voordelen plasma
- Hoog contrast (3000:1) en volle kleuren diepte van 32 bit
- Grote kijkhoek
Nadelen plasma
- pas vanaf 40 inch redelijk verkrijgbaar, kijkafstand moet navenant zijn vanwege de grote pixels
- gevaar voor inbranden van stilstaande beelden, al is dat met behulp van een pixelshift tegenwoordig wel ondervangen
- verwarmt de ruimte aanzienlijk, kan zelfs voorzien zijn van ventilatoren
- hoog energie verbruik (maar per inch valt het tegenwoordig ook wel weer mee)
- duur
Nadelen LCD
- laag contrast (800:1)
- kleiner kijkhoek
- lagere kleurendiepte
voordelen LCD
- behapbaar oppervlak in normale kamers
- geschikt als pc monitor voor HomeTheater
- betaalbaar
- redelijk energieverbruik
ach, als je moeder een kast van een huis heeft, en bijvoorbeeld een kijkafstand van 7 meter moet overbruggen is een 50 inch plasma wel echt uber geil, maar met een kijkafstand van 2 tot 3 meter is een 26 inch lcd perfect
ik bezit zelf de mycom 26 inch lcd in de slaapkamer en de philips pf5320 in de woonkamer
eerlijk gezegd raad ik uiteindelijk van deze twee de mycom aan, scheelt namelijk 400 euro en hij sluit makkelijker aan op een pc, hij heeft echter een iets lager contrast en resolutie (1280 bij 720) maar hij heeft weer wel een volwaardige DVI en VGA ingang, waar de philips pas volle resolutie biedt op HD-tv instelling
voor deel van de philips is weer wel dat ie volledig HD compatibel is (compatibel, want je hebt een resolutie van 1366 bij 768 en 1080i is 1920 bij 1080, maar ik heb het getest en het ziet er in mijn ogen net uit. overigens zie ik het verschil niet met de mycom monitor hoor, dus ik zal wel scheel zijn
in ieder geval, de mycom is
699 euro en de philips is
rond de 1050 euro .
edit:
nog even over die DVI ingang, die philips heeft dus 1 DVI ingang die ook als HD ingang fungeert en eventueel as VGA poort kan dienen. De monitor zelf ondersteund in pc mode een resolutie tot 1280 keer 1024 (met twee zwarte balken dus)
met een nvidia aart kun je echter kiezen voor HDMI monitor en dan krijg je de resolutie 1280 bij 720 vrij. dit is weliswaar een 16:9 verhouding maar is niet de 1366 bij 768 pixels die het scherm native ondersteund. Hierdoor krijg je op je desktop vormingsfouten.
Met behulp van powersrtrip kun je echter een custom monitor driver schrijven waarmee je uiteindelijk een resolutie van 1366 bij 768 kan toewijzen, ik heb hem nu op 1360 bij 768 draaien en de monitor is perfect
de mycom is hierin veel eenvoudiger, aansluiten en gaan
(info waarschijnlijk niet interessant en een beetje offtopic, maar het is een bekend probleem bij oa JVC en sharp monitoren. en ik kan mij voorstellen dat er meer mensen zijn die hier tegenaan (gaan) lopen, goed checken dus)
[ Bericht 20% gewijzigd door #ANONIEM op 08-09-2005 11:50:30 ]