat ze op een hoger niveau zitten (voor als het niet zo is: zo kom je echt over).

Ontopic: als er echt verschil zit tussen een hbo master en een uni master (ben er nog niet zo in thuis) dan is het imo verstandig om daar ook verschillende titels aan te hangen en niet alles maar zomaar master te noemen. Verschil in levels moet wel duidelijk zichtbaar zijn.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
  maandag 12 september 2005 @ 17:48:06 #41
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30518074
quote:
Op zondag 11 september 2005 21:42 schreef Ixnay het volgende:

[..]

HTS Werktuigbouwkunde
HTS Civiele Techniek
Dat zijn misschien relatief moeilijke HBO-opleidingen, maar het ls lachwekkend om deze opleidingen wetenschappelijk te noemen.
  maandag 12 september 2005 @ 18:30:02 #42
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_30519045
quote:
Op maandag 12 september 2005 17:48 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Dat zijn misschien relatief moeilijke HBO-opleidingen, maar het ls lachwekkend om deze opleidingen wetenschappelijk te noemen.
Kom maar eens een dagje meedoen, dan ben jij lachwekkend.
  maandag 12 september 2005 @ 19:02:12 #43
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30519908
quote:
Op maandag 12 september 2005 18:30 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Kom maar eens een dagje meedoen, dan ben jij lachwekkend.
Stop: ik zeg niet dat die opleidingen geen niveau hebben. Ik wil best aannemen dat het zware opleidingen zijn maar dat wil niet zeggen dat ze wetenschappelijk zijn. Het zijn praktische beroepsopleidingen, zeer nuttig, maar niet wetenschappelijk.
  maandag 12 september 2005 @ 19:34:05 #44
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_30520784
quote:
Op maandag 12 september 2005 19:02 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Stop: ik zeg niet dat die opleidingen geen niveau hebben. Ik wil best aannemen dat het zware opleidingen zijn maar dat wil niet zeggen dat ze wetenschappelijk zijn. Het zijn praktische beroepsopleidingen, zeer nuttig, maar niet wetenschappelijk.
We krijgen ook wetenschappelijke zaken, bij een vak als mechanica, hydraulica of geologie kom je niet ver zonder de wetenschappelijke beginselen. Vooral wanneer je het echt gaat toepassen, heb je een behoorlijke portie wetenschappelijke kennis nodig.
Aan alleen maar toegepaste ("beroepsgerichte") kennis heb je niet veel, als je het echt HBO wil houden heb je niks aan de hele opleiding.
Maar een HTS opleiding blijkt hoger niveau te zijn dan de meeste universitaire opleidingen en dat geloof ik best.
  maandag 12 september 2005 @ 19:37:20 #45
91676 Plato1980
Gloriosus et liber
pi_30520875
quote:
Op maandag 12 september 2005 19:34 schreef Ixnay het volgende:
.
Maar een HTS opleiding blijkt hoger niveau te zijn dan de meeste universitaire opleidingen en dat geloof ik best.
Nee hoor, een HTS-opleiding heeft absoluut geen hoger niveau dan de meeste studies. Het is anders en niet echt vergelijkbaar, maar ik weet zeker dat de meerderheid van de HTS'ers het echt niet zou redden bij de overgrote meerderheid van de wetenschappelijke opleidingen.
pi_30524123
Het "wetenschappelijke" gehalte op semi-"wetenschappelijke" studies is een lachertje. Dat geldt niet alleen voor HBO-opleidingen, maar ook voor postdoctorale opleidingen waarvan je zou verwachten dat het het niveau van een doctoraal overstijgt.
  vrijdag 16 september 2005 @ 22:31:31 #47
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
pi_30649761
quote:
Op zondag 11 september 2005 13:27 schreef Phoenixjuh het volgende:
Havo (B level) --> college, undergraduates
VWO (A level) --> university, graduates/PhD?..

Zo zou het moeten zijn en zo zal het m.i. worden.

Verschillende trajecten, verschillende niveau's en verschillende beloningen, heel makkelijk en heel terecht.
if you assume nothing you assume you know everything
  vrijdag 16 september 2005 @ 22:33:50 #48
35001 Sovereign
is meester in de rechten
pi_30649849
quote:
Op maandag 12 september 2005 19:34 schreef Ixnay het volgende:
We krijgen ook wetenschappelijke zaken, bij een vak als mechanica, hydraulica of geologie kom je niet ver zonder de wetenschappelijke beginselen. Vooral wanneer je het echt gaat toepassen, heb je een behoorlijke portie wetenschappelijke kennis nodig.
Vertaling: rechtaan toepassen van bekende vergelijkingen. Komop zeg, ik heb 3 jaar TN gedaan, zo wetenschappelijk was dat niet.
  vrijdag 16 september 2005 @ 22:38:53 #49
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
pi_30650005
quote:
Op maandag 12 september 2005 19:37 schreef Plato1980 het volgende:

[..]

Nee hoor, een HTS-opleiding heeft absoluut geen hoger niveau dan de meeste studies. Het is anders en niet echt vergelijkbaar, maar ik weet zeker dat de meerderheid van de HTS'ers het echt niet zou redden bij de overgrote meerderheid van de wetenschappelijke opleidingen.
HTS luchtvaarttechnologie moest begin jaren '90 het niveau naar beneden aanpassen omdat het teveel het universitaire niveau van de TUD L&R benaderde en dus veel andere WO's voorbijstreefde, ook nu zal het veel WO's voorbijstreven in moeilijkheidsgraad.
Er zit veel troep tussen, studies die je even doet gewoon omdat je een diploma moet hebben. Iemand met een titel zegt mij niet zoveel meer, laat ze de studierichting maar opnoemen.....
  vrijdag 16 september 2005 @ 22:42:39 #50
41008 bramiozo2002
hup B.U.V.O.V.V. !!!
pi_30650140
quote:

Ontopic: als er echt verschil zit tussen een hbo master en een uni master (ben er nog niet zo in thuis) dan is het imo verstandig om daar ook verschillende titels aan te hangen en niet alles maar zomaar master te noemen. Verschil in levels moet wel duidelijk zichtbaar zijn.
1) College of University
2) studierichting
3) reputatie van de instelling/faculteit
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')