abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 6 september 2005 @ 13:42:16 #1
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_30318616
Weet iemand misschien hoe dat in zijn werk gaat? Heeft iemand hier ervaring mee? Maakt het uit hoelang de hypotheek al loopt (pas paar maanden). Kan iemand anders de hypotheek overnemen?

Alvast bedankt!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 6 september 2005 @ 13:49:36 #2
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_30318887
Bij iemand anders die de hypotheek overneemt is er sprake van verkoop van de woning (bij iemand anders dan 1 van de personen op de hypotheek).

Normaal is het zo dat onder of overwaarde van de woning gedeeld word. Dat is vooral in een situatie waarbij de relatie over is en er 1 persoon wil blijven wonen in de betreffende woning. Er zal dan een taxatie plaatsvinden om te kijken of er onder of overwaarde is.
Blijkt het dat er onderwaarde is dan zal de vertrekkende partner moeten de helft moeten betalen. Is er overwaarde dan zal de helft van de overwaarde moeten worden betaald door de persoon die blijft wonen.

Ook bij uitkopen vind eigenlijk zoiets plaats. Zorg voor een taxatie van het huis, want binnen enkele maanden is er bij vrijwel geen enkele woning echt overwaarde t.o.v. de totale hypotheek die je hebt lopen.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
pi_30318926
Kun je wat meer informatie geven

Wat vaak gebeurt is het volgende:

Mensen wonen al een paar jaar in het huis (huis heeft overwaarde) en dan moet (moet niet, maar kan) de achterblijvende partner de hypotheek verhogen met de helft van de overwaarde en daarmee koopt hij/zij de vertrekkende partner uit.

Andersom werkt het ook zo, overigens. (dat er betaald moet worden aan de achterblijvende partner, om de "onderwaarde" te compenseren)

Dit is heel kort door de bocht, maar in essentie wat er gebeurt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_30318977
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 13:49 schreef WaSTeiL het volgende:
Normaal is het zo dat onder of overwaarde van de woning gedeeld word. Dat is vooral in een situatie waarbij de relatie over is en er 1 persoon wil blijven wonen in de betreffende woning. Er zal dan een taxatie plaatsvinden om te kijken of er onder of overwaarde is.
Blijkt het dat er onderwaarde is dan zal de vertrekkende partner moeten de helft moeten betalen. Is er overwaarde dan zal de helft van de overwaarde moeten worden betaald door de persoon die blijft wonen.
Zorg overigens voor (minimaal) 2 taxaties: één van jou en één van je partner. Dit om verschillen van inzicht over de waarde te voorkomen.
  dinsdag 6 september 2005 @ 13:55:25 #5
32846 WaSTeiL
geele sneeuw....
pi_30319097
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 13:52 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Zorg overigens voor (minimaal) 2 taxaties: één van jou en één van je partner. Dit om verschillen van inzicht over de waarde te voorkomen.
Want ondertussen weten we natuurlijk wel dat taxaties ook maar een wassen neus zijn en soms alle behalve onafhankelijk genoemd kunnen worden.
Groepssex is eigenlijk gewoon time-management!
Drugs are only for losers and sex maniacs!
  dinsdag 6 september 2005 @ 14:04:59 #6
48058 Patron
ricordi chi sono
pi_30319455
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 13:55 schreef WaSTeiL het volgende:

[..]

Want ondertussen weten we natuurlijk wel dat taxaties ook maar een wassen neus zijn en soms alle behalve onafhankelijk genoemd kunnen worden.
Tuurlijk

Te laag taxeren: kan de financiering bij NHG onder gebracht worden.
Te hoog taxeren: kun je meer lenen op basis van bestaande zekerheid.

Makelaars en taxateurs zijn de minsten niet hoor. Druk ze een tientje in de hand, zou ik zeggen
  dinsdag 6 september 2005 @ 14:15:57 #7
48058 Patron
ricordi chi sono
pi_30319845
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 13:42 schreef sanger het volgende:
Weet iemand misschien hoe dat in zijn werk gaat? Heeft iemand hier ervaring mee? Maakt het uit hoelang de hypotheek al loopt (pas paar maanden). Kan iemand anders de hypotheek overnemen?

Alvast bedankt!
Iemand anders kan niet de hypotheek overnemen, tenminste als je een derde partij bedoelt.
Wat je wel kunt overwegen, is dat iemand anders borg staat voor de nieuwe financiering:

Een borgstelling is een overeenkomst waarbij een derde persoon (de borg) zich tegenover de schuldeiser verbindt om de schuld terug te betalen als de schuldenaar zelf in gebreke blijft. De borg zelf staat dus volledig buiten de overeenkomst die werd afgesloten tussen de schuldeiser en de schuldenaar. De borg zal een groter credit vermogen (hypotheek vestigen op zijn/haar pand, termijndeposito's) moeten vast zetten tegenover de bestane schuld cq financierings(gat)
pi_62533684
Ik heb ongeveer dezelfde vraag.

Kan ik mijn huidige hyphotheek samen met een ander vriend overnemen van mijn ex en behoudt ik dan de rente?
pi_62535952
quote:
Op maandag 20 oktober 2008 17:54 schreef tesss666 het volgende:
Ik heb ongeveer dezelfde vraag.

Kan ik mijn huidige hyphotheek samen met een ander vriend overnemen van mijn ex en behoudt ik dan de rente?
Dat is in de meeste gevallen mogelijk.
pi_62537098
Hmm interessant
  maandag 20 oktober 2008 @ 23:14:32 #11
55928 Suzziieee
Don't fear the reaper!
pi_62542687
Tvp! Moet ex ook nog uitkopen... al heb ik wel een aantal jaar uitstel van betaling,het is toch handig om info te hebben...
  dinsdag 21 oktober 2008 @ 00:02:18 #12
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_62543957
het gaat niet goed in relatie land geloof ik zo...
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_66253613
Wat gebeurd er met het geld wat de vertrekkende partner bijv. 2 jaar heeft betaald aan rente of hypotheek? Ziet diegene daar nog iets van terug?
  donderdag 19 februari 2009 @ 21:33:08 #14
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_66253987
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 21:25 schreef joeuser het volgende:
Wat gebeurd er met het geld wat de vertrekkende partner bijv. 2 jaar heeft betaald aan rente of hypotheek? Ziet diegene daar nog iets van terug?
Nee, tenzij je daar onderling afspraken over maakt of dat hebt laten vastleggen.

Je hebt betaald voor woonruimte. Het zou een beetje raar zijn als je dat geld terug kon eisen. Dat zou dan inhouden dat je gratis gewoond hebt en dat je ex-partner jouw woonlasten moet ophoesten.
Toeval is toeval
pi_66254745
En als je een lening hebt genomen voor de spullen wat de vorige eigenaar heeft laten staan (wasmachine, tuinset enz) en die lening is afgelost heeft de vertrekkende partner dan recht op de helft van het betaalde bedrag?
  donderdag 19 februari 2009 @ 22:00:37 #16
195113 Pyjama
Gestreept, niet gestipt
pi_66255031
quote:
Op donderdag 19 februari 2009 21:53 schreef joeuser het volgende:
En als je een lening hebt genomen voor de spullen wat de vorige eigenaar heeft laten staan (wasmachine, tuinset enz) en die lening is afgelost heeft de vertrekkende partner dan recht op de helft van het betaalde bedrag?
Als je een samenlevingscontract hebt, staat dat soort zaken daarin. Zo niet, zul je het onderling moet oplossen.
Toeval is toeval
pi_73120483
Kunnen mijn ouders de hypotheek van mijn ex overnemen??
  zaterdag 26 september 2009 @ 10:46:36 #18
65960 sanger
pi_73120524
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:43 schreef saskia77 het volgende:
Kunnen mijn ouders de hypotheek van mijn ex overnemen??
Op zich wel

Wel moet er dan een koopcontract en hypotheekakte en alles worden gedaan. Keerzijde is dat ook maar de helft van de hypotheekrente aftrekbaar is, want ik neem aan dat je ouders het niet als hoofdverblijf gaan opgeven.

Kun je niet beter een constructie bedenken dat je van je ouders onderhands het bedrag leent, daar fictief rente over betaald (en dat dmv jaarlijkse schenkingen wegvloeit) en de aflossing vanuit de erfenis volgt?
pi_73126336
Nadat wij uit elkaar gingen is het huis eerst een paar jaar verhuurd geweest. Toen de huurder eruit ging wilde mijn ex het huis weer terug en daar met haar nieuwe partner in gaan wonen

Het huis was gekocht voor 270.000 euro en er was ook een hypotheek op gevestigd van 270.000 euro. Mijn ex vond het huis 340.000 euro waard, ik vond het huis 370.000 euro waard. Een kennis is makelaar en die oordeelde 360.000 euro. We zijn het erover eens geworden dat mijn ex het pand kon overnemen waarbij we als waarde van het pand 360.000 euro aanhielden

Dat betekent dat er dus een overwaarde van 90.000 euro op zat, mijn ex ging naar de notaris om een eigendomsakte op te laten stellen en ze ging naar haar bank om een nieuwe hypotheek op het pand te laten vestigen

Op een gegeven moment kreeg ik een uitnodiging van haar notaris om mijn 50% eigendom te laten beeindigen, tegen overmaking van 45.000 euro (50% van de overwaarde) naar mijn rekening. Tegelijkertijd werd de hypotheek die op het pand was gevestigd op naam van mijn ex en mijzelf doorgehaald. Na het tekenen van de documenten bij de notaris is dit alles in gang gezet.

En dat was de laatste keer dat ik mijn ex zag, toen kon ik weg

Nadat ik was vertrokken heeft mijn ex nog wat andere documenten bij de notaris getekend. Ten eerste een eigendomsakte die haar 100% eigenaar maakt alsmede een nieuwe hypotheekakte op haar naam.

Nadat al deze documenten zijn getekend, neemt de notaris eerste het bedrag van de nieuwe hypotheekverstrekker in ontvangst Met dat bedrag lost hij de oude hypotheek af van 270.000 euro. Dan maakt hij 45.000 euro over naar mijn rekening. Ten slotte haalt hij daar de kosten voor de eigendomsakte en hypotheekakte af. En tenslotte wordt het surplus dan wel tekort met mijn ex verrekend.

Dat was het, het komt er dus op neer dat alle geldstromen via de notaris lopen. En dat is maar goed ook
pi_73127063
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 10:46 schreef sanger het volgende:

[..]

Op zich wel

Wel moet er dan een koopcontract en hypotheekakte en alles worden gedaan. Keerzijde is dat ook maar de helft van de hypotheekrente aftrekbaar is, want ik neem aan dat je ouders het niet als hoofdverblijf gaan opgeven.

Kun je niet beter een constructie bedenken dat je van je ouders onderhands het bedrag leent, daar fictief rente over betaald (en dat dmv jaarlijkse schenkingen wegvloeit) en de aflossing vanuit de erfenis volgt?
Waarom zo ingewikkeld? Ouders lenen toch gewoon aan haar en zij koopt daarmee de partner uit. Hypotheek is dan volledig aftrekbaar (en fiscaal uiteraard nog gunstiger te maken).
  zaterdag 26 september 2009 @ 16:48:54 #21
65960 sanger
pi_73127794
quote:
Op zaterdag 26 september 2009 16:16 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waarom zo ingewikkeld? Ouders lenen toch gewoon aan haar en zij koopt daarmee de partner uit. Hypotheek is dan volledig aftrekbaar (en fiscaal uiteraard nog gunstiger te maken).
Dat zeg ik toch ook

Alleen zullen de ouders wel rente in rekening moeten brengen, welke niet fysiek hoeft te worden betaald (komt vanuit de schenkingen).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')