LodewijkNapoleon | zaterdag 3 september 2005 @ 17:54 |
Ik weet dat er een centraal defensie topic is, maar omdat er nu allemaal tussen te rammen... Vliegdekschepen hadden hun oorsprong in WOI en werden populair in WOII. Het vliegdekschip veroorzaakte een ware trendbreuk in de ontwikkeling van oorlogsschepen. Het is de bedoeling dat je hier (het liefst historische) vliegdekschepen en/of aanverwante verhalen plaatst. Het Nazi bijna-vliegdek Graf von Zeppelin Nazi-Duitsland, heeft bijna een vliegdekschip gehad als onderdeel van Plan Z, op gegeven moment was het voor 85% voltooid, maar door de Luftwaffe concurrentie werd het steeds maar uitgesteld, en op gegeven moment waren de kanonnen nodig in Noorwegen en toen is van afbouw niets meer terecht gekomen. Er was ook nog sprake van een tweede, de Peter Strasser, maar ik weet niet wat daar van terecht is gekomen (weinig vermoedt ik) quote: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() bron:http://www.geocities.com/(...)in/grafzeppelin.html [ Bericht 0% gewijzigd door LodewijkNapoleon op 03-09-2005 18:46:26 ] | |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 3 september 2005 @ 18:34 |
als pl z gelukt voltooid was had de britse marine niets meer te zeggen gehad. de vliegtuigen vooor die graf zeppelin waren trouwens al wel ontwikkeld. de duitse marine heeft trouwens een site waar ook de scepen van pl z langs komen | |
LodewijkNapoleon | zaterdag 3 september 2005 @ 18:36 |
Nederlandse vliegdekschepen. Nederland heeft in totaal vier vliegdekschepen gehad, 3 omgebouwde tankers en een echte, de Karel Doorman. ![]() de Gadila ![]() de Macoma ![]() de eerste Karel Doorman ![]() ![]() De tweede Hr. Ms. Karel Doorman, het enige echte vliegdekschip dat Nederland gehad heeft. Het is gekocht van de Britten en heette Hms.Venerable, later is het verkocht aan de Argentijnen die 'em omdoopten in 25 de Mayo (de 25e mei) | |
Kamigot | zaterdag 3 september 2005 @ 18:38 |
Die bovenste foto is de USS Hornet (en wel de 7de die verantwoordelijk was voor de "counterstrike" op Japan) Je ziet zelfs de amerikaanse vlaggetjes erop zitten ![]() | |
LodewijkNapoleon | zaterdag 3 september 2005 @ 18:40 |
quote:Ja, Fieselers en zee-Stuka's toch? Ik denk dat als plan Z was voltooid, dat ze dan aardig weerstand konden bieden, maar de Britten zouden nog steeds meer schepen hebben gehad. | |
LodewijkNapoleon | zaterdag 3 september 2005 @ 18:47 |
quote:Ja, verkeerde plaatje gepakt ![]() ![]() | |
JoRuZ | zaterdag 3 september 2005 @ 18:58 |
quote:en later weer door de britten tot zinken gebracht in de falkland war iirc ![]() | |
jozef444 | zaterdag 3 september 2005 @ 19:07 |
De Duitsers hadden volgens mij zelfs al omgebouwde 109's of 190's die ook vanaf de zeppelin konden opereren ![]() | |
LodewijkNapoleon | zaterdag 3 september 2005 @ 22:05 |
quote:Nee, dat was de General Belgrano geloof ik, de ex-Karel Doorman is een zachte dood gestorven op een Indiase sloopwerf. | |
sp3c | zondag 4 september 2005 @ 00:29 |
de argentijnen hadden uberhaupt geen vliegdekschip bij zich tijdens de falklands oorlog, is dus ook niet tot zinken gebracht afaik is hij een jaar of 10 geleden uit dienst gesteld en gesloopt | |
CeeJee | zondag 4 september 2005 @ 00:49 |
quote:Ze hadden 'm wel maar er waren problemen met de aandrijving van het schip. Er was een minimum windsnelheid nodig om de Skyhawks met een fatsoenlijk aantal bommen te kunnen lanceren en die was er het niet voordat de hele ARA het hazepad koos. | |
LodewijkNapoleon | zondag 4 september 2005 @ 12:59 |
De Aquila De Italiaanse variant van de Graf Zeppelin: ![]() de Aquila in 1944 ![]() De Aquila vlak voor de sloop begin jaren '50 quote:bron:http://en.wikipedia.org/wiki/Italian_aircraft_carrier_Aquila Tegenwoordig hebben ze wel een helicopter vliegdekschip, de Garibaldi: ![]() ![]() Ook krijgen ze binnenkort een echte, de Cavour: ![]() [ Bericht 0% gewijzigd door LodewijkNapoleon op 04-09-2005 13:05:35 ] | |
sp3c | maandag 5 september 2005 @ 17:30 |
de Garibaldi is een echt vliegdekschip (echt klein ook), geen helikoptercarrier ze hebben 3 San Giorgio klasse LPD's ![]() voor de refit ![]() na de refit ![]() | |
LodewijkNapoleon | maandag 5 september 2005 @ 17:42 |
quote:Er kunnen behalve helicopters toch verder alleen Harriers op landen? Geldt dat dan wel als een volwaardig vliegdekschip? | |
sp3c | maandag 5 september 2005 @ 17:52 |
lijkt me wel anders zijn die britse schepen ook geen carriers (en die nieuwe die de italianen aan het bouwen zijn ook niet) de Amerikanen spelen gewoon vals dat ze hun amphibische gevechtstuigen niet gewoon vliegdekschip noemen de dingen zijn zo'n beetje groter dan elke andere carrier ter wereld (op deCharles de Gaulle na dan) | |
LodewijkNapoleon | maandag 5 september 2005 @ 17:57 |
quote:Dat zal dan wel, jij hebt er tenslotte verstand van ![]() | |
sp3c | maandag 5 september 2005 @ 18:03 |
india's carriers zo zag het eruit in russische dienst (Gorskov) ![]() en dit zo ziet hij eruit als hij in indische dienst is ![]() en dit is India's carrier voor de toekomst ![]() | |
#ANONIEM | maandag 5 september 2005 @ 23:33 |
Toch grappig dat tot nu toe in dit topic eigenlijk vooral vliegdekschepen genoemd worden die eigenlijk grotendeels onbekend zijn (of niet afgemaakt), terwijl de echt historisch niet genoemd worden. Dus bij de deze: De Yorktown ![]() Dit amerikaanse vliegdekschip werd beschadigd in de slag om de Koraalzee en vervolgens in recordtempo gerepareerd en was dus nog op tijd in Midway om daar deel te nemen aan de Slag om Midway. Dit ter volslagen verrassing van de Japanners, die daar eigenlijk geen vliegdekschepen verwacht hadden. Naast de Yorktown namen er nog twee amerikaanse vliegdekschepen aan deze slag deel, namelijk de Enterprise en de Hornet. De amerikanen hadden veel mazzel met hun aanval. De eerste luchtaanvallen op de japanse vliegdekschepen werde gemakkelijk gepareerd door de japanse zero's, maar op het moment dat de eerste aanvallen gedaan waren, en de zero's zonder ammo en laag in de lucht zaten, kwam er nog een vlucht duikbommenwerpers aan. Deze storten zich neer op de vliegdekschepen, waar men de toestellen aan het herbewapenen was voor een aanval op de amerikaanse vliegdekschepen. Hierbij werd een historisch fout gemaakt: namelijk de bommen en torpedos op het vliegdek laten liggen, met desastreuze gevolgen. Volgens mij waren het trouwens duikbommenwerpers van de Enterprise die verantwoordelijk waren voor het succes, maar de Yorktown en Hornet speelden een belangrijke rol hierin. Op de foto is het resultaat van een japanse tegenaanval te zien: de Yorktown werd ook zwaar getroffen en tot zinken gebracht. Ark Royal ![]() Deze speelde een cruciale rol in het tot zinken brengen van de Bismarck. Met een paar ouderwetse torpedeobommenwerpers werd de Bismarck vleugellam gemaakt. Enig geluk hadden de Britten hierbij wel, want het roer werd geraakt en kwam vast te zitten. Wat ook een rol speelde was dat de Swordfishes zo langzaam waren, dat ze niet door het volgsysteem van de luchtafweer opgepikt konden worden. Britse aanval op Taranto ![]() Diezelfde ouderwetse Swordfishes waren ook nog verantwoordelijk voor het (tijdelijk weliswaar) uitschakelen van een flink deel van de Italiaanse oorlogsvloot in de haven van Taranto. 21 Van deze vliegmaschientjes zorgden ervoor dat 2 italiaanse slagschepen zwaar beschadigd werden. een belangrijk gevolg van deze aanval was dat de italiaanse marine zeer voorzichtig werd om zonder luchtsteun te opereren. Ook was deze aanval de inspiratie voor Yamamoto voor zijn aanval op Pearl Harbor. Zuikaku ![]() De andere natie die in de tweede wereldoorlog flink wat vliegdekschepen in het water had liggen (en aan het einde onder water, maar ook die ik hierboven heb genoemd hebben volgens mij alledrie de oorlog niet overleefd) was natuurlijk Japan. De Zuikaku speelde een belangrijke rol in de slag om de Koraalzee. Doordat in die slag de meeste van haar vliegtuigen verloren gingen, kon ze niet deelnemen aan de Slag om Midway. Volgens mij (maar weet ik even niet zeker) was het ook één van de schepen die meedeed aan de aanval op Pearl Harbor. | |
Murray | maandag 5 september 2005 @ 23:37 |
quote:Klopt. | |
LodewijkNapoleon | maandag 5 september 2005 @ 23:45 |
quote:Het was het eerste echte vliegdekschip geloof ik, hier een plaatje hoe die zonk: ![]() | |
LodewijkNapoleon | maandag 5 september 2005 @ 23:51 |
![]() De Britse Hermes, die nog mee heeft gedaan in de Falklands Oorlog ![]() Hier dezelfde, alleen heet 'ie nou Viraat en is van India. | |
sp3c | woensdag 7 september 2005 @ 00:51 |
Zuid Korea's helikoptercarriers (ze krijgen er 3)![]() ![]() ![]() ![]() valt er iets op aan die plaatjes? het komt van Thales Nederland ![]() die bouwen natuurlijk geen schepen dus ik snap het niet. Al vind ik wel dat als Zuid Korea zich er 3 kan veroorloven kunnen wij dat ook wel (nu ja 2 lijkt me genoeg) ![]() http://www.globalsecurity.org/military/world/rok/lp-x.htm | |
sp3c | woensdag 7 september 2005 @ 00:57 |
ik zie wel een goalkeeper voorop | |
icecreamfarmer_NL | woensdag 7 september 2005 @ 20:13 |
lijkt ook veel op het ontwerp voor de NL marine verder mischien ontwerpt thales ook wel schepen | |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2005 @ 20:43 |
Had Japan ook niet zo'n duikboot(ontwerp) waarvanaf vliegtuigen konden opstijgen en landen? Of heb ik weer te veel stripverhalen zitten lezen? | |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2005 @ 21:32 |
Ja die hadden ze. Het bleek niet praktisch te zijn. | |
SHERMAN | woensdag 7 september 2005 @ 21:46 |
quote:Vind je het erg gek? ![]() | |
#ANONIEM | woensdag 7 september 2005 @ 22:13 |
quote:Nee. Sowieso al een bezopen idee om van een duikboot een vliegdekschip te proberen te maken. | |
sp3c | woensdag 7 september 2005 @ 22:14 |
quote:dat ontwerp is van de Schelde groep, een variant van de enforcer serie oid (hrms Rotterdam/Johan de Witt & Galicia/Castilla) Thales doet meer in electronica enzo edit: ![]() het ontwerp in kwestie ... ik wil dr 2 | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 8 september 2005 @ 17:22 |
quote:mischien dus toch ook schepen. en NL hoort naast 2 rotterdam klasse schepen eigenlijk ook zo`n vtol schip te hebben | |
sp3c | donderdag 8 september 2005 @ 17:29 |
nee geen schepen en 1 schip ... = geen schip ik wil 2 helicoptercarriers | |
LSS | donderdag 8 september 2005 @ 18:57 |
quote:We moeten gewoon wat oude Moskva-klasse helikopterkruisers van de Russen overkopen. Die zullen wel niet zo duur zijn. ![]() Mooie dingen en je kunt er vast wel op landen met een Lynx, NH-90 of Apache en zelfs een Cougar of een Chinook moeten geen probleem zijn. Zouden die Ruskies die dingen nog hebben? | |
SHERMAN | donderdag 8 september 2005 @ 19:02 |
quote:Ik zou me meer zorgen maken of die dingen nog wel blijven drijven. ![]() | |
sp3c | donderdag 8 september 2005 @ 19:14 |
nix overkoupen, de Nederlandse marine bouwt zijn spullen zelf ![]() | |
LSS | donderdag 8 september 2005 @ 19:32 |
quote:Owja, we hebben een geldoverschot bij defensie, dat is waar ook! ![]() | |
sp3c | donderdag 8 september 2005 @ 19:45 |
russische schepen zijn zeker gratis? | |
CeeJee | donderdag 8 september 2005 @ 20:17 |
quote:Helaas. quote: | |
sp3c | donderdag 8 september 2005 @ 20:20 |
de kiev klasse is wat anders toch?![]() | |
LSS | donderdag 8 september 2005 @ 20:25 |
quote:Nou, die gasten zitten echt op zwart zaad daar, kost waarschijnlijk een stuk minder dan die krengen zelf bouwen. Waarom denk je dat er zoveel in militaire schepen wordt gehandeld? Omdat een occasion een stuk economischer is dan een nieuw schip. | |
LSS | donderdag 8 september 2005 @ 20:26 |
quote:Ow bummer, daar gaat mijn plan. ![]() ![]() | |
CeeJee | donderdag 8 september 2005 @ 20:36 |
Niet historisch:![]() | |
sp3c | donderdag 8 september 2005 @ 22:39 |
quote:mjah maar hoeveel van die schepen worden met NATO landen verhandeld? kost flink wat geld om die dingen eerst aan de europese veiligheidsnormen en daarna op NATO standaard te krijgen ... laat staan de standaard van de Nederlandse marine. Dan zit je nog met de aanschaf van reserveonderdelen, opleidingsmiddelen etc. etc. etc. want het is allemaal radicaal anders als de huidige vloot ben je veel goedkoper uit om in eigen land nieuwe schepen te bouwen en het is nog beter voor de economie ook ![]() | |
sp3c | vrijdag 9 september 2005 @ 23:33 |
zo mooi zou het kunnen zijn![]() maar helaas, het is hrms van Amstel met USS Bataan op de achtergrond dus voorlopig blijft het dromen ![]() | |
Kinch | zaterdag 10 september 2005 @ 01:20 |
M'n broer zit op de Amstel. Ze liggen voorlopig voor 2 weken voor New Orleans. | |
sp3c | zaterdag 10 september 2005 @ 10:13 |
ja daar is die foto genomen ![]() | |
Nr.G | woensdag 14 september 2005 @ 12:40 |
quote:Ze hebben er dit jaar zelfs het wrak van eentje gevonden. Met die vliegtuigen zouden de sluizen in Panama bombarderen. Toen ze daar aankwamen was de oorlog echter al afgelopen. De amerikanen hebben die dingen na de oorlog laten afzinken. http://starbulletin.com/2005/03/20/news/story1.html - gevonden wrak http://en.wikipedia.org/wiki/I-400_class_submarine - I-400 klasse sub [ Bericht 10% gewijzigd door Nr.G op 14-09-2005 12:47:13 (url) ] | |
freako | zondag 18 september 2005 @ 01:49 |
quote:Dat was toch die schuit waarvan het vliegdek een meter te kort was? ![]() | |
sp3c | zondag 18 september 2005 @ 17:01 |
dat hangt ervanaf wat je erop wilt laten landen geloof ik, zo kun je ook zeggen dat de USS enterprise een te kort vliegdek heeft want je kunt er immers geen space shuttle op laten landen ![]() Charles de Gaulle is het machtigste schip van de EU momenteel, maar hij is Frans dus zoekt iedereen redenen om het alsnog af te kraken ... beetje flauw imo, elke Carrier kent zijn problemen (behalve de Amerikaanse misschien maar die worden dan ook per dozijn gebouwt oid maar die zullen in het begin ook wat kwaaltjes hebben gehad ![]() Je kunt zeggen wat je wil over Frankrijk maar ze durven wel te investeren in hun defensie, en Charles de Gaulle is daar een resultaat van, imo mogen we er best een voorbeeld aan nemen | |
icecreamfarmer_NL | zondag 18 september 2005 @ 19:49 |
quote:ze bouwen nu toch ook een 2de en de britten krijgen toch ook een nieuwe grotere klasse vliegdekschepen | |
freako | zondag 18 september 2005 @ 19:57 |
quote:Haha, dat is waar. ![]() quote:Niet alleen schepen toch? Investeringen in defensie is sowieso wel makkelijk scoren voor pacifisten. De beslissing van Nederland om mee te doen met de ontwikkeling van de JSF bijvoorbeeld. Het eerste jaar vielen de orders een beetje tegen en meteen stond iedereen op hun achterste benen. Nu hoor je er niets meer over, dus dan is de conclusie eenvoudig: de orders voor Nederlandse bedrijven liggen op of misschien wel boven de verwachtingen. quote:Ja. Een beetje durf is nooit weg. Tenzij je voorstelt om net zo'n boot te bouwen. ![]() Het klonk alleen ongelooflijk lullig toen de Charles de Gaulle net klaar was. Bouw je een prijzig schip, kunnen de vliegtuigen waar ie voor bestemd is er niet op landen omdat ie te kort is. ![]() | |
Lord_Vetinari | zondag 18 september 2005 @ 20:03 |
Ding Dong Even een (misschien wat flauwe) Dienstmededeling: Dit topic gaat over Historische Vliegdekschepen (althans, dat veronderstel ik gezien de TT ![]() Dank u. Ding Dong | |
icecreamfarmer_NL | zondag 18 september 2005 @ 20:23 |
quote:krijg je dan niet 10 topics die elkaars gebied allemaal doorkruizen | |
CeeJee | zondag 18 september 2005 @ 20:26 |
Het had trouwens niet zoveel gescheeld of de Amerikaanse carriers na WO2 waren alleen nog maar gemaakt voor een stuk of 15 zware bommenwerpers met atoombommen. http://en.wikipedia.org/wiki/Revolt_of_the_Admirals http://www.hazegray.org/navhist/carriers/supercar.htm | |
sp3c | zondag 18 september 2005 @ 23:48 |
quote:misschien ietwat offtopic maar de tegenorders liggen nog steeds onder hetgeen wat verwacht werd door het bedrijfsleven ... het geld wat geinvesteerd is wordt overigens wel gewoon terugverdient (sinds een jaar geloof ik, uitgaande van de Amerikaans/britse behoefte) dus dat zal het gebrek aan aandacht in de media wel verklaren quote:mjah de bedoelde vliegtuigen konden best landen (mirage2000 en Rafale) maar de E2 kon er niet op landen en die moest voor onderzeebootbeveiliging enzo zorgen afaik ... maar de britten doen dit nu met helikopters dus zo'n probleem is dat uiteindelijk niet eens | |
Lord_Vetinari | maandag 19 september 2005 @ 07:51 |
quote:Nee, waarom? Moderne VDS kunnen in PTA, politieke beslissingen over bouwen / aankopen ervan kunnen een leuke discussie in POL opleveren en hier kunnen we nostalgisch kijken naar oude VDS. De topics raken elkaar alleen op het punt dat ze toevallig allemaal over VDS gaan, maar allemaal vanuit een andere invalshoek. | |
sp3c | maandag 19 september 2005 @ 18:24 |
een wat vreemder vliegdekschip![]() ![]() De Atlantic Conveyor, een koopvaarder die voor de Falklands oorlog is omgebouwt tot vliegkampschip met o.m. een aantal chinook transporthelikopters aan boord, het schip werd geraakt door 2 Super Etendarts aangezien voor hms Hermes en aangevallen, een Exocet raakte het schip waarnahet kapseisde met de broodnodige helikopters aan boord, 12 bemanningsleden werden gedood waaronder de kapitein (officieel nog steeds vermist geloof ik) | |
sp3c | vrijdag 30 september 2005 @ 23:25 |
over vreemde vliegdekschapen gesproken ![]() ![]() geloof het of niet, maar het ding had 6 vliegtuigen bij zich die die in de lucht op kon pikken om te herladen enzo ![]() ![]() SICK! http://www.chandelle-jah.com/articles/buaer124.html nu ga ik crimson skies nog maar is installeren ![]() | |
LodewijkNapoleon | vrijdag 30 september 2005 @ 23:33 |
quote:Daar opent het Pink Floyd album The Final Cut mee (een radiobericht over het zinken). | |
PLAE@ | vrijdag 30 september 2005 @ 23:46 |
Mag ik jullie wijzen op http://www.combinedfleet.com/ (Japanse marine wo II) en http://www.battleships-cruisers.co.uk/ (zeeeeer veel info over de verschillende vloten wereldwijd nu en in het verleden ![]() Ik vind het mooie sites waar ik uren op heb rond zitten neuzen. | |
AgLarrr | zaterdag 1 oktober 2005 @ 13:46 |
Geinige site, alleen onze M en LCF fregatten staan er niet bij? | |
RonaldV | donderdag 20 oktober 2005 @ 00:32 |
quote:Beetje late reactie van mij: quote:De De Gaulle is niet afgekraakt omdat hij Europees is, maar omdat er stapels fouten in het ontwerp zaten (en nog steeds zitten). De Fransen hebben al aangekondigd dat er geen tweede van gebouwd zal worden, zoals de zaken nu staan kopen ze waarschijnlijk een romp bij de britten, die bezig zijn met een nieuwe serie carriers te ontwikkelen ter vervanging van de Invincibles (echte carriers dus). De De Gaulle is underpowered, en slecht ontworpen. Toen franse E-2 Hawkeye vliegers in opleiding waren in de VS werden ze door hun Amerikaanse collega's bewonderend aangekeken. Reden: De Amerikanen konden niet geloven dat er piloten durfden te landen op dat dek, en zeker niet met een E-2. Wat bleek? Als je met een Hawkeye landt op de De Gaulle heb je als je tot stilstand komt nog één meter ruimte om niet in zee te donderen. Met de straaljager was het al niet veel beter. Daarbij opgeteld komt dat het schip te langzaam is (vele knopen langzamer dan waar het voor ontworpen is) wat het landen op zo'n schip ook al niet ten goede komt Het franse parlement "n'est pas amusée" over de blunders met de De Gaulle. quote:Frankrijk zou zich moeten beperken tot het bouwen van vliegtuigen, daar zijn ze altijd heel goed in geweest. Als de Britten en Nederlanders zich dan bemoeien met schepen, en de Duitsers met tanks, dan komen we nog eens ergens. ![]() | |
RonaldV | donderdag 20 oktober 2005 @ 00:35 |
quote:De E-2C is een AEW toestel, die dezelfde taak vervult als de E-3A Sentry. En de britten doen dergelijk werk inderdaad met een helicopter, maar ze willen heel graag een fatsoenlijke AEW kist hebben zodra ze hun nieuwe carriers mogen bouwen. | |
sp3c | donderdag 20 oktober 2005 @ 14:49 |
quote: ![]() je hebt gelijk is V22 Osprey trouwens geen optie voor dit soort werk vanaf de kleinere bootjes? | |
RonaldV | donderdag 20 oktober 2005 @ 15:49 |
quote:Dat is één van de opties waar de RN naar kijkt. Al zou het natuurlijk het mooiste zijn om en toestel van het formaat Avenger of S2/E-1 te vinden. Zowel de V-22 als de E-2 zijn een beetje omvangrijk. ![]() E-1 Tracer, een afgeleide van de S-2. ![]() Avenger AEW | |
sp3c | donderdag 20 oktober 2005 @ 16:21 |
zou je niet een f35 op die manier kunnen uitrusten? de Amerikanen proberen dat met de F18 (growler?) geloof ik? | |
RonaldV | donderdag 20 oktober 2005 @ 16:46 |
De 2 persoons Growler is de beoogde opvolger van de 4 persoons EA-6B Prowler, die weer de opvolger van de twee peroons EA-6A Intruder is. De EA-6A en -B zijn beiden afgeleiden van de A-6 Intruder, die inmiddels al weer 10 jaar uit dienst is. De Growler is een doorontwikkeling van de F/A-18F Super Hornet.![]() De EA-6A werd ontwikkeld als escort jammer tijdens de oorlog in Vietnam. Het behield alle kwaliteiten van de A-6A, met een paar extra dozen om radars te kunnen storen. De USMC namen de laatste toestellen midden jaren 80 uit dienst. De EA-6B was initieel alleen een jammer, maar kreeg in de loop van de tijd ook een "hard kill" capaciteit, toen het mogelijk werd om HARM raketten af te vuren. | |
sp3c | dinsdag 25 oktober 2005 @ 21:16 |
![]() eurocarriers | |
RonaldV | dinsdag 25 oktober 2005 @ 22:09 |
quote:Spaans en Italiaans? | |
sp3c | dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:49 |
ja, spaans aan de linkerkant en Italiaans aan de rechterkant. en die nieuwe italiaanse Carrier http://free.hostdepartment.com/i/italiannavy21/Cavour1.htm | |
RonaldV | dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:52 |
quote:Die nieuwe Spaanse boot is natuurlijk geweldig, maar ik vond de SNS Dedalo, een oude WO-II escorte boot toch wel iets hebben. Helaas is het ding in 99 gesloopt, het was de laatste ter wereld uit die periode. | |
sp3c | dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:53 |
dat wordt toch wel het mooiste vliegdekschip ooit imo ![]() http://free.hostdepartment.com/i/italiannavy21/Cavour1bis.htm [ Bericht 18% gewijzigd door sp3c op 25-10-2005 23:58:33 ] | |
sp3c | dinsdag 25 oktober 2005 @ 23:57 |
nieuwe spaanse boot? en nog ff de dikke boot ertussendoor ![]() | |
RonaldV | woensdag 26 oktober 2005 @ 00:03 |
quote:De Principe is een vrij nieuwe boot. Zeker als je hem afzet tegen de leeftijd van zijn voorganger quote:* droomt van een nieuwe | |
sp3c | woensdag 26 oktober 2005 @ 00:16 |
ah ![]() en het zou zo mooi zijn als er een nieuwe zou komen, al was het maar het topic wat Meki er over zou starten ![]() quote: | |
RonaldV | woensdag 26 oktober 2005 @ 09:31 |
quote:... en slechte shoarma... ![]() ![]() ![]() | |
Dagonet | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:37 |
quote: | |
LodewijkNapoleon | vrijdag 28 oktober 2005 @ 15:45 |
quote:Lijkt me zeker interessant, overigens als je die hulpcarriers ook als officiele vliegdekschepen rekent, had Nederland er niet een maar vier in totaal. | |
RonaldV | vrijdag 28 oktober 2005 @ 17:38 |
quote:De Kon Marine rekent ze wel mee, maar beschouwt zichzelf slechts als eigenaar van twee, de andere twee waren officieel Royal Navy. De eerste Karel Doorman was echter zo kort in dienst, dat kan bijna geen mens zich meer herinneren. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 7 november 2005 @ 16:01 |
heb het net gezien en idd een mooi schip | |
RonaldV | maandag 7 november 2005 @ 17:20 |
De Nederlandse vloot loopt binnen in Freemantle: is het oorlog? ![]() http://home.wanadoo.nl/fr(...)ezoek_Freemantle.htm ![]() | |
SHERMAN | maandag 7 november 2005 @ 18:10 |
quote:Geweldige stukjes. ![]() | |
sp3c | maandag 7 november 2005 @ 18:11 |
je zou dat adres door moeten mailen naar andere tijden want die zijn overtuigd dat het bezoek aan Australie mislukt is ![]() | |
LodewijkNapoleon | maandag 7 november 2005 @ 18:36 |
Wel grappig, een alternative history link over de NL vloot: http://www.combinedfleet.com/furashita/dchdex_f.htm | |
Saabmobiel | donderdag 10 november 2005 @ 20:16 |
Wat te denken van duikboten met hangar en lanceerinrichting: Groot Brittanië: De HMS M2 ![]() Japan: de I-400 klasse met plaats voor drie vliegtuigen. ![]() bron Waar een modelbouwbrochure van Tamiya al wel niet goed voor is... |