abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 4 september 2005 @ 20:16:57 #1
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_30268197
quote:

Eten en maandverband waar niemand om vroeg

Avontuurlijk was de tocht die Motherhood begin dit jaar naar India maakte zeker. Jammer genoeg is de nasmaak van het hulpkonvooi voor de tsunamislachtoffers zeer bitter.

Paul Sunder Singh is even stil tijdens het gesprek. Op de vraag of hij enig idee heeft hoeveel geld er gemoeid was met het hulpkonvooi dat het Andijkse Motherhood na de tsunami naar India organiseerde, geeft hij gokkend als antwoord: 300 000 euro. Als de directeur van de Indiase hulporganisatie Karanulaya wordt gemeld dat het juiste antwoord 2,3 miljoen euro is, begint hij zenuwachtig te lachen: ,,Voor dat geld hadden we een heleboel mooie dingen kunnen doen en had ik ook minder problemen gehad.";

Sunder Singh zit maanden nadat Motherhood met tien trucks India bezocht met duizenden bananendozen vol eten, kookgerei, maandverband, kleding en krijtjes voor de kinderen, diep in de problemen.

Zijn relatie met de Indiase overheid is zwaar verstoord door het gedrag van weldoener Nicolien de Kroon, de leider van Motherhood uit Andijk. Sunder Singh moet bij de overheid kunnen aantonen dat de hulpgoederen die op zijn naam het land zijn binnengebracht ook zijn verdeeld en bijvoorbeeld niet zijn doorverkocht. Voor een deel van de lading heeft De Kroon geen goede papieren achtergelaten.

,,Hij heeft alles", zegt De Kroon. ,,Ik kan me goed voorstellen dat hij problemen heeft&";, zegt echter een woordvoerder van het transportbedrijf Vidotrans HTG uit Steenwijk dat de Motherhood-opdracht uitvoerde. ,,We vrezen dat Paul nog wel eens met een rechtszaak te maken kan krijgen", zegt Dylia Deurloo van Stichting Amaidhi, de Nederlandse partner van Karanulaya.

Vidotrans, dat geen opdrachten meer van Motherhood aanvaardt, kan zich de problemen van Sunder Singh goed voorstellen. Chauffeurs van het bedrijf, lokale hulpverleners in India, maar ook Nederlanders die hielpen bij het verdelen van de goederen, zijn het over één ding eens: de enige die nog gelooft dat de tocht naar India een succes was, is Nicolien de Kroon van Motherhood.

Vrijwel iedereen die niet onder de vleugels van De Kroon verkeert, schaart zich achter de Indiase onderzoeker die eerder een vernietigend rapport over de operatie uitbracht. De Kroon gedroeg zich arrogant tegenover de Indiase organisaties en de Indiase overheid, ze hield zich niet aan de regels, zorgde voor vertraging, maakte onnodige kosten en liet privé-belangen zwaarder wegen dan die van de slachtoffers van de tsunami. Chauffeur Jan Posseth hoopt een dergelijk transport nooit meer mee te maken.

Hij is een van de vele deelnemers aan het transport die vinden dat het konvooi onder een slecht gesternte is uitgevoerd. Maar wellicht had het konvooi nooit op pad mogen gaan. Uit de vele e-mails die in het bezit zijn van Trouw blijkt dat feitelijk niemand gevraagd heeft om de goederen, ter waarde van 1,8 miljoen euro. Sterker nog: de aanleiding voor het hele transport was een e-mail waarin om geld werd verzocht, en juist níet om goederen.

Motherhood verwijst naar een e-mail van ene Karin-Marijke en Coen, twee Nederlanders op wereldreis. De wereldreizigers die ter plekke vrijwilligerswerk deden, wezen Vidotrans op de noden, en gaven als mogelijke adressering voor hulp de stichting Amaidhi op. Liever geen goederen, zo schreven zij, want die konden makkelijk in de regio zelf worden gekocht. Motherhood besloot desondanks goederen over een grote afstand aan te voeren.

Amaidhi uit Nijmegen doet dat zelf al jaren niet meer, omdat het grote problemen met de Indiase overheid geeft. Problemen waarmee Amaidhi-partner Sunder Singh nu door toedoen van Motherhood te maken krijgt.

Motherhood zou de naam moeten veranderen in Blunderhood, vindt de Indiase wetenschapper dr. Elizabeth Negi. De raadgeefster van Amaidhi denkt dat Nicolien de Kroon in Tamil Nadu, India, zal worden herdacht vanwege haar smakeloze en weerzinwekkende gedrag, zo stelt Negi. En dat gedrag zal de herinnering aan de goedgeefsheid van het Nederlandse volk wegpoetsen, zo vreest zij.

"Baas Motherhood liet zich leiden door haar hormonen&"

,,Het gaat De Kroon om haar eigen ego en haar hormonen", stelt chauffeur Jan Posseth. Motherhoodleider De Kroon reisde drie weken mee met het konvooi naar India. ,,Volstrekt overbodig", vindt Posseth, ,,ze had beter naar India kunnen vliegen om daar de boel beter voor te bereiden";

De Kroon, zo bevestigen vele betrokkenen, ging echter een relatie aan met een chauffeur.

Die relatie zou tot vele verkeerde beslissingen leiden. Zo toog De Kroon met twee van de tien vrachtwagens, waaronder die van haar geliefde, naar Zuid-India. En dat terwijl de lading goederen ook in de regio Chennai kon worden gedistribueerd onder de tsunamislachtoffers.

Geheel tegen de zin van het transportbedrijf Vidotrans wilde De Kroon ook vijf vrachtwagens in India achterhouden om een ingehuurd vliegtuig met goederen te lossen. Vidotrans vond dat drie wagens voldoende waren en wilde niet dat op kosten van de donateurs van Motherhood twee vrachtwagens te veel achterbleven.

De mogelijke reden voor De Kroons wensen: bij de twee chauffeurs die extra zouden blijven, met extra kosten, zat ook haar geliefde.

,,De vijf vrachtwagens waren nodig", zegt De Kroon zelf. Het hele verhaal over de relatie met de chauffeur ontkent ze en dus ook dat daardoor verkeerde beslissingen zijn genomen of dat de sfeer tijdens het transport daaronder heeft geleden.
Bron: http://www.trouw.nl/hetni(...)aar+niemand+om+vroeg

Je bedenkt een emotie opwekkende naam: "Motherhood" en gaat vanwege het bevredigen van het eigen ego een hulptransport organiseren. Blijkt dat het toch wat meer professionaliteit en inzicht vergt dan goed bedoelende vrijwilligers hebben. Het is vreselijk, het is zonde van het geld en levert alleen maar een verhaal met hoog sappigheidsgehalte op.

Wat vinden jullie? Koester de particuliere initiatieven die alles op een kleinschalig niveau zelf willen doen? Of zijn particuliere initiatieven leuk om geld te verzamelen maar de organisatie van de hulp kunnen ze beter bij professionals met meer ervaring laten?

[ Bericht 0% gewijzigd door Tarak op 04-09-2005 20:24:57 ]
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
pi_30268341
Werk even de html-entities (die rare cijfertjes) uit je post

Soms pakken particuliere intiatieven goed uit, soms niet. Ik denk dat het voor een deel te maken heeft met langetermijnaanwezigheid. Als je er een paar jaar woont zal je het wel kunnen regelen, of iniedergeval beter. Maar als je spontaan een transport gaat regelen kan je dat beter overlaten aan grote proffesionele organisaties met ervaring..
  zondag 4 september 2005 @ 20:40:33 #3
94405 Tarak
pi_30268957
De reacties op bovenstaand artikel op de website van Trouw zijn ook boeiend om te lezen, om er een paar te citeren:
quote:
Toevallig was ik Madras (Chennai) toen het transport er aankwam en raakte ik betrokken bij het verdelen van de goederen. Van zeer nabij heb ik het gedrag van De Kroon ondervonden. Mensen met idealen zijn ook wel eens gevaarlijk. Op het moment dat "het doel de middelen heiligt". De Kroon heeft dat niet kunnen weerstaan en is in het zuiden van India volstrekt onbehoorlijk opgetreden. Respectloos is nog zachtje uitgedrukt. Als persoon is zij voor mij volstrekt onacceptabel opgetreden. Los daarvan staat de waarde en de zin van het transport, maar dat is een volledige andere discussie. Zij, en haar secondante Els, zullen hopelijk hun gezicht nooit meer in Madras en omgeving laten zien. Mocht je belangstelling hebben voor mijn persoonlijke verslag van mijn belevenissen met Motherhood, stuur ik het op.Jan van der Linden, St Michielsgestel, (02-09-2005, 17:10:10 uur)
quote:
Tja dat krijg je ervan als iedereen maar voor weldoener mag spelen. Bij iedere ramp schieten dit soort personen en instanties als paddestoelen uit de grond. Met het geld van de brave burger het eigen geweten sussen zonder enig professioneel kennis en kunde op dat gebied. Dit soort verhalen hoor ik niet voor de eerste keer. Daarom geef ik ook al jaren geen cent meer aan dit soort "verveelde huismoeders" die de o zooo zeilige mensjes eens gaan helpen: oude koloniale imperialisme in een nieuw jasje. Terwijl ze meer kwaad dan goed doen. Bah! Misselijk word ik ervan.
Birsen Karatay, Rotterdam, (02-09-2005, 17:37:43 uur)
quote:
Eindelijk eens durft iemand hardop te zeggen wat in het veld allang bekend is (ik heb het uit meerdere bronnen): Motherhood doet meer kwaad dan goed. Ze halen spulklen op door op sentimenten in te spelen met foto's van zielige kindertjes maar voegen niks toe aan het bestaande hulpaanbod en lopen anderen alleen maar voor de voeten. Het staat natuurlijk veel stoerder om met je eigen truck -vol goedbedoelde spullen waar niemand om gevraagd heeft en die dan ook ook grotendeels overbodig zijn - de halve wereld over te rijden dan om je aan te sluiten bij bestaande organisaties of initiativen van de mensen zelf. Mensen die echt willen helpen doen dat in stilte, door te collecteren voor het Rode Kruis. Heel suf, maar wel zinvol. Of je te laten uitzenden voor een hulporganisatie die weet waarmee ze bezig zijn. Niet zo spectaculair, je haalt er vast de lokale krant niet eens mee maar de mensen daar hebben er wel meer aan.
Matty, Arnhem, (02-09-2005, 19:41:59 uur)
quote:
Ik vind dit echt een zwaar trieste actie van jullie, volgens mij heeft meneer Koch niet zoveel te doen dus gaat ie maar een beetje een vrouw die haar hele leven geeft om kinderen te helpen in het arme landen een beetje zitten zieken. en wie zal het een reet interessen dat ze iets met een chauffeur heeft, al heeft ze met hun allemaal. meneer Koch is zelfs zo zwak en waarschijnlijk onzeker dat ie niet eens met nicolien de kroon zelf durft te praten, nou als je dan iemand zo de grond in probeert te werken wees dan een vent en ga dan ook eens met haar praten. en dat niemand blij was dat die spullen kwamen kan je mij niet vertellen, kijk maar een op www.motherhood.nl dan kan je alle foto's van kinderen zien die zielsgelukkig zijn met "zo'n simpel bananendoosje". er is zelfs een open boekhouding op internet dus iedereen kan zien wat ze doet. het is gewoon te zielig voor woorden dit!!!
Maarten Gorter, Andijk, (02-09-2005, 12:58:26 uur)
quote:
Wederom wordt bewezen dat eigen initiatief goed is, als mensen weten wat ze doen. In dit geval is dat dus niet het geval en brengt een avontuur- en mannengeile vrouw een hoop schade toe aan mensen die dat niet verdienen. Jammer, maar helaas waar.
Taco V., Heilig Landstichting, (02-09-2005, 01:22:35 uur)
quote:
Laten we toch eens ophouden met het sturen van goed bedoelde rotzooi. Het versturen kost een vermogen, het verdelen idem en de plaatselijke economie verdient er nauwelijks iets aan. Stuur iemand die de taal spreekt, de weg kent en de mensen. Hou op met dit soort geef-kolonialisme. Met een goed gevoel worden alleen de gevers beter.
Martha Blom, Goes, (02-09-2005, 09:51:43 uur)
Het niveau van de reacties op de website van Trouw ligt zo te lezen wel beduidend hoger dan op dat van FOK!
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  dinsdag 4 oktober 2005 @ 16:28:39 #4
94405 Tarak
pi_31178259
Op geenstijl een update van de heerlijk smeuige affaire rondom Motherhood:
quote:
Nicolien555 wil onderzoek OM
Het heeft even geduurd, maar subsidiespons Motherhood heeft er eindelijk een weerwoord uit weten te persen. Iets waar de 555-familie al een tijdje informeel mee bezig was op GeenStijl trouwens. De hulporganisatie, die er een paar ton aan giro 555 geld doorheen jaagde, wil haar naam gezuiverd zien. Zo is er door iedereen gelogen, behalve door Motherhood zelf. Mensen met kritiek worden zonder pardon in de hoek gezet. Check dit Word-document. Neem nu onafhankelijk onderzoeker voor Cordaid, Alphons Raj. "Raj is een geboren en getogen Indiër en een man in India zal bijvoorbeeld nooit zeggen dat er maandverband nodig is." Kijk, dat zijn steekhoudende argumenten. Nee, Nicolien555 wil een onafhankelijk onderzoek door het ministerie van Justitie. Ze vergeet alleen dat het Openbaar Ministerie hier niet over gaat. Gelukkig maar, want op onafhankelijkheid hebben we het OM al geruime tijd niet meer kunnen betrappen. Een mooie casus dus voor een accountantsreus. Motherhood wil namelijk koste wat het kost de waarheid boven tafel krijgen. “We zeggen: licht ons maar door, en doe dat ook bij die andere organisaties.” Maar is er nou nog geneuqt?
Bron: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/008090.html

De verklaring van Motherhood:
http://www.motherhood.nl/mh/tsu_doc/Veel%20kritiek.doc
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')