abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30400032
Vandaag is mijn opa overleden.

Ondanks alle verdriet brengt dat ook praktische vragen. Lullige details waar ik me helemaal niet mee bezig wil houden, maar die toch om de hoek komen kijken.

Zoals vrij krijgen op de dag van crematie. In vorige arbeidsovereenkomsten stond altijd een passage over bijzonder verlof, maar in mjin huidige niet. Is er wettelijk iets geregeld dat mijn werkgever me die dag vrij moet geven als bijzonder verlof?

Eigenlijk puur formeel, want het is momenteel wel gigantisch druk op m'n werk, maar ik ga er toch vanuit dat niemand van me verwacht dat ik op zo'n dag kom werken.

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2005 21:27:12 ]
pi_30400516
Dat is erg. Sterkte enzo.

En voor het verlof ben je volgens mij aangewezen op deze bepaling:
quote:
Wet arbeid en zorg
Artikel 4:1
1.
De werknemer heeft recht op verlof met behoud van loon voor een korte, naar billijkheid te berekenen tijd, wanneer hij zijn arbeid niet kan verrichten wegens:
a.
zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden;
b.
een door wet of overheid, zonder geldelijke vergoeding, opgelegde verplichting, waarvan de vervulling niet in zijn vrije tijd kon plaatsvinden;
c.
de uitoefening van het actief kiesrecht.
2.
Onder zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden worden in ieder geval begrepen:
a.
de bevalling van de echtgenote, de geregistreerde partner of de persoon met wie de werknemer ongehuwd samenwoont;
b.
het overlijden en de lijkbezorging van een van zijn huisgenoten of een van zijn bloed- en aanverwanten in de rechte lijn en in de tweede graad van de zijlijn.
Maar hoe dat nu precies zit met die graden ? Volgens mij is een grootouder 2e graad in rechte lijn en is er derhalve geen wettelijk recht.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_30400881
ja hoor, voor de dag van crematie of ter aarde bestelling heb je recht op een vrije dag
is idd tweede graad in rechte lijn
je ouders en broers of zussen zijn bloedverwanten in eerste lijn
nothing lasts 4ever
pi_30401036
het gezin is eerste lijn. Opa en Oma en tante of oom is 2e lijn. Je hebt recht op een vrije dag op de dag van de crematie. In de eerste lijn heb je recht op 2 rouwdagen, de rest ga je in de ziektewet.
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
pi_30401086
quote:
Op donderdag 8 september 2005 21:36 schreef _-rally-_ het volgende:
Dat is erg. Sterkte enzo.

Maar hoe dat nu precies zit met die graden ? Volgens mij is een grootouder 2e graad in rechte lijn en is er derhalve geen wettelijk recht.
Er staat toch: bloed- en aanverwanten in rechte lijn?

Dan lijkt het mij dat het gaat om "onbeperkt" in de rechte lijn.

gecondoleerd overigens
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_30401211
Hmmm, verwacht je dat je werkgever hiermoeilijk over doet? Een vrije dag vanwege een begrafenis van een persoon, waar jij erg graag bij wil zijn?
pi_30401991
quote:
Op donderdag 8 september 2005 21:51 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er staat toch: bloed- en aanverwanten in rechte lijn?

Dan lijkt het mij dat het gaat om "onbeperkt" in de rechte lijn.
Oops; verkeerd gelezen, je hebt helemaal gelijk !
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_30402439
Dank jullie wel.
  Licht Ontvlambaar donderdag 8 september 2005 @ 23:38:55 #9
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_30405168
quote:
Op donderdag 8 september 2005 21:50 schreef Mangoworks2002 het volgende:
het gezin is eerste lijn. Opa en Oma en tante of oom is 2e lijn. Je hebt recht op een vrije dag op de dag van de crematie. In de eerste lijn heb je recht op 2 rouwdagen, de rest ga je in de ziektewet.
Da's dé instelling

Een werkgever zal over het algemeen heus geen probleem malen van een dag vrij voor de begrafenis van een familielid, ookal is het heel druk. De andere dagen hoeft hij geen vrij te geven wettelijk gezien, maar in goed overleg is veel mogelijk...

Gecondoleerd nog.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_30448802
Die wettelijke regeling is meer het minimum. stel dat je vader overlijd. Verwacht je werkgever dat je dan enkel vrij nodig hebt om naar de begravenis toe te gaan ? Persoonlijk denk ik dat de meeste werkgevers er van uit gaan dat als zoiets gebeurt je de werknemer de rest van de week vrij maakt.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_32821839
Hmm, de dag van de crematie is wel aangemerkt als bijzonder verlof, maar de dag van de asverstrooiing hebben ze als vakantiedag aangemerkt.

Ik denk dat ik daar nog wel even achteraan moet.
pi_32830287
sd
quote:
Op donderdag 8 september 2005 23:38 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Da's dé instelling

Een werkgever zal over het algemeen heus geen probleem malen van een dag vrij voor de begrafenis van een familielid, ookal is het heel druk. De andere dagen hoeft hij geen vrij te geven wettelijk gezien, maar in goed overleg is veel mogelijk...

Gecondoleerd nog.
Helaas is het zo. Kan de werkgever nog een deel van de kosten terug halen. Heb het zelf al meegemaakt
pi_32830313
quote:
Op zondag 4 december 2005 22:55 schreef k_man het volgende:
Hmm, de dag van de crematie is wel aangemerkt als bijzonder verlof, maar de dag van de asverstrooiing hebben ze als vakantiedag aangemerkt.

Ik denk dat ik daar nog wel even achteraan moet.
As verstrooing kan vallen onder bijzonder verlof, maar als je dat niet aangegeven hebt is het gewoon een vakantiedag
  Licht Ontvlambaar maandag 5 december 2005 @ 13:00:17 #14
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_32832608
quote:
Op maandag 5 december 2005 11:27 schreef Mangoworks2002 het volgende:
sd
[..]

Helaas is het zo. Kan de werkgever nog een deel van de kosten terug halen. Heb het zelf al meegemaakt
Een werkgever krijgt al jaren geen geld meer terug als een werknemer zich ziekmeldt... Allemaal voor eigen rekening, de eerste twee jaar sowieso
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')