abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30209518
Hi, in het kader van dat ik wat minder afhankelijk wil zijn van de benzinespeculeerders leek het me een goed plan om bij mooi weer met een brommer naar mijn werk te gaan. Ik ga er daar bij van uit dat een brommer een stuk zuiniger is dan mijn auto. Mijn auto rijdt zo'n 1 op 11.5, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het feit dat het een automaat is, gekoppeld met het feit dat ik een zware rechtervoet heb en dat mijn hersenen iets hebben met het geluid van een kick-down .

De vraag is nu echter, hoe zuinig is een brommer?

Ik zat te denken aan een Puch Maxi, omdat die lekker goedkoop zijn in aanschaf en onderhoud (heb er vroeger ook wel eentje gehad). Hoe zuinig is een Maxi? Ik weet het niet meer, 20 jaar geleden had ik er voor het laatst één )

Maar een Puch Maxi is natuurlijk niet stoer, dus het verbruik van een schakelbrommer a-la een Kreidler KS50 ofzo is ook wel interessant om te weten.

Scooters zijn voor mij niet interessant. Ten eerste vind ik het klotedingen: alles zit weggestopt achter plastic. Ten tweede zijn ze gewoon te duur. Ik heb geen zin om meer dan 100 euro aan een brommer uit te geven.
pi_30215615
Ik heb in het verleden veel op Honda 4 takt brommers gereden. Verbruik gemiddeld bij 45 kmpu 1:70. Gewone euro 95 erin, degelijke techniek, stinkt niet, mooi geluidje. Heb er 20.000km (ook vakanties en dergelijke) mee gereden en nagenoeg geen problemen gehad..

Was trouwens een Honda CB50J.
Zoals het blokje thuis tikt, tikt het nergens!
pi_30228082
quote:
Op vrijdag 2 september 2005 18:31 schreef RetepV het volgende:
Hi, in het kader van dat ik wat minder afhankelijk wil zijn van de benzinespeculeerders leek het me een goed plan om bij mooi weer met een brommer naar mijn werk te gaan. Ik ga er daar bij van uit dat een brommer een stuk zuiniger is dan mijn auto. Mijn auto rijdt zo'n 1 op 11.5, wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door het feit dat het een automaat is, gekoppeld met het feit dat ik een zware rechtervoet heb en dat mijn hersenen iets hebben met het geluid van een kick-down .

De vraag is nu echter, hoe zuinig is een brommer?

Ik zat te denken aan een Puch Maxi, omdat die lekker goedkoop zijn in aanschaf en onderhoud (heb er vroeger ook wel eentje gehad). Hoe zuinig is een Maxi? Ik weet het niet meer, 20 jaar geleden had ik er voor het laatst één )

Maar een Puch Maxi is natuurlijk niet stoer, dus het verbruik van een schakelbrommer a-la een Kreidler KS50 ofzo is ook wel interessant om te weten.

Scooters zijn voor mij niet interessant. Ten eerste vind ik het klotedingen: alles zit weggestopt achter plastic. Ten tweede zijn ze gewoon te duur. Ik heb geen zin om meer dan 100 euro aan een brommer uit te geven.
Een Kreidler KS50? Je bedoelt dan een zundapp ks 50 of een andere kreider. Een ori zundapp kan je 1:60 mee halen Kreidler iets minder omdat ze hoogtoeriger zijn. Puchen zijn ook vet zuinig, mits origineel, halen ook wel 1: 50/60 denk ik.

Natuurlijk kan je je brommer ook opvoeren zonder dat ie veel meer gaat verbruiken, maar je kan hem ook op voeren dat ie 1:8 neemt

4-tact kunnen inderdaad ook heel zuinig zijn, maar aanschaf van zo'n brommer is best prijzig. Ook vind ik de brommers waar de blokken onder liggen niet zo mooi. Niets gaat boven zo'n robuste zundapp . Maar goed, smaken verschillen.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sterke_Yerke op 03-09-2005 13:39:39 ]
De status 'bagger-user' voorbij
pi_30231861
Denk er wel aan dat je de brommert nog moet verzekeren. Dat is geloof ik flink duurder geworden afgelopen paar jaren.
pi_30232026
puch maxi: 45 km/u 1 op 42.5
en 80 km/u 1 op 25.2

(ooit als project op school gehad)
pi_30238200
nou de tank van mn puch maxi was zo leeg hoor.
Ding reed dan wel 95km/u, maar dr zat een benzinekolk in die tank waar je niet goed van werd.
  zaterdag 3 september 2005 @ 20:00:47 #7
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30238409
Ik heb recent een chinese kopie van een Rush gekocht, met een 4takt blokje. Werkt perfect en rijdt ongeveer 1:50-1:55.

Nieuwprijs rond de 900-1000 euro. Als je de afschrijving afzet tegen het hogere verbruik van een maxi speel je na een jaar of 2 quitte.
Vampire Romance O+
pi_30238976
Mijn vespa ciao mix loopt 1:50 is ook nog wel redelijk te doen
pi_30244802
Of een kleine motor. Mijn vorige motor een Suzuki GN250 (1 cylinder 4takt) reed 1 op 30/35. Top was 100 probleemloos en 120 met geduld.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
pi_30246452
Sjah 4 takt wint het DIK van 2 takt qua verbruik...

Mijn Fox (50cc 2takt) was niet zo echt zuinig terwijl hij standaard was (onbegrenst alleen).
pi_30246660
Pfff iets van 100km op een tankje van 2 liter, dat maakt het like 1:50 ?
pi_30255768
dan is een zundapp dus het zuinigst van de 2 takts, kan echt 1:60 halen, fabrieksgegevens zeggen dat ze 1: 62,5 rijden, en laat oude duitse fabrieksgegevens nu erg conservatief zijn
De status 'bagger-user' voorbij
pi_30257758
Of koop een indische Enfield motor en haal uit Duitsland het bijpassende dieselblokkie. Top 90km per uur 0 tot 80 km per uur in 25 seconden ofzo (of nog langzamer) en een verbruik van 1 op 50 op diesel. En gezien er waarschijnlijk toch niet op gecontroleerd zal worden kun je evt ook proberen om er rooie in te tanken.

http://www.f2motorcycles.ltd.uk/restoration.html

zondag 4 september 2005 @ 14:28:05 #14
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_30257866
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:23 schreef MRPhone het volgende:
Of koop een indische Enfield motor en haal uit Duitsland het bijpassende dieselblokkie. Top 90km per uur 0 tot 80 km per uur in 25 seconden ofzo (of nog langzamer) en een verbruik van 1 op 50 op diesel. En gezien er waarschijnlijk toch niet op gecontroleerd zal worden kun je evt ook proberen om er rooie in te tanken.

http://www.f2motorcycles.ltd.uk/restoration.html

[afbeelding]
Gevaarlijk langzaam. Doet me ineens denken aan een racemotor waar iemand een vw-tdi blok onder geschroefd had. Ik zal eens zoeken, erg grappig.
Vampire Romance O+
pi_30258125
quote:
Op zondag 4 september 2005 14:28 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Gevaarlijk langzaam. Doet me ineens denken aan een racemotor waar iemand een vw-tdi blok onder geschroefd had. Ik zal eens zoeken, erg grappig.
maar wel zûnig
pi_30258549
een echte motor die 90 km haalt?
damn een beetje brommer gaat nog harder...
  zondag 4 september 2005 @ 16:47:43 #17
107105 JosvG
Wederom nieuw icoon!
pi_30261551
Mijn Zundapp C50super verbruikt met 48/49 KM/pu ongeveer 1 op 25/30, met een tank van 11.5 liter.
With only two tools, you can fix everything:
WD40: If something doesn't move and it should.
Ducttape: If something moves and it shouldn't.
pi_30287982
Mijn puch maxi reed zo ongeveer 1 op 30 1 op 40, afhankelijk vd snelheid
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 5 september 2005 @ 14:45:34 #19
37248 BertV
Klei indiaan
pi_30288237
je kunt ook gaan fietsen... 1 op boterham
Handgemaakt
pi_30288257
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:45 schreef BertV het volgende:
je kunt ook gaan fietsen... 1 op boterham
[mierenneukmodus]
brood maken kost ook brandstof
[/mierenneukmodus]
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  maandag 5 september 2005 @ 14:49:35 #21
37248 BertV
Klei indiaan
pi_30288342
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:46 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

[mierenneukmodus]
brood maken kost ook brandstof
[/mierenneukmodus]
alles kost brandstof, maar als de afstand maar een paar km is waarom dan gelijk met de brommer.
Handgemaakt
pi_30288421
quote:
Op maandag 5 september 2005 14:49 schreef BertV het volgende:

[..]

alles kost brandstof, maar als de afstand maar een paar km is waarom dan gelijk met de brommer.
Tja, iedereen heeft daar zo z'n redenen voor. Een brommer is voor de middelange afstand (10-20km) een prima oplossing denk ik zo.
pi_30386946
Tnx voor de replies .

Als ik fiets, fiets ik echt niet 1 op boterham hoor, zeker niet als ik 50km/u wil fietsen. Dan is het eerder 1 op 4 boterhammen + een warme maaltijd .

Kijk, motorrijden is wel leuk, maar dan moet ik eerst nog zo'n 600 euro dokken voor een rijbewijs. Daar koop ik dus 6 Puch Maxi's voor. En dan reken ik nog niet de aanschaf van de motor zelf mee.

Ik moet iedere dag 25km heen en 25km terug. Verhuizen is nog veel duurder, en ik heb het naar mijn zin waar ik woon. Ik heb een auto waar ik blij mee ben, behalve met het verbruik . Fietsen, daar ga ik van zweten, zeker als het warm is. En dat gaat gewoon te langzaam.

Conclusie: ik ga een Puch Maxi kopen, of een oude 4-takt. Met een helm op is er toch niemand die me herkent .

Ik heb vroeger (20 jaar geleden dus ) al diverse brommers gehad. Onder andere een Honda SS-50. Perfekt dingetje, liep altijd. Maar eens kijken of ik er nog eentje kan vinden.

En anders dus een Puch Maxi. Trappers eraf, stepjes erop, kickstart erop, en klaar is kees.

Edit:

Ik doe nu met de auto iets meer dan een half uur over die 25km, voornamelijk omdat ik weinig snelweg kan pakken. Met de brommer zal het niet veel minuten verschillen, denk ik.
pi_30387493
Een puch-maxi met stepjes is onderhand zelfzaam joh
  donderdag 8 september 2005 @ 15:05:44 #25
37248 BertV
Klei indiaan
pi_30387587
quote:
Op donderdag 8 september 2005 14:45 schreef RetepV het volgende:
Kijk, motorrijden is wel leuk, maar dan moet ik eerst nog zo'n 600 euro dokken voor een rijbewijs. Daar koop ik dus 6 Puch Maxi's voor. En dan reken ik nog niet de aanschaf van de motor zelf mee.
"wel leuk" Als je het echt zou willen is die 600 geen probleem.
25 km, met een licht opgevoerde brommer zal je daar idd ruim een half uur over doen.
Handgemaakt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')